﷽
📍 هر عملی یک سنجش دارد؟❗️
📌سنجش هر عملی در قیامت با میزان خاصّ خودش انجام می شود. به عبارت دیگر چون اعمال مختلف می شود، به تبع آن برای سنجش و ارزیابی آنها موازین هم مختلف می شود. اینکه در همۀ آیات قرآن، تعبیر به موازین دارد، «وَنضَعُ المَوازِینَ القِسطَ»؛1️⃣ میزان ها را قسط و عدل قرار دادیم، برای خاطر این است که حقّ کسی ضایع نشود. اشاره ای هم در آیات به قسط شده است.
موازین قسط به این معنا نیست که برای هر کس یک ترازو آماده کنند و اعمالش را -مثل نماز، روزه، حج، جهاد و دفاع، امر به معروف و نهی از منکر- در یک کفّه بریزند و طرف دیگر وزنه بگذارند. طبق آیات قرآن در روز قیامت، هر عملی سنجش و ارزیابی خاصّ خودش را دارد.
1️⃣ سورۀمبارکۀ انبیاء، آیۀ47
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #میزان_سنجش_اعمال_در_قیامت
📝 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
📍چرا نماز من با نماز امامعلی(ع) سنجیده می شود؟
📌 اعمال شیعیان با امام شان مقایسه می شود؟❗️
📌نمازها روز قیامت سنجش می شود؛ یعنی از نظر قدر شناسایی می شود. چگونه؟ بهترین ارزیابی این است که نمازهای ما را با نماز اولیا مقایسه کنند.
🔻اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم: ممکن است سؤال شود چرا نماز من با نماز امامعلی(ع) سنجیده می شود؟ توجّه کنید! آیا این درست است؟ عدالت است؟ جواب: بله! عدالت همین است. جهت این است که همین پیکرۀ ظاهری که من دارم، او هم داشت. از نظر قوای درونی همین قوا را که من دارم حضرت هم داشته است.
📌قوۀ عاقله -چه عقل نظری چه عقل عملی- و قوای نفس -مانند قوای شهوی، غضبی، وهمی و تخیّلی- همۀ این مجموعه ها را حضرت داشته است. اگر این قوا را نداشت، برایش نقص بود. انبیا(ع) هم این قوا را دارند؛ امّا توجّه کنید با داشتن همۀ این قوا، عمل را آن گونه انجام داده اند و در کنار آن ما را هم راهنمایی کرده اند. راهنمایی های آنها به ما هم رسیده است.
بنابراین از یک طرف، او که رهبر توست تو را راهنمایی کرده و از طرف دیگر خودش هم عمل کرده است؛ پس عمل تو را باید با عمل او سنجید. عدل همین است که همۀ اعمال حسنۀ ما با اعمال او سنجیده شود و غیر از این نیست؛ مسئله خیلی روشن است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #میزان_سنجش_اعمال_در_قیامت
📝 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 باطن عمل هم موازنه دارد؟❗️
📌در باب میزان داریم که برای ارزشگذاری و تعیین پاداش به طور دقیق نه تنها ظاهر اعمال، بلکه باطن اعمال هم موازنه دارد و در روز قیامت رسیدگی میشوند. توجّه کنید!
📌صِرف رعایت ظواهر اعمال کافی است؟ اینکه مثلاً در نماز بگوید: «قُرْبَةً اِلَی اللهِ، اللهُ اَکْبَرُ»، امّا از اوّل تا آخر نماز چیزی که یادش نباشد خدا باشد و همۀ حواس دنبال کذا و کذا باشد، آیا کافی است؟
📌 گرچه بر حسب ظاهر شرع تکلیفش ساقط شده است، امّا این نماز با نماز فردی مقایسه میشود که بعد از گفتن «الله اکبر» تا آخر نماز هیچ چیز جز خدا در ذهنش نیست.
📌توجّه کنید که عمل من را با او حساب میکنند! وقتی از امام حسن(ع) سؤال میکنند: در پای مبارک پدر شما تیر رفته است و در این حالت نمیگذارد آن را در بیاوریم؛ زیرا خیلی ناراحتش کردهاست. فرمود: هر وقت پدرم به نماز ایستاد، آن را از داخل پایش در بیاورید. این، نماز اوست که وقتی به نماز میایستد، دیگر هیچ چیز جز خدا نیست؛ از خود بیخود است. هر چه هست سرا پایش خداست. در قیامت همۀ اینها را موازنه میکنند.
📌بالاتر بیان کنم؛ خیلی دقیق است. مگر به همین راحتیهاست که شخص، خودش را آدم خیلی متدیّن نشان دهد و ظاهر آراستهای درست کند، در صورتی که از نظر باطن چیزی ته بساط داشته باشد، در غیر این صورت چیزی دستش را نمیگیرد. در اینجا به بعضی از روایات اشاره میکنم.
امام علی(ع) میفرمایند: «زینَةُ البَواطِنِ اَجمَلُ مِن زینَةُ الظَّوَاهِرِ».1️⃣
البته معنای این روایت این نیست که فقط دلت را صاف کن و اعمال را کنار بگذار.
1️⃣ آراستگی باطن، زیباتر از آراستگی ظاهر است. غررالحکم و دررالکلم، ص393
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #میزان_سنجش_اعمال_در_قیامت
📝 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه:
من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم.
🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی .
📔 گزیده بیانات
🔹️عکس نوشته
کلیپ تصویری 📽
کلیپ صوتی 🔊
🏷
◾️کانال حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه را به دوستداران معارف آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین معرفی کنید .
@agamojtabatehrani
📌چرا عمل من با عمل امامعلی(ع) سنجیده می شود؟
https://www.aparat.com/v/Njnxr
🔰🔰🔰🔰
برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه فرمائید.
#کلیپ_تصویری
@agamojtabatehrani
◾️دستگیری از مؤمنان در اوّلین گام برزخ
.....
🔻در روایات متعدّد آمده است هنگام مرگِ مؤمنین، معصومین(ع)، به خصوص پیغمبر اکرم(ص)، امام علی(س)، حضرت زهرا(س) و در بعضی روایات حسنین (ع) حاضر می شوند.
🔻 نکتهای که خواستم اشاره کنم، این است که هنگام مرگ، در همان گام اوّل ورود به عالم برزخ که حضرات معصومین(ع) تشریف میآورند، کاری کنیم که همانجا ما را پاک و پاکیزه کنند و به برزخ ردّمان بکنند، تا آن فشارها را نداشته باشیم.
📌 توجّه کنید که این موضوع هیچ منافاتی هم با روایات برزخ مبنی بر اینکه برزخ ما به عهدۀ خودمان است ندارد؛ یعنی کاری کنیم که هنگام مرگ، ما را دستگیری کنند و دَری که به برزخ ما باز میشود، «رُوضَۀٌ مِن رِیِاضِ اَلجَنَّة» باشد.
◾️ikna
◾️➖➖➖➖➖➖◾️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
🔰باطن اعمال هم در روز قیامت رسیدگی میشوند !
https://www.aparat.com/v/YyTcx
برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆مراجعه فرمائید.
@agamojtabatehrani
🔻به درستی که از نشانههای قیامت، یکی ضایع کردن نماز است
🔻 روایتی از تفسیر المیزان مطرح است که علامۀ طباطبایی(ره) از تفسیر علی بن ابراهیم قمّی(ره) نیز نقل میکند.
📌این روایت در جلد ششم بحارالأنوار، در باب علامات قیامت آمده است.
🔻عبدالله بن عبّاس می گوید:
📌«حَجَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)حَجَّةَ الْوَدَاعِ»؛ با پیغمبر اکرم(ص) در حجّة الوداع حج کردیم.
🔻همان آخرین حجّی که پیغمبر اکرم(ص) در ذی الحجّه ای به جا آوردند که در ماه صفرش وفات کردند.
🔻«فَأَخَذَ بَابَ الْكَعْبَةِ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيْنَا بِوَجْهِهِ»؛ حضرت درب کعبه را گرفتند و چهرۀ مبارکش را به سوی ما نمودند.
«فَقَالَ أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِأَشْرَاطِ السَّاعَةِ»؛
📌سپس فرمودند: آیا میخواهید که به شما از نشانههای قیامت خبر بدهم؟
🔻در آیه شریفهای که این روایت در تفسیر آن آمده است دارد:«فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا» این آیه در سورۀ مبارکۀ محمّد(ص) (آیه ۱۸) است.
📌 «وَ كَانَ أَدْنَى النَّاسِ مِنْهُ يَوْمَئِذٍ سَلْمَانُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ(ص)»
؛ نزدیکترین مردم در آنجا به پیغمبر اکرم(ص) سلمان(ره) بود که عرض کرد: بفرمایید یا رسولاللّه(ص).
چه بسا نظر ابن عبّاس این باشد که اصحاب، اطراف پیغمبر(ص) بودند.
📌وقتی حضرت درب خانۀ کعبه را گرفتند و به مسلمانها و اصحابشان گفتند که آیا شما را از علامات قیامت خبر بدهم، نزدیکترین فرد به پیغمبر اکرم(ص)در آنجا و در آن روز، سلمان(ره) بود و نزدیکی مکانی را مطرح کرده است.
📌 «فَقَالَ إِنَّ مِنْ أَشْرَاطِ الْقِيَامَةِ إِضَاعَةَ الصَّلَاةِ»؛ فرمودند:
🔻به درستی که از نشانههای قیامت، یکی ضایع کردن نماز است.
◾️ikna
◾️◾️◾️◾️◾️➖➖➖
@agamojtabatehrani
﷽
📍 میّت را به سختی می اندازید❗️
📌طبق روایات، از آداب دفن این است که میّت را یک سر وارد قبر نکنند.
🔻امام صادق(ع) فرمود:
«إِذَا جِئْتَ بِالْمَيِّتِ إِلَى قَبْرِهِ فَلَا تَفْدَحُهُ بِقَبْرِهِ وَ لَكِنْ ضَعْهُ دُونَ قَبْرِهِ بِذِرَاعَيْنِ أَوْ ثَلَاثَةِ أَذْرُعٍ وَ دَعْهُ حَتَّى يَتَأَهَّبَ لِلْقَبْرِ»؛
📌وقتی که میّت را به سوی قبر ظاهری اش آوردی او را درسختی نینداز.
📌«وَ لَكِنْ ضَعْهُ دُونَ قَبْرِهِ بِذِرَاعَيْنِ أَوْ ثَلَاثَةِ أَذْرُعٍ وَ دَعْهُ»؛
📌 قبل از آن که به قبرش برسد، او را به فاصلۀ چند متری زمین بگذار و رهایش کن.
«حَتَّى يَتَأَهَّبَ لِلْقَبْرِ»؛1️⃣برای اینکه برای رفتن به قبر آماده شود.
در یک روایت دارد:
📌 «إِذَا أَتَيْتَ بِالْمَيِّتِ الْقَبْرَ فَلَا تَفْدَحْ بِهِ الْقَبْرَ»؛ وقتی میّت را برای قبر آوردی، در آنجا او را به مشکل نینداز.
📌 «فَإِنَّ لِلْقَبْرِ أَهْوَالًا عَظِيمَةً»؛ برای قبر هول های بزرگی است.
📌 «وَ تَعَوَّذْ مِنْ هَوْلِ الْمُطَّلَعِ وَ لَكِنْ ضَعْهُ قُرْبَ شَفِيرِ الْقَبْرِ»؛ از هول و وحشت قبر به خدا پناه ببر. او را نزدیک قبر بگذار.
📌 «وَ اصْبِرْ عَلَيْهِ هُنَيْئَةً ثُمَّ قَدِّمْهُ قَلِيلًا»؛ و توقّف کن، باز کمی او را جلو ببر.
📌 «وَ اصْبِرْ عَلَيْهِ لِيَأْخُذَ أُهْبَتَهُ ثُمَّ قَدِّمْهُ إِلَى شَفِيرِ الْقَبْر»؛2️⃣ صبر کن تا او برای ورود به قبر آماده شود، سپس او را به نزدیک قبر بیاور.
📌اینکه می فرماید او را یکسر وارد قبر نکن، معلوم می شود که همه چیز را می بیند و می شنود. البته نه با گوش ظاهری بحث روح است که باید آماده شود. آمادگی برای جواب هایی که می خواهند از او بپرسند.
1️⃣وسائل الشیعه، ج3، ص168
2️⃣ علل الشرایع، ج1، ص306 - وسائل الشیعه، ج3، ص168 - بحارالأنوار، ج79، ص28
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
🔰میّت را به سختی می اندازید️ !!!
👇👇👇
https://www.aparat.com/v/hlj6S
◾️برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆مراجعه فرمائید.
@agamojtabatehrani
﷽
📍 با تلقین ، پرسش قبر برداشته می شود❗️
📌در باب تلقین میّت روایت بسیار وارد شده است که من برای نمونه، یک روایت از امامصادق(ع) را می خوانم:
«إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْفِنَ الْمَيِّتَ فَلْيَكُنْ أَعْقَلُ مَنْ يَنْزِلُ فِي قَبْرِهِ عِنْدَ رَأْسِهِ»؛ آن گاه که خواستی میّت را دفن کنی، کسی که عاقل ترین افراد به اوست کنار سرش برود.
«وَ لْيَكْشِفْ خَدَّهُ الْأَيْمَنَ حَتَّى يُفْضِيَ بِهِ إِلَى الْأَرْضِ وَ يُدْنِي فَمَهُ إِلَى سَمْعِهِ»؛ گونۀ راستش را روی خاک بگذارد، سپس دهانش را کنار گوش او ببرد.
«وَ يَقُولُ اسْمَعْ افْهَمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ سه بار بگوید: گوش کن و بفهم.
«اللَّهُ رَبُّكَ وَ مُحَمَّدٌ(ص) نَبِيُّكَ وَ الْإِسْلَامُ دِينُكَ وَ فُلَانٌ إِمَامُكَ»؛
خدا و پیامبر(ص) و امامزمانش(ع) را یادش بیاورد؛
«اسْمَعْ وَ افْهَمْ وَ أَعِدْهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَذَا التَّلْقِين»؛1️⃣ سه بار این را تکرار کند.
اگر قرار است بعد از مرگ قطع رابطه با دنیا باشد، پس این تلقین ها برای چیست؟
روایتی داریم که تقریباً به این موضوع با صراحت اشاره می کند.
📌یحیی بن عبدالله می گوید: «قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَقُولُ مَا عَلَى أَهْلِ الْمَيِّتِ مِنْكُمْ أَنْ يَدْرَءُوا عَنْ مَيِّتِهِمْ لِقَاءَ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ »؛
شنیدم امامصادق(ع) می فرمود:
📌 چه چیزی است که خانواده های میّت، او را رها می کنند که مسائلش را خودش با نکیر و منکر حل کند؟
🔻چگونه می توانیم در مواجهه با نکیر و منکر که در برزخ است او را کمک کنیم؟
«قَالَ قُلْتُ:وَ كَيْفَ نَصْنَعُ»؛ می گوید: به حضرت عرض کردم ما چه کنیم؟
«قَالَ إِذَا أُفْرِدَ الْمَيِّتُ فَلْيَسْتَخَلَّفْ عِنْدَهُ أَوْلَى النَّاسِ بِهِ»؛ بعد از آن که او را در قبر تنها گذاشتی، کسی که سزاوارترین مردم به او است پیش او برود.
📌 «فَيَضَعَ فَمهُ عِنْدَ رَأْسِهِ ثُمَّ يُنَادِيَ بِأَعْلَى صَوْتِهِ»؛ دهانش را نزدیک سر میّت ببرد، سپس با صدای بلند -نه آهسته- بگوید:
📌 «يَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ أَوْ يَا فُلَانَةَ بِنْتَ فُلَانَةَ هَلْ أَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذِي فَارَقْتَنَا عَلَيْهِ»؛
📌 ای فلانی پسر یا دختر فلانی! آیا تو بر همان پیمانی که هنگام جدا شدن از ما داشتی، هستی؟
«مِنْ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً(ص) عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ أَنَّ مَا جَاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ(ص) حَقٌّ وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌ وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فِيهَا وَ أَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُور»؛2️⃣
🔻شهادت به وحدانیت می دادی، شهادت به رسالت می دادی و شهادت به ولایت می دادی،...
تو، یا علی! یا علی! می گفتی یا حسین! یا حسین! می گفتی، اینها یادت نرود! این ها را به او تذکّر بده.
1️⃣ الکافی، ج3، ص195 - وسائل الشیعه، ج3، ص175
2️⃣ الکافی، ج3، ص195 - من لایحضره الفقیه، ج1، ص173 - وسائل الشیعه، ج3، ص201
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔻با تلقین ، پرسش قبر برداشته می شود️.
https://www.aparat.com/v/nQPYK
📌📌📌📌📌
@agamojtabatehrani
﷽
📍وقتی میّت جواب می دهد❗️
📌 در روایات آمده است که وقتی به او تلقین می شود او هم به کسی که یادآوری اش می کند جواب می دهد. اسحاق بن عمار می گوید: شنیدم امام صادق(ع) می فرمود:
«يَقُولُ إِذَا نَزَلْتَ فِي قَبْرٍ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ تَسُلُّ الْمَيِّتَ سَلًّا»؛ هنگام دفن میّت وقتی وارد قبری می شدی این جملات را بگو و سپس میّت را به آرامی در قبر قرار بده.
«فَإِذَا وَضَعْتَهُ فِي قَبْرِهِ فَحُلَّ عُقْدَتَهُ»؛ وقتی او را گذاشتی، گِرۀ کفن را باز کن.
🔻«وَ قُلِ اللَّهُمَّ يَا رَبِّ عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ نَزَلَ بِكَ وَ أَنْتَ خَيْرُ مَنْزُولٍ بِهِ»؛ و بگو پروردگارا! بنده ای است فرزند بندۀ تو که بر تو وارد شده است، تو بهترین میزبان هستی.
🔻 «اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ مُحْسِناً فَزِدْ فِي إِحْسَانِهِ وَ إِنْ كَانَ مُسِيئاً فَتَجَاوَزْ عَنْهُ»؛ خدایا! اگر نیکوکار است، بر نیکویی هایش بیفزای و اگر گنه کار است، از او بگذر.
🔻 «وَ أَلْحِقْهُ بِنَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ صَالِحِ شِيعَتِهِ وَ اهْدِنَا وَ إِيَّاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ اللَّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ»؛1️⃣ پروردگارا! او را به پیامبرش ملحق کن.
«ثُمَّ تَضَعُ يَدَكَ الْيُسْرَى عَلَى عَضُدِهِ الْأَيْسَرِ وَ تُحَرِّكُهُ تَحْرِيكاً شَدِيداً»؛
🔻 سپس دست چپ خود را به بازوی چپ میّت بگذار و شدیداً تکان بده.
🔻 «ثُمَّ تَقُولُ يَا فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ إِذَا سُئِلْتَ فَقُلِ اللَّهُ رَبِّي وَ مُحَمَّدٌ(ص) نَبِيِّي وَ الْإِسْلَامُ دِينِي وَ الْقُرْآنُ كِتَابِي وَ عَلِيٌّ(ع) إِمَامِي حَتَّى تَسُوقَ الْأَئِمَّةَ(ع)»؛
2️⃣ به او بگو: اگر از تو سؤال کردند، بگو: خدا، پروردگار من است و همۀ امام ها(ع) را نام ببر؛
«ثُمَّ تُعِيدُ عَلَيْهِ الْقَوْلَ ثُمَّ تَقُولُ أَ فَهِمْتَ يَا فُلَانُ»؛ سپس تکرار کن؛ بعد به او بگو: فلانی فهمیدی؟
این از راه رسیده و خسته است. به او فشار آمده است. مگر یادش می ماند؟ لذا تکرار کن تا یادش بیاید.
📌 «وَ قَالَ(ع) فَإِنَّهُ يُجِيبُ وَ يَقُولُ نَعَمْ»؛ او جواب تو را می دهد، به تو می گوید: بله شنیدم.
اما تو «نَعَم»؛ او را نشنیدی، گوش برزخی نداری. امّا جواب او را بده.
📌 «ثُمَّ تَقُولُ ثَبَّتَكَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ هَدَاكَ اللَّهُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ عَرَّفَ اللَّهُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ أَوْلِيَائِكَ فِي مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ»؛ به او بگو: خدا به این گفتار تو را ثابت نگه دارد، خدا بین تو و اولیائش قرار شناسایی دهد؛
«ثم تَقُولُ اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جَنْبَيْهِ وَ اصْعَدْ بِرُوحِهِ إِلَيْكَ وَ لَقِّنْهُ مِنْكَ بُرْهَاناً اللَّهُمَّ عَفْوَكَ عَفْوَك»؛3️⃣
📌 آن وقت بگو: خدایا! زمین را از دو طرفش باز کن. روحش را به سوی خودت ببر و خودت تمام آن دلایل را تلقینش کن.
1️⃣ پروردگارا! او را به پیامبرش و اصلاحکنندۀ شیعیانش ملحق کن و ما را و او را به راه راست هدایت فرما. خدایا ببخش! ببخش!
2️⃣ سپس میگوید ای فلانی پسر فلانی! هر گاه از تو سوال شد، بگو خدا پروردگار من است و محمد پیامبر من است و اسلام دین من است و قرآن کتاب من است و امام علی(ع) اماممن است و نام همۀ ائمّه را بیاورد
3️⃣ سپس میگویی: خدایا زمین را از پهلوهایشان خالى گذار و ارواحشان را به سوى خود بالا ببر و از برهان خود به آنها عنایت کن، خدایا ببخش!
ببخش! وسائلالشيعه، ج3، ص 181
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 انس میّت با زائر خود❗️
📌حتّی در باب میّت روایت داریم که با افراد انس می گیرد. اسحاق بن عمار می گوید: از امامموسی بن جعفر(ع) سؤال کردم:
«قُلْتُ لَهُ الْمُؤْمِنُ يَعْلَمُ مَنْ يَزُورُ قَبْرَهُ»؛ آیا مؤمن می فهمد که کسی بر سر قبر او حاضر شده است؟
«قَالَ نَعَمْ لَا يَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا زَالَ عِنْدَ قَبْرِهِ »؛1️⃣
📌 حضرت فرمود: بله تا موقعی که نزد قبر اوست این میّت با او مأنوس است.
📌از امامصادق(ع) نقل شده است که امیر المؤمنین(ع) فرمود:
📌 «زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ»؛ بروید اموات خودتان را زیارت کنید، آن ها از زیارت شما خوشحال می شوند؛
«وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا»؛2️⃣
1️⃣ وسائلالشيعه، ج 3، ص 223
2️⃣ و هر کدام از شما در کنار قبر پدر یا مادر خود همزمان با دعایی که بر ایشان می کند حاجت خود را نیز بخواهد. الکافی، ج3، ص230؛ وسائلالشيعه، ج 3، ص 223
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📌عظمت حضرت زینب سلام الله علیها در رفتار امام حسین علیه السلام
📌 و يَكفي في جَلالَةِ قَدرِها و نبالة شَأنِها ما وُرِدَ في بَعضِ الأخبار مِن أنّها دَخَلَت عَلَى الحسين
عَليهِ السّلام و كانَ يَقرَأُ القُرآن، فَوَضَعَ القُرآنَ عَلى الأرضِ، و قامَ لها إجلالاً.
🌺در عظمت و جلالت حضرت زینب (س) همین بس که در بعضی روایات وارد شده است :
🌺زینب کبری (س) بر حسین (ع) وارد شد در حالی که آن حضرت قرآن می خواند پس قرآن را بر روی زمین نهاد و به احترام او برخواست.
عوالم العلوم، جلد 11، ص 956
#میلاد_حضرت_زینب سلام الله علیها مبارک باد
#حضرت_زینب سلام الله علیها
#روز_پرستار
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
امام سجّاد عليه السلام :
أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛
[اى زينب!] تو، بحمداللّه، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى.
بحار الأنوار ؛ ج ۴۵ ، ص ۱۶۴
💐میلاد با سعادت #حضرت_زینب سلام الله علیها مبارک باد.💐
🏞 #میلاد_حضرت_زینب
#روز_پرستار
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍عظمت حضرت زینب(س)❗️
📌 امشب می خواهم یک مسئلۀ مقایسه ای را مطرح کنم. در تاریخ این طور دیده ام که امام حسین(ع) روز ترویه که می خواست از مکّه خارج شود، هنگام سحر نماز صبح را که خواندند، آماده حرکت شدند. جمعیت زیادی هم برای بدرقۀ حضرت آمده بود. در یکی از تواریخ این طور نوشته است:
🌺 که وقتی این ها می خواستند حرکت کنند، حضرت زینب(س) از داخل خانه آمد. موقعی که می خواست وارد دهلیز خانه شود، حضرت ابوالفضل(ع) با صدای بلند داد کشید:
📌«غُضُّوا أبْصَارَکُم»؛ چشمانتان را ببندید، سرهایتان را پایین بیندازید؛ دختر امیر عرب، بضعۀ زهرای مرضیه(س) دارد می آید. همه برگشتند و روی خود را سمت دیوار کردند و سرها را پایین انداختند. به این صحنه خوب دقّت کنید.
🌺 بی بی زینب(س) آمد. وقتی نزدیک کجاوه رسید، قاسم بن الحسن(ع) که نوجوانی دوازده، سیزده ساله بود، یک کرسی آورد و کنار کجاوه گذاشت.
🌹 حضرت ابوالفضل(ع) پای خود را روی این کرسی گذاشت و خم کرد. حضرت علی اکبر(ع) پردۀ کجاوه را کنار زد.
📌حضرت زینب(س) اوّل پایش را روی کرسی گذاشت و پای دیگر را روی زانوی حضرت ابوالفضل(ع) گذاشت. زیر بغل هایش را هم امام حسین(ع) گرفت و با این جلال و شکوه وارد کجاوه شد و پرده انداخته شد.
امّا یک ماه و دو روز بیشتر نگذشت. امروز ببینید که در کربلا چه خبر است.
〰〰〰〰〰
📚 #حضرت_زینب
📕 #میلاد_حضرت_زینب سلام الله علیها مبارک باد
📖 #روز_پرستار
📝 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 قالب مثالی روح در برزخ❗️
📌بر اساس یک دسته از روایات وقتی روح از قالب جسمانی مفارقت کرد، در برزخ در قالب مثالی اش قرار می گیرد. روایتی است که أبی وَلَّاد الحَنّاط از امام صادق(ع) نقل می کند:
🔻«قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَرْوُونَ أَنَّ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِينَ فِي حَوَاصِلِ طُيُورٍ خُضْرٍ حَوْلَ الْعَرْشِ»؛ به امامصادق(ع) عرض کردم فدای شما شوم روایت می کنند که روح های مؤمنین در چلیکدان پرنده هایی سبز اطراف عرش الهی هستند.
«فَقَالَ لَا الْمُؤْمِنُ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَنْ يَجْعَلَ رُوحَهُ فِي حَوْصَلَةِ طَيْرٍ»؛
🔻حضرت فرمودند: نه، مؤمن نزد خداوند گرامیتر است از اینکه روح مقدّس او در چینه دان پرنده ای قرار بگیرد؛
«وَ لَكِنْ فِي أَبْدَانٍ كَأَبْدَانِهِمْ»؛1️⃣
بلکه در بدن هایی مثل بدن های شما قرار می گیرند.
1️⃣ الکافی، ج3، ص244 - بحارالأنوار، ج6، ص268 و ج58، ص50
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 نظر انحرافی در مورد روح مؤمنین❗️
📌 يونس بن ظَبْيان می گوید:
«قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فَقَالَ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي أَرْوَاحِ الْمُؤْمِن»؛
📌خدمت امامصادق(ع) بودیم. حضرت فرمودند: مردم راجعبه ارواح مؤمنین چه می گویند؟
📌 اینکه چرا چنین مطالبی در مورد روح انسان مطرح شده، بحث هایی است که نمی توانم وارد شوم. عده ای منحرف و دور از معرفت اهلبیت(ع) این مسائل را ساخته بودند.
«فَقُلْتُ يَقُولُونَ تَكُونُ فِي حَوَاصِلِ طُيُورٍ خُضْرٍ فِي قَنَادِيلَ تَحْتَ الْعَرْشِ»؛
📌عرض کردم: این ها می گویند در چلیکدان پرنده های سبز در قندیل هایی تحت عرش الهی است؛
«فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) سُبْحَانَ اللَّهِ الْمُؤْمِنُ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَنْ يَجْعَلَ رُوحَهُ فِي حَوْصَلَةِ طَيْرٍ»؛ حضرت فرمودند: سبحان الله! مؤمن نزد خداوند بزرگوارتر از این است که روحش را در چلیکدان یک پرنده بگذارد؛
📌 «يَا يُونُسُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ أَتَاهُ مُحَمَّدٌ(ص) وَ عَلِيٌّ(ع)وَ فَاطِمَةُ(س) وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَيْنُ(ع)وَ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ»؛
🌺 ای یونس(ع)! آن گاه که روح از بدنش مفارقت کرد، اولیای او و فرشتگان تشریف می آورند.
📌 «فَإِذَا قَبَضَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَيَّرَ تِلْكَ الرُّوحَ فِي قَالَبٍ كَقَالَبِهِ فِي الدُّنْيَا فَيَأْكُلُونَ وَ يَشْرَبُونَ»؛ و وقتی خداوند او را قبض روح کرد، در قالبی مثل قالب دنیا قرار می دهد و در برزخ یک نوع تغذیه هم دارند.
🔻«فَإِذَا قَدِمَ عَلَيْهِمُ الْقَادِمُ عَرَفُوهُ بِتِلْكَ الصُّورَةِ الَّتِي كَانَتْ فِي الدُّنْيَا»؛1️⃣ و اگر کسی آنها را ببیند گویا به همان شکلی که در دنیا بودند می بیند.
🌹در روایت دیگری همین سؤال را ابوبصیر از امامصادق(ع) می پرسد. حضرت می فرماید: «فِي رَوْضَةٍ كَهَيْئَةِ الْأَجْسَادِ فِي الْجَنَّةِ».2️⃣
📌 بنابراین بعد از خروج روح از بدن، به صورت قالب مثالی در می آید. مانند آنچه ما در خواب می بینیم. در خواب، اشخاص یا اجسام را با تمام ابعادشان می بینیم. رفت و آمد، خورد و خوراک و سایر حرکات فرد در خواب دیده می شود، شکّی نیست که اینها با اندام مادّی در سر من نیامده سر من گنجایش این حجم را ندارد.
📌 بلکه با قالب های مثالی ظاهر می شوند؛ یعنی صُوَرِ ذهنی هستند، امّا موجود هم هستند. زیدی را که در خواب می بینم، همان زید واقعی است و با تمام خصوصیّاتش در ذهن من است.
🔻نمی خواهم وارد این مباحث شوم، امّا آنهایی که اهل این گونه مباحث هستند، عالم برزخ را از نظر صُوَر، تشبیه به عالم خواب می کنند. لذا در عالم برزخ، ماده و جسم منتقل نمی شود؛ بلکه روح شکل گرفتۀ من و شماست که در قالب مثالی منتقل می شود.
1️⃣ الکافی، ج3، ص245 - بحارالأنوار، ج6، ص270
2️⃣ مانند هیئت اجساد است. الکافی، ج3، ص245؛ بحارالأنوار، ج6، ص270 و ج58، ص50
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
📌روح بعد از مرگ کجا می رود؟
https://www.aparat.com/v/ldz9a
➖➖➖➖◾️➖➖➖➖➖
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پاسخ به فرشتگان در قبر باید با درایت باشد❗️
📌یکی از آداب نزع انسان این است که می گویند در هنگام احتضار، پایش را رو به قبله بکن؛ همان جا شهادتین را تلقین کن؛ زیرا او در یک کوران عجیب قرار گرفته است.
🌺شدیداً زیر فشار است. دستگیری باید از همان جا شروع شود؛ زیرا فشارهایی که به روح او می آید ممکن است موجب شود که آن بستگی ها ی روحی اش نسبت به مبادی معنوی اش دست خوش فراموشی شود و خدای نخواسته این پیوندها قطع شود.
🌺 پس مرتب بگو: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ »؛ حتّی موقعی که او را منتقل می کنی بگو:
🌺«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»؛ در قبر ظاهری اش که می گذاری، باز تکانش بده و به او تلقین کن. تا موقعی که از دید من و شما مخفی نشده است این ها را به او بگو.
البته این مطلب را بیان کردم که تاثیر این تلقین بستگی به این دارد که چه مقدار سبک بار باشد و الّا اگر بارش سنگین باشد یا در این عالم دل او با مبادی عالی اش از توحید، نبوّت، امامت قطع رابطه کرده باشد یا در معاصی غوطه ور شده باشد، فایده ندارد.
📌البته صرف شنیدن و جواب دادن هم کافی نیست. ممکن است در پاسخ به سؤالات نکیر و منکر پاسخ بدهد، امّا با اعتقاد و پیوند درونی و قلبی نباشد.
📌چندین روایت است که همین موضوع را مطرح می کند. از او سؤال می کنند: «مَن رَبُّک»؛ می گوید: «اَلله رَبِّی»؛، «مَن نَبِیُّک»؛ پیغمبر(ص) را می گوید؛ «مَن اِمَامُک»؛ امام علی(ع) را می گوید، سؤال می کنند: این را از کجا یافتی؟
📌 می گوید: مردم می گفتند؛ یعنی خودم نه دل بستگی به خدا داشتم، نه به پیغمبر(ص) و نه به امامت. به او می گویند: تو روایت می کنی و درایت نداشتی.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔻پاسخ به فرشتگان در قبر !
https://www.aparat.com/v/qI8M4
*+*+*+*
📌آیا مؤمن می فهمد که چه کسی بر سر قبر او حاضر شده است ؟
https://www.aparat.com/v/N4SBz
◾️◾️◾️◾️
@agamojtabatehrani
﷽
📍 سخن میّت با حمل کنندگانش❗️
📌 امام باقر(ع) به نقل از جابربن عبدالله انصاری به نقل از پیغمبراکرم(ص) فرمود:
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) إِذَا حُمِلَ عَدُوُّ اللَّهِ إِلَى قَبْرِهِ نَادَى حَمَلَتَهُ»؛
📌 آن که پیوند درونی و قلبی و دلی با خدا نداشت وقتی که او را به سمت قبرش می برند، نسبت به آن کسانی که او را حمل می کنند ندا می کند.
یعنی کسی که اسلامش ظاهری است. نمی شود گفت ایمان، چون ایمان قلبی است.
📌«أَ لَا تَسْمَعُونَ يَا إِخْوَتَاهْ»؛ برادران! نمی شنوید؟
📌 «أَنِّي أَشْكُو إِلَيْكُمْ مَا وَقَعَ فِيهِ أَخُوكُمُ الشَّقِيُّ»؛ من به شما شکایت می کنم از آنچه که برادر بدبخت شما در آن واقع شد.
📌 «أَنَّ عَدُوَّ اللَّهِ خَدَعَنِي فَأَوْرَدَنِي ثُمَّ لَمْ يُصْدِرْنِي»؛ ای برادران! دشمن خدا مرا فریب داد و به یک چاله ای انداخت و برنگرداند.
«وَ أَقْسَمَ لِي أَنَّهُ نَاصِحٌ لِي فَغَشَّنِي»؛
📌برای من سوگند خورد که خیر تو را می خواهم، امّا دروغ می گفت و با من دورویی کرد. این شیطان همانی است که سراغ آدم رفت و آنجا هم قَسَم خورد که من خیرخواه شما هستم.
📌 «وَ أَشْكُو إِلَيْكُمْ دُنْيَا غَرَّتْنِي حَتَّى إِذَا اطْمَأْنَنْتُ إِلَيْهَا صَرَعَتْنِي»؛
من نزد شما شکایت می کنم از دنیایی که مرا فریب داد و مغرورم کرد، وقتی به آن اطمینان کردم، مرا محکم به زمین زد.
🔻این ها حرف های اوست که از عالم برزخ به این ها می گوید. این ها را می بیند و با آن ها حرف می زند.
📌«وَ أَشْكُو إِلَيْكُمْ أَخِلَّاءَ الْهَوَى مَنَّوْنِي ثُمَّ تَبَرَّءُوا مِنِّي وَ خَذَلُونی»؛
📌 و به شما شکایت می کنم از آن دوستانی که از روی هوای نفس و شهوت آمدند و مرا مبتلا کردند. سپس از من برائت جستند و مرا خوار کردند.
📌 «وَ أَشْكُو إِلَيْكُمْ أَوْلَاداً حَمَيْتُ عَنْهُمْ وَ آثَرْتُهُمْ عَلَى نَفْسِي فَأَكَلُوا مَالِي وَ أَسْلَمُونِي»؛
📌 من به سوی شما شکایت می کنم از فرزندانی که حمایت آن ها را کردم، حتّی بر خودم مقدّم شان دانستم، امّا مال مرا خوردند و مرا رها کردند؛
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 سخن میّت با حمل کنندگانش
(قسمت دوم) ❗️
📌 «وَ أَشْكُو إِلَيْكُمْ مَالًا مَنَعْتُ فِیهِ حَقَّ اللَّهِ فَكَانَ وَبَالُهُ عَلَيَّ وَ كَانَ نَفْعُهُ لِغَيْرِي»؛
📌 به سوی شما شکایت می کنم از مالی که حقّ خدا را از آن ندادم و حالا بدبختی آن برای من مانده و دیگری لذّت آن را می برد.
«وَ أَشْكُو إِلَيْكُمْ دَاراً أَنْفَقْتُ عَلَيْهَا حَرِيبَتِي وَ صَارَ سَاكِنُهَا غَيْرِي»؛
📌و از آن خانه ای شکایت می کنم که برای ساختن آن، همۀ سرمایۀ مالی را هزینه کردم و حالا غیر من در آن سکونت دارد.
«وَ أَشْكُو إِلَيْكُمْ طُولَ الثَّوَاءِ فِي قَبْرِي يُنَادِي أَنَا بَيْتُ الدُّودِ أَنَا بَيْتُ الظُّلْمَةِ وَ الْوَحْشَةِ وَ الضَّيْقِ»؛ و شکایت من به شما اقامت طولانی در برزخی است که فریاد می کشد: من خانۀ وحشت و تاریکی و تنگ تو هستم.
«يَا إِخْوَتَاهْ فَاحْبِسُونِي مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ احْذَرُوا مِثْلَ مَا لَقِيتُ»؛
🔻 ای برادران! مرا نگه دارید. اگر می توانید نگذارید به برزخ بروم و بپرهیزید از آنچه که من ملاقات کردم.
🔻«فَإِنِّي قَدْ بُشِّرْتُ بِالنَّارِ وَ الذُّلِّ وَ الصَّغَارِ وَ غَضَبِ الْعَزِيزِ الْجَبَّارِ»؛
🔻 مرا به آتش، خواری و غضب خداوند عزیز جبار بشارت داده اند؛
📌 «وَا حَسْرَتَاهْ عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَ يَا طُولَ عَوْلَتَاهْ»؛ این تعبیرات همان تعبیراتی است که از آیات قرآنی و ادعیه گرفته شده است.
📌«فَمَا لِي مِنْ شَفِيعٍ يُطاعُ وَ لَا صَدِيقٍ يَرْحَمُنِي»؛
🔻من شفیعی ندارم که حرفم را گوش کند و دوستی ندارم که به من مهربانی کند؛
«فَلَوْ أَنَّ لِي كَرَّةً- فَأَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»؛1️⃣ ای کاش می شد به گذشته برگردم تا از مؤمنین می شدم.
📌این همان مفهوم آیۀ شریفۀ «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی اَعْمَلُ صَالِحَاً فِی مَا تَرَکتُ»؛ است وقتی وارد برزخ می شود و وضعیت را می بیند
🔻 می گوید: پروردگارا! می شود مرا برگردانی؟! شاید عمل صالح انجام دهم؟ به او جواب داده می شود: «کَلَّا»؛ دیگر راه برگشت نیست.
1️⃣ الكافي، ج 3، ص 234 روایت الکافی کمی اختلاف دارد - بحارالأنوار، ج6، ص258
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 بهترین روز در ایام هفته❗️
📌 راجع به روز جمعه روایات متعدد و بسیاری داریم. من اهمّ آنها را مطرح میکنم.
یک روایت از پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) است که حضرت فرمود:
📌«إنَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ سَيِّدُ الْأَيَّامِ » روز جمعه، سیّد و آقای ایّام هفته است؛ «يُضَاعِفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْحَسَنَاتِ»؛
📌خدا در روز جمعه حسنات را دو برابر میکند؛ «وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ»؛ گناهان را در این روز میآمرزد؛ «وَ يَرْفَعُ فِيهِ الدَّرَجَاتِ»؛ و بر درجات او میافزاید.
📌اوّل حسنات، بعد سیئات، بعد درجات؛ منظور از درجات، مقامات معنویه است و دیگر ربطی به اعمال خارجیه ندارد.
📌 اما مراد از حسنات، اعمال جوارحی بود که در مقابلش پاداش است؛ در مقابل سیئات هم ـنعوذباللهـ کیفر است.
📌«وَ يَسْتَجِيبُ فِيهِ الدَّعَوَاتِ»؛ بهطور کلی خداوند دعاهایی را که در روز جمعه میکنند، مورد اجابت قرار میدهد. «وَ يَكْشِفُ فِيهِ الْكُرُبَاتِ»؛ رنجها و گرفتاریها را در این روز برطرف میکند.
«وَ يَقْضِي فِيهِ الْحَاجَاتِ الْعِظَامَ».1️⃣ خداوند در روز جمعه حاجتهای بزرگ را برآورده میکند.
1️⃣بحارالأنوار ج86 ص274
〰〰〰〰〰
🔸 #جمعه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani