5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آرزوی مادّی نهایت ندارد و پایان پذیر نیست❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #آرزو
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 اندازه گیری آرزوی مادّی امکان پذیر نیست؛ بلکه هر چه کمتر بهتر❗️
📌در خطبۀ صد و چهل و هفت نهج البلاغه امام علی(ع) می فرماید: «...وَ إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِطُولِ آمَالِهِمْ وَ تَغَيُّبِ آجَالِهِمْ حَتَّى نَزَلَ بِهِمُ الْمَوْعُودُ...»؛ آن هایی که قبل از شما بودند، به سبب همین طول امل هلاک شدند؛ یعنی این فرضیه را کردند، آمال را هم بر رویش استوار کردند، در حالی که نمی دانستند عمرشان چقدر است، «وَ تَغَيُّبِ آجَالِهِمْ»؛ یا مرگ هایشان را. نمی دانست عمرش چقدر است و عمل ها را بر اساس فرضیه استوار کرد، «حَتَّى نَزَلَ بِهِمُ الْمَوْعُودُ»؛ یک وقت چشم باز کرد که تمام شد.
📌 لذا انسان هیچ وقت نمی تواند اندازه گیری بکند که چقدر آرزوی مادّی داشته باشد؛ بلکه هر چه کمتر باشد بهتر است؛ یعنی از آن بکاهد، به نفس و هواهای نفسانی میدان ندهد؛ والّا اگر میدان بدهد، همین طور جلو می رود که قهراً آرزوهای معنوی تحت الشّعاع آن ها قرار می گیرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #آرزو
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 چیزی دروغ تر از آرزو نیست❗️
📌لذا شبیه ترین اشیا به دروغ، عبارت از آرزو است که خیلی بی پایه است؛ چون اوّلین و اساسی ترین پایه اش را که نگاه می کنم، هیچ است؛ یعنی پایۀ اساسی اش این است که من مسئلۀ بقا را احراز بکنم که چقدر در دنیا زنده هستم.
📌بعد رغبت به تبعات بقا مانند مال، فرزند و... پیدا کنم و آرزو نسبت به آن ها داشته باشم. اگه من مرده باشم، خانه، فرش و لباسِ فلان، برای چه می خواهم. این ها تبعات بقا من هستند. وقتی نمی دانم چقدر هستم، تمام آن ها بر محور فرض و هیچ چیز هستند.
📌در روایات دقّت کنید چقدر زیبا هستند. امام علی(علیه السلام ) می فرماید: «الْأَمَلُ كَالسَّرَابِ...» 1️⃣؛ آرزو سراب است و واقعیت ندارد. امام علی(علیه السلام ) فرمودند: «أَبْعَدُ شَيْ ءٍ الْأَمَلُ»2️⃣؛ آرزو خیلی دور و احتمالش خیلی ضعیف است.
📌امام علی(علیه السلام ) می فرماید: «الْأَمَلُ أَبَداً فِي تَكْذِيبٍ...» 3️⃣ ؛ آرزو همواره در دروغ است. «أَكْذَبُ شَيْ ءٍ الْأَمَل»4️⃣؛ دروغ ترین چیزها، آرزوست. «لَا شَيْ ءَ أَكْذَبُ مِنَ الْأَمَلِ»5️⃣؛ چیزی دروغ تر از آرزو نیست که تعبیرات عجیبی است.
📌بیا که قصر امل سخت سُست بنیاد است بیار باده که بنیاد عمر بر باد است حافظ
باد در این بیت به مفهوم فرضیّه است، برای خودت بقا درست کردی و فرض بقا کردی. این عمری که برای خودت در ذهن درست کردی، تصوّری است و بر محور همین تصوّر آرزو ساختی.
1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 103
2️⃣تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 312
3️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 112
4️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 185
5️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 776
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #آرزو
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 شبیه ترین چیز به دروغ عبارت از آرزو است❗️
〰️〰️
https://aparat.com/v/buj787t
〰️〰️〰️
📕 #آرزو
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 تکیه کردن بر آرزو، از حماقت است❗️
📌چون اگر چنین بشود، به تنهایی کافی نیست. تو می گویی: اگر این طور بشود، او در جواب می گوید: مگر این طور بشود. تو از لفظ «اگر» استفاده می کنی و او «مگر» می گوید.
📌«مگر» در کنار «اگر» و نسبت به موانع است؛ یعنی «اگر» این طور بشود و «مگر» آن طور نشود، ای کاش این طور بشود. «اگر» را با «مگر» تزویج کردند و از آن ها فرزندی به نام «کاشکی» به دنیا آمد که همان «آرزو» نامیده می شود. روی چه تکیه می کنی؟ همۀ این ها که باد هواست.
📌آیا می شود روی آن ها تکیه کرد؟ روایت را امام علی(ع) فرمودند: «إِيَّاكَ وَ الثِّقَةَ بِالْآمَالِ»؛ بپرهیز از اینکه تکیه به آرزوهایت بکنی، «فَإِنَّهَا مِنْ شِيَمِ الْحَمْقَى»1️⃣؛ این کار ناشی از خوی احمقانه است. در روایت دیگری امام علی(ع) می فرماید: «الْجَاهِلُ يَعْتَمِدُ عَلَى أَمَلِهِ»2️⃣؛ نادان است کسی که به آرزو تکیه می کند. در روایت دیگری امام علی(ع) فرمودند: «مِنْ الْحُمْقِ الِاتِّكَالُ عَلَى الْأَمَلِ»3️⃣؛ تکیه کردن بر آرزو، از حماقت است؛ چون آرزو قابل اعتماد نیست.
1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 169
2️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 66
3️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 673
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #آرزو
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دلیل گفتن ان شاءالله برای انجام کارها❗️
📌در آیۀ شریفۀ سورۀمبارکۀکهف می فرماید: (وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا)؛ هیچ وقت نسبت به عملی یا کاری نگویید که من آن را فردا انجام می دهم؛ یعنی به طور قطع نگویید، (وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا * إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ...) 1️⃣؛
📌 یعنی همان ان شاءالله ها که انسان می گوید. این «اگر خدا بخواهد» که انسان می گوید، برای آن است که نمی دانم زنده هستم یا نیستم.
📌بر فرضِ حیات است که بتوانم یا نتوانم. بر فرضِ توان است که مانعی بیاید یا نیاید؛ لذا انسان هیچ وقت نباید به آرزوهای مادّی اش تکیه کند و آن ها را تکیه گاهش قرار بدهد که کمالِ نفهمی است.
1️⃣سورۀ مبارکۀ کهف، آیات 23 و 24
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #آرزو
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🔰سر خودت را کلاه می گذاری یا سر من؟
رُوِيَ عَنْ النَّبی صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ تَعَالَی لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً»
ترجمه: اگر تمام درب های آسمان ها و زمین برروی بنده ای بسته شوند و آن بنده تقوای الهی داشته باشد، خداوند تمام این درها را به روی او باز می کند.
📌 روایت ازپیغمبراکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: اگر تمام درب های آسمان ها و زمین بسته شود بر روی بنده، «لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ»؛ بعد این بنده بیاید برود تقوای الهی را پیشه کند،حریم الهی را حفظ کند، در اینجا این بنده، کسی بوده که خدا را قبول داشته است. مبدأ و معاد سرش می شده، توجّه کردید؟حریم الهی را حفظ کرد.
📌«ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ تَعَالَی لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا»؛ «رَتْقاً» که آنجا داشت؛ اینجا دارد «فَرَجاً وَ مَخْرَجاً»؛ خدا تمام این درها را چه کار می کند؟ رویش باز می کند. توجّه کردید که به تعبیر ما می گوییم: راه گریز دیگر پیدا بکند.؛ «فَرَجاً وَ مَخْرَجاً».
📌البتّه این روایت، برگرفته شده از آیات قرآنی است، پیغمبر (ص) در این قالب ریخته تحویل داده است، آن هایی که اهل قرآنند می دانند، در سورۀ طلاق داریم. خدمتتان عرض شود به اینکه: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» 2؛ «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا»3؛ هم دارد، هر دو تایش هست. من این را تلفیق می کنم با یک آیۀ دیگر «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا» 4؛
📌 بسیاری از ابتلائات و گرفتاری ها، که به قولی تعبیری دارد دیگر، تعبیری که کرد پیغمبر(ص)، گفت: درهای آسمان ها بسته شود، زمین هم بسته شود، معلوم می شود مربوط به اینکه خدا یادش رفته، گوش کنید! خدا... یک وقت هم اشتباه نکنید،
📌من حالا یک قضیّه از مرحوم والدم، نقل کنم برایتان: گاه ایشان، این تعبیر را می کرد. می گفت، ایشان می فرمود که: لفظاً منکر خدا نیستی. خیلی تعبیر قشنگی است. گوش کن. می گفت: لفظاً منکر خدا نیستی،یاالله! می گویی، کمیل می خوانی، سمات می خوانی، نمی دانم ندبه می خوانی، از این کارها می کنی؛ درست است؟
📌 امّا عملًا منکر خدایی، مهم اینجاست. نکته ای که در روایت هستش از پیغمبر(ص) همین است، تقوا را می گوید پیغمبر(ص)تقوا؛ عملًا منکر خدایی.عملًا، هرگاه عملًا قبول کردی و حریمش را حفظ کردی، آنجا گره ها باز می شود.عملًا، تقوا که می گویند. ما می گوییم، ملکه ای است که برای آدم پیدا می شود در ربط با ایمان مستمر و عمل مکرر. اینجا هم جایش نیست، من یک وقتی بحث مفصّل کردم راجع به تقوا، گوش کن!
📌تقوا اصلًا همین است، یک ملکه ای است برای آدم پیدا می شود از چی؟ ایمان مستمر و عمل مکرر، در متنش عمل است.
📌تقوا، یا قدوس گفتن نیستش. یارب عبدک هکذا، این نیست، این تقوا نیست، بگذارش کنار، این ها ادا در آوردن است، این ها کار را باز نمی کند، این ها گره را باز نمی کند. می فهمی چی می گویم؟ آنی که گره را باز می کند، این است، فهمیدی؟ عملًا متدّین بشوی، عملًا. ظاهر درست، بسم الله، حالا فرض کن فریب دادی هی دعای فرج بخوان، به درد نمی خورد فهمیدی چی می خواهم بگویم؟
📌 سر خودت را کلاه می گذاری یا سر من؟ گفت: تو، خودت را مسخره کردی یا من؟ گفت: قربان! هر دوتا را. قربان! هر دوتا را. فعلًا این است: هر دوتا را دارند مسخره می کنند. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ عملًا متدیّن بشو، حریم خدا را حفظ بکن؛ گره ها را باز می کند.
____________________________________
1- بحارالأنوار، جلد67، صفحه 285
2- سورۀ مبارکۀ طلاق آیۀ 3
3- سورۀ مبارکۀ طلاق آیۀ 4
4- سورۀ مبارکۀ طه آیۀ 124
وَ قَالَ النَّبِيُّ (ص)لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
19.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📌کلید تمام درهای بسته!!
رُوِيَ عَنْ النَّبی صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً عَلَى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ تَعَالَی لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً»
ترجمه: اگر تمام درب های آسمان ها و زمین برروی بنده ای بسته شوند و آن بنده تقوای الهی داشته باشد، خداوند تمام این درها را به روی او باز می کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 انسان به خودش صبح وعدۀ تا شب، شب وعدۀ تا صبح را ندهد❗️
📌در روایتی آمده است که پیغمبراکرم(ص) خطاب به ابی ذر فرمودند: «يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالْمَسَاءِ»؛ ای ابوذر! آن گاه که شب را به صبح آوردی به خودت در صبح وعده ندهی که من تا شب هستم .
📌 این فرضیّه ها را مطرح نکنی. حضرت ریشۀ امل و آرزوی مادّی را می زند؛ یعنی از این فرضیّه ها به ذهنت نیاوری ، بعد هم بخواهی رویش تکیه کنی. این بی پایه است و انسان نباید به بی پایه تکیه کند؛ زیرا تکیه به بی پایه انسان را به شدت زمین می زند. تکیه کردن به هر چیزی لوازمی دارد. «وَ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالصَّبَاحِ...» 1️⃣ ؛ وقتی صبح را به شب آوردی ، شب به خودت وعده ندهی که فردا صبح هستم.
1️⃣بحار الأنوار، ج74، ص 75
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #آرزو
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 ای انسان از آروزیت کوتاه بیا❗️
📌در روایت دیگری پیغمبراکرم(ص) خطاب به عبدالله بن مسعود می فرماید: «يَا ابْنَ مَسْعُودٍ قَصِّرْ أَمَلَكَ»؛ نسبت به آرزویت کوتاه بیا. این قدر فرض نکن و دست از این فرضیّه ها بردار، «فَإِذَا أَصْبَحْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُمْسِي»؛
📌این بالاتر است؛ چون اگر شب را به صبح آوردی، صبح این را به خودت بگو و فرض نکن که تا شب هستم؛ بلکه فرض کن که تا شب نیستم. درست برعکس است. «فَإِذَا أَصْبَحْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُمْسِي»؛ بگو معلوم نیست که تا شب باشم، «وَ إِذَا أَمْسَيْتَ فَقُلْ إِنِّي لَا أُصْبِحُ وَ اعْزِمْ عَلَى مُفَارَقَةِ الدُّنْيَا...» 1️⃣
📌؛ آنگاه که روز را به شب آوردی، بگو: من این شب را بخواهم که به صبح بیاورم، در این حال است که از دنیا رفتم؛ یعنی مُردم؛ یعنی برعکس آن فرضیۀ حیات و در حقیقت، فرضیۀ مرگ را پیش بیاوریم. این ها سازنده است و جزء مباحث آینده می باشد.
1️⃣بحار الأنوار، ج74، ص 101
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #آرزو
https://aparat.com/v/dsalvx4
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 کسی که خود رانساخته و تربیت نکرده نمی تواند دیگران را تربیت کند❗️
📌کسانی که میخواهند در جامعه و در هر محیط دیگری به عنوان مربّی، آموزش دهنده و تربیت کنندۀ دیگران باشند. اوّلین و اساسیترین شرط در این زمینه آن است که مربّیان تربیتی باید ابتدا خود را ساخته باشند تا بتوانند دیگران را بسازند. کسی که خودش را نساخته و یا تربیت نکرده باشد، اگر هم بخواهد دیگران را تربیت کند، نه تنها فایده ندارد، بلکه گاهی بر روی آن ها اثر عکس می گذارد. در روایتی از علی نقل شده است که حضرت فرمودند:
«أَفْضَلُ الْأَدَبِ مَا بَدَأْتَ بِهِ نَفْسَك»1️⃣؛ با فضیلتترینِ تربیتها آن است که انسان ابتدا خود را تربیت کند! یعنی ابتدا باید خودت را تربیت کنی و اگر از عهدۀ آن بر آمدی، به سراغ تربیت دیگران بروی.
1️⃣ غررالحكم و دررالکلم، ص247
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani