eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
772 دنبال‌کننده
207 عکس
852 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 علی علیه السلام، قسیم برزخ❗️ 📌همان طور که امام علی(علیه السلام) در قیامت قَسیم جنت و جهنّم است، در برزخ هم این چنین است. 📌روح مؤمن که از بدنش مفارقت کرد برزخ او نمونه ای از بهشت است. نمونه ای از بهشت کجا است؟ در زیر سایه ولایت است. آن مکان قبل از دفن امام علی(ع)، هم همین طور بوده است، بحث، بحث ولایت است. 📌 آنهایی که اهل ولایت هستند در هر عصر و در هر شریعت اینها همه در وادی السلام می آیند و زیر پرتو ولایت امام علی(ع) قرار می گیرند. 📌امام علی(ع) آنجا رفته است و می گوید اینجا چیزی نینداز، اینجا همه اش ارواح مؤمنین است. این ها رمز است، جماد نیست که روی زمین باشند، این ها روح های مؤمن هستند که در همان عالم برزخ زیر سایه امام علی(ع) آمدند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه یازدهم 🎞 . رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
📌آتش سوزی لس آنجلس و خوشحالی ما...!؟ حاج آقا مجتبی تهرانی(ره): «اظهار شادی و سرور در برابر بلایی که بر ستمگران و کفرپیشگان وارد می شود، بی ایراد است به شرط آن که این خشنودی فقط برای شکست باطل و پیروزی حق باشد و ارتباطی به مسائل شخصی و خصوصی نداشته باشد.» (اخلاق الهی، ص۲۵۷) ✍ https://eitaa.com/mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وحدت واقعی❗️ 📌حکما می گویند وحدت به معنای واقعی این است که اگر یک موجود گفته شود واحد است، اگر دوّمی برایش تصوّر کنی همان اوّلی باشد. 📌یعنی اگر خواستی دوّم برایش تصویر کنی این دوّمی غیر اوّلی نباشد. این را وحدت واقعی می گویند. قرآن اسم این وحدت را «اَحَد» گذاشته است یعنی واحدی است که دوم ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani ✅✅✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وحدت حقّه حقیقیّه ❗️ 📌«اَحَد» بیان شد که در اصل از مادّه «وَحَد» است. «وَحَد» جنبه مبالغی داشته و صیغه مبالغه است. 📌به طور مثال اگر حَسن گفتید، یعنی موجودی که دارای حُسن زیاد است. یعنی این مادّه ای را که استعمال می کنی در او بسیار است، آنقدر زیاد تا آنجایی که دیگر حدّی نداشته باشد. مبالغه معنایش این است. «وَحَد» در خود معنای مبالغی دارد. 📌معنایش این است که این وحدت را بگیر و بالا برو و از وحدت شخصی، وحدت وصفی، وحدت کیفی، وحدت کمّی، وحدت عددی، وحدت جنسی، وحدت نوعی بالاتر برو. و از تمام این وحدت ها عبور کن تا به وحدت حقّه حقیقیّه برسی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰چرا هم معصیت کنی بعدش هم بخواهی استغفار کنی! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ‏ فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ» ترجمه: بپرهیز و برحذر باش از این که کاری بکنی که بخواهی بعداً به خاطر آن معذرت خواهی کنی. پس به راستی که انسان از کار نیک و درست عذرخواهی نمی کند؛ 📌و بپرهیز و بر حذر باش از هر عمل پنهان و مخفی که حیا و شرم داری آن را در آشکارا انجام بدهی؛ 📌 و بپرهیز و برحذر باش از هر عمل که اگر برای انجام دهندۀ آن عمل بازگو شده و فاش گردد، به خاطر زشتی آن، منکر آن عمل شود. 📌روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: بپرهیز از آن کاری که بعد می خواهی از او معذرت خواهی کنی. 📌 بعد برای اینکه توضیح بدهند مطلب را می فرمایند: «فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ»؛ آدم کار خوب که بکند که، بعدش معذرت خواهی که نمی کند.پس، اوّل می فرماید: «إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ»؛ 📌بپرهیز از آن چیزی را که بعد، از آن بخواهی پوزش بطلبی؛ بعد می فرماید: «‏فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ»؛ این را که می دانید دیگر آدم کار خوب که بکند، معذرت خواهی پس از آن نمی کند، پس منطق این است که این کارها زشت است، عمل زشت است. 📌«وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ»؛ بپرهیز؛ کاری را در پنهانی انجام بدهی، که اگر در آشکار، او را بخواهی انجام بدهی، شرمنده می شوی. 📌 دو، سه تا تعبیر عجیب پشت سر هم دارد. «وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ»؛ این دوّم {است}. 📌سوّم:«وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ»؛ بپرهیز از آن کاری را که اگر کسی انجام داد، بعد خواستند به رویش بیاورند، انکار کند، بگوید: من نه، من یک همچنین کاری نکردم. 📌می بینید چه تعبیراتی پشت سر هم است؛ می فهمی که مجموعه اش چه چیز می شود که، به سه تا تعبیر حضرت می فرمایند: اوّل: کاری نکن که پوزش بطلبی؛ مراد هم کار زشت است، بد. بعد: پنهانی کاری نکن که آشکار، خجالت می کشی آن کار را بکنی؛ کار چیست؟ کار زشت است. 📌باز، کاری نکن که اگر به رویت آوردند، بگویی من نکردم؛ باز هم این کار، کار زشت است. ببین سه جور پشت سر هم تعبیر می کند علی علیه السلام، حالا اگر این را بریزیم توی قالب و وادی مسئلۀ عبودیّت، ببین چی از کار در می آید. 📌چه داعی داری که معصیت کنی بعدش هم بخواهی استغفار کنی؛ معذرت است دیگر، نیستش استغفار؟چرا معصیت می کنی که خدا را حاضر و ناظر نمی دانی. 📌که اگر آن کاری را در پنهان نکن که آشکارا اگر انجام بدهی خجالت می کشی؛ از خدا خجالت بکش.حیا کن. چرا معصیت می کنی که بعد آخر سر روز قیامت بخواهی انکار کنی تا بخواهی انکار کنی، هان! زبونت از کار می افتد، اعضایت به زبان در می آیند. 📌 «يَوْمَ تَشْهَدُأَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ» می خواهی آن جا انکار کنی؛ ؟ همان اعضایی را که آن زشتی ازشان صادر شده، آن ها به زبان می آیند. نکن این کار را توجّه کنید. «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» سورۀ مبارکۀ نور آیۀ 24 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ؟ع؟ إِيَّاكَ‏ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ‏ فَإِنَّهُ‏ لَا يُعْتَذَرُ مِنْ خَيْرٍ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ فِي السِّرِّ تَسْتَحِي مِنْهُ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ إِيَّاكَ وَ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا ذُكِرَ لِصَاحِبِهِ أَنْكَرَهُ. بحارالأنوار، جلد 68 ، صفحه369 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 از خدا خجالت بکش! 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani 📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani ✅✅✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ هرچه هست و بیاید اوست ❗️ 📌پس در نتیجه این کلمه صیغه مبالغه است و مبالغه یعنی تا جایی که دیگر حدّی برای این وحدت نباشد و «أَحَد» عبارت از همین است. یعنی موجودی که اگر بخواهی او را دریافت کنی نمی توانی دوّم برای او دریافت وتصوّر کنی. هرچه هست و بیاید اوست. آیه مبارکه «قُل هُوَ اللهُ أحَدٌ» این را می گوید که او (آن) موجود غایب از نظر، «الله» است که صفت آن «الله»، «أَحَد» است. یعنی او وحدت واقعی دارد. 〰️ 〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌📌📌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 معنای «اَحَد» از منظر امام علی(علیه السّلام) ❗️ 📌علی(علیه السّلام) در نهج البلاغه در اوّلین خطبه بسیار زیبا، «اَحَد» را معنا می کند. (البته ما در بحثمان از این خطبه الهام گرفتیم.) 📌لطافت سخن امام علی (علیه السّلام) در این است که وقتی به أحدیّت می رسد تعبیر به اخلاص می کند یعنی حضرت نام همین سوره را که اخلاص است پیش می کشد. در این خطبه آمده است: «اوّلُ الدّینِ مَعرِفَتُه» اوّل دین شناخت خدا است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 # 📕 توحید علیه السلام 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani 📌📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌📌📌
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 دین، شناخت عینی خدا است❗️ 📌علی (علیه السّلام) (به تعبیر بنده خدای علم قواعد عرب، که خود اعراب نیز او را قبول دارند و می گویند: نهج البلاغه همان سنخ بافت قرآن است و شبیه ندارد) 📌در نهج البلاغه می فرماید: «أَوَّلُ الدّینِ مَعرِفَتُه» اوّل دین شناخت عینی خدا است، نه مفهوم خدا در ذهن و نه برهان های فلاسفه را که در ذهن انباشته می شود. نوع دوّم یعنی برهان فلسفی و ذهنی، شناخت نیست. این مطلب اوّل. 📌مطلب دوّم در فراز ابتدایی خطبه امام علی این است که ای بشر، شناخت عینی خدا توسط تو، شناخت ابتدائی نیست بلکه تو بر اساس فطرت، از همان ابتدا شناخت خدایی داری و این حوادث مادّی است که تو را نسبت به خداوند به فراموشی و غفلت واداشته است و شناخت اوّل را از دست داده ای. 📌اگر دنبال شناخت نسبت به خداوند رفتی، این نوع شناخت، شناخت دوّم است، نه شناخت اوّل، که فطری است، «فِطرَةَ اللهِ الَّتِی فَطََرَ النَّاسِ». و حوادث است که تو را غافل از خدایت کرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani ...📌📌📌 https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌📌📌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 طلب حاجت بر سر قبر پدر و مادر❗️ 📌محمد بن مسلم از امام صادق(ع) نقل می کند که امام علی(ع) فرمود: « قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع)‏ زُورُوا مَوْتَاكُمْ»؛. بروید به دیدار مردگانتان؛ 📌 « فَإِنَّهُمْ‏ يَفْرَحُونَ‏ بِزِيَارَتِكُمْ»؛. آنها خوشحال می‎شوند با دیدار شما؛ « وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا»؛. حاجات خود را نزد اهل قبور به خصوص پدر و مادر خود طلب کنید. 📌یعنی ابتدا برای آنها طلب مغفرت کنید سپس حاجات خود را از خدا بخواهید. لذا یکی از مواضع برآورده ‎شدن حاجت ها، در نزد قبر پدر و مادر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هفتم 🎞 رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani https://eitaa.com/mojtabatehrani 📌
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 رابطه‎ بین برزخ با این عالم ❗️ 📌آیا روح انسان بعد از کوچ از این عالم و ورود به نشئۀ برزخ، به طور کلی از این عالم ماده منقطع می‎شود به طوری که کاملاً با آن بیگانه شود؟به عبارت دیگر آیا هیچ رابطه‎ای بین روحی که در نشئۀ برزخ است با این عالم دنیا نیست؟ 📌یک نحو و یک نوع رابطۀ خاص بین روح و زائر برقرار است. البته مقدار این رابطه به ابتلائات آن ارواح بستگی دارد. هر قدر ابتلائات آنها در نشئۀ برزخ کمتر باشد، رابطه، احاطه و آگاهیشان بیشتر خواهد بود، که بحثی جداگانه است. 📌حتی روایاتی در باب ارواح وارد شده است که در ایام یا اوقات خاصی، ارواح به سراغ کسانی که در دنیا با آنها رابطه داشتند می‎آیند. یعنی می‎شنوند، می‎بینند، می‎دانند و از ما آگاهی پیدا می‎کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمه‌الله علیه @mojtabatehrani https://eitaa.com/mojtabatehrani ..📌📌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 آگاهی نقش هدایتی از عالم برزخ❗️ 📌یک سؤال مطرح می‎کنم؛ این آگاهی ها چه فایده‎ای دارد؟ این یک بحث علمی است که نمی‎توانم به آن بپردازم که آیا این آگاهی میّتواند یک نقش هدایتی از عالم برزخ داشته باشد؟ 📌بله میّتواند چنین نقشی داشته باشد که گاهی به صورت رؤیاهای صادقه جلوه‎گر می‎شود. این قضیه را خودم شنیدم. فرزند یکی از علمای بزرگ و صاحب تألیفات مهم که همه او را می شناسند خودش تعریف می کرد . 📌 گفت پدرم را خواب دیدم که در خواب به من گفت یکی از کتاب های کتابخانۀ من امانت است، آن را به صاحبش برگردان و کار من را زود راه بینداز. شب بلند شدم و همان کتابی که گفته بود از کتابخانه ایشان پیدا کردم. 📌بنابراین روح می تواند آزاد و آگاه باشد و آگاهی او هم مفید باشد و همچنین نقش هدایتی داشته باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 🏷 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani