eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
773 دنبال‌کننده
207 عکس
852 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 شهرت طلبی خوب یا بد؟!❗️ 📌اما مورد تقسیم بندی ریاست و استیلاء حق و باطل، گفتیم: ریاستی حقّ است که از جانب خدا باشد. موضوع خیلی روشن و واضح شد. در باب ریاست باطل و از نظر درونی، به اصطلاح علمای اخلاق منشا نفسانی آن را بیان می کنم؛ چون آن ریاست نفسانی می شود و در مقابل ریاست الهی قرار می گیرد. در ارتباط با نفس، سه حالت را بیان می کنم که علمای اخلاق مطرح کرده اند. 📌اوّل: هدف از غلبه و استیلاء این است که طرف مقابل فقط می خواهد به بیانش گوش کنید و نمی خواهد آن را وسیله برای هواهای نفسانی دیگر خودش قرار دهد. می خواهد همین کیف را بکند؛ مثل مسئله شهرت طلبی. 📌دلش می خواهد مشهور بشود، اما اینکه بخواهد از راه مشهور شدن، چیزی به دست بیاورد، برایش مطرح نیست. چنین شخصی از مقام و ریاست کِیف می کند، خودش را دوست دارد. این ها کسانی هستند که به آن ها «دیوانه» می گویم. 📌از نظر نفسانی این اشخاص می گویند: این حالت «الذّ لذّات» و لذیذترین لذّت ها است که ادعای عجیبی است. این حالت از رذائل قوۀ خشم در انسان است و به یک معنایی مبدأ «وهمیه» هم دارد و وهم هم بر روی آن دخالت می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم از فصل دوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 چه ریاستی برای پول در آوردن شکم پُر کردن و لذّت شهوی بردن است؟❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم از فصل دوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ریاستی برای پول در آوردن❗️ 📌 دوّم: حالتی هست که انسان از نفس استیلاء و غلبه کِیف نمی کند، بلکه استیلاء ابزاری برای یک سنخ اهداف شهوی است که انسان دارد؛ یعنی مربوط به قوّۀ شهویة انسان است؛ خیلی واضح بیان می کنم؛ یعنی بطن و فرج. 📌ریاست مثلاً برای پول در آوردن و کیف های شهویۀ نفسانیّه است. اگر انسان ببیند این ریاست نمی تواند این موارد را اشباع کند، آن را نمی خواهد و دنبالش نمی رود. انسان در این حالت دنبال اشباع شکم و شهوت جنسی است؛ 📌 به تعبیر روایی دنبال اشباع بطن و فرج است و می خواهد آن را با ریاست آباد کند، یا یک سنخ راحت طلبی هایی که مربوط به قوای شهویه است. در این حالت می گویند: جاه طلبی و حبّ به جاه از رذائل قوّۀ شهویه است. 📌سوّم: هر دو مورد بالا مدنظر است؛ هم انسان از ریاست کیف می کند و هم ارضای شهوت را می خواهد؛ لذا می گویند: در این حالت از رذایل هر دو قوّه است. هر دو قوّه نسبت به این حبّ، طلب و دنبال آن رفتن نقش آفرین هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
20.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن الحَسنَ ابن عَلِیٍّ العَسکَری عَلَيْهِمَا السَّلَامُ قَالَ: «لَا يُسْبَقُ بَطِي ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ تَعَالَی أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ تَعَالَی وَقَاهُ» ترجمه: نه کُند رو از نصیب خود بماند، نه حریص آنچه را که مقدّرش شده به دست آورد، هر که خیری نصیبش شود خداوند نصیبش ساخته است، و هر که از شرّی محفوظ ماند خداوند او را حفظ کرده است. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
◾️خدايا اين گره را باز كن ! 📌 روايت از امام عسكری عليه السلام منقول است كه حضرت فرمودند : هيچگاه پيشی گرفته نمی شود شخصی را كه عجله نمی كند در امور دنيایی اش و بطور معمول به وظيفه اش عمل می كند. به اينكه پيشی گرفته بشود به نصيب او، و آنچه را که خداوند برای او تقدیر کرده است. 📌کسی که به طور به اصطلاح، تعبیر ما، متعارف، عجله نمی کند، کار خودش را انجام می دهد، به طور معمول، به تعبير ما، چون در مقابلش داریم، حرص نمی ورزد، توجه کنید چه عرض کردم، نه. دستپاچگی ندارد. 📌 كسی نمی تواند پيشی بگيرد به نصيب او، نصيب او را بخورد به اصطلاح. چون اين چيه؟ خيلی ندويده. به تعبير من. «لَا يُسْبَقُ بَطِي ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ»؛ از آن طرف هم خيال نكند آن كسی كه حرص می ورزد به اصطلاح ما، آز دارد به تعبير فارسی، اين آن چيزی را كه برايش تقدير نشده می تواند بدست بياورد. نه آن از دست می دهد اوّلی، نه اين با حرصش می تواند چی؟ اضافه كند و بدست بياورد. نه از او كم می شود برای خاطر اينكه حرص نمی ورزد . نه به اين كه حرص می ورزد به او افزوده می شود، فهمیدی؟ اين ها خيالات واهی است كه تو می كنی. چون حساب دست يكی ديگر است. دست من و تو نيست. اين جمله اوّل. 📌جمله دوّم: «مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ تَعَالَی أَعْطَاهُ»؛ اگر كسی به او خيری برسد، اين را خدا به او داده . تا او اراده نكرده، اين خير به او نمی رسید. «وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ تَعَالَی وَقَاهُ»؛ 📌 اگر كسی حفظ بشود از اينكه شری به او نرسد، خدا او را حفظش كرده؛ نه خيال كنی خودش توانسته خودش را حفظ بكند، فهمیدی؟ همه اين جملات گويای يك معنای معرفتی است. و آن اينكه انسان اين را بداند تمام منافع دست خداست كه اوست كه نافع است. نفع را او می رساند. خير را او می رساند. تمام شرور را هم او دفع می كند. 📌 نه من می توانم جلب منفعت بكنم برای خودم نه می توانم دفع ضرر بكنم از خودم. اوست كه بايد به من برساند نفع را، و اوست كه بايد از من دفع كند شر را، فهمیدی؟ همه اش متمركز در اين است، شد؟ 📌بنابراين انسان بايد چه كار بكند؟ انسان بايد اين كار را بكند، برود در خانه كسی كه اين كارها در دست اوست. در يد قدرت اوست. منفعت می خواهی از او بخواه. دفع ضرر می خواهی از او بخواه. 📌به او بگو به من برسان و از او بخواه مرا حفظم كن، نه خودت می توانی بدون اراده خدا يعنی با اراده خودت، جلب منفعت كنی، نه می توانی دفع ضرر از خودت بكنی، تمام اين جملات متمركز در يك امر معرفتی است، توجه کنید، و آن اين است كه همه امور ، كل امور به يد الله تعالی است، بنابراين بی خود اعصابت را خراب نكن. برو سراغ او، با دلی آرام برو آنجا . از او تقاضا بكن كه خدايا اين گره را باز كن. بحار الأنوار، ج 75، ص 373 مواعظ أبي محمد العسكري (ع)...لَا يُسْبَقُ بَطِي ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ وَقَاهُ 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه علیه السلام @mojtabatehrani
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 موقعی که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، جامعه یک دست می شود❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جامعه یک دست امام زمانی❗️ 📌در روایات داریم که هیچ وقت فکر نکنیم روزی بیاید که جامعه یک دست شود. یک دستی جامعه برای موقعی است که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، و الّا چند دستگی است؛ لذا باید شخص مؤمن مراقب باشد که فریب نخورد. 📌معمولاً از گذشته تا امروز جوامع اسلامی را تحت یک سنخ عناوین جالب، فریب می دهند. حرکت های انحرافی در جامعۀ ما هم به همین شکل بوده است. 📌حتّی کسانی که در این مسیر فتنه انگیز بودند؛ یعنی این انحراف ها را در جامعه وارد می کردند. این طور نبود که با چهره های ظاهری مشخّصی این کار را بکنند؛ مثلاً این طور نیست که مشرک یا کافر باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 عجل الله تعالی فرجه الشریف رحمت الله علیه @mojtabatehrani
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ریاست الهیّه نه کیف دارد و نه بهره مادّی❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 ریاست الهیّه نه کیف دارد و نه بهره مادّی، مسئولیّت و ریاضت است❗️ 📌اگر ریاست الهیّه باشد، رئیسش هیچ از این کیف ها نمی برد؛ یعنی نه از زنده باد و مرده باد خوشش می آید و کیف می کند، نه ریاست وسیله و ابزار برای تأمین خواسته های شهوی او است، بلکه برای او رنج آور است. هیچ ارزشی نزد او ندارد. 📌در روایتی امام علی (ع) فرمودند: این عمارت بر شما از عطسۀ بز پیش من بی ارزش تر است؛ چون جز دردسر برای من نداشت. خیال نکنید کیفی دارد. این عبارت در نهج البلاغه آمده است. 📌دیدگاه این افراد به مسئولیّت الهیّه مانند مسئولیّت و تکلیف است. زجر هم می کشند و کیف نمی کنند. حتّی می توان این گونه تعبیر کرد که برای آن ها یک نوع «ریاضت نفسانیّه» است. 📌درست در مقابل آن طرفی است که مبداء ریاست آن ها عبارت از هواهای نفسانیّه است، جنبۀ الهی در آن نیست. آن چه در روایات ما در مورد ریاست وارد شده است و خودش، طلبش و حبّش کوبیده شده، به همین خاطر است؛ یعنی منظور آن روایت ها ریاست باطله و شیطانی است و در مورد ریاست حَقّه، الهیّه و رحمانیّه چنین تعبیراتی را نمی گویند. نهج البلاغه، خطبه3. «...دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز...» 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم از فصل دوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 مقایسه بین استیلاء بر مال و برقلوب برای بدست آوردن مقام ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani