eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
780 دنبال‌کننده
208 عکس
860 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تولدّی نمونه❗️ 📌عامّه و خاصّه نوشته اند که فاطمه بنت اسد وقتی درد مخاض گرفت وارد مسجدالحرام شد. چه کسی به او گفته آنجا برود؟ چه شد به سوی مسجدالحرام دوید؟ اگرچه این مکان مقدّس بود. به نظر من این مولودِ در رحم است که او را می کشد و وارد خانۀ خدا می کند. 📌صحبت خواستۀ او نیست زیرا این باید ظاهرش بر طبق باطنش باشد، عالم ناسوتش بر محور لاهوتش باشد. او همان گونه که قبل از خلقت، نورش در دامن الهی تلألو پیدا کرده است در عالم کثرت هم باید در دامن الهی متولّد شود. 📌عامّه و خاصّه به این مطلب اشاره کرده اند، خانه کعبه درب دارد امّا صحبت درب نیست، دیوار شکاف برمی دارد. خدا اگر بخواهد چنین می شود، باید بگوییم آغوش گشود و امام علی(علیه السلام) و مادرش را برای تولّد امام علی(علیه السلام) در دامن گرفت. 📌می نویسند: این موضوع چند روز طول کشید. لذا اگرچه پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) با امام علی(علیه السلام) از نظر نورانیّت واحدند ولی هرکدام یک مختصاتی دارند. 〰️〰️〰️ 〰️〰️ 🎞 علیه السلام مبارک باد حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 جایگاه حضرت خدیجه(س) حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س)❗️ 📌سه نفر بی بی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالی بود. یکی خدیجۀ کبری (س) است، یکی زهرا (س) است و یکی زینب کبری (س) است. 📌اگر مجاهدت های خدیجه (س) نبود، دست ما خالی بود، هیچ تعارفی ندارد. اگر پایداری زهرا (س) نبود، چه وضعی داشتیم؟! چقدر آن ها زجر کشیدند! پیش خودم می گویم: واقعاً هم حضرت خدیجه (س) خیلی رنج کشید؛ چون خصوصاً اوّلین نفر هم بود. 📌زهرا (س) هم رنج کشید، ولی من فکر می کنم زینب (س) بیش از همۀ آن ها رنج کشید. صحنه هایی را که ایشان دیده است، هیچ کدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّه اش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع دارم. زین العابدین (ع) در روایتی نقل می کند: من در خیمه ای قرار داشتم که عمّه ام مرا پرستاری می کرد. 📌 من بیمار بودم و پدرم در خیمه ای دیگر داشت اسلحه ها را تعمیر می کرد و نزدیک ما بود. یک وقت دیدم صدای پدرم بلند شد و این شعرها را می خواند: «یَا دَهر اُفٍ لَكَ مِن خَلیلِ كَم لَكَ بِاِلاشرَاق وَ الَاصِیلِ». 📌زین العابدین می فرماید: تا این شعر را پدرم خواند، فهمیدم مطلب چیست و کار از کار گذشته است. گریه گلوی مرا گرفت، ولی جلوی خودم را گرفتم که عمّه ام متوجّه نشود. امّا دیدم او زودتر از من متوجّه شد و سراسیمه از خیمه بیرون زد. 📌 او به سراغ امام حسین (ع) رفت؛ چنان می دوید که پایش در چادر و عبایش می گرفت و نزدیک بود به زمین بخورد. شروع به ناله کرد. امام حسین (ع) آمد. زینب (س) جملاتی می گوید: «اَلیَومَ مَاتَ اَبِی عَلِی، اَلیَومَ مَاتَ اُمّی فَاطِمَه، اَلیَومَ مَاتَ اَخِی حَسَن»؛ 📌به امام حسین (ع) می¬گوید که من جز تو کسی را ندارم. تو می خواهی بروی. لطمه به صورت می زند، دست میبرد و گریبانش را چاک¬ می¬زند. امام حسین (ع) تسلّایش¬ می دهد، دلداری اش ¬می دهد، آن دست ولایتی را روی دل زینب (س) می گذارد. 📌خواهرم! حلمت را شیطان از بین نبرد. والله قسم! اگر این دست بر قلب زینب نیامده (س)بود، هیچ بشری قدرت نداشت تحمّل بکند. امّا فهمیدید امام حسین (علیه السلام) به حضرت زینب (سلام الله علیها) چه گفت؟ 📌گفت: هنوز چیزی ندیده ای تو. فردا باید فرق شکافتۀ علی (ع) را ببینی، باید دست جدا شدۀ عبّاس (ع) -برادرت- را ببینی، باید گلوی پاره پارۀ اصغر (ع) را ببینی. زینبم تو باید سر حسین (ع) را بالای نیزه ببینی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani ..
🏴وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد🏴 〰️〰️ 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani
17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
〰️〰️ 🎞 حضرت زینب سلام الله علیها 📌 سلام الله علیها تسلیت باد 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 علی علیه السلام، قسیم برزخ❗️ 📌همان طور که امام علی(علیه السلام) در قیامت قَسیم جنت و جهنّم است، در برزخ هم این چنین است. 📌روح مؤمن که از بدنش مفارقت کرد برزخ او نمونه ای از بهشت است. نمونه ای از بهشت کجا است؟ در زیر سایه ولایت است. آن مکان قبل از دفن امام علی(ع)، هم همین طور بوده است، بحث، بحث ولایت است. 📌 آنهایی که اهل ولایت هستند در هر عصر و در هر شریعت اینها همه در وادی السلام می آیند و زیر پرتو ولایت امام علی(ع) قرار می گیرند. 📌امام علی(ع) آنجا رفته است و می گوید اینجا چیزی نینداز، اینجا همه اش ارواح مؤمنین است. این ها رمز است، جماد نیست که روی زمین باشند، این ها روح های مؤمن هستند که در همان عالم برزخ زیر سایه امام علی(ع) آمدند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه یازدهم 🎞 . رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
📌آتش سوزی لس آنجلس و خوشحالی ما...!؟ حاج آقا مجتبی تهرانی(ره): «اظهار شادی و سرور در برابر بلایی که بر ستمگران و کفرپیشگان وارد می شود، بی ایراد است به شرط آن که این خشنودی فقط برای شکست باطل و پیروزی حق باشد و ارتباطی به مسائل شخصی و خصوصی نداشته باشد.» (اخلاق الهی، ص۲۵۷) ✍ https://eitaa.com/mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وحدت واقعی❗️ 📌حکما می گویند وحدت به معنای واقعی این است که اگر یک موجود گفته شود واحد است، اگر دوّمی برایش تصوّر کنی همان اوّلی باشد. 📌یعنی اگر خواستی دوّم برایش تصویر کنی این دوّمی غیر اوّلی نباشد. این را وحدت واقعی می گویند. قرآن اسم این وحدت را «اَحَد» گذاشته است یعنی واحدی است که دوم ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani ✅✅✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وحدت حقّه حقیقیّه ❗️ 📌«اَحَد» بیان شد که در اصل از مادّه «وَحَد» است. «وَحَد» جنبه مبالغی داشته و صیغه مبالغه است. 📌به طور مثال اگر حَسن گفتید، یعنی موجودی که دارای حُسن زیاد است. یعنی این مادّه ای را که استعمال می کنی در او بسیار است، آنقدر زیاد تا آنجایی که دیگر حدّی نداشته باشد. مبالغه معنایش این است. «وَحَد» در خود معنای مبالغی دارد. 📌معنایش این است که این وحدت را بگیر و بالا برو و از وحدت شخصی، وحدت وصفی، وحدت کیفی، وحدت کمّی، وحدت عددی، وحدت جنسی، وحدت نوعی بالاتر برو. و از تمام این وحدت ها عبور کن تا به وحدت حقّه حقیقیّه برسی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰چرا هم معصیت کنی بعدش هم بخواهی استغفار کنی! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ‏ فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ» ترجمه: بپرهیز و برحذر باش از این که کاری بکنی که بخواهی بعداً به خاطر آن معذرت خواهی کنی. پس به راستی که انسان از کار نیک و درست عذرخواهی نمی کند؛ 📌و بپرهیز و بر حذر باش از هر عمل پنهان و مخفی که حیا و شرم داری آن را در آشکارا انجام بدهی؛ 📌 و بپرهیز و برحذر باش از هر عمل که اگر برای انجام دهندۀ آن عمل بازگو شده و فاش گردد، به خاطر زشتی آن، منکر آن عمل شود. 📌روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: بپرهیز از آن کاری که بعد می خواهی از او معذرت خواهی کنی. 📌 بعد برای اینکه توضیح بدهند مطلب را می فرمایند: «فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ»؛ آدم کار خوب که بکند که، بعدش معذرت خواهی که نمی کند.پس، اوّل می فرماید: «إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ»؛ 📌بپرهیز از آن چیزی را که بعد، از آن بخواهی پوزش بطلبی؛ بعد می فرماید: «‏فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ»؛ این را که می دانید دیگر آدم کار خوب که بکند، معذرت خواهی پس از آن نمی کند، پس منطق این است که این کارها زشت است، عمل زشت است. 📌«وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ»؛ بپرهیز؛ کاری را در پنهانی انجام بدهی، که اگر در آشکار، او را بخواهی انجام بدهی، شرمنده می شوی. 📌 دو، سه تا تعبیر عجیب پشت سر هم دارد. «وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ»؛ این دوّم {است}. 📌سوّم:«وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ»؛ بپرهیز از آن کاری را که اگر کسی انجام داد، بعد خواستند به رویش بیاورند، انکار کند، بگوید: من نه، من یک همچنین کاری نکردم. 📌می بینید چه تعبیراتی پشت سر هم است؛ می فهمی که مجموعه اش چه چیز می شود که، به سه تا تعبیر حضرت می فرمایند: اوّل: کاری نکن که پوزش بطلبی؛ مراد هم کار زشت است، بد. بعد: پنهانی کاری نکن که آشکار، خجالت می کشی آن کار را بکنی؛ کار چیست؟ کار زشت است. 📌باز، کاری نکن که اگر به رویت آوردند، بگویی من نکردم؛ باز هم این کار، کار زشت است. ببین سه جور پشت سر هم تعبیر می کند علی علیه السلام، حالا اگر این را بریزیم توی قالب و وادی مسئلۀ عبودیّت، ببین چی از کار در می آید. 📌چه داعی داری که معصیت کنی بعدش هم بخواهی استغفار کنی؛ معذرت است دیگر، نیستش استغفار؟چرا معصیت می کنی که خدا را حاضر و ناظر نمی دانی. 📌که اگر آن کاری را در پنهان نکن که آشکارا اگر انجام بدهی خجالت می کشی؛ از خدا خجالت بکش.حیا کن. چرا معصیت می کنی که بعد آخر سر روز قیامت بخواهی انکار کنی تا بخواهی انکار کنی، هان! زبونت از کار می افتد، اعضایت به زبان در می آیند. 📌 «يَوْمَ تَشْهَدُأَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ» می خواهی آن جا انکار کنی؛ ؟ همان اعضایی را که آن زشتی ازشان صادر شده، آن ها به زبان می آیند. نکن این کار را توجّه کنید. «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» سورۀ مبارکۀ نور آیۀ 24 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ؟ع؟ إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ‏ فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ. بحارالأنوار، جلد 68 ، صفحه369 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 از خدا خجالت بکش! 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani ✅✅✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ هرچه هست و بیاید اوست ❗️ 📌پس در نتیجه این کلمه صیغه مبالغه است و مبالغه یعنی تا جایی که دیگر حدّی برای این وحدت نباشد و «أَحَد» عبارت از همین است. یعنی موجودی که اگر بخواهی او را دریافت کنی نمی توانی دوّم برای او دریافت وتصوّر کنی. هرچه هست و بیاید اوست. آیه مبارکه «قُل هُوَ اللهُ أحَدٌ» این را می گوید که او (آن) موجود غایب از نظر، «الله» است که صفت آن «الله»، «أَحَد» است. یعنی او وحدت واقعی دارد. 〰️ 〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌📌📌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 معنای «اَحَد» از منظر امام علی(علیه السّلام) ❗️ 📌علی(علیه السّلام) در نهج البلاغه در اوّلین خطبه بسیار زیبا، «اَحَد» را معنا می کند. (البته ما در بحثمان از این خطبه الهام گرفتیم.) 📌لطافت سخن امام علی (علیه السّلام) در این است که وقتی به أحدیّت می رسد تعبیر به اخلاص می کند یعنی حضرت نام همین سوره را که اخلاص است پیش می کشد. در این خطبه آمده است: «اوّلُ الدّینِ مَعرِفَتُه» اوّل دین شناخت خدا است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 # 📕 توحید علیه السلام 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani 📌📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌📌📌