eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
762 دنبال‌کننده
203 عکس
836 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
21.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 〰️〰️〰️ ● برگرداندن امانت ! ❇️روضه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 〰️〰️ 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ ❇️نگاه کن توی چی نماز می خوانی؟! 📌 نماز خواندن باید با خشوع تمامی اعضا و جوارح بدن همراه باشد. نگاه کن در چه مکانی نماز می خوانی. و در چه لباسی نماز می خوانی. اگر مکان و لباس نماز را از راه شرعی و حلال به دست نیاورده ای، ذرّه ای نماز تو قبول نخواهد شد. شرح: در وصایا و سفارشاتی که علی علیه السلام، به کمیل فرمودند، یک بخشش این بود، که مقام و مرتبۀ معنوی شخص در این نیست که نماز بخواند، روزه بگیرد، صدقه بدهد؛ یعنی انفاق در راه خدا، این ظاهر عمل است به اصطلاح؛ بله امّا ارزش این کار عندالله که اوست عبارت از مقام معنوی و مرتبه، شأن به این معنا است. «لَيْسَ‏الشَّأْنُ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ»؛ فهمیدید؟ ظاهربین فقط این نیستش. پس مقام و مرتبۀ معنوی مربوط به چیه؟ می فرماید:«الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ»؛مقام و مرتبۀ معنوی که از ناحیۀ نماز می خواهی برای تو پیدا بشود، آن نمازی است که با دلی پاک، گوش کنید! از هر گونه چی؟ غیر خداست، چه شرکش باشد، هرچی می خواهد باشد، توجّه می کنید؟ تعلّقاتش باشد «الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ »؛ عملی که مورد پسند خدا باشد. ما رضایت را خشنودی معنا می کنیم، واقعش پسند است اصلًا، می پسندد آدم تا خوشش می آید، تا نپسندی خوشت نمی آید؛ اصلش آن است. «وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ»؛ که ما می گوییم نماز با خضوع و خشوع. «سَوِيٍّ»؛ پایدار . نه یک بخشش، از اوّل تا آخرش توجّه کردید؟ خشوعی استوار، توجّه می کنید! پایدار، یک همچنین نمازی. بعد می فرماید: «وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ نگاه کن توی چی نماز می خوانی، روی چی نماز می خوانی. که اینجا می رود سراغ شرایط نماز. آن هست...فهمیدید چه می خواهم بگویم؟ مال مردم تویش هست؟حقّ الله تویش هست؟حقّ النّاس تویش هست؟ «فِيمَا تُصَلِّي»؛ تو چی؟ «وَ عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ روی چی؟برو دقت «وَ انْظُرْ»؛ هم دارد، دقّت بکن. شد؟! «إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ» «وَجْهِهِ» می خورد به چی؟ «بِقَلْبٍ نَقِيٍّ» درست است یا نه؟ آنجا ها می خورد، خشوع و این ها، آن جاها«إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ» «فِيمَا تُصَلِّي» و چی؟ «عَلَى مَا تُصَلِّي»؛ دوّمیش به آن می خورد. اگر این جور نباشد؛ یعنی از نظر درونیّت آن جور، از نظر بیرونیت هم مراعات این را نکرده باشی، «فَلَا قَبُولَ» پذیرشی نیست، مقام و مرتبه هم خبری {نیست}. بحارالأنوار، جلد 74، صفحه 415 ... يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنَ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ‏... 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
20.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🔰 نماز با قلب پاک و خالص! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « يَا كُمَيْلُ لَيْسَ‏ الشَّأْنُ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ‏ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ انْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ... » ترجمه: ای کمیل! شأن، مقام، منزلت و مرتبۀ معنوی به این نیست که فقط نماز بخوانی و روزه بگیری و انفاق کنی. 📌مقام و منزلت و مرتبۀ معنوی به این است که نماز خواندن به همراه قلب پاک و خالص و همراه با اعمالی باشد که آن اعمال نزد خداوند مقبول باشد و خداوند سبحان از آن اعمال راضی و خشنود باشد. نماز خواندن باید با خشوع تمامی اعضا و جوارح بدن همراه باشد. نگاه کن در چه مکانی نماز می خوانی. و در چه لباسی نماز می خوانی. اگر مکان و لباس نماز را از راه شرعی و حلال به دست نیاورده ای، ذرّه ای نماز تو قبول نخواهد شد. 〰️〰️〰️〰️〰️ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 سورۀمبارکه توحید منزل و جایگاه خاصّی دارد❗️ 📌آیا این سورۀ مبارکه یک منزله خاص و جایگاه خاصّی دارد در بین سور قرآنی یا نه؟ بله. در متون اسلامی ما روایات زیاد داریم، خیلی زیاد راجع به سورۀ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». که اگر کسی بخواهد این ها را گروه گروه کند، دسته دسته کند، دارای چند دسته و گروه می شود و هر گروهی یک مطلبی را هدف گیری کرده است نسبت به این سوره. دسته اوّل روایاتی است که مفادش این است که این سوره رابط بین خلق و خالق است. در کتاب معانی است، اصبغ بن نباته است، از علی(ع)نقل می کند که حضرت فرمود: «نِسْبَةَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»؛ سورۀ توحید شناسنامه خداوند متعال است. در علل الشرایع صدوق هست، به سند خودش از امام صادق(صلوات الله علیه) نقل می کند در حدیث معراج، دارد: وقتی که پیغمبراکرم(ص) به معراج رفت، خداوند به او فرمود: «فَقَالَ لَهُ اقْرَأْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ كَمَاأَنْزَلْتُه» یا «كَمَا أَنْزَلْتُ‏ فَإِنَّهَا نِسْبَتِي‏ وَ نَعْتِي‏» خطاب به پیغمبر(ص) فرمود خداوند در معراج که: بخوان «قُلْ هُوَ اللَّهُ» را همان طور که من نازل کردم بر تو یا نازل شد بر تو. چرا؟ چون «قُلْ هُوَ اللَّهُ» نسبت من و صفت من است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید @mojtabatehrani_ir
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چرا سوره توحید ثلث قرآن است؟❗️ 📌روایات زیاد که «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ثلث قرآن است. ثلث قرآن است یعنی چه؟ قرآن یک مجموعه ای است که درش هم جهات علمی است و هم جهات عملی است. 📌سراسر قرآن. حتّی داستان های قرآن را هم که شما نگاه کنید، صرفاً برای این نیست که داستان سرایی می کند. یا یک نکته علمی را هدف گیری کرده است یا یک نکته عملی را هدف گیری کرده است.... آن که در این سوره هدف گیری شده است، مسئله توحید است، 📌توحید ذات و صفات... که ثلث آیات قرآن مربوط است به توحید و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» در بردارد همان ثلث آیات قرآن را به نحو فشرده... اگر شما از اوّل باء بسم الله حمد تا آخر سین والنّاس در این قرآن تدوینی که به دست ما است رسیدگی بکنید آیات را یک ثلثش مربوط به توحید است. یعنی خدا، صفات خدا، صفات ذات باشد یا غیر او. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ ❇️ سه اصل اساسی در قرآن ! 📌 بررسی در بارۀ سورۀ مبارکۀ توحید که ثلث قرآن است از نظر معنا❗️ 📌از نظر معنا. شاید این اشاره به این باشد چون قرآن سراسرش را اگر بررّسی کنید، سه اصل را می خواهد به بشر برساند، از اوّل قرآن تا آخر قرآن...سه اصل: یک، اصل توحید. دو، اصل نبوّت. سه، اصل معاد... 📌مسئله عدل مربوط به اصل توحید است... بحث عدل بحث صفات خدا است. توحید که بحث می کنند یعنی ذاتی که، ذات مقدّسی که در بر دارد جمیع صفات را که یکی از آن ها عدل است... عدل از متمّمات بحث توحید است. 📌و امّا امامت، امامت از متمّمات بحث نبوّت است... یعنی جدا نیست... یعنی اگر نبوّتی باشد که بعدش رهبری نباشد، این نبوّت کامل نیست... سوره توحید یا اخلاص، فشرده ای از مسئله اصل اوّل یعنی توحید است. 📌اینکه دارد: «قل هو الله أحد» ثلث قرآن است، یعنی ثلث قرآن راجع به چیست؟ راجع به اصل اوّل توحید، یعنی ثلث به این معنا سه چیز هدف گیری شده است، یکی از آن سه چیز توحید است و این سوره «قل هو الله أحد» در بر دارد مسئله توحید را یعنی آن یک اصلی که اصل اصل است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 راز دلبستگی به دنیا! 📌رُوِیَ عَن عَلِیٍ عَلَیهِ السلام قالَ: «كَيْفَ‏ يَزْهَدُ فِي‏ الدُّنْيَا مَنْ لَا يَعْرِفُ قَدْرَ الْآخِرَةِ» ترجمه: چگونه شخصی به دنیا دلبسته نشود و حال این که او قدر و ارزش آخرت را نمی داند. 📌 روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: چگونه شخص دلبسته به دنیا نشود و حال این که او قدر آخرت را به اش معرفت ندارد. 📌من در اینجا مطلبی را مقدّماً عرض کنم برای فرمایش علی(ع)، تمام دلبستگی های ما به هر چیزی، این را بدانید. منشأش لذّت های ماست؛ این قانون کلّی است. از چی اگر لذّت بردی، به اش دلبسته می شوی. 📌 درست است یا نه؟ و اگرنه، لذّت نبردیم؛ عکسش، ناراحتی کشیدیم، متنفّر می شویم، این ها مقابل هم هستند. لذّت ها منشأ دلبستگی هاست. به طور کلّی از نظر درونی آدم این جور است. 📌 این یک مطلب، ما که در دنیا هستیم، لذّات دنیایی را می چشیم دیگر، همین ها منشأ دل بستگی ما به دنیا می شود؛ حالا هر رقمش که باشد، دیگر صحبت این نیست که می خواهم خُردش بکنم، توی دنیا ما این جوری هستیم که از هرچی لذّت ببریم، بهش دلبسته می شویم. 📌چون منشأ چی می شود؟ لذّت منشأ دلبستگی می شود. این قانون کلّی که من گفتم. خوب حالا این مال دنیا، بعد می رویم سراغ آخرت. آخرت این جوری است تا ما لذّت او را نبریم دل بسته به او نمی شویم. 📌خیلی جمله علی (ع)، کوتاه است؛ امّا خیلی عالی است و او اینکه: «كَيْفَ‏ يَزْهَدُ فِي‏ الدُّنْيَا»؛ آخر چه جوری می شود کسی دلبسته به دنیا نشود و حال این که از این طرفا، «مَنْ لَا يَعْرِف ُ قَدْرَ الْآخِرَةِ»؛ قدر، تعبیر می کند و به قول ما طلبه ها، ماده عرفان به کار می برد، علم هم به کار نمی برد. 📌حالا این ها یک حرف هایی است که اینجا هم جایش نیست، من بزنم. قدر به معنای ما می گوییم، اندازه و ارزش. درست است یا نه؟ چه قدر؛ خودمان هم استعمال می کنیم، اندازه و ارزش. 📌حالا صحبت در این است که تقابل بین لذّت های دنیا و لذّت های آخرت را مطرح می کند علی (ع). که این ها قابل قیاس نیست از نظر ارزش، چون ارزشی اش را تو نمی دانی، اندازه اش را هم نمی دانی. درست است یا نه؟ حالا من دو تا تفاوتش را، سرآمدش را می گویم. 📌فرق بین لذّت های دنیا و آخرت در این است که: لذّت های دنیا همیشه ناخالص است. یک رگه تلخی بلاخره تویش دارد. لذا لذّت های دنیا با لذّت آخرت، اگر بخواهی این ها را بسنجی اش، آن لذّت چون خالص است و این ناخالص، قابل قیاس نیست. دوّم؛ دو تا تفاوتش را من می گویم. و او این است که: این گذراست، تمام شدنی است. 📌درست است یا نه؟ مثل اینکه ظاهراً همین طوری است. لذّت هایی که آدم می برد، تمام می شود؛ چون خودم نیستم که لذّت ببرم، تمام شد رفت دیگر. آخرش مرگ است دیگر، وقتی مُرد دیگر! آخرین کارش را گفتم من. نمی خواهم حتّی بگویم به اینکه حالات ما هم تفاوت می کند توی دنیا. 📌 این را بهتان بگویم، تا یک مقطعی از یک چیزی ما لذّت می ببریم، در یک مقطع دیگر برسیم...، گوش می کنید چه می خواهم بگویم؟ یا در یک شرایطی ما لذّت می بریم، در یک شرایط دیگر می شود و گویم برو! حوصله اش را ندارم من. حتی مُردن هم لازم نداریم همین در زنده بودنمان ازش زده می شویم. @mojtabatehrani
19.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🔰 وقت زیارت و دیدار ! رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « وَ مَعْنَى قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ فِي الْإِقَامَةِ أَيْ‏ حَانَ‏ وَقْتُ‏ الزِّيَارَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ وَ قَضَاءِ الْحَوَائِجِ وَ دَرْكِ الْمُنَى وَ الْوُصُولِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَى كَرَامَتِهِ (كِرَامَتِهِ)وَ غُفْرَانِهِ وَ عَفْوِهِ وَ رِضْوَانِهِ» 📌 اینکه وقت زیارت و دیدار و هنگام مناجات با پروردگار و زمان دادن حاجت ها و رسیدن به آرزوها رسید و هنگام رسیدن و وصول به خداوند عزّوجلّ رسید. و زمان رسیدن و وصل به کرامت ها و بزرگواری های کریم مطلق و آمرزش و غفران او عفو و بخشش او و رضوان و خشنودی او رسید که خداوند همۀ این ها را بندۀ نمازگزار خویش عنایت می فرماید. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نمازگزار در پنج نوبت نماز روزانه اگر این سورۀ مبارکۀ توحید را نخواند❗️ 📌نسبت این سوره را با نماز.. منصور بن حازم است از امام صادق(صلوات الله علیه) نقل می کند که حضرت فرمود: «مَن مَضی به یومٌ واحد فصلّی فیه خمس صلواة و لم یقرأ فیها قل هو الله أحد قیل یا عبد الله لستَ مِن المصلّین» در کتاب ثواب الاعمال صدوق در تفسیر مجمع البیان، تفسیر صافی این روایت را نقل می کند به اینکه امام صادق(صلوات الله علیه) فرمود: 📌هر کس روزی بر او بگذرد و او در آن شبانه روز پنج نماز واجب را بخواند و نخواند در ضمن آن نمازها این سوره مبارکه را، به گفته می شود یعنی خطاب می شود: ای بنده خدا تو از نمازگزاران نیستی. 📌نه یعنی اینکه نمازت باطل است، ما مکرّر گفتیم این ها را، ما دنبال بحث این نیستیم که صحیح است یا باطل، آن بحث های ظاهری احکام اسلام هست. نماز درست است از مصلّین یعنی دارای آن خصوصیّاتی که نمازگزاران باید باشند تو نیستی. 📌چرا؟ چون سمبل آیات توحید در این سوره شریفه است و تو با این عبادتت می خواستی جنبه های توحیدی را مستحکم کنی، فشرده توحید در قرآن در این سوره است. لذا از نظر عبادات هم سفارش شده است به اینکه انسان بخواند «قل هو الله» را در بین نمازهایش. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید رحمت الله علیه @mojtabatehrani
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 نماز روزانه با سورۀ مبارکۀ توحید را نخواند❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 قلب حرم خداوند است؛ پس هیچ کس را غیر خداوند به آن راه مده❗️ 📌حال می گوییم که قلب نیز یکی از ابعاد وجودی انسان است. بنابراین اگر انسان از قلب خود در راه رضای خداوند متعال استفاده نماید، آن قلب باادب می شود امّا اگر کارکرد قلب او در راه رضای خداوند متعال نباشد، آن قلب بی ادب خواهد شد. 📌 علی(ع) نیز در این زمینه می فرمایند: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ...»؛ این دل ها هم چون ظروف هستند. پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می فرمایند: «أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فی الأَرضِ أَوَِانِیّ أَلَا وَ هِیَ القُلُوب»؛ برای خداوند متعال در زمین ظرف هایی وجود دارد که عبارت از دل ها است. 📌 بنابراین در معارف اسلامی قلب انسان به ظرفی تشبیه شده است که با توجّه به مظروف آن ارزش پیدا می کند. امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَيْرَ اللَّهِ»1️⃣؛ 📌قلب حرم خداوند است؛ پس هیچ کس را غیر خداوند به آن راه مده! در این روایت، هم به ظرف بودن قلب و هم به مظروف آن اشاره شده است. استاد ما، حضرت امام خمینی(ره) نیز از قلب با این تعبیر یاد می کردند که قلب انسان، ناموس الهی است. 📌 حال با توجّه به این مطالب می توان گفت: این ظرف که مظروفش باید حبّ الهی باشد، اگر حبّ غیر خدا در آن جایگزین شود، بی ادب می شود. 1️⃣بحارالأنوار، ج1، ص188 - میزان الحکمه، ج5، ص217 - بحارالأنوار، ج67، ص25 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani