eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
753 دنبال‌کننده
201 عکس
829 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ من می خواهم شماها در ماه شعبان پاکتان کنم !! 📌در ماه شعبان داریم که پیغمبراکرم(ص) فرمود: «شَعْبَانَ شَهْرِي فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ‏ أَعَانَنِي‏ عَلَى‏ شَهْرِي»؛ این روایت هست. شعبان ماه منِ پیغمبر است. خدا رحمت کند، آن کسی را که، مرا کمک کند در ماه من. 📌نسبت به اعمال مثل روزه و صدقه، داریم ما، نه اینکه نداریم، خیلی داریم حالا، یعنی نسبت به این اعمال ولی بالاترش، همان عمل اوّل است. یعنی استغفار است. این را خوب دقّت کنید. شاید کسی این حرف را به شما نگوید. 📌 آن برای همان عمل اوّل است. بالاترش آن است اتفاقاً، بعدش آن ها است، اوّلیش چه بود؟ استغفار بود. چرا مرا کمک کنید؟ من رحمة للعالمینم؛ می خواهم در ماهم کاری کنم، همه شما را خدا بیامرزد. بیا کمکم کن. 📌من می خواهم شماها در ماه شعبان پاکتان کنم. بیایید کمکم کنید، با چی؟ با این استغفارهایی که می کنید. نگاه کن. چطور ، توجّه می کنید، پیغمبراکرم(ص) می فرماید. 📌 لذا می خواستم این را عرض کنم، چون از من اتفاقاً یک کسی دیروز سوال کرد اینکه، به من برگشت گفتش، همینجوری یادم هست بعد از نماز، که چه کار بهترین است؟ گفتم: استغفار. او مطلب را به قول ما چی می گویند، خیلی ساده گرفت رفت؛ نه عزیزم، ساده نیست این ها. 📌 اگر انسان، با توجّه شود در این ماه مقیّد شود که استغفار کند. خداوند بر طبق این روایاتی که داریم که « جَعَلَ اللَّهُ لَهُ». غصه ات را برطرف می کند، از تنگنا نجاتت می دهد، شد! روزیت را هم چه کار می کند؟ می رساند . بحار جلد 90 صفحه 284 – مستدرک الوسائل، ج5، ص317 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 سِرِّ مَکیدن زبان پیامبر اکرم(ص)❗️ 📌در باب تولّد امام‏حسین(ع) این روایت را دیدم که بسیاری نقل کرده اند. حدود هفت نفر از بزرگان تاریخ نویس ما می‎گویند: تولّد امام‏حسین(ع) پنجشنبه بوده است. 📌 ان‏شاءالله که خداوند عنایتی داشته باشد و توفیقی نصیب ما بکند و بتوانیم در همین مسیر هدایتی قرار بگیریم و اگر بتوانیم دیگران را هم همراهی کنیم. 📌در بعضی از روایات دارد: وقتی امام‏حسین(ع)‎ به دنیا آمد قبل از آنکه شیر بخورد، چهل روز پیغمبراکرم(ص) زبان مبارکش را در دهان امام‏حسین(ع) می‎گذاشت و او می‎مکید. این مطالب نکات دقیقی دارد. 📌یعنی چه؟ یعنی آنچه امام‏حسین(ع) می‎گوید و ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. ظاهر مطلب این است، و الّا خیلی مطلب دارد. آنچه ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. و در اینکه ایصال به مطلوب می کند شبهه ای درش نیست در ابعاد گوناگون دارد. 〰〰〰〰〰 📚 علیه السلام مبارک باد 📕 نقش_طاعات_و_عبادات_در امتحان الهی 🏷 جلسه نهم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 سِرِّ مَکیدن زبان پیامبر اکرم(ص)❗️ 〰〰〰〰〰 # علیه السلام مبارک باد 📚 📕 نقش_طاعات_و_عبادات_در امتحان الهی 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍عموی ما عبّاس، مافوق بصیرت است❗️ 📌مفضّل از امام صادق(ع) نقل می کند: «قَالَ الصَّادِقُ(ع)»؛ می گوید که امام صادق(ع) فرمود: «كَانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصيرَةِ صَلبَ الإِيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِ اللّه ِ الحُسَينِ(ع) و أبلى بَلاءً حَسَناً ومَضى شَهيداً»1️⃣؛ حضرت فرمودند: عموی ما عبّاس، نافذ البصیره بود که مافوق بصیرت است. 📌 گاهی بعضی با بصیرت ترجمه می کنند. این تعبیر ما فوق با بصیرت است. عمق قضایا را می دید. به این مورد، نفوذ بصیرت می گویند؛ یعنی دیدۀ ملکوتی اش باز بود. درجات رفیعۀ بهشت را می دید و می دانست که چه باید بکند تا به آن درجه برسد. روایت دیگری را شیخ صدوق به سند خودش از امام زین العابدین(ع) نقل می کند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ يَعْنِي ابْنَ عَلِيٍّ»؛ رحمت خدا بر عبّاس باد! «فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ»؛ او در وادی ایثار وارد شد. بعد جانش را نسبت به برادرش فدا کرد تا دو دستش قطع شد. 📌 «فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ»؛ پس خداوند به جای دو دستش، دو بال به او عنایت کرد که در بهشت با فرشتگان پرواز می کند، «كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»؛ همان طور که به جعفر طیّار دو بال عنایت کرد. 📌«وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَنْزِلَةً»؛ نظر من این جمله بود: به درستی که برای عبّاس نزد خداوند منزلتی است. این ابتلا، این منزله و درجه را می آورد. «يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»؛2️⃣ شهادت هم منازل دارد. 📌حضرت عبّاس(ع) منزله ای دارد که تمام شهدا به آن غبطه می برند. رابطۀ بین ابتلا و اجر، ابتلا و منزله است. این درجه، بالاترین درجات برای غیر انبیاست. این درجات، ابعاد دارد. یک بعد درجات و منزله ها که نسبت به اباالفضل است، این است که باب الحوائج است. 1️⃣شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار (ع)، ج‏3، ص، 184 2️⃣ امالی صدوق، ص 462 - بحارالأنوار، ج 22، ص27 〰〰〰〰〰 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 راه از بین بردن جایِ پایِ گناهان گذشته ❗️ 📌از نظر سنجشی، بهترین مردم چه کسی است؟ روایتی را ابوحمزۀثمالی از امام زین العابدین(ع) نقل می کند: «قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع): مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ النَّاسِ»1️⃣؛ 📌کسی که به آنچه خداوند به او واجب کرده است، عمل کند. فریضه که می گوییم؛ یعنی واجبات. خدا فرض و لازم کرده است. این، بهترین عمل عند الله است. بهترین است؛ بنابراین خیلی روشن است. در گذشته هم اشاره شده بود: «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ»2️⃣. 📌 یک بُعدش همین معناست. واجبات را که انسان انجام می دهد، جایِ پایِ گناهان گذشته را از بین می برد. همین هاست که به تدریج موجب می شود حالت رغبت به گناه گرفته می شود و به جایش تنفّر نسبت به گناه و رغبت به ثواب می آید. رغبت سرجای خودش است؛ 📌 امّا متعلَّق رغبت عوض می شود. یک وقت متعلَّق رغبت گناه است و یک وقت متعلَّق رغبت حسنه، ثواب و اطاعت است. جا به جا می شود. وضع عوض می شود. جوری که به جای رغبت به گناه، تنفّر به گناه می آید. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص81- وسائل الشیعه، ج 15، ص259- بحارالأنوار، ج 68، ص195 2️⃣خوبيها بديها را از ميان مى ‏برد. سورۀ مبارکۀ هود، آیۀ 114 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هشتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اطاعت زوری نمی شود❗️ 📌در اوّلین جملۀ مناجات مطیعین که از امام زین العابدین(ع) وارد شده است، در اوّلین جمله خیلی زیبا آمده است: 📌«اللَّهُمَ‏ أَلْهِمْنَا طَاعَتَكَ»؛ تو به دلم طاعتت را الهام کن؛ زیرا اگر طاعت با فشار باشد، انسان را سیر نمی دهد. اگرچه در مرتبه ای بهشت ساز است، ولی به عبودیّت نمی رساند. 📌 «وَ جَنِّبْنَا مَعْصِیَتَكَ»؛ ممکن است طاعت به دل الهام شود، ولی نماند و برود؛ لذا باید از خدا خواست که وقتی طاعت را به دل انداختی، آن را پایدار نگهدار تا رد نشود. در دعای سی و یکم صحیفۀ سجّادیّه آمده است: «اللَّهُمَ‏ وَ ثَبِّتْ‏ فِی‏ طَاعَتِكَ‏ نِیَّتِی»1️⃣ ؛ پایدار کن در طاعتت، نیّت مرا! این، جنبۀ درونی دارد. 1️⃣مفاتیح الجنان، مناجات خمس عشر، دعای مطیعین مناجات هفتم 〰〰〰〰〰 📚 🏷 جلسه هشتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 آداب شروع روز و زمان خواب ❗️ 📌از نظر عملی بیان می کنم. خوب است که پروندۀ روزانۀ خود را ابتدا با حسنات وارد شویم. این روایت از امام زین العابدین(ع) است. مقیّد باشیم آخر روز را با حسنات ختم کنیم. 📌 ابتدای روز را با حسنات و کار نیک وارد شویم. در آخر هم پروندۀ اعمالمان را با حسنات ببندیم. به خصوص به دوستان توصیه می کنم که شب ها، موقعی که آدم می خواهد بخوابد، هفت مرتبه استغفار کند. اجازه ندهد که انباشته شود. 📌بعد از اینکه فکر کرد چه کرده، با حسنه ختمش کند. خصوصاً اگر همراه با استغفار باشد، لغزش هایی را که در روز انجام داده است خدا می آمرزد. ما برای این ها روایت داریم. 〰〰〰〰〰 📕 🏷 جلسه سوم 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ ❇️ ترس از شمارش اعمال !! 📌رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا قَالَ: ❇️«اَلْمُؤْمِنُ لَا يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ رِئَائا وَ لَا يَتْرُكُهُ حَيَائا إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ لَا يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَخَافُ إِحْصَاءَ مَا عَمِلَهُ» ❇️ ترجمه: مؤمن، هیچ عمل خیری را به جهت ریا و خودنمایی انجام نمی دهد. و رضای غیر خدا را در آن دخالت نمی دهد. او عمل خیر را به خاطر شرم و حیای از مردم ترک نمی کند و از تعریف و تمجیدهایی که برای نیکی ها و خوبی های او انجام می دهند می ترسد، و از خداوند به خاطر کارهای بدی که انجام داده و مردم آن ها را نمی دانند طلب بخشش کرده و استغفار می کند، و از گفتار و سخنان کسی نسبت به اعمال واقعی او جاهل و بی خبر است مغرور نمی شود و از شمارش اعمال خود نزد خداوند می ترسد. 📌 در روایتی از زین العابدین صلوات الله علیه، است که حضرت، خصوصیّات شخص مؤمن را بیان می فرمودند که یک بخشیش این بود که من گفتم. 📌«لَا يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ رِئَائا» یا «رِیَائا» که از نظر نوشتن، هیچ چیزی از اعمال خیری را که انجام می دهد، رضای غیر خدا را در او دخالت نمی دهد. 📌یعنی عمل خیرش فقط برای خداست. ریا عبارت از همین است که انسان نعوذبالله، کار خیری که انجام می دهد برای رضایت مخلوق باشد، یا همه اش مخلوق که...یا نه! دخالت بدهد اصلًا رضای مخلوق را در آن انگیزه ای که نسبت به عمل خیر دارد، در آن انگیزه اش بیاورد. مؤمن این طور نیست. «اَلمُؤمِنُ لَا يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ»؛ هیچ چیزی از کارهای خیرش را ریایی انجام نمی دهد. 📌 از آن طرف، «وَ لَا يَتْرُكُهُ حَيَائا»؛ اوّلی به قول ما جنبه اثباتی دارد، دوّمی نفی ای دارد. قشنگ مقابله را درست کرده حضرت. از آن طرف هم عمل خیر را ترک نمی کند برای این که شرمش می آید از مخلوق. 📌گاهی یک عدّه، این جوری هستند، گوش کنید! معمولًا کار خیر را می کرد؛ اما الان خجالت می کشد انجام بدهد؛ رسیدید شما به عرض من؟ این جا ترک عمل خیر است، آن فعلش بود، اوّلی فعل بود. فعل را برای رضای مخلوق انجام نمی دهد. از این طرف هم فعل خیر را ترک نمی کند چون از مخلوق خجالت می کشد. آقاجان! تکلیف شرعیم هست، مثلًا فرض کن یک اموری هستش، عمل خیری است می خواهم انجام بدهم برای خدا؛ ولی خجالت می کشم از این کار. یک عدّه ای هستند واقعاً همین جوری است. 📌از این طرف گفتنش نیا می افتی، از آن طرف می رود می افتد. مقابله را ببینید چه طوری درست کرده حضرت. نه ریا بکن نه از مردم حیا بکن. فهمیدی؟ نه ریا کن در عمل ،نه از آن طرف خجالت بکش خیر را انجام ندهی، حیا کنی از مردم. مردم کی اند ؟! 📌«إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ»؛ حالا فرض کن عمل خیر را انجام دادی، برای خدا هم انجام دادی؛ حالا تعریفت می کنند؟ به به! چه آدم خوبی است. 📌«إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ»؛ اگر آمدند تعریف کردند، چه آدم خوبی است، می ترسد از این تعریف های مردم، می ترسد نه خوشش می آید، بدش می آید. 📌 «إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ»؛ از خدا پوزش می طلبد، استغفار می کند نسبت به آن کارهای بدی که مردم نمی دانند من کردم. آن خوبش را دیده تعریف می کند، بد مرا که ندیده است. 📌 درست است یا نه؟ او از آن تعریف ها می ترسد، ناراحت می شود؛ از این طرف زود، می گوید: خدا بگذر از من، نسبت به آن چیزهایی که این ها نمی دانند که اگر بدانند این تعریف ها را نمی کنند. «لَا يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ»؛...👇👇 🔰@mojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ ❇️ ترس از شمارش اعمال !! 📌رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا ق
❇️ ترس از شمارش اعمال !! 📌هیچ گاه فریب نمی خورد، مغرور نمی شود از گفتار کسی را که نادان است نسبت به نقایص او و درون او و اعمال او، سراسر اعمالش. «لَا يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَخَافُ إِحْصَاءَ مَا عَمِلَهُ»؛ 📌بیم شمارش اعمال خودش را دارد، «وَ يَخَافُ»؛ می ترسد. «إِحْصَاءَ»؛ شمارش. درست است؟«مَا» چی؟«عَمِلَهُ»؛ آن هایی که انجام داده، آن هایی که می خواهند بیاورند. اشاره به آیه شریفه است. تو نمی دانی؛ امّا یک روزی می آید همه را چه کار کند شمارش می کند. «لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا». 📌 اشاره به آیه شریفه است. از آن روز می ترسد که بیایند، همه پنهانی ها را چی؟ آشکار کنند. مؤمن یک هم چنین آدمی است: اولًا کار خیر را ترک نمی کند، عمل به خیر را انجام می دهد، برای خدا انجام می دهد. 📌اگر تعریفش بکنند، می ترسد از این تعریف ها، از خدا پوزش می طلبد، نسبت به آن خراب کاری ها، هیچ گاه مغرور نمی شود نسبت به گفتار کسانی که اطّلاع ندارند، از چی؟ اعمال او و نقایص او؛ از این طرف هم بیم آن روزی را دارد که این اعمال را سراسری به شمارش بیاورند. توجّه کردید. بحارالأنوار جلد 67، صفحه 270 الکافی، ج2، ص231 - اشاره به سوره مبارکه کهف آیه 49 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (ع) قَالَ: الْمُؤْمِنُ يُنْصِتُ لِيَسْلَمَ وَ يَنْطِقُ لِيَغْنَمَ لَا يُحَدِّثُ أَمَانَتَهُ الْأَصْدِقَاءَ وَ لَا يَكْتُمُ شَهَادَتَهُ مِنَ الْبُعَدَاءِ وَ لَا يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ رِيَاءً وَ لَا يَتْرُكُهُ حَيَاءً إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ لَا يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَخَافُ إِحْصَاءَ مَا عَمِلَهُ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 چرا فرزند با پدر و مادر تفاوت دارد❗️ 📌چرا در بحث مرابطۀ با دیگران اوّلین محیط، محیط خانوادگی است؟ روایتی از امام‏علی(ع) است که از پیغمبراکرم(ص) نقل می‏کند که فرمودند: «سَأَلَ رَجُلٌ النَّبِیَّ(ص)»؛ 📌شخصی از پیغمبراکرم(ص) سؤال کرد: «فَقَالَ مَا لَنَا نَجِدُ بِأَوْلَادِنَا مَا لَا یَجِدُونَ بِنَا»؛ چرا فرزندان‏مان چیزهایی یاد می‏گیرند که در خودمان نیست؟ این خودش بحثی است. «قَالَ لِأَنَّهُمْ مِنْكُمْ وَ لَسْتُمْ مِنْهُمْ»؛ پیامبراکرم(ص) فرمودند: چون فرزندت از تو است؛ امّا تو از او نیستی. 📌 تو دنبالۀ او نیستی، بلکه او دنبالۀ وجودی تو است. چرا این‏طور است؟ چراکه تو مسائلی را از پدرت یاد گرفتی، فرزندت هم از تو می‏آموزد؛ امّا تو از او نمی‏آموزی؛ چون دنبالۀ وجودی او نیستی؛ لذا ممکن است در ابعاد اعتقادی، عقلانی و عملی، بین والدین و فرزند، تفاوت وجود داشته باشد. ممکن است یک انسان متعهّد، فرزندش را به‏خوبی تربیت کند، امّا عملی از فرزند سر بزند که او تا به حال این کار را نکرده است. علّتش این است که چهار محیط دیگر روی فرزند تأثیر گذاشته است. 📌فراموش نشود که این‏ها به هم پیوسته است. ممکن است کسی وارد محیط آموزشی بشود و استعدادش شکوفا شود. استعدادی که والدین نتوانستند شکوفا کنند. «قَالَ لِأَنَّهُمْ مِنْكُمْ وَ لَسْتُمْ مِنْهُمْ»1️⃣؛ او از تو است، امّا تو از او بیرون نیامدی. 1️⃣بحارالأنوار، ج 101، ص 93 〰〰〰〰〰 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 چرا فرزند با پدر و مادر تفاوت دارد❗️ 〰〰〰〰〰 📚 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 باقیات الصّالحات ؛ بهره گیری پدر و مادر از فرززند بعد از مرگ❗️ 📌روایت از امام‏صادق(ع) است که می‏فرمایند: «لَیْسَ یَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ»؛ وقتی انسان بمیرد -از نظر اخروی- در چند مورد از این دنیا بهره می‏برد. 📌 «صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِی حَیَاتِهِ فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ». یک مسئله خدماتی است که به شکل سنّت از او باقی می‏ماند. از نظر عملی روشی را از خود باقی می‏گذارد که دیگران الگو بگیرند. البتّه ثمرۀ این کار به خود او برمی‏گردد. 📌بعد جلوتر می‏فرماید: «وَلَدٌ صَالِحٌ»1️⃣، که ما می‏گوییم باقیات‏الصّالحات است و از ناحیۀ او بهره می‏برد و منقطع نمی‏شود. این خبرها نیست که انقطاع کلّی رُخ بدهد. به یک معنا تربیت امر مستقلّی نیست. به‏اصطلاح ما از امور قصدیّه نیست. این بحث را بعداً انجام می‏دهم. قصد را هم در معارف ما مطرح کردند. 📌 مثلاً نعوذبالله اگر مقابل فرزندت دروغ گفتی، نمی‏خواهی یادش بدهی، امّا بخواهی و نخواهی دروغ را یاد می‏گیرد. تربیت از امور قصدیّه نیست. حتّی بنده تعلیم را از تربیت تفکیک‏پذیر نمی‏دانم. این مطلب، بحث‏های مستقلی دارد. 1️⃣بحارالأنوار ج 101، ص 100 〰〰〰〰〰 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 باقیات الصّالحات ؛ بهره گیری پدر و مادر از فرززند بعد از مرگ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 عمل فرزند باعث تغییر وضعیت پدر و مادر بعد از مرگ می شود❗️ 📌روایتی از امام صادق(ع) است که از پیغمبراکرم(ص) نقل کردند: «میرَاثُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ وَلَدٌ یَعْبُدُهُ مِنْ بَعْدِهِ»1️⃣؛ از میراث الهی برای بندۀ مؤمن، فرزندی است که بعد از او خدا را عبادت کند. «ثُمَّ تَلَا أَبُوعَبْدِاللَّهِ(ع)»؛ بعد حضرت این آیۀ سوره مریم را تلاوت کردند: «آیَةَ زَكَرِیَّا فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْكَ وَلِیًّا یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا»2️⃣. 📌و من پس از خويشتن از بستگانم بيمناكم و زنم نازاست پس از جانب خود ولى [و جانشينى] به من ببخش كه از من ارث برد و از خاندان يعقوب [نيز] ارث برد و او را اى پروردگار من پسنديده گردان در این باب روایات زیادی داریم که اگر وارد شوم، بحث مفصّلی خواهد شد که انسان در برزخ منقطع از این عالم نیست. بنابراین نقش سازندگی یی که داشته است، چه خوب و چه بد، در آن دنیا هم به او می رسد. 📌از امام علی(ع) روایتی است که فرمودند: «أَشَدُّ الْمَصَائِبِ سُوءُ الْخَلَفِ»؛ می دانید سخت ترین مصیبت ها چیست؟ «سُوءُ الْخَلَفِ»؛ وقتی می خواهی از این دنیا بروی و چیزی از خود باقی بگذاری، شرّ و فساد باقی بگذاری؛ بالاترین و سخت ترین مصیبت این است. من اینجا هر دو رابطه را عرض می کنم. به یک معنا فرزند دنبالۀ وجودی انسان است. روح انسان به نشئۀ برزخ منتقل شده است؛ امّا آثار اعمالش که ساختۀ او هستند، هنوز باقی است. این ساختن ها هم قصدی نیستند؛ به همان معنا که تربیت از امور قصدیّه نیست و در واقع دست پخت خود انسان است. 📌روزی حضرت عیسی(ع) بر قبری عبور می کرد. سال دیگری آمد و قبر را درحالی که وضعش خوب بود، دید. گفتند: چه اتّفاقی افتاده است؟ حضرت عیسی(ع) جواب دادند: فرزندش یواش یواش سر به راه شده است. در این زمینه روایت زیاد است که بنده واردش نمی شوم. 📌بنابراین اوّلین محیط در مرابطه، محیط خانوادگی است که شامل سه بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی می شود. انسان باید نقش سازندگی داشته باشد و خیال نکند که وظیفه اش را انجام داده و از این دنیا تشریف بُرده است. نه خیر؛ هنوز اینجا تشریف دارید. همین پیوند خویشاوندی موجب حضور تو در این دنیا است. 1️⃣الکافی، ج 6، ص 4 2️⃣سورۀ مبارکۀ مریم، آیات 5 و6 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷️ جلسه دهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 عمل فرزند باعث تغییر وضعیت پدر و مادر بعد از مرگ می شود❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه دهم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نتیجه معرفت نداشتن به امام زمان(عج)❗️ 📌عرض کردم روایت یکی دو تا ده تا بیست تا چهل، پنجاه روایت. اگر کسی نسبت به امام زمانش معرفت نداشته باشد، «مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»؛ گفتم پس اگر این است که ما هم امشب بحثمان این باشد. یک مقدار راجع به معرفت نسبت به امام بگوییم و بهترین چیز هم همین است. مرگ جاهلی نداشته باشد انسان. 🔺️ «عَنْ أَبِي هَرَاسَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: لَوْ أَنَّ الْإِمَامَ‏ رُفِعَ‏ مِنَ‏ الْأَرْضِ‏ سَاعَةً لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا كَمَا يَمُوجُ الْبَحْرُ بِأَهْلِهِ»؛ حتّی این را هم به شما عرض کنم که بحث توی بحث می آورد چون در این باره زیاد روایت داریم. 🔺️عامّه هم همین روایت را نقل می کنند، در کتب کنز العمال اگر کسی مراجعه کند، متعدّد آنها هم نقل می کنند از پیغمبر(ص) هم نقل می کند این را، «مَنْ‏ مَاتَ‏ لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ‏»؛ امام زمانش را نشناسد، «مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»، حتّی در یک روایت نقل می کند به اینکه اگر یک شب امام زمانش را هم نشناسد این ، «مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»1️⃣، یک شب نه بطور کلّی در تمام دوره یک روز. فرض کنید همه از بین بروند، دو نفر که اگر باقی بماند روی زمین یکی باید امام باشد. 1️⃣الکافی، ج1، ص377 〰〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 شب نیمه شعبان درب های آسمان باز و درخواست ها اجابت می شود ❗️ 📌روایت از پیغمبراکرم(ص) است که دارد: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏ كُنْتُ‏ نَائِماً لَيْلَةَ النِّصْفِ‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ فَأَتَانِي جَبْرَئِيلُ (ع) فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ(ص) أَ تَنَامُ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ»؛ 📌 استراحت کرده بود پیغمبراکرم شب نیمه شعبان حضرت فرمود: جبرائیل آمد گفت استراحت کردی در امشب؟ «فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ(ع) وَ مَا هَذِهِ اللَّيْلَةُ؟»؛ سؤال کردم این چه شبی است؟ 📌 «قَالَ هِيَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ»؛ این نیمه شعبان است. «قُمْ يَا مُحَمَّدُ(ص)»؛ در روایت دارد جبرائیل به من گفت بلند شو ولی اکتفا نکرد به بلند شو، 📌 «فَأَقَامَنِي»؛ زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. مهلت نداد خودم بلند شوم، زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. «فَأَقَامَنِي»؛ سر پایم کرد... فَإِنَّ هَذِهِ لَيْلَةٌ تُفْتَحُ فِيهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ فَيُفْتَحُ فِيهَا»؛ امشب شبی است که باز می شود در او درب های آسمان... 📌 «وَ هِيَ لَيْلَةٌ- لَا يَدْعُو فِيهَا دَاعٍ إِلَّا اسْتُجِيبَ لَهُ»؛ این شبی است که دعا کننده ای دعا نمی کند مگر این که به اجابت می شود. «وَ لَا سَائِلٌ إِلَّا أُعْطِيَ »؛ درخواست کننده ای نیست که از خدا درخواست بکند الا این که خدا عطا می کند درخواست او را. 📌«وَ لَا مُسْتَغْفِرٌ إِلَّا غُفِرَ لَهُ»؛ کسی نیست که از خدا در امشب مغفرت بطلبد و پوزش بطلبد مگر این که خدا او را مشمول غفران قرار بدهد. «وَ لَا تَائِبٌ إِلَّا»1️⃣؛ توبه کننده ای نیست در امشب مگر این که توبه اش پذیرفته بشود. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏95، ص 413 〰〰〰〰〰 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اگر امام زمان(عج) نباشد زمینی نیست❗️ 📌محمد بن فُضِیل است می گوید: به امام هشتم(ع) عرض کردم: «أَ تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ» اصلاً می شود زمین بدون امام باقی بماند، «قَالَ لَا»؛ حضرت فرمودند: نه خیر، نمی شود 📌«قُلْتُ‏»؛ می گوید عرض کردم: «فَإِنَّا نُرَوَّى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)»؛ می گوید برای ما از جدّ بزرگوار شما امام صادق (ع) نقل شده ، روایت شده که: «أَنَّهَا لَا تَبْقَى بِغَيْرِ إِمَامٍ»؛ 📌حضرت فرمودند: زمین بدون امام نمی ماند؛ بعد این جمله را نقل می کند: «إِلَّا أَنْ يَسْخَطَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ‏ الْأَرْضِ‏ أَوْ عَلَى‏ الْعِبَادِ»؛ به اینکه برای ما این طوری روایت کرده اند؛ که اگر امام نباشد به روی زمین، خداوند اهل زمین را مورد سخط و خشم قرار می دهد بندگان را، «فَقَالَ لَا»؛ نه این روایت این طور نیست که برای تو نقل کرده اند، اشتباه است که اگر امام نباشد خداوند نسبت به اهل زمین خشمگین می شود. نه 📌«لَا تَبْقَى إِذاً لَسَاخَتْ‏»1️⃣؛ اصلاً زمین نمی ماند و ساخط. توجّه کنید: دو تعبیر است، یک وقت می گوید اگر امام نباشد خداوند اهل زمین را مورد خشم قرار می دهد. سخط، یک وقت می گوییم اگر امام نباشد زمینی نیست، دو تا است این ها، حضرت می گوید: نه اشتباه است. 1️⃣الکافی، ج1، ص179 - بحار الأنوار ، ج‏23، ص 34 عجل الله تعالی فرجه الشریف 〰〰〰〰〰 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اگر امام زمان(عج) نباشد زمینی نیست !! عجل الله تعالی فرجه الشریف 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 بی صاحب ها باید غصّه بخورند. ما صاحب داریم❗️ 📌ایݧّام تولّد امام زمان(عج) است. باید دل های مان را متوجّه قلب عالم امکان کنیم. باید متوجّه آن روح سراسری ماسوی الله شویم. 📌باید به وظایف مان عمل کنیم و برای اصلاح خویش، از او استمداد کنیم. شب قدرِ سال ها پیش بود واقعاً از صمیم دل گفتم ما بی صاحب نیستیم. 📌بی صاحب ها باید غصّه بخورند. ما صاحب داریم؛ امّا به وظیفۀ مان عمل نمی کنیم. اگر دست مان را دراز کنیم، صاحب ما دست ما را می گیرد. 📌این نکته را می گویم که ما اصلاً و ابداً مأیوس نیستیم؛ چراکه برای رفع مشکلات مخصوصاً مشکلاتی که جنبۀ سرنوشت سازی برای اسلام و مسلمین دارد، متوجّه آن حضرت می شویم و از او درخواست می کنیم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 جامعه با وجود امام زمان(عج) یک دست می شود❗️ 📌در روایات داریم که هیچ وقت فکر نکنیم روزی بیاید که جامعه یک دست شود. یک دستی جامعه برای موقعی است که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، و الّا چند دستگی است؛ لذا باید شخص مؤمن مراقب باشد که فریب نخورد. 📌معمولاً از گذشته تا امروز جوامع اسلامی را تحت یک سنخ عناوین جالب، فریب می دهند. حرکت های انحرافی در جامعۀ ما هم به همین شکل بوده است. 📌 حتّی کسانی که در این مسیر فتنه انگیز بودند؛ یعنی این انحراف ها را در جامعه وارد می کردند. این طور نبود که با چهره های ظاهری مشخّصی این کار را بکنند؛ مثلاً این طور نیست که مشرک یا کافر باشد. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 معیار سنجش انسان‌ها در قرآن ❗️ 📌قرآن در بُعد عملی هم وارد می‌شود و می‌فرماید: ؛ از کسانی که به دیگران دروغ می‌بندند، اطاعت نکن. اگر بخواهیم این آیه را توضیح دهیم، خیلی مطلب دارد. 📌می‌فرماید کسی که به دیگران دروغ می‌بندد، چطور ممکن است مطلبی که به من می‌گوید راست باشد که من به آن گوش کنم و بر طبق آن عمل کنم؟ این، موافق با اعتبار عقلایی است. 📌از آنانی که به دیگران دروغ می‌بندند، اطاعت عملی نکن. اگر راه به تو نشان داد که اگر چنین کنی، چنان می‌شود، از او نپذیر؛ زیرا وقتی می‌بینی که دروغ می‌بندد و خلاف می‌گوید، چنین نیست که به تو صریح بگوید و صادق باشد؛ لذا می‌فرماید: 1️⃣. 1️⃣سورۀ مبارکۀ قلم، آیۀ 8 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 معیار سنجش انسان ها در قرآن 2❗️ 📌در بُعد عملی، گروه دیگری را مطرح می کند که عبارت از کسانی هستند که قسم دروغ می خورند: (وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ)1️⃣؛ 📌 من چگونه از او بپذیرم و او را اطاعت عملی بکنم؟ سِرّش هم این است که خیلی قسم دروغ می خورد. کسی که به دروغ خدا را سوگند می خورد، من در پیش او چه هستم که بخواهد برای من دلسوزی کند. 📌بیچاره دلسوز خود نیست؛ چگونه دلسوز من شود؛ لذا در هر بُعدی از ابعادش نگاه بکنید، موافق با اعتبار عُقلایی است. 1️⃣سورۀ مبارکۀ قلم، آیۀ 10 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سیزدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نتیجه اطاعت کورکورانه❗️ 📌لذا قرآن در مورد کسانی که نباید از آن ها اطاعت کرد هم به نحو کبرای کلّی مطرح می کند و هم مصادیق آن را در ابعاد گوناگون اعتقادی و عملی بیان می کند. 📌از جملۀ آنان کسانی هستند که فاقد فضیلت بوده و دارای رذیلت هستند؛ یعنی فضیلت ذاکر الله تعالی بودن را ندارند و رذیلۀ غفلت داشتند. 📌 این ها فضیلت ایمان ندارند و دارای رذیلت کفر می باشند. فضیلت صدق نداشته و رذیلت کذب دارند. همچنین قرآن در رابطۀ با یک سنخ پیوندهای اعتباری که از نظر اسلام محترم نیست نیز اشاره می فرماید. 📌وقتی حالات کفّار را هنگامی که در جهنّم شدّت عذاب را می بینند مطرح می کند، از قول ایشان می گوید: ؛ می گویند پروردگارا! ؛ می دانی چه کسی ما را به اینجا کشاند، اطاعت کورکورانه از بزرگان منحرف خودمان است. ما از آن ها اطاعت کردیم، ولی معیار نداشتیم و دنبال معیار نرفتیم، ؛ آن ها ما را گمراه کردند، 1️⃣؛ پروردگارا! عذاب آن ها را دو برابر کن! 1️⃣سورۀ احزاب، آیات 67 و 68 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 آفرینش دائمی خداوند❗️ 📌«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»؛ معنایی که لغت نامه ها می نویسند: «فَلَق» عبارت است از تمام آفرینش. «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»؛ یعنی پناه می برم به پرورش دهنده تمام مخلوقات اگر ما «فَلَق» را به معنای تمام آفرینش بگیریم اشاره به سه جهت است که عبارت ربّ فلق را به کار برده است. 📌جهت اوّل آن است که خداوند می خواهد این مطلب را بیان کند که مسئله ایجاد و آفرینش تعطیل پذیر نیست و این آفرینش همیشه ادامه دارد. 📌 با توجه به تناسبی که بین معنای اسمی و فعلی فلق است و معانی دیگر آن که یکی از معانی اش عبارت از شکاف باز و آشکار است، آفرینش خداوند مانند این است که شکافی باز ایجاد کرده است. خداوند ربّ فلق و پرورش دهنده این شکاف باز و آشکار است؛ یعنی در وجود تعطیلی نیست یعنی هیچ گاه نمی شود خداوند خلق نکند و کارخانه خلقت تعطیل شود. 📌ممکن است از نظر عالم مادّه قیامتی برپا شود، امّا در خلقت تعطیلی نیست، زیرا خلقت فقط در عالم طبیعت و مادّه نیست که عوالم خلقت را در بحث های گذشته گفتیم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 سوره فلق رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍کیفیّت سیر تکاملی موجوداتی❗️ 📌«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»؛ جهت دوّم اشاره به کیفیّت سیر تکاملی موجوداتی است که پرورش پیدا می کنند؛ همین موجوداتی که مخلوق هستند و آفریده شده اند. 📌کیفیّت سیر این موجودات کیفیّتی است که با شکاف برداشتن تکامل پیدا می کنند که در جلسه گذشته این مطلب را نیز بیان کردم. تمام موجودات این چنین هستند؛ خصوصاً موجوداتی که در عالم طبیعت و مادّه هستند و ما آن را می بینیم و درک می کنیم. برای نمونه اشاره می کنم به چند آیه قرآن که همین مطلب را بیان می‏کنند. 📌 خداوند در سورۀ انبیاء می‏فرماید: «أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا»1️⃣؛ آیا کسانی که کفر ورزیده اند نمی بینند که آسمان ها و زمین به هم پیوسته بودند پس ما آن ها را باز کردیم؟ اگر در سیر تکاملی وارد شویم می‏بینیم که طبیعیّون در بحث طبیعی گفته‏اند که خلقت به همین طریق است. 📌 در سورۀ انعام نیز آمده است: «إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ»2️⃣؛ خداوند است که حبّه و بذر و دانه را. هسته را در دل خاک می شکافد تا سیر تکاملی کند. خداوند زنده را از شکم مرده خارج می کند. 1️⃣سورۀ مبارکۀ انبیا، آیۀ 30 2️⃣سورۀ مبارکۀانعام، آیۀ 95 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🔰 نمازهایی که صبح‌ها، ته طلایی، بعد از ظهرها هم سر طلایی است !! 📌بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ * 📌کسى که وصف حق می کند، به سه خصلت شناخته مى شود: به دوستانش نظر می شود که کیانند(چگونه دوستى دارد) . و به نمازش که چگونه است ( واهل نماز هست؟) و در چه وقتى نماز مى خواند(اول وقت است یا سهل انگار تا آخر وقت ). و اگر مالى به دستش آمد چگونه از آن مال استفاده مى کند. 📌در این روایت که از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است. یک مطلب تقریباً اساسی را در روابط اجتماعی، حضرت مطرح می‌فرمایند. انسان با افراد که برخورد می‌کند، ابتدا رابطه زبانی است، گفتگوست، اوّل همین است، از همین جا شروع می‌شود اصلاً. تقسیم بندی از من است البتّه؛ چون یک قسمش را حضرت گذاشته کنار، چون دیگر آن را حسابشان معلوم است. 📌یک وقت آدم نگاه می‌کند می‌بیند، خوب حرف می‌زند. این حرف من را گوش کنید! خوب حرف می زند، یک وقت هستش حرف خوب می زند. این‌ها دوتا هستند. خوب حرف زدن، این معیار خوبی طرف نیست؛ چون ممکن است رج بگوید؛ ولی کج بگوید. خوب حرف می زند،خب بزند. 📌گفتم: رج می‌گوید؛ اما کج می‌گوید. حضرت به این کاری ندارد، نه. آن کسانی که حرف خوب می‌زنند، نه خوب حرف می‌زنند؛ این ها را باهم جدا کنید، حرف خوب می ‌زند. حالا اینی که حرف خوب می زند، اگر بخواهی بفهمی که خودش هم خوب است یا نه؟ فقط حرفش خوب است. 📌 «يُعْرَفُ‏ مَنْ‏ يَصِفُ‏ الْحَقَّ بِثَلَاثِ خِصَالٍ»؛ شناخته می‌شود آن کسی که حرف خوب می زند، حق می‌گوید؛ درست است؟ این خودش را بخواهی بشناسی، با سه تا خصلت می‌توانی خودش بشناسی. چون حرف که حرف خوب است، آن که درش تأملی نیست. سه تا چیزاست: 📌اوّل:«يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ»؛ نگاه بکنید، به رفیق‌هایش و کسانی را که باهاشان معاشر است، رابطه تنگاتنگ دارد، این‌ها چه کسانی هستند. با کی‌ها قاطی است. 📌به آن‌ها نگاه کن، با کی‌هاست. با چه تیپ آدم‌هایی است؛ از اینجا می‌توانی خودش را هم بشناسی. حرف‌هایش نه، حرف‌ها خوب است؛ اما خودش ... یک راه این است: از را معاشرتش. «يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ»؛ این یک. 📌دو: «وَ إِلَى صَلَاتِهِ كَيْفَ هِيَ»؛ نگاه کن نماز را چه‌جوری می‌خواند. نماز چه‌جوری می‌خواند. این یکی، خود نماز را چه‌جوری می‌خواند، کنارش«وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا»؛ در چه وقتی. 📌همیشه نمازهایش آخر وقت است؟ این‌جوری است، صبح‌ها، خدمتتان عرض شود، ته طلایی، بعد از ظهرها هم سر طلایی. مثلاً فرض کنید. این است مسئله. من خیلی می‌خواهم ساده امروز صحبت کنم باهاتان. «وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا»؛ نمازش را نگاه کن؛ چه‌جوری می‌خواند، کی می‌خواند. آن رفیق‌هایش را نگاه کن. نمازش را هم نگاه کن. این دو تا. 📌سوّمیش؛ چون«ثَلَاثِ خِصَالٍ»:« فَإِنْ كَانَ ذَا مَالٍ نُظِرَ أَيْنَ يَضَعُ مَالَهُ»؛ پول‌هایی که دارد توی دستش، هرکی در حد خودش؛خصوصاً آنکه، به اصطلاح، تمکّن بیشتری هم دارد. 📌 پول ها را در چه راهی خرج می‌کند. یاعلی! پول را در چه راهی خرج می‌کند، از آن‌جا می‌فهمی خودش کی هست. حرف‌ها خوب است. حرف‌ها چی؟ خوب. خودش؛ رفیق‌هاش، نمازهایش، پول‌هایش؛ خیلی راحتت کردم. بحارالأنوار، جلد 64، صفحه302 عَنْ مُيَسِّرِ بْنِ سَعِيدٍ الْقَصِيرِ الْجَوْهَرِيِّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟ قَالَ: يُعْرَفُ‏ مَنْ‏ يَصِفُ‏ الْحَقَ‏ بِثَلَاثِ خِصَالٍ يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ وَ إِلَى صَلَاتِهِ كَيْفَ هِيَ وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا فَإِنْ كَانَ ذَا مَالٍ نُظِرَ أَيْنَ يَضَعُ مَالَهُ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani