﷽
📍جلالت و عظمت شأن حضرت زهرا(س)❗️
📌 نتیجۀ بهره گیری از علم حضرت زهرا(س)
بهرۀ ما چیست؟ بهره های ما مسلّم است که ما هرچه داریم از امورمعنویه، همهاش از ایشان است. در این شبههای نیست؛ ما این را خودمان ادراک میکنیم که دینمان از او و فرزندان و ذراری او است.
در روایت آمده بود که هر کس از این حوض کوثر، آب بیاشامد دیگر تشنه نمیشود. این یک وجه روایت از نظر قیامتی است؛ امّا وجه دنیوی آن این است که اگر کسی از این علم بهرهگیری کند، جهلش برطرف میشود؛ تشنگی و کمبود ندانستن پیدا نمیکند. وظیفۀ ما هم این است که باید از آنچه به دستمان رسیده است، حفاظت کنیم. باید هرچه که میخواهیم بهدست آوریم از این مسیر باشد. باید هم قدردان این حضرت و خاندان و ذراری معصوم او بود و هم دانست که اگر از مخزن علمی او بهره ببریم، هرگز تشنه نمیشویم و جهلمان نیز برطرف میشود. لذا باید تلاش کنیم که هر چه بهدست میآوریم، از این مسیر باشد. علم ما باید از این ناحیه باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#فاطمیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔻خیر واقعی چیست؟
📌رُوِیَ عَن عَلِیٍ عَلَیهِ السَّلامُ:
« سُئِلَ {علیه السّلام} عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ فَقَال (علیه السّلام) لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ (تعالی) وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّه (تعالی)»
ترجمه: حضرت فرمودند: خیر، این نیست که مال و فرزند تو بیشتر شود. ولیکن، خیر آن است که علم تو بیشتر شود و صبر و تحمّل و بردباریت افزون شود. واین که در میان مردم مباهات و افتخار کنی تو پرورگار خویش را عبادت و پرستش میکنی. پس هرگاه کار نیکو انجام دادی، حمد و سپاس و شکر خداوند را به جا آور؛ و اگر کار بدی انجام دادی از خداوند طلب عفو بخشش کن.
📌شرح: در روایت دارد که از علی علیه الّسلام، پرسیدند: خیر چیست؟ « سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟» نیکویی ما میگویم، خیر. میگویند: حالت چطور است؟ می گوید: خوب است، نیک است. این را میگویند، خیر.
📌« سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟» در جواب «فَقالَ عَلَیهِ السّلامُ: لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ »وضعت چطوراست؟ وضعم خوب است، این عبارت از این نیست که پولهایم زیاد شده است، پول زیاد شده، حالا دیگر وضعمان توپ است. نعوذبالله، توپ تو کلّهات بخورد. چی میگویی تو؟«لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ» در اعراب این بود، دو تا چیز معیار ارزش در جامعه بود،
📌. یک: زیادتی ثروت. دو؛ فرزند. فهمیدی؟ در همان محیط آن موقع. پولت زیاد شده و بچّههایت زیاد شدن و دورو برت را گرفتند. میفهمی؟! خیر این نیست، خیال نکن حالت خوب است، در خیر هستی شما. نه خیر، این نیست، بگذارش کنار. پس چی هست؟
📌سه تا چیز حضرت بعدش میفرماید:«وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ» اوّل: خوبی حال تو در این است که شعور و فهم دینیات بالا برود. معرفت دینی ات، علم به مسائل و احکام شرعیات، می فهمی چه میگویم؟ به معارفت، هر چه سطح دانایی ات نسبت به چی؟ به دینت بالا برود در ابعاد گوناگون، چه اعتقادیش، چه احکام شرعیش، شد، بیشتر، این جا حالت خوبتر است.
📌«وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ» بزرگ بشود بردباریت، تحمّلت، هرچه حلمت و بردباریت که بتوانی تحمّل بکنی، می فهمی؟ چون دنیا، انسان در معرض چیست؟ ترکش های چی؟ حوادث است. درست است؟ قشنگ. «وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ» دوّم هم این.
📌 سه: «وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ» این که سرافرازیت را در بین جامعه در این ببینی که تو مطیع پروردگارت هستی. هر چه خدا گفته، به آن عمل می کند. یک وقت اشتباه نکنید، این جا بعضی ها اشتباه کردند این را معنا کردند، نازیدن. نه آن نازیدن می شود عجب؛ نه! نه! نه بنازی تو مردم، اصلاً و ابداً نازیدن خبری نیست. فهمیدی؟ سرافرازیت را در این ببینی، سرافرازیت را در پول نبین، ریاست نبین. این ها سرافرازی برای تو نمی آورد. سرافرازیت را در این ببین که پرستش پروردگارت را میکنی. فهمیدی؟
📌«فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ تَعالی» پس اگر کار نیک انجام دادی، خدا را سپاس گزار باش. می فهمی یعنی چی که؟ توفیق به تو داد که توانستی کار خوب را انجام بدهی. به خودت نسبت ندهی، او بود که چکار کرد؟ من را موفّقم کرد که کار خیر انجام بدهم.
🔻«فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ (تعالی) وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّه (تعالی)» اگر نعوذ بالله، آمدی خطایی کردی، گناهی کردی، پوزش بطلب و استغفار کن و طلب عفو کن از خداوند. شد؟!
🔻بنابراین، علی علیه السّلام، می گوید: آقا! وضع و حالت چطور است؟ اگر این ها بود، بله،جنابعالی اهل خیر هستی. والّا چی؟ مقابلش را نفرمود، اهل شرّی؛ چون تقابل بین چیه؟ بین خیر و شرّ است. خودت نمیدانی که در شر، غوطه وری. پولها زیاد شده، نمی دانم هکذا فلان شده است، می فهمی چه میخواهم بگویم؟ وسایل چیز،گناهها همین جور زیاد شده است، توجّه کنید.
🔻کار خیری هم از تو صادر نمی شود. بدان که در شر، می پیچی. لذا علی علیه السّلام، معیار در خیر را این می داند که کسی اگر حالش خوب است؛ یک همچین خصوصیاتی دارد.
نهج البلاغه حکمت 94
سُئِلَ علیه السّلام عَنِ الْخَيْرُ مَا هُوَ فَقَال لَيْسَ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّه
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پناه بردن انسان❗️
📌«مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ» گفتیم در انسان این نیرو نهاده شده است که هرگاه شرّی متوجّه او بشود، حادثهای متوجّه او بشود، پناه میبرد به یک قدرت برتری.
🔻شرور چون مختلف است، شر از نظر محیط پرورش باشد لذا به قدرت تکفّلی خود پناه میبرد، اگر شر به جنبههای حکومتی باشد این پناه میبرد به یک قدرت حکومتی و اگر شر از نظر معنوی باشد یعنی روحی، آنجا پناه میبرد به یک قدرت معنوی. در اینجا وسواس به معنای همان آهنگ دلربا و فریبندۀ صیاد است
«مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ» خناس صفت از برای وسواس است و در آن هم مبالغه است.
🔻اینجا دست گذاشته روی خود آهنگ، میگوید «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ» یعنی از شرّ این آهنگ، این آهنگ چه نوع آهنگی است؟ نوع آن اینطور است مثل آن آهنگی است که صیاد برای اینکه صید کند موجودی را، یک چنین آهنگی است. آهنگی است که به دام میاندازد بشر را.
«الْخَنَّاسِ » گفتیم به اینکه از نظر لغوی یعنی پنهان میشود و آشکار، یک مقدار صدا میکند میبیند نمیآید یک دفعه ساکت میشود که نکند این فرار کند، توقف میکند باز دوباره شروع میکند. هدفگیریاش کرده میخواهد به دامش بیندازد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 ◾️این آهنگساز شیطان است❗️
📌«مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ. الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ » اینجا «الَّذِي» توصیف است اما برای چی؟ همانطور که مرحوم طبرسی در مجمعالبیان تفسیرش میفرماید که این توصیفِ ذیالوسواس است.
📌یعنی این آهنگساز چه میکند؟ آهنگساز موجودی است که این امواج را در صفحۀ دلها پخش میکند «الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ»
◾️این آهنگساز که شیطان است طنین انداز میکند این آهنگِ دلفریب و دلربایش را در سینههای مردم». اینجا «صدور» دارد صدر سینه که کنایه است، مراد روح است، جان است. این امواج صداییاش را و این آهنگ مرکز پخشش سینههای مردم است یعنی روح و جان انسانها است. از اینجا به دست میآید که چرا ناس را دائم پیش میکشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانیرحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 آهنگ پُر اضطراب شیطان❗️
📌«الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ » این آهنگ دلفریب و ملایم و نرمی که آهنگساز قهّار یعنی شیطان میسازد و او را در روح و جان من پخش میکند، همین نوسانِ روحی برای من میآورد، همین اضطراب میآورد، همین اندیشههای بد میآورد، همین است. آقا خیلی قرآن دقیق است، لطیف است، عالی است. گاهی ما میبینیم بعضیها یک بُعدش را میگیرند و بعد همان را طی میکنند، ابعاد دیگرش را رسیدگی نمیکنند.
📌 ببینید چقدر لطیف تعبیر میکند! میخواهد بگوید: ای بشر بدان موجودی است که این آهنگهایی، موجهایی پخش میکند مرکز پخش او هم روح تو است و روش او هم این چنین است، به قدری این موجها لطیف است، به قدری حسابرسیده شده است، زیر و بم دارد این برای جلب روح تو است به طرف خودش. تو را میخواهد صید کند.
📌 میخواهد اندیشۀ تو را درهم بریزد، اصالت فکری را از تو بگیرد، تو را از خود بی خود کند و این هیچگاه از تو دست بردار نیست. تا جان در بدن داری تو دست به گریبان همین امواج و آهنگها هستی.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 بالاترین دلسوزی ️❗️
📌لذا بالاترین دلسوزی و نصیحت آن است که سازندۀ بُعد معنوی انسان باشد. روایتی است از امام علی(ع) که میفرماید: «أَشْفَقُ النَّاسِ عَلَیْكَ أَعْوَنُهُمْ لَكَ عَلَى صَلَاحِ نَفْسِكَ»؛
📌دلسوزترین مردم، مهربانترین مردم یا هر تعبیری دیگری نسبتبه تو آنکسی است که به تو بیشتر کمک میکند تا نفس خودت را اصلاح کنی. «وَ أَنْصَحُهُمْ لَكَ فِی دِینِك»1️⃣؛ آنکسی که بیش از همه برای تو در بُعد معنویات دلسوزی میکند.
📌 لذا بالاترین درجۀ دلسوزی و نصیحت، خیرخواهی در بُعد معنوی و دینی است؛ نه اینکه نسبتبه امور مادّی خیرخواهی و نصیحت نکند، نه؛ بلکه در امور مادّی هم مؤمن باید خیرخواه و هدایتگر باشد؛ امّا این را بدانید که امور مادّی زودگذر است و آن چیزی که شاکلۀ انسان را میسازد و برای او میماند، این است که برای او در بُعد معنوی و روحیاش دلسوزی کنی و او را بسازی. بنابراین، مطلب اوّل این است که انسان همانگونه که موظّف است خود را بسازد، موظّف است که دیگران را هم بسازد و گفتیم که بحث ما در بُعد معنوی، نفسانی و الهی او است.
1️⃣غررالحکم و درر الکلم، ص 218
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 دلسوزی نسبت به دیگران️❗️
📌روایتی است که جابرجُعفی از امام باقر(ع) نقل میکند که حضرت هم این روایت را از پیغمبراکرم(ص) نقل میفرماید. در روایت آمده است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): لِیَنْصَحِ الرَّجُلُ مِنْكُمْ أَخَاهُ كَنَصِیحَتِهِ لِنَفْسِهِ»1️⃣؛ امر هم هست؛ یعنی انسان همانطور که برای خودش خیرخواه است، باید برای برادر مؤمنش همانگونه خیرخواه باشد. اینهم چگونگی اش؛ یعنی کم نگذارد.
از بس ما در بستر مادّیت قرار داریم، مجبوریم بُعد مادّی آن را هم بگوییم؛ در مسائل مادّی هم همینطور است و مسائل زیادی مطرح شده است؛ لذا به همان مقداری که نسبتبه خودت دلسوزی میکنی که به جهنّم نروی، به همان مقدار برای کسی که با او «رابطه» داری، باید بخواهی که او هم به جهنّم نرود.
1️⃣الکافی، ج 2، ص 208
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن رَسُولِ الله صلی الله علیه و اله و سلم قالَ:
«عَنْ أَبِي قِلَابَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه؟صل؟ مَنْ أَسَرَّ مَا يُرْضِي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَظْهَرَ اللَّهُ تَعَالَی لَهُ مَا يُسِرُّهُ وَ مَنْ أَسَرَّ مَا يُسْخِطُ اللَّهَ تَعَالَى أَظْهَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مَا يَحْزُنُهُ وَ مَنْ كَسَبَ مَالًا مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ أَفْقَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ»
ترجمه: اگر کسی در درون خود و یا پنهانی کاری بکند و در آن کار رضایت و خشنودی خداوند عزّوجل را در نظر داشته باشد، خداوند هم برای او چیزی را آشکار می سازد که آن شخص را خوشحال و مسرور می سازد. اگر کسی در پنهانی کاری بکند و یا این که در درون خود تصمّیم به انجام کاری بگیرد که آن کار موجب خشم و غضب الهی می شود، خداوند برای او چیزی پیش می آورد که او محزون و ناراحت و اندوهگین می سازد.
شرح: روایت از پیغمبر اکرم منقول است که حضرت فرمودند: هرکس در نهان و درونش، پنهان کند چیزی را که موجب رضای الهی است، حالا من قبل از این که عبارات را معنا کنم، مطلبی را بگویم که بعد، روشن تر بشود. در باب اطاعت و عصیان، گوش میکنید؟ یک اعمال بیرونی داریم ما، کارهایی است که انجام میدهد آدم که مورد رضای خداست، به آن می گوییم اطاعت. درست است یا نه؟ یک کارهایی نعوذبالله، آدم انجام می دهد که این را بهش میگویند گناه، عصیان، سرپیچی از فرمان خدا. درست؟ این مال بیرون است. گوش کنید که چه میخواهم بگویم. فرض کنید، نماز میخواند، فرض کنید که خیلی دیگر گُل سرسبد اطاعات است، مثلاً عبادات است، بسیارخب، البته برای خدا، همه جهاتش دارد، بیرونش را که آدم نگاه میکند، اطاعت است دیگر، عملی است و این عمل مورد رضای خداست، درست؟ اطاعت است. نعوذبالله، دروغ میگوید، درست؟ غیبت می کند، مثلاً این ها را سادهاش میکنم تا برسد به چیزهای دیگر. خب، این عمل خارجی است، این عصیان است، درست است؟ موجب سخط و خشم خداست. درست؟! این مال کارهای بیرون ماست. از نظر درونی، خب اینها هم، اثر دارد؛ هر کدام آثار خاص خودش را دارد، فرض کنید. توجّه کنید. فرض کنید هر اطاعتی اثر نیک، هان! خودش را دارد. حتّی در دنیا، چه برسد به آخرت. ما بحث آخرت نمیکنیم، آخرت را بوسیدم گذاشتیم کنار. می رویم سراغ دنیا، درست است؟ یک سنخ از اطاعات است، اثر خاصّ خودش را دارد، در همین دنیا، توجه کنید، حالا نمیخواهم من وارد آثار اعمال در دنیا بشوم. یک سنخ معصیتها هم هست که اینها هم، اثر دارد، توجّه کنید. گره می اندازد به کار آدم، امثال اینها، مثل حرام خوری و اینها. حالا آنها که میگویند: معتقد به مبدأ و معادیم، ما بحثمان راجع به آنهاست که میگویند مؤمنیم. این مال بیرون است. شد! این روایت به بیرون هیچ کاری ندارد. خوب دقّت کنید. مربوط به توست، تو دلیست؛ روایت تو دلی، حالا من می گویم، بعد روایت را می خوانم.
اگر کسی قصد اطاعت خدا را بکند. قصد اطاعت خدا، میفهمی هنور کاری نکرده است. قصد کردم، بروم نماز بخوانم. میفهمی چه میگویم؟ این اثر میگذارد. اثرش را پیغمبراکرم در این روایت می فرماید. مطلق اطاعات، ها! نعوذبالله، قصد کرده معصیت بکند. درسته یا نه؟ در این روایت، پیغمبراکرم میگوید اثرش را. قصد معصیت؛ حالا من را نگاه کنید. معصیت، کار خاصّی نکرده است. قصد اطاعت، قصد معصیت میگوید، این دو تا اثر دارد. نه فعلها، فعل که جای خودش، برود دنبال کارش، آن یک چیز دیگر است. خودِ قصد،«مَن اَسَرَّ» کسی پنهان کند، که چی؟ در درونش، « مَا يُرْضِي اللَّهَ ُ تَعالی» یک کاری را که مورد رضایت خداست، می خواهد انجام دهد، همین قصدش را کرد، فهمیدی؟! به عمل بیرون هم کاری ندارد،«اَظهَرَاللهُ تعالی ما يُسِرُّهُ»خدا هم برای او پیش می آورد، یک چیزی را که او مسرور و شاد شود؛ یعنی همان جور که تو مرا شادم کردی، من تو را شاد می کنم. قصد شادمانی خدا موجب می شود که چی؟ برای تو چیزی پیش بیاورد که تو شاد شوی. این خیلی است،ها! دقّت کنید در این روایت، من خوب بازش کنم، چه میگوید.
از آن طرف، «وَمَن اَسَرَّ مَا يُسْخِطُ اللهُ تَعَالَی» کسی اگر قصد عصیان بکند، چیزی که خدا را به خشم می آورد که گناه است. شد؟!
«اَظْهَرَاللهُ لَهُ مَا یَحْزُنُهُ» جوری برایش پیش می آورد که این چی بشود؟ اندوهناک بشود و محزون بشود. میفهمی؟ غصّه و ناراحت بشود. ناراحتی برایت پیش می آورد. خدا را قصد کردی، نعوذبالله، او را خشمگین بکنی، خدا هم این کار را میکند با تو. قصدِ اطاعت، قصد عصیان، خوب دقّت کنید، این ها قصدهایش چه اثری دارد.
🔰
بعد می فرماید:«وَمَن کَسَبَ مالاً مِنْ غَیرِحِلِّهِ اَفْتَقَرَهُ اللهُ تَعَالَی» آنی که اعتقاد به حرام و حلال دارد،ها! آن را می گوید؛ و الّا آن را که ندارد که خدا کاری باهاش ندارد، شد. حیوان، خدا زیاد دارد، همه هم میچرند. خدا دنیا را که
خلق کرده، حیوان هم خیلی خلق کرده، همه میچرند .درست است یا نه؟ نه، حیوانی است که سرش میشود، به این که مرز سرش میشود، فمهیدی؟ به هر مزرعهای سر نمی زند؛ آن که مرزبندی سرش میشود اگر او مرزشکنی بکند. در چی؟ در بدست آوردن مال، درست؟! «اَفْتَقَرَهُ اللهُ»یک سنخ گرفتاریهای مالی، مال همین است. لاابالگری در چیه؟هان؟ درمعاملات.«اَفْتَقَرَهُ اللهُ وَ مَن تَواضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللهُ»کسی برای خدا تواضع بکند، خدا او را بالا می برد.
بحار جلد 74 صفحه 120
عَنْ أَبِي قِلَابَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه(ص) مَنْ أَسَرَّ مَا يُرْضِي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَظْهَرَ اللَّهُ لَهُ مَا يَسُرُّهُ وَ مَنْ أَسَرَّ مَا يُسْخِطُ اللَّهَ تَعَالَى أَظْهَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مَا يَحْزُنُهُ وَ مَنْ كَسَبَ مَالًا مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ أَفْقَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ وَ مَنْ سَعَى فِي رِضْوَانِ اللَّهِ أَرْضَاهُ اللَّه
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 اشکال به امر دیگران سازی️❗️
📌بله، چه بسا اصلاً این اشکال کلّی را نسبتبه همۀ آن آیات و روایات که دربارۀ مرابطۀ با دیگران مطرح شده است، مطرح میکنند؛ به اینکه اصلاً این کار، مخصوص انبیا و اولیای خدا(ع) است. آنها را خداساخته بود، نه خودشان.
📌«خداساخته» میتواند دست دیگران را بگیرد، نه «خودساخته»؛ چراکه «خودساخته» همیشه ناقص است. خیلی قشنگ اشکالشان را مطرح کردم.
📌امّا جواب اشکال: دیگرسازی یک «امر نسبی» است؛ به این معنا که به هر اندازهای خودت را در هر رابطهای ساختی، به همان مقدار متعهّدی که دیگران را هم بسازی. خوب دقّت کنید! این مسئله، یک امر نسبی و اضافی است.
🔻فرض کنید به هر اندازهای که توانستهای در بُعد اعتقادی پیش بروی -البتّه به شکل «صحیح»- متعهّدی اعتقادات و پایۀ فکری دیگران را هم بسازی. آنهایی که به قول ما خُبره بودند، گفتهاند: به همان مقدار، وظیفه داری دست دیگری را بگیری و بیش از این مقدار هم وظیفه نداری. به همان مقدار که میتوانی راه بروی، باید دست او را بگیری و به همان راه ببری.
📌 اینکه بگذار من تا آخر خطّ بروم. بعد بر میگردم، میآیم و تو را باخود میبَرم، نداریم. به هر مقدار که خودت عمل میکنی، او را هم در وادی عمل بیاور؛ به هر مقدار که توانستی نفس خودت را از نظر اخلاقیّات اصلاح کنی، به همان مقدار وظیفه داری، نه بیشتر. این امر نسبی اضافی است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 در ممکنات درک عظمت حضرت زهرا(س) ممکن نمیباشد❗️
📌مصادف است با شب تولّد
در بین تمام ممکنات، غیر از دو موجود، یعنی پیغمبر اکرم(صلاللهعلیهوآله و سلم) و علی(علیهالسلام)، کسی نمیتواند، نه کمّاً و نه کیفاً، عظمت زهرا (سلاماللهعلیها) را ادراک کند. هیچکس نمیتواند جلالت، عظمت و فضائل او را غیر از پدر و همسرش، نه کماً و نه کیفاً، ادراک کند و این یک قانون عقلی است.
لذا اشتباه نشود که منی که هیچ هستم، میتوانم راجع به جلالت و عظمت زهرا (سلاماللهعلیها) بیانی داشته باشم!
📌 من اصلاً نمیتوانم ایشان را به تمامه ادراک کنم؛ چون بهرۀ وجودی من،در آن حدّ و اندازهای نیست که بتوانم او را با آن عظمت ادراک کنم تا بتوانم دربارۀ او چیزی بیان کنم. چون بیان، فرع بر ادراک است و کسی که ادراک کامل ندارد، ضرورتاً بیانش اگر به بهترین شکل هم باشد، ناقص خواهد بود.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 درک حصۀ وجودی حضرت زهرا (س) به اندازۀ فهم❗️
📌این درست است که هر کس در حد حصّۀ وجودی خودش از حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) بهرهای میبرد، امّا همۀ مطلب این چیزها نیست. حالا من یک مثال میزنم تا مطلب روشن شود. ما خداوند را آنطور که هست، نمیتوانیم ادراک کنیم؛ نمی توانیم نسبت به خداوند احاطه پیدا کنیم؛ امّا اینطور هم نیست که اصلاً خداوند را ادراک نکنیم؛ بلکه به قدر وسعمان و به قدر حصّۀ وجودیمان او را درک میکنیم. خداوند نامتناهی است و من متناهی هستم؛ متناهی نسبت به نامتناهی نمیتواند احاطه پیدا کند؛ ولی هر کس به قدر حصّۀ وجودی خودش خدا را میفهمد و درک میکند.
یک نفر از یک اقیانوس، به مقداری که می تواند، آب برمیدارد؛ امّا او که نمیتواند تمام اقیانوس را در ظرف خود بریزد. بنابراین نمی تواند نسبت به تمام اقیانوس احاطه پیدا کند. من این مثال را بیان کردم که بگویم عقلاً متناهی نمیتواند نامتناهی را بهطور کامل درک کند؛ درست همانطور که جا دادن یک اقیانوس در یک ظرف کوچک محال است.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 درک وجودی حضرت زهرا (س) به اندازۀ فهم❗️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یک_دقیقه_منبر
بذر خرزهره، گل محمدی نمیده!
🎧 گفتاری #بشنوید از مرحوم آقا مجتبی تهرانی (ره) درباره اثر وضعی حرام و #حرام_خواری!
🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰
estoory_mazhabi
◾️◾️◾️
@agamojtabatehrani
﷽
📍 هرکس به حدّ توان از فیوضات حضرت زهرا(س) بهرهمند میشود❗️
📌پس اینکه من میگویم: ما نمیتوانیم زهرا (سلاماللهعلیها) را کمّاً و کیفاً ادراک کنیم؛ به این معنا نیست که بهطور کلّی از ادراک او بیبهره هستیم؛ بلکه هر کدام به مقداری که میتوانیم او را ادراک کنیم، از فیوضات و عظمتش بهرمند هستیم.
🔻تمام آنچه که ما میدانیم، سرنخی بسیار کوچک و ضعیف است که ما را به اقیانوس عظیم جلالت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) راهنمایی میکند.پس بدانید که موضوع خیلی گسترده و مفصّل است.
〰️〰️〰️〰️
#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها 🌹🌹
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 اسوۀ والای حیا❗️
📌 همۀ شما این تعبیر پیغمبر اکرم(ص) راجع به حضرت فاطمه زهرا(س) را شنیده اید که حضرت فرمودند: «فاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنّی»؛
📌فاطمه پارۀ تن من است. این حدیث بین عام و خاصّ1️⃣ متواتر است و کسی نسبت به آن شبهه ندارد. امّا آیا می دانید که پیامبر(ص) این جمله را در چه موقعیّتی و به چه علّتی بیان کرده است؟
📌 اوّلین مورد مربوط به جریان پرسش پیامبر(ص) از اصحاب خود، در باب بهترینِ زنان بود. روزی پیغمبر اکرم(ص) از اصحاب خود پرسیدند: «مَا خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ؟»2️⃣؛ بهترین زن ها کیست؟
📌 اصحاب عرض کردند: «فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ»؛ نمی دانیم!
«فَسَارَّ عَلِیٌّ(ع) إِلَى فَاطِمَةَ(س) فَأَخْبَرَهَا بِذَلِکَ»؛
📌 در این هنگام امام علی(ع) از جا برخاستند و به منزل رفته و سؤال پیامبر(ص) را با حضرت زهرا(س) در میان گذاشتند.
📌حضرت زهرا(س)فرمودند: «بهترینِ زنان آن زنی است که به مرد نامحرم نگاه نکند و مرد نامحرم نیز او را نبیند.»
📌امام علی(ع) برگشتند و این جواب را به پیامبر(ص) ارائه نمودند. حضرت رو به سوی امام علی(ع) کرده و فرمودند: «مَنْ عَلَّمَکَ هَذَا؟»؛ چه کسی این را به تو یاد داده است؟
📌امام علی(ع) عرض کرد: فاطمه(س) این مطلب را به من گفته است. در اینجا بود که پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ فاطمه(س) پارۀ تن من است.
1️⃣ شیعیان و اهل تسنّن
2️⃣ حلیة الأولیاء، ج 2، ص 41
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #میلاد_حضرت_زهراسلام الله علیها
📖 #فاطمه زهرا سلام الله علیها
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 چرا نام مبارکش را فاطمه(س)گذاشتند❗️
📌روایت اوّل از خصال صدوق است. امام صادق(ع) فرمود: «لِفاطِمَةَ(س)تِسعَةُ أسماءٍ عِندَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)نُه اسم نزد خداوند عز وجلّ دارد. اوّل «فاطمه»، بعد «صدیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه»، «مرضیه»، «محدّثه» و «زهرا» است. «ثُمَّ قالَ(علیهاسلام): أتَدري أیُّ شیءٍ تَفسیرُ فاطِمَة(س)»؛ بعد حضرت رو کردند به يُونُسَ بْنِ ظَبْيَان که از راویان حدیث و اصحاب حضرت است و پرسیدند: آیا میدانی که تفسیر این کلمه چیست؟ «قُلتُ: أخبِرنی یا سیّدی». یونس میگوید: من به حضرت عرض کردم که شما مرا آگاه کنید ای آقای من. «قالَ(علیهالسلام): فُطِمَت مِنَ الشَّر» فاطمه(س)؛ یعنی کسی که از شرّ جدا شده است. ، امام صادق(ع) دربارۀ وجهتسمیۀ حضرت زهرا(س) میفرمایند: «فُطِمَت مِنَ الشَّرِ». فَطَمَ در لغت یعنی «بریده شد، قطع شد و جدا شد». به تعبیری دیگر بهمعنای دور شد است که این تعبیر، بهتر است. پس معنای روایت اوّل کاملاً روشن شد که آن حضرت فاطمه(س) است، چون از شرّ دور است. چهبسا روایت به این مطلب اشاره دارد که آن حضرت نقص ندارد و یا به تعبیری بلندتر، هرگز در «عدم» نبوده است؛ فاطمۀ زهرا(س)همیشه در صحنۀ ممکنات حاضر بوده و هیچگاه دست عدم، به ساحت او راه نیافته است. این مسأله خیلی دقیق است و مطابق با روایات ما هست.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 گویا کردن زبان پیامبر(ص) به نام فاطمه(س)❗️
📌روایت دیگری است دراصول کافی است. دارد: از امام باقر (صلوات الله علیه)؛
«قال : لَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ علیهالسلام»؛ آنگاه که متولّد شد زهرا (سلامالله علیها) « أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مَلَك »؛ خداوند وحی کرد به فرشتهای ؛ « فَأَنْطَقَ بِهِ لِسَانَ مُحَمَّدٍ (صلاللهعلیهوآله و سلم)»؛ به فرشتهای خداوند وحی کرد که زبان پیغمبر را گویا کن به این کلمه یعنی فاطمه ؛ «فَسَمَّاهَا فَاطِمَة»؛ بسیار خوب ؛ . «ثمَّ قالَ إنی فَطَمتُکَ بِالعِلمِ»؛
📌خوب در ذیل دارد: «ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَر علیهالسلام) : وَ اللَّهِ لَقَدْ فَطَمَهَا اللَّهُ بِالْعِلْمِ وَ عَنِ الطَّمْثِ فِي الْمِيثَاق»؛ خداوند وقتی زهرا سلام الله علیها متولّد شد، فرشتهای را مأمور کرد بهش وحی کرد که گویا کند زبان پیغمبر را به این نام که دخترش رو این نام بگذاره در میثاق «والله لقد فطمه الله فی المیثاق».
📌یک وقت خیال نکنی که به دنیا که آمد اینجا، پیش پدر نشست درس خواند یا بعد خدا بهش چیکار کرد؟ آن تصویری که کردم در موهبتی خدا بهش چیکار کرد؟ عطا کرد . نه ؛ فی المیثاق؛آنگاه که نور مقدّسش در مرتبة نازلۀواجب الوجود این هم بروز کرد، همراه با علم بود .
الکافی، جلد1، صفحه460
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#میلاد_حضرت_زهراسلام الله علیها
#روز_مادر
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 چرا نام مبارکش را فاطمه(س)گذاشتند❗️
🎞 #كليپ_تصويرى
#روز_مادر
#میلاد_حضرت_زهراسلام الله علیها
#
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 گویا کردن زبان پیامبر(ص) به نام فاطمه(س)❗️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#روز_مادر #مادر
#ولادت_حضرت_زهرا سلام الله علیها
@agamojtabatehrani
﷽
رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ:
«مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا اَلمِائَةَ مَرَّةً وَ أَتْبَعَهَا بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّةً غُفِرَ لَهُ»
ترجمه: هر کس بعد از نماز صد مرتبه تسبیح خداوند متعال را مطابع با تسبیحات حضرت فاطمه سلام الله علیها گفته شود و بعد از آن یک مرتبه لا اله الا الله بگوید، آمرزیده می شود.
شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: هر کس تسبیح خداوند را بگوید بعد از نماز واجب، «مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ» چگونه تسبیح خدا را بگوید؟ «تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا» همین تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها که ما می گوییم.«اَلمِائَةَ مَرَّةً» که صد تا هم هست.صد بار«وَ أَتْبَعَهَا بِلا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بعد از آنی که تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها را گفت، یک مرتبه بگوید:«لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» «وَ أَتبَعَها بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّهً» یک بار «غُفِرَ لَهُ» خداوند او را مورد آمرزش قرار می دهد.
من این روایت را که خواندم، این مضمون روایت، متعدّد است؛ یعنی در چندتا روایت است. این را بهتان بگویم، یک روایت نیست. چند تا روایت است که همین، عین این جملات است.
حالا یک مطلبی را میخواستم بگویم، یادتان بدهم؛ ،چون شماها ان شاءالله، همیشه میگوید تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را؛ امّا بدانید که این اثر دارد. اثر این است که در این روایت؛ چون روایات متعدّد هم هست. بعدش هم یک «لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بگو. هستی. بسیار خوب مورد آمرزشی؛حالا وقت چیست؟ میخواهم چیز یادتان بدهم. و او این است به این که؛ بعد بلافاصله حاجتت را از خدا بخواه. این حاجت برآورده میشود. توجّه میکنید؟ حاجتت برآورده میشود.حالا من چون روایات متعدّده دیدم، تلفیق تمام روایات، مجموعه را میگویم.
اّولاً: کسی که مورد مغفرت خداوند قرار بگیرد، دعایش مستجاب است. یک؛ و این جا مورد غفران الهی قرار گرفت، حالا دعایش چه میشود؟ هان؟! مستجاب می شود.
حالا من نمیخواهم روایت دیگر بخوانم. اما یک روایت از امام هشتم علیه السلام، هست به این که: بعداز هر نماز واجب، خدا یک دعا را مستجاب میکند. شد! من را نگاه کن، روند را دارم یادتان میدهم. خدمتتان عرض شود؛ که تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را همین طور که گفتیم؛ یک مرتبه بگویید «لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بعدش یک صلوات بفرستید، یک استغفار بکنید، بعدش یک صلوات بفرستید؛ اما یک دانه حاجت، تک، به این معنا نخواهید. خوب حرفهای مرا گوش کنیدها؛ شاید این حرف های من را هیچ جا گیرتان نیاید. من دیگر مجمو عۀ روایت را دارم میگویم. خواستم امروز، تقریباً از ناحیه حضرت زهرا سلام الله علیه، به شماها چیزی یاد داده باشم. تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بگویید، یک«لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بگویید، یک صلوات، استغفار، یک صلوات و بعد بگو
«اَللّهُمَّ اَقضِ حَوائِجي» یک حاجت خواستی؛ اما همه اش را توش قرار دادی. بعد هم یک صلوات. می فهمی چه میگویم؟«اَللّهُمَّ اَقضِ حَوائِجي» یاد گرفتید؟ حالا یک صلوات برای حضرت زهرا سلام الله علیها بفرستید. وسائل الشیعه، جلد6 ص 440
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#مادر #روز-مادر
@agamojtabatehrani
﷽
📍 انتقال نور حضرت زهرا(س) به امامحسین (ع) ❗️
📌حالا یک روایت دیگر میخوانم. در باب تسمیۀ حضرت زهرا (س) که چرا یکی از نامهای حضرت، «زهرا» است. روایتی داریم که هر روز سه بار از حضرت زهرا (س) نوری متلألأ میشد و بروز و ظهور میکرد. یکی هنگام صبح و طلوع فجر که حضرت به نماز و عبادت میایستاد. دوّم، هنگام زوال و نماز ظهر. و سوّم، هنگام غروب وقتی که حضرت خدا را تسبیح میکرد. در ذیل این روایت آمده است که وقتی حسین(ع) متولّد شد، این نور به او منتقل شد. این یعنی چه؟ چرا به امام حسن(ع) متلألأمنتقل نشد با اینکه ایشان قبل از برادر بهدنیا آمد؟ یک بُعد موضوع این است که بروز و ظهور اسلام از زهرا(س) بود و این بروز و ظهور بعد از او، توسط حسین (ع)نگاهداری شد. چون در مقطع زمانی امامت حسین(ع) بود که دشمنان میخواستند ریشۀ اسلام را بکنند و حضرت نگذاشت چنین اتّفاقی بیفتد. در این روایات، اشارات زیادی هست و نباید همهاش را فقط به جهات ظاهری حمل کرد. من هم فقط به یک نکتۀ آن اشاره کردم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#مادر #روز_مادر #میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 نام فاطمه(س) یعنی خداوند دور ساخته دوستداران او را از آتش❗️
📌روایت از امام صادق (صلوات الله علیه) است در باره وجه سوّم از برای تسمیه حضرت زهرا(س) به فاطمه(س) است؛
«قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّار» چون خداوند دور ساخته است کسی که فاطمه را دوست بدارد از آتش. این هم کارسازی است.
روایت دوّم از پیغمبراکرم(ص) است «قال رسول الله إِنَّمَا سُمِّيَتْ انْبَتِی فَاطِمَةَ» یا «إِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مُحِبِّيهَا مِنَ النَّارِ» اینکه من نامش را گذاشتم فاطمه و یا نامگذاری شد او به فاطمه.
📌چون خداوند هم او را و هم دوستان او را از آتش دور کرده است. این هم از نظر قیامتی در ارتباط با دیگران؛ یعنی آن دلی که زهرا(س) را دوست بدارد به آتش جهنّم نسوزد. در این شبهای نیست
📌. امّا یک مطلب هست و او این است که باید دوستی عمیق باشد؛ که در سراسر وجود انسان رسوخ کرده باشد. این دوستی سطحی نباشد. دوستی سطحی عاریتی است. از انسان هنگام مرگ مفارقت میکند. اگر ما بتوانیم در قیامت حبّ زهرا (س) را داشته باشیم؛ یعنی همراهمان از این دنیا ببریم. شبههای درش نیست که به آتش جهنّم نسوزیم. بحث در بردن این حبّ است، اگر سطحی باشه عاریتی است. عاریتی که شد بعد هم گرفته میشود. این حب هنگام مرگ از انسان مفارقت میکند. لذا آن دوستی همراه انسان به قیامت میرود که در تمام زوایای درون انسان رسوخ کرده باشد.
1-معانی الاخبار، ص64 – بحارالانوار،ج43، ص12. 2- بحارالانوار،ج43، ص16
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 چگونگی محافظت از خانواده️❗️
📌پس معلوم شد دیگرسازی یک «امر نسبی اضافی» است؛ یعنی به همان مقدار که در بُعد معنویات پیشرفت کردی -چه در بُعد اعتقادی، چه در بُعد اخلاقی و چه در بُعد عملی- وظیفه داری دستش را بگیری.
📌روایتی از امام صادق(ع) در ذیل همین آیۀ شریفه است که شخصی از حضرت پرسید: «هَذِهِ نَفْسِی أَقِیهَا»؛ من نفس خودم را مراقبت میکنم، امّا «فَكَیْفَ أَقِی أَهْلِی»؛ از خانواده ام چگونه محافظت کنم؟
📌حضرت فرمودند: «تَأْمُرُهُمْ بِمَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا نَهَاهُمُ اللَّهُ عَنْه؛ فَإِنْ أَطَاعُوكَ كُنْتَ وَقَیْتَهُمْ وَ إِنْ عَصَوْكَ فَكُنْتَ قَدْ قَضَیْتَ مَا عَلَیْكَ»1️⃣؛ اگر دستشان را گرفتی و با تو راه آمدند که بسیار خوب است و حفظشان کردی؛ امّا اگر تو گفتی و آنها گوش ندادند، تو به وظیفه ات عمل کرده ای. تو وظیفه ات در همین حدّ بود. چه بسا ظهور آیه هم در همین حدّ است. در باب امربه معروف و نهی ازمنکر هم می توان این مطلب را بیان کرد.
1️⃣بحارالأنوار، ج 97، ص 74
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani