eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
791 دنبال‌کننده
209 عکس
872 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 زمان خاص در روز جمعه❗️ 📌 امام علی(ع) خطبه ای خوانده است. من فقط این جمله را که راجع به جمعه است، بیان می کنم. فرموده است: «وَ فِیهِ سَاعَةٌ مُبَارَكَةٌ لَا یَسْأَلُ اللَّهَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ فِیهَا شَیئاً إِلَّا أَعْطَاهُ»1️⃣. معلوم می شود در روز جمعه، ساعت خاصّی هست که آن ساعت خصوصیّت دارد؛ مثل اینکه تأثیرش روی دعا بیشتر است که این تعبیر را می فرمایند: «وَ فِیهِ سَاعَةٌ مُبَارَكَةٌ لَا یسْأَلُ اللَّهَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ فِیهَا شَیئاً إِلَّا أَعْطَاهُ». امام علی؟س؟فرمودند: « أَكْثِرُوا الْمَسْأَلَةَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الدُّعَاءَ فَإِنَّ فِیهِ سَاعَاتٍ یُسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَةُ»؛ می خواهم تفاوت بین این دو روایت را بگویم. در آن خطبه «ساعت» می فرماید. ولی در این روایت «ساعات» می فرماید. معلوم می شود دو زمان خاص در روز جمعه هست. این مباحث کاربُرد دارد. بعد ذیلش یک جمله دارد. امام علی(ع) وقتی که می فرماید: « فَإِنَّ فِیهِ سَاعَاتٍ یُسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَةُ»، بعد می فرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْخَیْرَ وَ الْبِرَّ یُضَاعَفَانِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ»2️⃣. در خطبه و روایتی که خواندم، دو مطلب بود. یک: در روز جمعه ساعت و زمان مخصوصی است که اثرش روی دعا در آن زمان بیشتر است. هیچ منافات ندارد که سر تا سر روز مؤثّر باشد امّا یک ساعت خاص، اثرش بیشتر باشد. 1️⃣ من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص431- وسائل الشیعه، ج 7، ص379- بحارالأنوار، ج 90، ص348 2️⃣ از جابر ابن عبدالله انصاری گفت:علی علیه السلام می فرمود: روز جمعه مسئلت و دعا را بیشتر کنید همانا در آن روز ساعتی وجود دارد که مسئلت (خواهش) و دعا مستجاب می شود مادامی که دعا در مورد قطع رحم و معصیت یا عاق شدن را نخواهید و بدانید که خیر و نیکی در روز جمعه مضاعف می شود. وسائل الشیعه، ج 7، ص383-بحارالأنوار، ج 86، ص349 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه پانزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شب آمرزش گناهان❗️ 📌امام علی(ع) فرمودند: «نِعْمَ عَوْنُ الدُّعَاءِ الْخُشُوعُ»1️⃣؛ حالت خشوع برای دعا، نکو یاوری است. امشب باید ما با این حالت در خانه خدا برویم؛ یعنی حالت سر به زیری. 🔻لیالی قدر، باید با این حالت پیش خدا برویم. خدایا! درماندیم. همۀ ما این طور بودیم. هیچ تعارف نداریم. در سال گذشته برای رفع مشکلاتمان به هر وسیله ای که به ذهنمان می رسید، متوسّل شدیم. امّا توانستیم؟ اسمش را تدبیر بگذار. اسمش را هرچه می خواهی، بگذار. نتوانستیم. حالا جمع شدیم سراغ موجودی رفتیم که حلّ تمام گرفتاری ها به دست و یَد و قدرت اوست. او وعده کرده که بیا مشکلت را حل می کنم. « هَلْ مِنْ سَائِلٍ»؛ امشب خدا این حرف را می گوید. یک نفر هست که از من بخواهد، تا من به او بدهم؟ خودش اجازه داده که بیاییم. بد کردی؟ توبه کن. « هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ»؛ توبه ات را قبول می کنم. « هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ»؛ از من پوزش بطلب. من تو را می آمرزم. 1️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص718 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هجدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اتفاقات شب های قدر❗️ 📌در روایات نسبت به شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوّم داریم. شب نوزدهم به حسب روایات، شبی است که امور سال آینده تقدیر می شود. تعبیر کردند به اندازه گیری کردن. 🔻 شبِ بررسی امور آینده برای هر موجودی از جمله انسان هاست. 🔻 شب بیست و یکم که در روایات دارد، دو تعبیر است. دربارۀ شب نوزدهم از امام صادق(ع) دارد: «التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ- وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ»1️⃣؛ 🔻 بعضی روایات دارد: «القضأ»، در بعضی هم «الإبرام» دارد. آن هم در وسائل هست. شب بیست و یکم، تقدیر، ثبت و ضبط می شود. شب نوزدهم، بررسی می کنند و شب بیست و یکم، ثبت وضبط می کنند. 🔻در شب بیست و سوم، بعضی از روایات تعبیر دارد که « لیله الإمضأ»؛ سرنوشت انسان توشیح می شود و به امضای ولی الله الاعظم می رسد. 1️⃣ تقدیر در شب نوزده و محکم کردن آن در شب بیست و یکم، امضای آن در شب بیست و سوم می باشد. وسائل الشیعه، ج 10، ص354 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هجدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تأثیر محبت امام علی(ع) ❗️ 📌 روایت از پیغمبراکرم(ص) است؛ که چه بسا قبلاً به آن اشاره کرده باشم و باعث دلگرمی ماست. حضرت(ص) فرمودند: «مَنْ أَحَبَ عَلِیاً قَبِلَ اللَّهُ تَعَالَى مِنْهُ صَلَاتَهُ وَ صِیامَهُ وَ قِیامَهُ وَ اسْتَجَابَ ُدُعَاءَهُ»1️⃣ ؛ در روایت شیعه ندارد. اگر کسی امام علی(ع) را دوست بدارد، این محبت امام علی(ع) به نمازهایش جان می بخشد. این، اسکلت ظاهری را زنده می کند. خدا این نمازها را قبول می کند. خدا این روزه هایی را که گرفته است، قبول می کند. این عبادت هایی را که کرده است می پذیرد. بعد دارد: «واستجابه دعأهُ»؛ عجب! یکی از عوامل اجابت دعا، حبّ امام علی(ع) است. این، جزء معارف ماست. خودم را نگاه کردم و دیدم که من امام علی(ع) را دوست دارم. خدا که می داند. من بعید می دانم در این جمع کسی باشد که امام علی(ع) را دوست نداشته باشد. معصیت ها با یک توجّه و معذرت خواهی تمام است. اطاعت های دست و پا شکستۀ ما را هم حبّ امام علی(ع) جان و روح می دهد. این ها را زنده می کند. خدا این ها را هم قبول می کند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 27، ص120 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 علیه السلام علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
مداحی آنلاین - شب قدر ،نزول ملائکه بر دله - آیت الله مجتهدی تهرانی.mp3
3.93M
🌙 ♨️شب نزول ملائکه بر دلها 👌 بسیار شنیدنی 🎤 آیت_الله_مجتهدی_تهرانی 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین شب علیه السلام @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ندای الهی) ❗️ 📌«یقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِی كُلِّ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیهُ سُؤْلَهُ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ»1️⃣؛ پیغمبراکرم(ص) فرمودند خداوند در هر شب از ماه مبارک رمضان سه بار این جملات را می فرماید: آیا درخواست کننده ای هست که من درخواست او را عطا کنم؟ آیا کسی هست که توبه کند تا من توبۀ او را بپذیرم؟ آیا کسی هست که از من طلب آمرزش کند و من او را بیامرزم؟ در روایات داریم که از ناحیۀ خداوند تمام درب های سماوی باز است. حتی در روایتی دارد که اصلاً در این ماه خداوند دربانی برای خودش قرار نداده است. درب ها همه باز است و دربانی ندارد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 93، ص337- مستدرک الوسائل، ج 7، ص430 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هجدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 محبت امام علی (ع)❗️ 📌امام علی(ع) وقتی وصیّت کرد، به امام حسن(ع) گفت: اگر من از این دنیا رفتم، بیش از یک ضربه حق نداری به ابن ملجم بزنی؛ چون حکم شرعی است. اگر زنده ماندم، خودم اولیٰ به عفو هستم. فرق بین امام علی(ع) با حضرت‌موسی(ع) را نگاه کنید: او یک تهمت زده بود، ولی ابن ملجم یک ضربت زده بود؛ چه ضربتی هم زده بود! ما بی جهت، در خانۀ ائمه می رویم؟! خیلی بجا به خانۀ آنان می رویم. خوب جایی می رویم. پسرش امام حسین(ع) با حُر چه کار کرد؟ روز عاشورا وقتی گفت: «هل من توبه»؟ گفت: بله، بیا. سرت را به زمین نینداز. سرت را بلند کن. می بینید ما کجا می رویم. این خانواده اند. آیا می شود ما امشب سراغ امام زمان(عج) برویم و به او بگوییم: آقا ما بد کردیم. بیا کارها را درست کن. مگر می شود درست نکند؟ به خدا نمی شود. مدعوت را بشناس. بعد می توانی درخواست هایت را تنظیم بکنی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه بیست و دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 چه ساعتی از جمعه)❗️ 📌امام باقر(ع) می فرمایند: « فِی یوْمِ الْجُمُعَةِ سَاعَةٌ- لَا یسْأَلُ اللَّهَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ فِیهَا شَیئاً إِلَّا أَعْطَاهُ» ؛ همان به تعبیر کلّی است که روایت قبلی هم بود. فرمود: در روز جمعه ساعتی است که بندۀ مؤمنی از خدا درخواست حاجتی نمی کند، مگر اینکه خدا به او عطا بکند. بحث در این است که کدام ساعت است؟ بعد می فرماید: « وَ هِی مِنْ حِینِ نُزُولِ الشَّمْسِ إِلَى حِینِ یُنَادَى بِالصَّلَاةِ»1️⃣. حضرت خیلی زیبا محدودش می کند. موقعی که ظهر شرعی می شود. از زوال شمس تا موقعی که ظهر شرعی است، ندا می دهد. اشاره به آیۀ شریفه است که در سورۀ جمعه است. ندا نسبت به نماز است که نمازِ جمعه می خوانند. حضرت چقدر زیبا بحث کرده است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 86، ص279 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه بیست و دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 به گناهانت اعتراف بکن❗️ 📌کسی خدمت امام صادق(ع) می آید و می گوید: آقا! من دعا می کنم ولی دعاهایم به اجابت نمی رسد. چه کار کنیم؟ مگر خدا نگفته است: « ادݨْعݧݧُونݫٖیٓ اَسݨْتَجِبْ لݦَكُمْ»1️⃣؛ 📌 خودش گفته است. این همه روایت قرآنی در باب دعا وارد شده است. ما خواستیم و به ما که نمی دهد. حضرت نکته ای را می فرماید که تو باید از جهت دعا وارد بشوی و دعا کنی. 📌 می گوید: « وَ لَوْ دَعَوْتُمُوهُ مِنْ جِهَةِ الدُّعَاءِ لَأَجَابَكُمْ»؛ راه دعا را گم کردی. دعا راه دارد. تو راه دعا را گم کردی. « وَ لَوْ دَعَوْتُمُوهُ مِنْ جِهَةِ الدُّعَاءِ»؛ اگر از خدا از همان راه دعا تقاضا کنی، « لَأَجَابَكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ عَاصِینَ»؛ اگر چه گناهکار هم باشی، جوابت را می دهد. بعد حضرت دستورالعمل می دهد. این مسائل حمد وثنای الهی، خودش بحث جدایی دارد. « ثُمَ تَعْتَرِفُ بِذُنُوبِكَ ذَنْبٍ ذَنْبٍ»؛ پیش خدا که رفتی، یکایک گناهانت را اعتراف بکن. بگو که بد کردم، « وَ تُقِرُّ بِهَا»؛ و اقرار کن. بعد دارد « أَوْ بِمَا ذَكَرْتَ مِنْهَا»؛ مگر تو می توانی خطاهایت را بشماری؟ نمی توانی. همان مقدار که یادت می آید چه کردی. « وَ تُجْمِلُ مَا خَفِی عَلَیكَ مِنْهَا»؛ یعنی چیزهایی را که بر تو پوشیده است، اجمالاً اعتراف کن. همان جمله ای که مکرّر گفتم. این شب ها شب هایی ا ست که انسان در خانۀ خدا برود و بگوید: خدایا بد کردم. خیلی هم بد کردم. نمی توانم بشمارم. اعتراف بکن « فَتَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مِنْ جَمِیعِ مَعَاصِیك»؛ بعد عذرخواهی کن و بگو: حالا چشم پوشی کن! 1️⃣ سورۀ مبارکۀ غافر، آیۀ 60 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه بیستم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نماز بدون دعا❗️ 📌 «رُوِی عَنِ النَّبِی(ص) أَنَّهُ قَالَ: إِذَا فَرَغَ الْعَبْدُ مِنَ الصَّلَاةِ وَ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهُ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ»؛ حضرت فرمود: آن گاه که بنده از نماز فارغ می شود و حاجت از خدا نمی خواهد، خدا به فرشته هایش می گوید: « انْظُرُوا إِلَى عَبْدِی»؛ به این بندۀ من نگاه کنید. « فَقَدْ أَدَّى فَرِیضَتِی»؛ نماز واجبی را که گفته بودم، خواند، « وَ لَمْ یَسْأَلْ حَاجَتَهُ مِنِّی»؛ امّا از من درخواستی نکرد، « كَأَنَّهُ قَدِ اسْتَغْنَى عَنِّی»؛ مثل اینکه خودش را از من بی نیاز می داند که چیزی از من نمی خواهد. به حسب ظاهر بالاترین عملی که عبودیّت در آن جلوه می کند، نماز است. پیکر نماز، کرنش و عبودیّت است؛ اظهار عبودیّت است. « كَأَنَّهُ قَدِ اسْتَغْنَى عَنِّی»؛ مثل اینکه خودش را از من بی نیاز می بیند. « خُذُوا صَلَاتَهُ»؛ نمازش را بگیرید، « فَاضْرِبُوا بِهَا وَجْهَهُ»1️⃣؛ و به صورتش بزنید. کنایه از عدم قبولی نماز است. بطلان نماز نمی گوییم. در اینجا مسئلۀ فقهی مطرح نیست. اشتباه نکنید! کنایه از عدم قبولی نماز است. خدا می گوید: نماز واجبت را من بدون دعا بپذیرم؟ خدا که دردی ندارد. من آن را نمی پذیرم. قبلاً بحث مستقلی در مقایسۀ بین دعا و نماز مستحب از نظر فضیلت و محبوبیّت عندالله تعالی کرده ام . کدام یک افضل است؟ دعا کنند یا نماز مستحبی بخوانند. بیان کردم که دعا افضل است. حالا روایت را می خوانم که نماز مستحبی بخوانم یا دعا بکنم؟ امام باقر(ع) فرمودند: « الدُّعَأ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ تَنَفُّلًا»2️⃣. این جمله نص روایت است و هیچ شکی در آن نیست. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 82، ص325- مستدرک الوسائل، ج 5، ص29 2️⃣ دعا بعد از نماز واجب از نماز مستحبی بهتر است. الکافی، ج3، ص342- وسائل الشیعه، ج 6، ص437 - بحارالأنوار، ج 82، ص324 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هفدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani