eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
773 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خداوند در ماه رجب می‌گوید: این ماه ماه من است و این بنده بنده من است... 🎙 📚 📕 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 شب شهادت حضرت هادی (ع) ❗️ 📌روایت از امام‌هادی(ع) صلوات‌الله علیه است: «اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ‏ بَيْنَ يَدَيْ أَهْلِكَ‏ وَ لَا طَبِيبَ يَمْنَعُكَ وَ لَا حَبِيبَ‏ يَنْفَعُك‏»1️⃣؛ مجسم کن و به یاد بیاور آنجایی را که پیش خانواده‏ات روی زمین افتاده‏ای خاندانت دورت جمع شدن؛ یعنی همان موقعی که داری پایت را بر می‌داری و می‌گذاری در برزخ؛ تمام شد. همان اوّل یادت باشد که نه طبیبی می‏تواند مرگ را؛ یعنی این سفر را از تو دور کند، نه دوستی که به تو سودی برساند. خودت هستی و خودت و عملت. این برای آنهایی است که تو دنیا چیه؟ توبه نکردن. واقعاً حیف نیست به این که خودِ آدم بتواند کارش را اینجا راست و ریست کند، بعد این‌طوری برود آنجا خودش را مبتلا کند. این راهی را که گذاشته ‌است برای اینکه خودش بتواند اینجا خودش را تطهیر کند. 📌اولاً جلوگیر باشد و نگذارد دستش آلوده بشود؛ و ثانیاً بتواند این تطهیر را در اینجا خودش بکند و شست‌وشو دهد تا به آن فشارها مبتلا نشود. و این کار را در دنیا نکند. امشب شب وفات امام هادی صلوات‌الله علیه است بر طبق مشهور .‌ 📌این روایتی را که از خودِ حضرت بود که «اُذكُر مَصرَعَكَ بَينَ يَدَي أَهلِكَ» یعنی بیاد بیار آن هنگامی که هنگام مرگ است و پیش روی خاندانت روی زمین قرار گرفتی. من فکر می‌کردم روی این روایت، عرض کردم یا امام هادی خود شما اون موقع کی بود از خاندانت دور شما. 📌چون امام هادی صلوات‌الله علیه وقتی متوکّل ایشان را از مدینه آورد به سامرا، در آنجا من این‌طور که دیدم در تاریخ فقط امام عسکری صلوات‌الله علیه بود این‌طور که می‌نویسند یعنی هنگام وفات امام هادی صلوات‌الله علیه کسی که بر بالین او بود فقط پسرش بود و بس .یعنی هیچ کس از خاندانش نبود اصلاً و ابداً. 1️⃣بحارالأنوار، ج75، ص370 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 روز شهود حقایق 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 امّت من که در گذشته ‏شان ابتلائاتی پیدا کردند، در ماه رجب استغفار ‏کنند❗️ 📌ماه رجب به‏ خصوص ماه استغفار است. امام‌ صادق(ع) از پیغمبر(ص) نقل می‏فرماید: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ یعنی اگر امّت من که در گذشته ‏شان ابتلائاتی پیدا کردند، در ماه رجب استغفار ‏کنند. سپس حضرت می ‏فرمایند: در این ماه استغفار بسیار کنید، خدا آمرزنده و مهربان است. در این ماه زیاد بگویید: «اَسْتَغْفِراللهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ»؛ در ذیل روایت دارد: ماه رجب را اصب گویند؛ چون رحمتِ خداوند بر امت من زیاد ریزش می‏کند. دوستان! جدّاً عرض می‏کنم این همه سفارش به استغفار، به ‏خاطر این است که ائمّه(ع) بر طبق آن روایت، گفته‏ اند: برزخ‌تان به عهدۀ خودتان است و آن‌ها نمی‏ خواهند ما در برزخ، عذاب شویم. در قیامت دستتان را می‌گیریم. اما در دنیا خودتان کاری بکنید. از جمله سفارش کرده ‏اند در ماه رجب هفتاد مرتبه صبح و بعد از ظهر این ذکر استغفار را بگویید: «أَسْتَغْفِرُاللَّهَ‏ وَأَتُوبُ الَيْهِ‏»؛ و سپس دست‏ها را بلند کرده و بگویید: «اَللَّهُمَ‏ وَ اغْفِرْ لِي‏وَ تُبْ‏ عَلَيَّ». 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰زمانی را که جلوی خانواده‌ات زمین افتاده‌ای !! رُوِيَ‏ عَنْ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْهَادِي صَلَوَاتُ‏ اللَّهِ‏ عَلَيْهِمَاقَالَ: «اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ‏ بَيْنَ‏ يَدَيْ‏ أَهْلِكَ‏ وَ لَا طَبِيبَ‏ يَمْنَعُكَ وَ لَا حَبِيبَ يَنْفَعُكَ» ترجمه: به یاد آور و نزد خود مجسّم کن زمانی را که جلوی خانواده‌ات زمین افتاده‌ای و همه اطراف تو جمع شده‌اند. هیچ پزشکی نمی‌تواند مانع مرگ تو شود و هیچ دوستی نمی‌تواند به تو نفع و سودی برساند و هیچ کاری برای تو انجام دهد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 ❇️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍دل بستن به دنیاست که انسان را بیچاره می‌کند !! 📌رُوِيَ‏ عَنْ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْهَادِي صَلَوَاتُ‏ اللَّهِ‏ عَلَيْهِمَاقَالَ: «اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ‏ بَيْنَ‏ يَدَيْ‏ أَهْلِكَ‏ وَ لَا طَبِيبَ‏ يَمْنَعُكَ وَ لَا حَبِيبَ يَنْفَعُكَ» ترجمه: به یاد آور و نزد خود مجسّم کن زمانی را که جلوی خانواده‌ات زمین افتاده‌ای و همه اطراف تو جمع شده‌اند. هیچ پزشکی نمی‌تواند مانع مرگ تو شود و هیچ دوستی نمی‌تواند به تو نفع و سودی برساند و هیچ کاری برای تو انجام دهد. 📌 روایت از امام هادی صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: به یاد بیاور؛ یعنی مجسّم کن در ذهنت، آن حالت را، که بر روی زمین افتاده‌ای، قرار گرفتی در بستری؛ هر تعبیری بکنید. 📌 افتاده، گفتم این «مَصْرَعَ» را که می‌گویند، محلّی که آدم می‌افتد زمین. یک همچنین حالتی، خانواده‌ات هم هستند دورت، این‌جور نیست که تک و تنها باشی، نه! همه هم دورت جمع‌اند، روی زمین افتادی، درست است؟! توی بستر، همه هم دورت جمع‌اند، «اُذکُر مَصرَعَکَ بَینَ یَدَی اَهلِکَ» پیشاروی همه شان؛ 📌 امّا «وَلا طَبِيبَ یَمنَعُکَ» هیچ پزشکی نمی‌تواند در آن حالت، مرگ را از تو دور کند. ، هیچ. تمام پزشک‌های عالم جمع شوند، کاری برایت نمی‌توانند بکنند؛ موقع رفتن، حالت مرگ، «وَلا حَبِيبَ یَنفَعُکَ»؛ نه و هیچ دوستی نمی‌تواند به تو سودی برساند؛ این حالت را در نظر بگیر. 📌یعنی چی؟ این تعبیر که حضرت فرموده؟ یک همچنین حالتی، افتادی روی زمین، همه هم دورت جمع، تمام پزشکان عالم جمع بشوند، هیچ کاری نمی توانند بکنند، مرگ را از تو نمی توانند دور بکنند، تمام کسانی هم که با تو دوستند واقعاً می‌خواهند خدمت بهت بکنند، آن‌ها هم کاری ازشان ساخته نیست؛ آن‌ها نمی‌توانند مرگ را دور کنند، این‌ها هم نمی توانند فایده بهت برسانند. 📌 به تعبیر دیگر، تو قالب علمی، آن‌ها دفع ضرر نمی‌توانند ازت بکنند، این‌ها جلب منفعت نمی‌توانند بکنند. اگر بخواهد آدم تو قالب علمی بریزد این‌جوری است، حضرت هر دو تا را گفته. پزشک ها دفع ضرر نمی‌توانند ازت بکنند، دوست‌ها هم جلب منفعت به تو بکنند. 📌 این را در نظر بگیر، یادت نرود. این همان چیزی است که در روایات بسیار ما داریم که انسان، این حالت را نباید فراموش کند، همیشه به یاد این حالت باشد چون نقش سازنده دارد برای انسان. حالا می گویم، یک نقشش را. یک روایت از امیرالمؤمنین(ع) می‌خوانم، می‌گویم. 📌در یک روایتی است، حضرت می‌فرماید: «مَنْ‏ أَكْثَرَ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ‏ قَلَّتْ‏ فِي‏ الدُّنْيَا رَغْبَتُهُ» این یک روایت دیگر است. کسی که زیاد به یاد مرگ باشد، این در دنیا، آن تمایلاتش به دنیا کاسته می‌شود ازش. آنی هم که امّا هادی (ع) می‌گوید، می‌گوید : این یادت نرود، یک همچنین حالتی دارد. 📌 این را مجسّم کن، که بالاترین نقش همین است که علی (ع)، توی این روایت می‌فرماید. اگر انسان این حالت را همیشه به یادش باشد، گوش می‌کنید؟ هیچ وقت به این دنیا دل نمی‌بندد. مهم این است: دل بستن به دنیاست که انسان را بیچاره می‌کند. 📌 فهمیدی؟ «قَلَّتْ‏ فِي‏ الدُّنْيَا رَغْبَتُهُ»؛ کم می‌شود آن تمایلاتش به دنیا. آن وابستگی درونیش، لذا این نقش سازندگی دارد، همین تعبیر که «اُذکُر مَصرَعَک»؛ فهمیدی؟ این را به یاد بیاور. زیاد هم علی (ع)، می‌گوید این را، بله. این را زیاد بیاور. شد؟! چرا؟ چون می‌سازد تو را. توجّه کنید. 📌 سازنده است و گفتم سرآمد نقش‌هایش را می‌گوید والّا نقش های دیگر هم دارد، آدم به کم دنیا راضی می‌شود، خیلی چیزها دارد. من نمی‌خواهم وارد آن‌ها بشوم، فقط همین یکی‌اش را می‌خواستم عرض کنم. بحارالأنوار، جلد 75 صفحۀ 370 وَ قَالَ ع‏ اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ‏ بَيْنَ‏ يَدَيْ‏ أَهْلِكَ‏ وَ لَا طَبِيبَ‏ يَمْنَعُكَ وَ لَا حَبِيبَ يَنْفَعُكَ. 〰〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 ماه رجب ،ریسمانی برای رسیدن به خداوند ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 ماه رجب ، ریسمانی برای رسیدن به خداوند ❗️ 📌«وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ»؛ من قرار دادم این ماه را، «حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي»؛ این را یک ریسمان قرار دادم. 📌وسیله اتّصال قرار دادم بین خودم و بندگانم، «فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَي »؛ اگر کسی به این وسیله و ریسمان اعتصام بورزد به منِ خدا می رسد. من حالا می خواستم به دوستان سفارش کنم به خصوص این اعمالی را که در ماه رجب وارد شده این ها را عنایت کنید. 📌 این استغفارهایی که وارد شده، به دل ما صفا می دهد. مراجعه کنید و در مفاتیح هم هست. به این همه آثاری که مترتّب است بر آداب این ماه. 📌 حتّی پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ لذا در این ماه زیاد استغفار کنید، صبح هفتاد بار و هنگام غروب هفتاد بار، «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلَهُ التَّوبَةَ »؛ بگویید. 📌در سجده هاتون کاری که زین العابدین صلوات الله علیه کرد ماه رجب سرتان را بذارین به سجده بگویید: «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ يَا كَرِيمُ »؛ یعنی از این فرصت ها استفاده کنید واقعاً از دوستان ملتمس دعا هستم امیدوارم که ان شاءالله این اطاعت های ما منشأ آثار معنوی برای ما باشد. 1️⃣ بحار الأنوار، ج 95، ص 377 – مستدرک الوسائل، ج7، ص535 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 لیلة الرغائب❗️ 📌 دوستان فردا شب به حسب ظاهر لیلة الرغائب است .من این را می گویم، همه شما هم برای خودتان و هم برای دوستان خود و هم برای همه دعا کنید. 📌به خصوص راجع شب جمعه اوّل ماه رجب داریم که از این لیالی اربعه سال است. در ایام سال چهار شب است که امتیاز دارد ،شب اوّل ماه رجب،شب نیمه شعبان،شب بیست و سوم ماه رمضان و شب اول شوال(عید فطر). خیلی التماس دعا دارم .یک مقدار بنشینیم به خودمان برسیم و از ابتلائاتمان کم بکنیم، دل‌های‌مان را صفا وجلا بدهیم و خدایی‌اش بکنیم. 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 معذرت خواهی از انجام اطاعت خدا نکن❗️ 📌امام علی(ع) می فرماید: «لَا تَعْتَذِرْ مِنْ‏ أَمْرٍ أَطَعْتَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فِیهِ»؛ معذرت خواهی نکن از کاری را که در او اطاعت خدا بوده است، «فَكَفَى بِذَلِكَ مَنْقَبَةً»1️⃣؛ 📌کار تو منقبت و ستایش دارد و کافی است که از تو ستایش کنند. چون مطیع خدا بودی، نکوهش ندارد. گاهی این حالت نشانۀ ضعف ایمانی ا ست. 📌 انسان پیش خودش تخیّل می کند که نکند از چشم طرف بیفتد. در یک مقایسه، همان گونه که اگر انسان عمل الهی را برای غیر خدا و جلب توجّه دیگران انجام دهد، ریا محسوب شده و زشت شمرده می شود، ترک کردن عمل هم برای جلب نظر غیر، زشت است. 📌 یا اگر عمل اطاعتی را انجام دهد و به خاطر به حساب آوردن نظر دیگران از عمل خود معذرت خواهی کند، این معذرت خواهی هم زشت است. انسان باید بداند عزّت از آنِ خداست و او باید عنایت کند و عزّت عبد فقط در اطاعت رب است. 1️⃣غررالحکم و دررالکلم ، ص 755 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 در راه اطاعت الهی نباید با تندی، خشونت و تلخی با دیگران برخورد نمود ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
📍 در راه اطاعت الهی نباید با تندی، خشونت و تلخی با دیگران برخورد نمود ❗️ 📌در اینجا یک تذکّر بدهم: معنای این روایت که «لَا تَعْتَذِرْ مِنْ‏ أَمْرٍ أَطَعْتَ اللَّهَ فِیهِ»1️⃣؛ این نیست که انسان عمل اطاعتی را نسبت به غیر همراه با تلخی انجام دهد. 📌 وقتی گفته می شود: از انجام عمل اطاعتی معذرت خواهی نکن، به این معناست که از نظر درونی خودت را سرافکنده نبین، تو سرفرازی و معنایش این نیست که از نظر عمل خارجی یک برخورد تند و خشن و تلخ داشته باشی. 📌 یک عدّه خیال می کنندکه مثلاً تدیّن باید همراه با یک سنخ تلخی خاص باشد. این چنین نیست؛ بلکه باید عکس آن عمل شود. مؤمن از نظر اعمال باید طوری عمل کند که دیگران به او رغبت پیدا کنند. مؤمن باید هم از طریق زبان و هم عملاً، دیگران را به روش خود راغب کند. 📌 در روابط اجتماعی باید متدیّن باشد، امّا نه با تلخی، در عین اینکه به دستورات الهی عمل می کند و به خاطر جلب دل مخلوق از این دستورات تخلّف نمی کند و از انجام وظایف شرعیّۀ خود سرافکنده نمی باشد، امّا معنایش این نیست که در انجام وظیفه با تلخی برخورد کند. وظیفه شرعی را عمل بکن. تا اینجا مربوط به آثار دنیایی اطاعت بود. 1️⃣ غررالحکم و دررالکلم ، ص 755 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🏞 📌🌺میلاد امام جواد علیه السلام مبارک باد🌺🌺 علیه السلام رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📌رُوِيَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْجَوَادِ صَلَواتُ اللهُ عَلَيْهِمَاقَالَ: 📌 «أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَی إِلَى بَعْضِ الْأَنْبِيَاءِ أَمَّا زُهْدُكَ فِي الدُّنْيَا فَتُعَجِّلُكَ الرَّاحَةَ وَ أَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَيَّ فَیُعَزِّزُكَ بِي وَ لَكِنْ هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوّاً أَوْ وَالَيْتَ لِي وَلِيّاً» ❇️ خداوند متعال به بعضی از انبیا (ع) وحی کرد: امّا این که در دنیا زهد و بی رغبتی را انتخاب کردی، باعث می شود که راحتی و آسایش به سوی تو شتاب کند؛ امّا این که از دیگران بُریدی و به من پیوستی، باعث می شود که به سبب من عزیز شوی؛ ولکن تو آیا با دشمنان من دشمنی کردی؟ یا آیا با دوستان من دوستی کردی؟ ❇️ اگر دلبستگی به دنیا را قطعش کردی راحت می شوی، نفس راحت می کشی !! 🔰روایت از امام جواد صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خداوند وحی کرد به بعضی از پیامبران: «أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَی إِلَى بَعْضِ الْأَنْبِيَاءِ أَمَّا زُهْدُكَ فِي الدُّنْيَا»؛ اینکه توی دنیا، تو زهد را اختیار کردی، «فَتُعَجِّلُكَ الرَّاحَةَ»؛ 📌 اثرش توی دنیا این است که می شتابد به سوی تو راحتی، این یعنی چی؟ یعنی تمام ناراحتی های دنیایی، مربوط به تعلّقات قلبی به دنیا است؛ بستگی به دنیا، ناراحتی می آورد در دنیا؛ اگر این بستگی را قطعش کردی راحت می شوی، نفس راحت می کشی. خیلی قشنگ. 📌«أَمَّا زُهْدُكَ فِي الدُّنْيَا فَتُعَجِّلُكَ الرَّاحَةَ»؛ این که گسستی از دنیا، این موجب می شود راحتی می آید به سرعت به سوی تو؛ راحت! زندگی راحتی می کنی. این مربوط به دنیاست، بحث آخرت مطرح نمی کند. اثر دنیایش این است که هرچی گسستگی اش از دنیا بیشتر، توی دنیا راحت تر. فهمیدی؟ این است. 📌«وَ أَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَيَّ»؛ و امّا اینکه به من پیوستی، دل را از دنیا گسستی، بعد به من پیوستی. این یکی دیگر است. «وَ أَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَيَّ»؛ اینکه دلت آمد به من پیوست،«فَیُعَزِّزُكَ بِي»؛ 📌هرکس به من پیوند کند، این عزیز می شود به سبب من. بله! «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ تَعَالَی»؛ آن وقت، آنجا دارد: «تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ»؛ گسستنت، راحتی برای تو آورد؛ پیوستنت، عزیزت کرد؛ یعنی من عزیزت کردم. امّا مطلب دیگر دارم من. 📌 سوّمی با تو دارم: «وَ لَكِنْ هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوّاً أَوْ وَالَيْتَ لِي وَلِيّاً»؛ بگو ببینم! برای خاطر من، شد؟! آیا آن دشمنی، مثل چیز درونی، خصومت درونی، پیدا کردی با دشمنان من یا نه؟ آیا از نظر درونی، دوستی کردی با دوستان من یا نه؟ این نکته تویش است؛ آن دو تا، اثرش را در دنیا می بینی. فهمیدی؟ زهد؛ راحتی. 📌 خوب دقّت کن. دل بستن به خدا؛ عزّت، این ها در دنیاست؛ امّا آنی که به درد تو خیلی می خورد، می دانی چیه هان؟ تبرّی و تولّی است؛ این دو تا را می گوید اینجا، «وَ لَكِنْ هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوّاً أَوْ وَالَيْتَ لِي وَلِيّاً»؛ با دشمنان من، تبرّی جستی ازشان؟ دشمنی کردی؟ 📌 یا با آن ها رفیق شدی؟ با دوستان من، دوستی کردی یا نه، ولایت با اولیا، فهمیدی؟ از آن طرف چی؟ دشمنی با اعداء،این کار را کردی یا نه؟ معلوم می شود این ها، ریشه کار چیه؟ رستگاری انسان است. ❇️وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ. سوره مبارکه یونس آیه 65 قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. سوره مبارکه آل عمران آیه 26 ❇️تحف العقول عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ إِلَى بَعْضِ الْأَنْبِيَاءِ أَمَّا زُهْدُكَ فِي الدُّنْيَا فَتُعَجِّلُكَ الرَّاحَةَ وَ أَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَيَّ فَیُعَزِّزُكَ بِي وَ لَكِنْ هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوّاً أَوْ وَالَيْتَ لِي وَلِيّاً. بحارالأنوار،جلد 75، صفحه358 〰〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 جلب خیر و دفع شر در دنیا با طاعت الهی است❗️ 📌«مَنْ‏ أَطَاعَ‏ اللَّهَ‏ سُبْحَانَهُ عَزَّ وَ قَوِيَ‏»؛ کسی که اطاعت خدا را کرد، عزیز و نیرومند شد. در روایت دیگری آمده است: «لَا عِزَّ إِلَّا بِالطَّاعَةِ»1️⃣؛ عزّت در طاعت است. در این روایت، حتّی عزّت را انحصار در طاعت می داند. می گویند: استثنای از نفی، نشانۀ حصر است؛ یعنی اصلاً عزّت در این است. 📌ممکن است به حسب ظاهر مطیع را به دیدۀ حقارت بنگرد، ولی باطن او چیز دیگری می گوید و شما خبر ندارید؛ لذا اگر انسان بخواهد در این دنیا هر خیری را در هر رابطه ای از روابطی که انسان دارد جلب کند ، با طاعت الهی ممکن است، و هرشرّی را در این رابطه بخواهد از خودش دفع کند، با طاعت الهی میسّر است؛ لذا نباید بترسد. 1️⃣غررالحکم و دررالکلم ، ص 614 - غررالحکم و دررالکلم ، ص 780 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اثر حبّ به امام علی(ع)❗️ 📌تحت عناوین مختلف، خیلی روایت وارد شده است. روایت در جلد ششم بحار از امام علی(ع) که می فرماید: «إِنَّ أَشَدَّ شِيعَتِنَا لَنَا حُبّاً»؛کسی که در بین شیعیان ما محبّتش به ما شدیدتر باشد، «يَكُونُ خُرُوجُ نَفْسِهِ كَشُرْبِ أَحَدِكُمْ فِي يَوْمِ الصَّيْفِ الْمَاءَ الْبَارِدَ الَّذِي يَنْتَقِعُ بِهِ الْقُلُوبُ»؛ زمان عبور از این مرز و خروج نفس و جان کندنش، مثل این می ماند که به یکی از شما در روز گرمای تابستان در حالی که له له می زنی، آب خنکی بدهند، چگونه دلت خنک می شود؟ امام علی(ع)چگونه به ما بگوید: «الْمَاءَ الْبَارِدَ الَّذِي يَنْتَقِعُ بِهِ الْقُلُوبُ»1️⃣، ما هم وقتی آب خنک می خوریم، همین تعبیر را می کنیم و می گوییم: دلم خنک شد. حبّ به اولیای خدا(ع) چنین اثری دارد؛ چون حبّ به اولیای خدا(ع) با حبّ به خدا یکی است؛ چون ولیّ خداست، او را دوست دارم. این، همان معناست. اثرش این است که در آن موقع از این محبّ شکل می گیرید. گفتم: بالاترین و ارزنده ترین ابعاد وجودی انسان قلب اوست و ارزنده ترین عمل قلب هم حبّ به خدا و اولیای خدا(ع) است و او کارساز است و صورت ملکوتیّۀ محبّت به اولیای خدا(ع)، چنین اثرگذاری دارد. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏6، ص 162 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 دوستی امام علی(ع) و دوستی دشمنانش در یک دل قرار نمی گیرد. ❗️ 📌امام باقرعلیه السلام) از امام علی(ع) نقل می فرمایند که حضرت فرمود: «لَا يَجْتَمِعُ حُبُّنَا وَ حُبُّ عَدُوِّنَا فِي جَوْفِ إِنْسَانٍ»؛ دوستی ما و دوستی دشمنان ما در درون یک انسان قرار نمی گیرد. 📌 «إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ- فَيُحِبُّ هَذَا وَ يُبْغِضُ هَذَا»؛ (خداوند براى هيچ مردى در درونش، دو دل ننهاده است كه با اين يكى دوست بدارد و با آن يكى دشمن بدارد.). خدا دو دل در درون قرار نداده است. تمام فرض این است که نمی شود انسان با یک دل با دو نفر، دوستی داشته باشد. دوستی به یک شئ که در مقابلش شئ دیگری متضاد، با اوست. نمی شود به او هم محبّت بورزد. 📌هم امام حسین(ع) را دوست داشته باشد، هم شمر را. هم امام علی(ع) را دوست داشته باشد، هم معاویه لعنة الله علیه را. همین طور بیاید جلو، هم خدا را دوست داشته باشد، هم شیطان را. دو شیء متضاد نمی شود. 📌 بعد حضرت فرمودند: «فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ حُبَّنَا فَلْيَمْتَحِنْ قَلْبَهُ»؛ اگر کسی می خواهد بداند ما را دوست دارد یا نه، دلش را آزمایش کند. «فَإِنْ شَارَكَهُ فِي حُبِّنَا حُبُّ عَدُوِّنَا- فَلَيْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ»1️⃣؛ اگر دید هم ما را دوست دارد و هم دشمنان ما را _اینجا شرکت را تسامحی می دانیم_ از ما نیست و ما هم از او نیستیم. 📌ممکن است انسان با تسامح یا به تعبیر دیگر با ظاهر سازی کسی را دوست داشته باشد، زبانی می شود امّا بحث ما واقعی و دوستی خالص حقیقی است. اینکه دوستی خالص حقیقی نسبت به دو شیء متضاد محال است، بدیهی است. 1️⃣تفسیرالقمی، ج2، ص172 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 علیه السلام مبارک باد 📝 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 دوستی امام علی(ع) و دوستی دشمنانش در یک دل قرار نمی گیرد. ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 در امتحان الهی 📝 جلسه هفتم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 تولدّی نمونه❗️ 📌عامّه و خاصّه نوشته اند که فاطمه بنت اسد وقتی درد مخاض گرفت وارد مسجدالحرام شد. چه کسی به او گفته آنجا برود؟ چه شد به سوی مسجدالحرام دوید؟ اگرچه این مکان مقدّس بود. 📌 به نظر من این مولودِ در رحم است که او را می کشد و وارد خانۀ خدا می کند. صحبت خواستۀ او نیست زیرا این باید ظاهرش بر طبق باطنش باشد، عالم ناسوتش بر محور لاهوتش باشد. او همان گونه که قبل از خلقت، نورش در دامن الهی تلألو پیدا کرده است در عالم کثرت هم باید در دامن الهی متولّد شود. 📌عامّه و خاصّه به این مطلب اشاره کرده اند، خانه کعبه درب دارد امّا صحبت درب نیست، دیوار شکاف برمی دارد. 📌خدا اگر بخواهد چنین می شود، باید بگوییم آغوش گشود و امام علی(ع) و مادرش را برای تولّد امام علی(ع) در دامن گرفت. می نویسند: این موضوع چند روز طول کشید. لذا اگرچه پیغمبر اکرم(ص) با امام علی(ع) از نظر نورانیّت واحدند ولی هرکدام یک مختصاتی دارند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 علیه السلام مبارک باد 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 پیغمبراکرم (ص) فرمودند: من و علی از یک نور خلق شدیم❗️ 📌در این باب روایات متعدّد وارد شده است که من به مناسب این روایت را می خوانم. جابر بن عبدالله انصاری می گوید: 📌«سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّه(ص) عَنْ مِیلَادِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(ع)»؛ از پیامبر اکرم(ص) سؤال کردم از ولادت علی(ع)؛ «فَقَالَ آهِ آهِ لَقَدْ سَأَلْتَنِی عَنْ خَیرِ مَوْلُودٍ وُلِدَ بَعْدِی»؛ حضرت دو تا آه کشیدند و فرمودند از من دربارۀ بهترین مولود بعد از ولادتم سؤال کردی. 📌 در ادامه حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَنِی‏ وَ عَلِیاً مِنْ‏ نُورٍ وَاحِدٍ- قَبْلَ أَنْ خَلَقَ الْخَلْقَ بِخَمْسِمِائَةِ أَلْفِ عَامٍ»؛ 📌 ریشه یکی است، خداوند من و علی(ع) را از یک نور خلق کرد قبل از آنکه ممکنات را بیافریند به پانصد هزار سال که در این خودش سرّی هست که اینجا جای این بحث نیست؛ «فَكُنَّا نُسَبِّحُ اللَّهَ وَ نُقَدِّسُه1️⃣ُ» ما آن زمان تسبیح و تقدیس حق می کردیم. 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏35، ص 10 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 جایگاه حضرت خدیجه(س) حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س)❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 سلام الله علیها حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 رحلت جانگداز حضرت زینب(س) و روضه❗️ 📌سه نفر بی بی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالی بود. یکی خدیجۀ کبری (سلام الله علیها ) است، یکی زهرا (سلام الله علیها ) است و یکی زینب کبری (سلام الله علیها ) است. 📌من فکر می کنم زینب (سلام الله علیها ) بیش از همۀ آن ها رنج-کشید. صحنه هایی را که ایشان دیده است، هیچ کدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّه اش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع دارم. 📌زین العابدین (ع) در روایتی نقل می کند: من در خیمه ای قرار داشتم که عمّه ام مرا پرستاری می کرد. من بیمار بودم و پدرم در خیمه ای دیگر داشت اسلحه ها را تعمیر می کرد و نزدیک ما بود. 📌 یک وقت دیدم صدای پدرم بلند شد و این شعرها را می خواند: «یَا دَهر اُفٍ لَكَ مِن خَلیلِ كَم لَكَ بِاِلاشرَاق وَ الَاصِیلِ». زین العابدین می فرماید: تا این شعر را پدرم خواندم، فهمیدم مطلب چیست و کار از کار گذشته است. گریه گلوی مرا گرفت، ولی جلوی خودم را گرفتم که عمّه ام متوجّه نشود. 📌امّا دیدم او زودتر از من متوجّه شد و سراسیمه از خیمه بیرون زد. او به سراغ حسین (ع) رفت؛ چنان می دوید که پایش در چادر و عبایش می گرفت و نزدیک بود به زمین بخورد. شروع به ناله کرد. حسین (ع) آمد. 📌زینب (س) جملاتی می گوید: «الَیَومَ مَاتَ اَبِی عَلِی، اَلیَومَ مَاتَ اُمی فَاطِمَه، اَلیَومَ مَاتَ اَخِی حَسَن»؛ به امام حسین (ع) می گوید که من جز تو کسی را ندارم. تو می خواهی بروی. لطمه به صورت می زند، دست می برد و گریبانش را چاک می زند. 📌 امام حسین (ع) تسلّایش می دهد، دلداری اش می دهد، آن دست ولایتی را روی دل زینب (س) می گذارد. خواهرم! حلمت را شیطان از بین نبرد. والله قسم! اگر این دست بر قلب زینب نیامده بود، هیچ بشری قدرت نداشت تحمّل بکند. امّا فهمیدید حسین (ع) به زینب (س) چه گفت؟ 📌گفت: هنوز چیزی ندیده ای تو. فردا باید فرق شکافتۀ علی (ع) را ببینی، باید دست جدا شدۀ عبّاس (ع) -برادرت- را ببینی، باید گلوی پاره پارۀ اصغر (ع) را ببینی. زینبم تو باید سر حسین (ع) را بالای نیزه ببینی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 سلام الله علیها تسلیت باد 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 روضه حضرت زینب(سلام الله علیها ) ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 سلام الله علیها تسلیت باد 📝 جلسه نهم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 فضیلت سورۀ فلق و ناس❗️ 📌سوره فلق از سوره هایی است که بنابر تحقیق، در مدینه بر پیغمبر اکرم(ص) نازل شده است. 📌عقبه بن عامر در روایت دیگری نقل می کند که پیغمبر خطاب به من فرمود: آیا می خواهی با فضیلت ترین سوره را به تو بگویم؟ عرض کردم: بلی یا رسول الله(ص)؛ بفرمایید. پیامبراکرم(ص) به من فرمودند: دو سورۀ فلق و سورۀ ناس. 📌 می گوید: عرض کردم: یا رسول‏ الله(ص) این دو سوره را به من تعلیم بفرمایید. پیغمبر به من تعلیم فرمود و سوره‏های معوّذتین سوره فلق و ناس را به من یاد داد؛سپس می گوید که حضرت به من فرمودند: در دو هنگام این دو سوره را بخوان. ابتدا هنگامی که خواستی بخوابی این دو سوره را بخوان و سپس هنگامی که از خواب برخاستی. 📌این الفاظ دارای اثر وضعی است. البتّه بحث ما اثر وضعی الفاظ آیات نیست. تنها اثر وضعی منظور نیست، چرا که اثر وضعی منظور بسیار کوچکی است که به صورت تبعی و نه اصیل به آن توجّه شده است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 فضیلت سورۀ فلق و ناس❗️ 〰〰〰〰〰 📕 🏷 سوره فلق 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani