eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
775 دنبال‌کننده
208 عکس
856 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 دعا کنید تا مدّت بلا کوتاه شود! ❗️ 📌 هُشام بن سالم می گوید: «قال ابو عبدالله(ع) : تَعْرِفُونَ طُولَ الْبَلَاءِ مِنْ قِصَرِهِ»؛ یعنی، كوتاه شدن بلا. «قُلْتُ لَا، قَالَ إِذَا اٌلْهِمَ أَحَدُكُمُ الدُّعَاءَ عِنْدَ الْبَلَاءِ فَاعْلَمُوا أنَّ الْبَلَاءَ قَصِیرٌ»؛1️⃣ چقدر زیبا است. هر وقت ملهم شدید كه بلایی متوجّه تان شد، سریعاً از خدا بخواهید که شرّش را بكَند؛ بدانید که كوتاه می شود. 📌امام علی(ع) فرمودند: «ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ عَنْكُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبلاءِ»؛2️⃣ این روایت، به همان دفع اشاره دارد؛ دفع كنید؛ سریعاً. با دعا امواج بلا را از خودتان، دفع بكنید، قبل از آنكه همۀ بلا بیاید. در دعای بعد از بلا می گوید: با دعا، بلا كوتاه می شود؛ امّا در این می گوید: قبل از اینكه بلا بیاید، دعا كنید که بلا رفع شود. امام صادق(ع)فرمودند : «مَنْ تَخَوَّفَ من بَلَاءٍ یُصِیبُهُ فَتَقَدَّمَ فِی الدُّعَاءِ لَمْ یَرِهِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ الْبَلَاءَ أَبَداً»؛3️⃣ كسی پیش بینی می کند كه نكند این چنین بلایی سر ما بیاید. اگر قبل از اینكه بلا بیاید دعا کند، خدا هیچ گاه آن بلا را به او نشان نمی دهد. این هم اشاره به دفع بلا دارد.... 📌 بنابراین عمده این است که بروید شرایط دعا، آنهایی را که ما گفتیم فراهم كنید. بروید دنبال آنكه از نظر درونی باور داشته باشید که خدا می تواند. توانایی منحصر به اوست. بخیل نیست؛ بلکه مهربان و كریم است. پنج باور است. بعد هم آنچه را می خواهی، بخواه! این مطالب در باب شرایط دعا بود که گفتم و موانع یك بحث دیگری است. ما بعداً وارد موانع می شویم. حتّی در باب شرایط دعا، گفتم خدا دست گیری هم می كند. چطور دست گیری می كند؟ وقتی می بیند که خلوص نداری، یک كارهایی می كند كه تو خلوص پیدا بكنی. وقتی در باب موانع هم وارد می شویم، در آنجا می بینیم که یک سنخ موانع هم هست كه خدا در رفع آنها به ما کمک می کند. معاصی مانع از استجابت دعا هستند. 📌ان شاءالله به آن می رسم و وارد آن بحث می شوم. اینجا چه می شود؟ عبد باید این مانع را برطرف کند؛ درست است یا نه؟ خدا فرمود که بین من و تو حجابی نیست؛ امّا بین تو و من... من از طرف خودم حجابی نگذاشتم؛ امّا تو چه طور؟! بله! حالا ببین تو خیلی مانع و حجاب سر راه خودت گذاشته ای. ✔از جمله معاصی است که برطرف كنندۀ آن، عبارت از استغفار و توبه است. درست است كه خودت باید آنها را برطرف كنی. در یك موقعیتی هست که باز خدا می بیند كه قابلیت در این فرد هست؛ مثل اینكه در گوشۀ دل توجّهی به سوی او دارد. در آنجا نیز دستش را می گیرد و مُلهَم به توبه اش می كند؛ اگر چه از اعظم معاصی هم باشد. 1️⃣ الكافی، ج 2، ص 471 - وسائل الشیعه، ج7، ص 44 - بحار الأنوار، ج 90، ص 381 2️⃣ بحار الأنوار، ج 78، ص 203 3️⃣بحار الأنوار، ج 90، ص 297 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خودت را در راحتی به خدا نشان بده ❗️ 📌 پیغمبراكرم (ص) فرمودند: «تَعَرَّفْ إِلَى اللَّهِ فِی الرَّخَاءِ یَعْرِفْكَ فِی الشِّدَّةِ»؛1️⃣ زمانی كه در گشایش هستی، خودت را با خدا آشنا كن تا خداوند هم در زمان شدّت تو را بشناسد. پیغمبراکرم(ص) می فرمایند: «اِذْ ذَكَرَ الْعَبْدُ رَبَّهُ فِی الرَّخاءِ»؛2️⃣ آن گاه كه بنده در زمان گشایش به یاد پروردگارش می افتد، «اَنْجاحُ الله مِنْ الْبَلاءِ»؛ دیگر لازم نیست که در گرفتاری به خدا رو بیندازد؛ همین که خدا ببیند كارش گیر كرده، گره از کارش باز می کند. حتّی در این روایت ندارد كه بنده باید دعا کند تا خدا گرفتاری اش را برطرف کند؛ بلکه می فرماید: خدا وقتی می بیند گره به کار این بنده افتاده، می گوید که او، رفیق ماست؛ كارش گیر كرده و به مصلحت اوست که گرفتاری اش برطرف شود؛ لذا من گره از کارش باز می کنم. پس موقع گشایش، خدا از یادت نرود. بعد موقعی که گرفتار شدی، خدا نجاتت می دهد. 1️⃣ مکارم الاخلاق، ص 469 2️⃣ بحار الأنوار، ج 15، ص 399 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 قبل از بلا دعا کنید ❗️ 📌 امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ تَقَدَّمَ فِی الدُّعاءِ اسْتُجِیبَ لَهُ اذا نَزَلَ بِهِ الْبَلاءُ»؛ کسی که قبل از آمدن بلا دعا کند، جوابش داده می شود. « وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ صَوْتٌ مَعْرُوفٌ»؛ بعد هم ملائكه می گویند: این صدا آشناست؛ او، همان کسی است كه در نشیب و در فراز، خدا خدا می گفت. « وَ لَمْ يُحْجَبْ عَنِ السَّمَاءِ »؛ ما دعایش را از آسمان بالا می بریم و مانعی ندارد. « وَ مَنْ لَمْ يَتَقَدَّمْ فِي الدُّعَاءِ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ إِذَا نَزَلَ بِهِ الْبَلَاءُ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ إِنَّ ذَا الصَّوْتَ لَا نَعْرِفُهُ »؛1️⃣ امّا اگر کسی باشد که اهل دعا نیست، ملائکه می گویند: ما صاحب این صدا را نمی شناسیم؛ مثل اینکه تازه آمده است؛ لذا دعایش مستجاب نمی شود. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص 472 -وسائل الشيعه، ج 7، ص 40 - بحار الأنوار، ج 90، ص 296 و ص340 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
محمد‌بن‌فُضِیل است می‌گوید: به امام‌هشتم عرض کردم: «تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ»؛ اصلاً می‌شود زمین بدون امام باقی بماند؟ « قَالَ لَوْ بَقِيَتِ الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ سَاعَةً لَسَاخَتْ»؛ حضرت فرمودند: نه خیر نمی‌شود. «قُلتُ» می‌گوید عرض کردم: «فَقَالَ لَا قُلْتُ فَإِنَّا نَرْوِي عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ»؛ می‌گوید برای ما از جدّ بزرگوار شما امام صادق (صلوات‌الله‌علیه) روایت شده است: «أَنَّهَا لَا تَبْقَى بِغَيْرِ إِمَامٍ»؛ حضرت فرمودند زمین بدون امام نمی‌ماند. بعد این جمله را نقل می‌کند «إِلَّا أَنْ يَسْخَطَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ أَوْ عَلَى الْعِبَادِ»؛ اگر امام به روی زمین نباشد، خداوند اهل زمین و بندگان را مورد سخط و خشم قرار می‌دهد. « فَقَالَ لَا»؛ نه این روایت اینطور نیست که برای تو نقل کردند. اشتباه است که اگر امام نباشد خداوند نسبت‌به اهل زمین خشمگین می‌شود @agamojtabatehrani
﷽ 📍 وداع با ماه شعبان ❗️ 📌 آخرین جلسۀ ما قبل از ماه مبارک رمضان است و واقعاً باید عرض کنیم: «وَ إِلَی اللَّهِ مُشتَکَی».1️⃣ تذکّری را دربارۀ ماه شعبان عرض کنم که پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «شَعْبَانَ شَهْرِي رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَي شَهرِی»2️⃣؛ بسیار زیبا است؛ شعبان ماه من است، خدا رحمت کند بنده ای را که در این ماه من را کمک کند! بنده خیلی فکر کردم که ما چطور می توانیم به پیغمبراکرم(ص) کمک کنیم. این مسئله را عرض می کنم. پیغمبراکرم(ص) هم در دنیا و هم در آخرت «رحمة للعالمین» است. می خواهد ما را بسازد و از ما دستگیری کند. می گوید بیا تا من دُرستت کنم! بیا تا من در مسیر سازندگی کمکت کنم! آن دنیا هم شفاعت می کند. امّا دربارۀ شفاعت نفرموده اند من را دربارۀ شفاعت کمک کنید. آن دنیا خود او است که شفاعت می کند. ولی می فرماید در این دنیا کمکم کن! یعنی چه؟ در روایتی از امام رضا(ع) است که: «عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع) فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ»3️⃣ می گوید: در آخرین جمعۀ ماه شعبان خدمت امام هشتم(ع) رسیدم. «فَقَالَ(ع) لِي: يَا أَبَا الصَّلْتِ!». معلوم می شود اسمش هم عبدالسلام بوده است. امام به من رو کرد و گفت: ای اباصلت! «إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ»؛ بیشتر ماه شعبان گذشت. «وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ»؛ آخرین جمعۀ ماه شعبان است. «فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ»؛ بیا تدارک کن؛ تقصیرت را در بقیّۀ ماه جبران کن. «فِی مَا مَضَی مّنهُ»؛ در این ماه خیلی کارها می توانستی برای خودت انجام دهی. «وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ»؛ بر تو باد به اینکه به کارهایی روبیاوری که برایت فایده داشته باشد. «وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»؛ زیاد دعا و استغفار کن؛ قرآن را تلاوت کن. «وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ»؛ از گناهانت به سوی خدا توبه کن. برای اینکه ماه رمضان به سوی تو می آید. «لِيُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّوجَلَّ»؛ تو باید خودت را برای خدا خالص کرده باشی؛ داری به مهمانی خدا می روی و باید خود را تَر و تمیز کنی. امام سفارشاتی می فرماید تا اینکه می فرماید: «وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ»؛ در باقیماندۀ این ماه، زیاد این ذکر را تکرار کن: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»؛ خدایا! در گذشتۀ ماه شعبان اگر از ما نگذشتی، در این لحظات آخر از ما بگذر! 1️⃣ به خدا شکایت می کنیم. 2️⃣ بحارالأنوار، ج 94، ص 79 3️⃣ همان 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تدارک گذشته در آخر شعبان ❗️ 📌 روایت از پیغمبر اکرم است. دارد « رُوِیَ عَنْ رَسُولِ‌الله‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ألا أدُلُّكُم عَلى دائِكُم ودَوائِكُم»؛ خطاب فرمودند تعبیر جمع هم هست. می¬خواهید من شماها را راهنمایی کنم به دردها و بیماری ها و مرض هاتون! «ألا أدُلُّكُم عَلى دائِكُم»؛ به دردتان که چه دردی است و «ودَوائِكُم»؛ بگم چه بیماری داری و داروی این بیماری چیه؟ خب هر کسی دلش می خواد بعد حضرت فرمود: «ألا إنَّ داءَكُمُ الذُّنوبُ»؛ دردهای شما گناهان شماست چون جنبة عمومی داشته آن پایین ترین مرتبه که مربوط به جوارح است که همگانی است «ألا إنَّ داءَكُمُ الذُّنوبُ»؛ هان! آگاه باشید درد شما، گناهان شماست دواش چیه «وَدَواءَكُمُ الاِستِغفارُ»1️⃣؛ تا آدم این پردة غفلتش نرفته متوجه نشده به بیماری اش، درسته؟ که بدترین بیماری هایش گناهانش هست درصدد جبران به این معنا که استغفار کند برنمی آید استغفار داروی درد گناهان انسان است بدترین درد انسان عبارت از گناهان انسان است. که اگر ما بعد وارد می-شویم چون ماه رمضان نزدیک است نمی دانم حالا عرض کنم که مانعیت بزرگ اینجاست. این مانعه، تا این صفحة سیاه را سیاهی اش را برطرف نکنی نمی توانی نقش تقوا بنگاری. تقوای الهی در دلت بیاید. این را عرض کردم به مناسبت ایام روایتی که نقل شده و معروف است که ظاهراً اباصلت هروی رفت خدمت امام هشتم (ع) می دانید که از اصحاب امام هشتم (ع) بود وارد شد بر حضرت و حضرت چشمش به او افتاد. به او فرمود: اباصلت این آخرین جمعه ماه شعبان است. بسیاری از ماه شعبان رفت چند روز دیگه باقی نمانده آخرین جمعه معلوم می شه که یک هفته هم باقی نمانده بوده چند روز مانده بوده. که فرمودند آخرین جمعه است. تدارک کن این تعبیر آنچه را که در گذشتة این ماه از دستت رفته. بیا اینارو تدارک کن جبران کن. در این بقیه ای که مانده این چند روزی که باقی است بهش فرمود روآور به چیزی که برای تو نافع است که به تو نفع می رساند. بعد این را می فرماید بهش. دعا و استغفار زیاد کن. دعا و استغفار. و تلاوت قرآن که شروع می کند حضرت به گفتن. توبه کن از گناهانت. آن که زیربناست نقش اساسی دارد برای اینکه انسان آن بعد الهی اش ساخته شود حتی در مقامات معنوی اول یقظه است بعدش توبه است اول پردة غفلت دریدن است که یقظه است اصطلاح عرفانی اش را می گویم بعد توبه است بعد چرایش را هم حضرت بهش می گوید و اشاره می کند می گوید برای اینکه تو می خواهی وارد ماه رمضان بشوی (داره پیش میاد دیگه چیزی نمونده) خودت را خالص کرده باشی برای خدا این کثافت ها را زده باشی کنار خودت را تر و تمیز کرده باشی. مگر میشه؟! حالا من تعبیرم را. بابا شما داری، بخواهی یا نخواهی این را بهتون بگویم ما را دارند می برند به میهمانی نه می رویم به مهمانی این اشتباه است هر که بگوید «دُعِيتُمْ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ».2️⃣ که ما داریم «دعوةٌ تکوینیٌ لاتشریعی» دارند می برند ما را. اگر امام هشتم (ع) فرمود این آخرین جمعه است من می گویم بهتون این آخرین شب پنج شنبه ما است. اینجا که مال ماه شعبان است. می برند ما را بعد حضرت رو کرد به او و گفت بسیار بخوان این دعا را «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ- فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِي‏ مِنْهُ»3️⃣؛ اگر خدا در این گذشتة ماه شعبان از ما نگذشتی ما را نبخشیدی در این چند روز. اگر خدا در این گذشتة ماه شعبان نگذشتی ما را نبخشیدی در این چند روز ما را ببخش که ما آماده شویم برای ورود در این ضیافت الهی. اللّهم صل علی محمد و آل محمد 1️⃣ کنزالعمال، ج1، ص479 2️⃣ زادالمعاد، ص72 3️⃣ وسائل الشیعه، ج 10، ص302 〰️〰️〰️〰️〰️ 🏞 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 وداع با ماه شعبان ❗️ 📌 گذشتة در این ماه، آن کوتاه آمدنت را، آنکه در گذشته داشتی بیا حالا جبران کن در این ماه. این ماه معلوم می شود که یک خصوصیتی دارد در تحصیل تقوا. «و اتّقِ الله». ماه شبعان خصوصیت دارد در این جهت که من از این روایت این طور استشمام می کنم که برای تحصیل تقوا خیلی مؤثر است که در ابعاد چه درونی انسان و چه بیرونی انسان، البته سِرّش هم حضرت فرمود. سرّش هم این است که چون داری می روی به سمت ماه رمضان دارد می آید به سمت تو، اون ماه رمضان است می آید به سمت تو، تو که نمی روی، ماه رمضان دارد می آید به سمت تو. اقبال به سوی تو دارد. دارد می آید، یک جوری باشی که خودت را خالص کرده باشی برای خدا. ما در روایات داریم که پیغمبر اکرم دارد، «إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِي فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَى شَهْرِي‏»1️⃣؛ این تعبیر نقل شده در کتاب ها. که ماه شعبان را نسبت به خودش می دهد می گوید این ماه من است، در ماه رمضان، اونجا ما زیاد داریم که هم دارد شهر الله است، اونجا هم شهر است، شهر الله است. اگر کسی بخواهد به قرب الهی برسد، باید از همین طریق اولیای خدا برود اونجا، سیر این است. یعنی دست در دست اولیای خدا بدهد، انبیا بدهد، که انسان را به حق برساند، چه بسا اشاره به این باشد، که باید تو از همین جنبة رسالتی بیای تو استفاده کنی تا به اونجا برسی. بعد هم، من یک وقتی گفته ام، «فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَى شَهْرِي‏»؛ اشارة به این است، من این جوری به ذهنم است، می گه خدا رحمت کند، شعبان شهر من است، ماه من است، ماه شعبان، معلوم هم است، دیدید که در روایت دارد، ماه شعبان ماه پیغمبر است. « إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِي» بسیار خُب. خدا رحمت کند، کسی را که من را کمک کند نسبت به شهر من، ماه من، یعنی چه من را کمک کند؟ و او این است پیغمبر اکرم، اینها واسطه هستند در چیز الهی دیگر. همة اینها. اولیا این طور هستند اینها. یک ارائة طریق دارد، یک ایصال به مطلوب دارد، ارائة طریقش را کرده، به قول ما راهنمایی. ایصال به مطلوب می خواهد کند، دستت را بگیرد، فهمیدی چه می گویم، یک وقت می گویی، آقا مکه از کدام می روند؟ می گوید: برو از اونجا برو، ارائه طریق. یک وقت می گویی مکه از کدام طرف است؟ می گوید دستت را بده در دست من، خودم می رسانمت آنجا. «فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي عَلَى شَهْرِي». این ماه، ماه من است. اینجا بعد زیاد است در این ماه، خدا رحمت کند آن کسی که من را کمک کند در اینکه من او را برسانم به مقصد از خلقش. یعنی بیاید، برود سراغ آن چیزی که علی ابن موسی الرضا فرمود. در این ابعاد سراغ تقوا برود. که حضرت برگشت به او گفتم که اگر این را تحصیل کنی، آن وقت، اونجا خالص شدی برای ماه رمضان که ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است. من یک وقتی گفته ام، بر سر این سفره، کثیف ها را که آخه ...، آدم مهمانی بخواهد برود، می رود چه کار می کند خودش را؟ تمیز می کند، درسته یا نه؟! آن هم میزبان خدا، اون تعبیراتی که آنجا دارد راجع به ماه مبارک رمضان، ضیافت الله. که امام هشتم (ع) می گویند؛ خالص کن خودت را برای خدا، یعنی ضیافت الله، بعد در آخر حضرت به او می فرماید: «وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ‏»؛ زیاد، این چند روزه ای که مانده به ماه رمضان، تو این جمله را بگو، یادش می دهد حضرت، امام هشتم (ع) به اباصلت؛ «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»؛ اگر تا امروز خدایا از من نگذشتی این مقداری که از ماه شعبان گذشت، گویا دهة سوم است دیگر، دو دهه رفت، اگر نگذشتی از من کثافت هایی که داشتیم را اینها را تطهیر نکردی، در این بقیّه ماه شعبان ما را تطهیرمان کن، پاکمان کن که قابل شویم به اینکه به آن ضیافت تو نائل شویم، لذا حضرت می فرماید: «فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ»2️⃣؛ خداوند آزاد می کند در ماه شعبان، بسیار از افرادی را که گرفتار آتش جهنم هستند از نظر اعمالشان، به احترام ماه رمضان. این تعبیر از حضرت است در این روایت. غرضم این بود که گفتم به مناسبت ایّام می خواستم تذکر به دوستان بدهم، همین یک هفته ای، هفت، هشت، ده روزی که فقط مانده اینها را (از این روزها) استفاده کنید، استفاده کنید. به این معنا که یک طوری باشد که تعبیری که حضرت فرمودند قابل باشیم که خدا به ما خطاب آن را بکند در ماه رمضان و قابلیّت این را داشته باشیم که بگوید: تو هم مهمان من هستی، بیا. که این دعوت الهی نسبت به ما باشد این، که انشاء الله بتوانیم از ماه مبارک رمضان بهره گیری کنیم. 1️⃣ وسائل‌الشیعه، ج 10، ص508 2️⃣ وسائل‌الشیعه، ج 10، ص302 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani