eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
0728.mp3
9.89M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه سی و هفتم
﷽ 📍 پیمان خدا با پیامبر (ص) 4❗️ 📌 ***رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ عَلَیهِ‌السَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ‏ عَلِيّاً عَلَیهِ‌السَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى‏ وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي» روایت را پیغمبر اکرم نقل می‎فرماید. 📌می‎فرماید به اینکه خداوند با من یک پیمانی بست دربارۀ علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ پیمان سوم: «وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي». ما در باب طاعات و عبادات می‎گویم به اینکه اینها نورانیت می‎آورند؛ یعنی کسانی را که اطاعت خدا می‎کنند اینها دلهاشان منور می‎شود، به نور الهی. 📌در اینجا آن نور را می‎فرماید عبارت از علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ است. یعنی کسانی را که اطاعت خدا می‎کنند خداوند دل آنها را منور می‎کند به نور حب علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ. 📌لذا این تعبیراتی را که در روایت هست. که خود علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ هم دارد این‌را در بعضی از جملاتش. ید الله است، عین الله است، نور الله است. این هم بگذار کنارش. نور الله است. 📌 «وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ هُوَ الْكَلِمَةُ الَّتِي أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِينَ». علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ آن کلمه‎ای است که من خدا آن کلمه را لازم گردانیدم برای کسانی که پرهیزکار هستند. 📌 متقین معلوم میشود به اینکه اینها یک بهره وجودی از ناحیۀ خداوند پیدا می‎کنند؛ که این به تعبیر من حصۀ وجودی یک حصۀ وجودی معنوی است. و باز این حصۀ وجودی معنوی این نشأت می‎گیرد از آن وجود مقدس علی عَلَیهِ‌السَّلَامُ. 1️⃣امالی صدوق، ص 478 - بحارالانوار، ج38، ص104 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمه الله علیه 🌺🌺🌺🌺🌺 🌺🌺🌺 @agamojtabatehrani
nf00735332-1.mp3
2.45M
📌اگر خدا نخواهد، نمی شود‼️ آیت‌الله مجتبی تهرانی رحمت الله علیه 📌📌📌📌 سخنان استاد پیرامون درخواست از خداوند در برآورده شدن حاجت های کوچک و بزرگ . @agamojtabatehrani
0729.mp3
11.8M
🌹صوت 📌آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه 🔰جلسه 38 رحمت الله علیه 🌹 @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 علی علیه السلام دارندۀ صفات ویژه انبیا است: ❗️ 📌ابن ‏عساکر نقل می‏کند که پیغمبراکرم(ص) فرمود: 📌 «مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى آدَمَ فِی عِلْمِهِ»1️⃣؛ اگر کسی بخواهد به حضرت‏ آدم(ع) از نظر علمش نظر کند؛ 📌«وَ إِلَى نُوحٍ فِی فَهْمِهِ»؛ و به نوح در فهمش نظر کند؛ 📌«وَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ فِی حِلْمِهِ»؛ و به ابراهیم در حلمش نگاه کند؛ 📌 «وَ إِلَى یحْیى بْنِ زَكَرِیا فِی زُهْدِه»؛ و به یحیی‌بن‌زکریّا در زهدش نگاه کند؛ 📌«وَ إِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فِی بَطْشِهِ»؛ و به موسی در دلیری‏اش نگاه کند؛ «فَلْیَنْظُرْ إِلَى عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب». پیغمبراکرم(ص) یک راه مقایسه‏ای را پیش می‏گیرد. بعد کسانی را مطرح می‏کند که در طول تاریخ شناخته شده هستند و بعد امام‌علی(ع) را این‏گونه توصیف می‏کند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 39، ص 35 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 📝 @agamojtabatehrani
0730.mp3
10.57M
🌹صوت 📌آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه 🔰جلسه ۳۹ آخرین جلسه رحمت الله علیه 🌹 @agamojtabatehrani
📌رابطه ادب و عقل 📌یک دسته از روایات ما ادب و عقل را با یکدیگر مرتبط دانسته و به رابطه مستقیم آن ها بر یکدیگر اشاره دارد: 🔘"لَا اَدَبَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ " کسی که عقل ندارد، بی ادب است. 🔘"اَلاَدَبُ فی الاِنسانِ کَشَجَرةٍ اَصلُها العَقلُ" ادب در انسان مانند درختی است که ریشه اش عقل است. 📚منبع: ادب الهی؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 54 مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @agamojtabatehrani
﷽ 📍 علی علیه السلام دارندۀ صفات ویژه انبیا است: ❗️ 📌ابن ‏عساکر نقل می‏کند که پیغمبراکرم(ص) فرمود: 📌 «مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى آدَمَ فِی عِلْمِهِ»1️⃣؛ اگر کسی بخواهد به حضرت‏ آدم(ع) از نظر علمش نظر کند؛ 📌«وَ إِلَى نُوحٍ فِی فَهْمِهِ»؛ و به نوح در فهمش نظر کند؛ 📌«وَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ فِی حِلْمِهِ»؛ و به ابراهیم در حلمش نگاه کند؛ 📌 «وَ إِلَى یحْیى بْنِ زَكَرِیا فِی زُهْدِه»؛ و به یحیی‌بن‌زکریّا در زهدش نگاه کند؛ 📌«وَ إِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فِی بَطْشِهِ»؛ و به موسی در دلیری‏اش نگاه کند؛ «فَلْیَنْظُرْ إِلَى عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب». پیغمبراکرم(ص) یک راه مقایسه‏ای را پیش می‏گیرد. بعد کسانی را مطرح می‏کند که در طول تاریخ شناخته شده هستند و بعد امام‌علی(ع) را این‏گونه توصیف می‏کند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 39، ص 35 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 📝 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 پیامبر را به وزیرش تأیید کردم❗️ 📌 موطن اول: روایتی است که وصایای پیغمبراکرم(ص) به امام‌علی(ع) است. در سند این‌طور است. امام‏ صادق(ع) از امام‏ باقر(ع)، ایشان از پدر بزرگوارشان زین‏ العابدین(ع)، زین‏ العابدین(ع) از امام‏ حسین(ع)، ایشان هم از امام‌علی(ع) و ایشان هم از پیغمبراکرم(ص). 🔰 سلسلۀ سند از امام‏ صادق(ع) شروع می‏شود تا پیغمبر(ص) می‏رسد. وصایای مفصّلی است؛ شاید حدود پانزده، شانزده صفحه است. 💠 «یَا عَلِیُ إِنِّی رَأَیْتُ اسْمَكَ مَقْرُوناً بِاسْمِی فِی أَرْبَعَةِ مَوَاطِنَ»1️⃣؛ یا علی! من دیدم اسمِ تو در چهار موطن قرینِ اسم من بود، 🔷 «فَآنَسْتُ بِالنَّظَرِ إِلَیْهِ»؛ من با نگاه به این موطن‏ها مأنوس شدم، «إِنِّی لَمَّا بَلَغْتُ بَیْتَ الْمَقْدِسِ فِی مَعَارِجِی إِلَى السَّمَاءِ وَجَدْتُ عَلَى صَخْرَتِهَا»؛ در شبی که به معراج می‏رفتم، وقتی به بیت‏ المقدّس رسیدم، این جملات را بر صخرۀ آن یافتم. 🔷«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ أَیدْتُهُ بِوَزِیرِهِ وَ نَصَرْتُهُ بِوَزِیرِهِ»؛ نیست خدایی غیر از خدای یکتا و محمّد پیامبر اوست و منِ خدا، او را به وزیرش تأیید کردم و به وزیرش نصرت کردم. «فَقُلْتُ لِجَبْرَئِیلَ مَنْ وَزِیرِی»؛ پس من از جبرائیل(ع) سؤال کردم: وزیرم کیست؟ 📌 «فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ»؛ توجّه کنید! این مسئله برای معراج است؛ می‏دانید که زمان معراج تا زمان غدیر چندین سال است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 74، ص 60 2. سورۀمبارکۀإسراء، آیۀ 1 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 پیامبر را به سبب وزیرش یاری کردم❗️ 📌 موطن دوم: «فَلَمَّا انْتَهَیْتُ إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى»؛ پس وقتی از بیت‏ المقدّس به سدرة‏المنتهی عروج کردم، «وَجَدْتُ مَكْتُوباً عَلَیْهَا»؛ در آنجا دیدم که این جمله نگاشته شده است؛ 📌«إِنِّی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِی مُحَمَّدٌ صَفْوَتِی مِنْ خَلْقِی أَیَّدْتُهُ بِوَزِیرِهِ وَ نَصَرْتُهُ بِوَزِیرِهِ»؛ او را به وزیرش تأییدش کردم، یاری ‏اش کردم و به سبب او نصرتش کردم. 📌«فَقُلْتُ لِجَبْرَئِیلَ(س) مَنْ وَزِیرِی»؛ پس باز از او سؤال کردم که وزیر من کیست؟ «فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ»؛ جواب داد: علی‏ بن ‏ابی‏طالب. «فَلَمَّا جَاوَزْتُ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى انْتَهَیْتُ إِلَى عَرْشِ رَبِّ الْعَالَمِین جَلَّ جَلَالُهُ»؛ وقتی از سدرة‏المنتهی گذشتم و به عرش رسیدم، 📌 «فَوَجَدْتُ مَكْتُوباً عَلَى قَوَائِمِهِ»؛ در آنجا دیدم که بر پایه‏ های عرش نگاشته است: «إِنِّی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِی- مُحَمَّدٌ حَبِیبِی أَیَّدْتُهُ بِوَزِیرِهِ وَ نَصَرْتُهُ بِوَزِیرِهِ»1️⃣. اینجا جلسه‏ ای نیست که بتوانم این روایت و آن مطالبی را که در روایت هست، معنا کنم. 📌فقط مختصر اشاراتی در حدّ معمول می‏کنم. اوّل رسول‏ الله است؛ دوّم صفوة‏الله است؛ سوم، حبیب ‏الله است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 74، ص 60 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 📝 جلسه نهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 موطن سوم؛ جبرئیل راه ندارد. ❗️ 📌در موطن اوّل حضرت جبرائیل(ع) بود و در موطن دوّم هم بود. در موطن سوّم نیست. چرا؟ چون جبرائیل(ع) نمی ‏تواند از موطن سوّم عبور کند؛ به‌تعبیر اهلش عقل فعّال است. جبرائیل(ع) تا سدرة‏المنتهی رفت؛ امّا به عرش می‏تواند برود و برسد؟ خیر؛ او نمی ‏تواند برود؛ لذا شب معراج پیغمبر(ص) به جبرائیل(ع) می‏ فرمایند: بیا بالا برویم. گفت: «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقَت»1️⃣ ؛ تو برو؛ من دیگر نمی ‏توانم بیایم. اگر یک سر انگشت برتر پرم فروغ تجلّی بســــــــــــــــــوزد پرم 📌پیغمبراکرم(ص) از سدرة‏المنتهی عبور کرد و به عرش رسید که جبرئیل(ع) نتوانست برود؛ لذا موطن سوم، دیگر هیچ سؤال نیست؛ چون از جبرئیل(ع) خبری نیست. 📌مطلب دیگر این است که در موطن اوّل از حضرت‌ جبرائیل(ع) سؤال می ‏کند که وزیر من کیست؟ او هم جواب می ‏دهد: علی‏ بن ‏ابی‏طالب(ع). موطن دوّم می ‏رسد. دوباره سؤال می ‏کند: وزیر من کیست؟ می ‏گوید: علی‏ بن ‏ابی‏طالب(ع). در موطن سوّم می ‏بینیم اصلاً از جبرائیل(ع) خبری نیست. چطور شد در اینجا دیگر از حضرت‌ جبرائیل(ع) خبری نیست؟ دیگر سؤال نکرد. مثل اینکه سؤال‏ها تمام می ‏شود. پیغمبر(ص) سؤال نداشته یا جبرئیل(ع) نبوده است؟ حالا من عرض کنم که جبرئیل(ع) نبوده است. و امّا موطن سوّم، وقتی وارد می ‏شود، دیگر سیر، سیرِ عقلانی نیست؛ چون جبرئیل(ع) هم نتوانست بالا بیاید. 📌 اینجا است که دارد با دل می‏رود. حبیب‏ الله است. این توصیف را که می‏ کند، مربوط‏ به دل و قلب است؛ این سیر، سیرِ قلبی است که پیغمبر(ص) دارد می‏ کند، با قلب است. عقل دیگر در اینجا راه ندارد. قلب سیر کرد. 📌در نتیجه اینکه مسئلۀ غدیر یک مسئلۀ خلافت ظاهری نیست؛ انعکاسی است از آنچه در ذات الله گذشته است. از سدرة‏المنتهی گذشته است تا به پایین بیاید.ما نمی‏ توانیم این حرف‏ها را ادراک کنیم. پیغمبراکرم(ص) در غدیر آنچه را در ذات دیده بود، اظهار کرد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 18، ص 382 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 📝 جلسه نهم @agamojtabatehrani
📍 حب علی پشتوانۀ تمام اعمال نیک؛ نماز، روزه، انفاق و... است❗️ 📌در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: یک؛ گفتیم محبّت مربوط به کار دل است و در بین کارکِرد ابعاد وجودی انسان در قیامت، آنچه نقش ارزنده‌تری دارد، قلب اوست. 📌محبّت، خودش حسنه است؛ چون کارکِرد قلب است و مورد پسند خداست، همان‌طور که نماز خواندن، فعل جوارحی مورد پسند خداست و حسنه است، این کارکِرد دل؛ یعنی حبّ امام علی(ع) هم حسنه می‌شود. 📌یعنی اگر کسی حبّ امام علی(ع) نداشته باشد، نمازش مقبول نیست؛ لذا این حسنه پشتوانۀ جمیع حسناتی است که در مرتبۀ پایین‌تر از ابعاد وجودی از ما صادر می‌شود، مثل نماز، روزه، حج، انفاق مالی و غیر مالی، زکات و امثال اینها، بدون محبّت امام علی(ع) حسنه نیست. 📌 در حقیقت این حسنه، تک حسنه‌ای است که پشتوانۀ جمیع حسناتی است که در مرتبۀ اعمال از انسان صادر می‌شود. در این معنی در نظر فقها هیچ اختلافی نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📌وقتی که پیامبر مودب به آداب الهی شد، امر دین و امت را خدا به او داد 📌امام صادق علیه السلام فرمودند: ☀️"إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ" خداوند پیغمبرش را ادب کرد؛ و او را به نحو احسن ادب فرمود. ☀️"فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَال" وقتی پیغمبر اکرم به کمال ادب رسید و مودب به آداب الهیه شد، به او خطاب کرد: ☀️" إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ عِبَادَهُ" تو صاحب بهترین اخلاق هستی. 📌بعد از آن وقتی که مودب به آداب الهی شد، امر دین و امت را به او تفویض کرد. اینجا بود که حضرت در راس جایگاه حکومت اسلام قرار گرفت و حاکم جامعه اسلامی شد. 📚منبع: الهی؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 44 و 45 مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @agamojtabatehrani
🌀کسی که فاقد ولایت است، امتثال به حبل الله ندارد. 📌 امام هفتم صلوات الله علیه در ذیل آیه شریفه «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً» می فرماید: «عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ». «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ أی وَ اعتَصِمُوا بِعَلِیٍّ علیه‌السلام» مراد از حبل الله علی (علیه السلام) است. 🔷امام باقر «صلوات الله علیه» می فرمایند: «قال آلُ مُحَمَّدٍ صلوات الله علیهم‌‌ هُمْ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ الَّذِي أُمِرَ بِالِاعْتِصَامِ بِهِ فَقَالَ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» 🔷خداوند برای تمسک به ریسمان الهی امر کردند، مراد از ریسمان الهی فرزندان پیغمبر است. 🔷زمانی امتثال محقق می شود که همراه با ولایت علی (علیه السلام) باشد. اگر ولایت نباشد، از اعتصام خبری نیست، سیر و سلوک معنوی هم نخواهد بود. کسی که فاقد ولایت است، امتثال به حبل الله ندارد. 〰〰〰〰〰 🌸 علیه السلام مبارک باد🌸 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 حب علی خوب را زیبا و بازدارنده زشتی است: ❗️ 📌محبّت پیروساز است 📌 در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: دو؛ این نقش اثباتی‌ این حسنه قلبی بود. نقش دیگر این حسنه، نقش بازدارنده نسبت به سیئات دارد؛ یعنی از یک طرف به اعمالی که پیکره‌اش زیباست، زیبایی حقیقی می‌دهد و از طرفی، نقش بازدارندگی دارد نسبت به اعمال زشت. چرا؟ 📌 این را مکّرر در بحث‌هایم گفته‌ام که محبّت پیروساز است. هر چه انسان محبّتش نسبت به شخصی بیشتر باشد، از او بیشتر تبعیّت می‌کند و در پی کسب رضای اوست و آنچه را که او خوشش نمی‌آید، کنار می‌گذارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 چهارم 📝 جلسه نهم @agamojtabatehrani