🔹️سلاح انبیای الهی علیهم السلام
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
509222657_-210482.mp3
1.48M
🔷️انبیاء الهی و سلاح آنها
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
🔊 #کلیپ_صوتی
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 حقیقت دعا❗️
📌 حقیقت دعا عبارت از این است که عبد ربّش را بخواند و امری و مطلبی را از او طلب کند. یک بحث دربارۀ كیفیت دعا از نظر درونی مطرح می شود كه می گوییم: جنبۀ حالی دارد. حال داعی باید بعد از اذن گرفتن برای درخواست از عالی، در موقع طلب و مسألت چگونه باشد؟ اهل معرفت می گویند که این امر نفسانیِّ روحانیِّ قلبیِّ درونی، با توجّه به اینكه بین دانی و عالی است و به اصطلاح، کوچکی و عظمت را اصلاً نمی شود به تصویر آورد؛ یعنی فاصله است از بزرگی او و كوچكی من، لذا باید با حالت خضوع و استكانت قلبیّه باشد. به عبارت دیگر از عبد، طلب و درخواست حقیقی صادر نمی شود، مگر اینكه دلش آن عظمت و حالت خضوع را ادراك كند.
این حالت خضوع قلبی، بر معرفت عبد نسبت به ربّش متوقف است؛ یعنی هرچقدر بنده از پروردگارش شناخت دارد، بر آن محور دور می زند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 تفاوت یاالله گفتن اولیای الهی با دیگران❗️
📌 اهل معرفت در اینجا در باب شروط دعا، مطلب را دسته بندی می كنند و می گویند: یک دسته از شروط دعا، شروط عقلی است و یك دسته، شروط نقلی است.
📌دستۀ سوّم، هم عقلی و هم نقلی است. چیزی را كه از شروط عقلی می دانند، مسألۀ معرفت و شناخت است كه بُرد دعا بر همین محور است. چطور است که با دعای ولی الله اعظم، همه چیز کن فیکون می شود، امّا اگر من دعا کنم، اتّفاقی نمی افتد؟!
🔸️ علت این است که یا الله او با یا الله من بسیار متفاوت است. او وقتی یا الله می گوید، كن فیكون می كند؛ چون شناخت او از مدعوّش، شناخت عبد از ربّش بسیار بالاست. نتیجه هم بر آن محور هست.
🔹️لذا این تعبیر که روایت هم فرمود: دعا سلاح انبیاست؛ یعنی معجزات آنها از سَرِ دعا بود و از همین مسأله ناشی می شد. كرامات اولیا؟(ع) هم از دعا بود و بُرد دعاهایشان هم برای آن معرفتی بود كه نسبت به خدایشان داشتند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 ضرورت معرفت به قدرت داشتن❗️
📌 انسان اگر بخواهد از دیگری چیزی را مطالبه كند، این مطالبه فرع بر آن است كه باید بداند آن طرف توان برآوردن خواستۀ او را دارد یا نه؛ والّا اگر معرفت نداشته باشد، مطالبۀ او لغو است.
در واقع به صورت عقلی هم صحیح نیست.
در باب مسألۀ دعا هم به این شکل است و اوّلین شرط عقلی در آن، معرفت به رب است؛ یعنی اگر بنده چیزی را از خدایش مطالبه كند، عقلاً باید ربّش را قادر ببیند که می تواند خواستۀ او را برآورده كند. والّا اگر خدایش را عاجز ببیند، درخواست کردن از او، معنا ندارد.
لذا اهل معرفت می گویند که اوّلین شرط عقلی در باب دعا، این است كه پروردگارت را قادر بشناسی؛ معرفت به قدرت و توان او داشته باشی تا دعای تو جنبۀ حقیقی پیدا کند؛ وگرنه اگر او را عاجز ببینی، اصلاً مطالبه كردن معنا ندارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه چهارم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 روش تحویل سال حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)❗️
🏞 #پوستر
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/در-نوروز-چه-باید-کرد؟/
1095769858_-210493.mp3
3.82M
﷽
📍 تشکیل دهنده زمان❗️
🔊 #کلیپ_صوتی
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
متن کامل در سایت:
https://mojtabatehrani.com/در-نوروز-چه-باید-کرد؟/
-1232789760_-210492.mp3
1.23M
﷽
📍 تفاوت یاالله گفتن اولیای الهی با دیگران❗️
📌 اهل معرفت در اینجا در باب شروط دعا، مطلب را دسته بندی می كنند و می گویند: یک دسته از شروط دعا، شروط عقلی است و یك دسته، شروط نقلی است.
📌دستۀ سوّم، هم عقلی و هم نقلی است. چیزی را كه از شروط عقلی می دانند، مسألۀ معرفت و شناخت است كه بُرد دعا بر همین محور است. چطور است که با دعای ولی الله اعظم، همه چیز کن فیکون می شود، امّا اگر من دعا کنم، اتّفاقی نمی افتد؟!
🔸️ علت این است که یا الله او با یا الله من بسیار متفاوت است. او وقتی یا الله می گوید، كن فیكون می كند؛ چون شناخت او از مدعوّش، شناخت عبد از ربّش بسیار بالاست. نتیجه هم بر آن محور هست.
🔹️لذا این تعبیر که روایت هم فرمود: دعا سلاح انبیاست؛ یعنی معجزات آنها از سَرِ دعا بود و از همین مسأله ناشی می شد. كرامات اولیا؟(ع) هم از دعا بود و بُرد دعاهایشان هم برای آن معرفتی بود كه نسبت به خدایشان داشتند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
📌یکی از دعاهایی که موسیبنجعفر (علیه السلام) زیاد به آن تداوم داشتند این بود:«عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِك»؛
📌گناه بندهات بزرگ است، پس باید گذشت و عفو تو نیز نیكو باشد تا آن را بپوشاند. در روایت دارد که زینالعابدین هم در سجدههایش این جمله را میگفت. این تصویری است که انسان باید از خود داشته باشد.
📌«تَزَوَّدُوا رَحِمَكُمُ اللَّه»؛ زاد و توشۀ آخرتتان را بگیرید. این دعاها را بخوانید و بفهمید که چه میگویید. این ادعیه سازنده است و دل را از محبّت خدا پر میکند. ما باید متوجّه باشیم که وضعمان خراب است و از خدا اصلاح و غفران را بخواهیم تا بتوانیم وارد وادی محبّت شویم که اوّلین مرحلۀ سیر الیالله است.
#آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه
📌📌📌📌
@agamojtabatehrani
🔰در لحظات آخر سال چه کنیم؟!
آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا میرسد اینطور فکر کند؟
📌 یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچگاه به ما برنخواهد گشت مگر در روز قیامت که این قطعه از هستی ما آنگاه به ما باز میگردد که نموداری از کردار گذشتهمان در این سال را به ما نشان میدهد. همان طور که علی(علیهالسلام) فرمود :خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟
آیا به یاد خدا بودم؟
آیا او را ستایش کردم؟
آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟
آیا حاجتی از او برآورده کردم؟
آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟
آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم عمل کردم؟
آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دلجویی کنم؟
🔸️🔹️➖🔹️🔸️➖
@agamojtabatehrani
🔹️🔸️➖🔹️🔸️➖