eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.8هزار دنبال‌کننده
163 عکس
1.5هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 نسبت به گناه نیروی شنوایی وبینایی و... و قلب مورد پرسش قرار می‌گیرند. نه دست،پا،گوش و چشم❗️ 📌آنجایی که می‌خواهد انسان را به‌عنوان یک موجود برتر در بین مخلوقات مخاطب قرار بدهد، قوای انسان را مطرح می‌کند، نه اعضا و جوارح او را. در آیه‌ای که مسألۀ «نفخ روح» از ناحیۀ خداوند در آن مطرح می‌شود و می‌فرماید:«وَ نَفَخَ فِیهِ مِن رُوحِهِ»، دارد که:«وَ جَعَلَ‌ لَكُمُ‌ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ»؛1️⃣خداوند برای شما از نظر قوای ظاهری، قوّۀ شنوایی قرار داد. می‌فرماید:«سَمع»، نمی‌گوید:«أُذن». سمع، به‌معنای نیروی شنوایی انسان است. بصر نیز به معنی نیروی بینایی است. در اینجا به جای بصر، «عین» به کار نرفته است. در جایی که بحث «وَ نَفَخَ فيهِ مِنْ رُوحِهِ»؛ را مطرح می‌فرماید. افئده از نظر درونی به‌معنای «دل‌ها» است. مسئلۀ «پرسش از تکالیف» را هم باز نسبت‌به قوا مطرح می‌کند، نه نسبت‌به اعضا و جوارح. می‌فرماید: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ‌ كانَ‌ عَنْهُ مَسْؤُلاً»؛2️⃣ این را خوب دقّت کنید! یعنی نیروی شنوایی، نیروی بینایی و دل؛ یعنی قلب که یک نیروی درونی است، مورد پرسش قرار می‌گیرند؛ نه دست و پا و چشم و گوش. این‌ها نیستند. 1️⃣سورۀ مبارکۀ سجده، آیۀ 9 2️⃣سورۀ مبارکۀ اسراء، آیۀ 36 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
11.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 نسبت به گناه نیروی شنوایی وبینایی و... و قلب مورد پرسش قرار می‌گیرند. نه دست،پا،گوش و چشم❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پاداش و جزا نسبت به قصد انجام کار خیر و گناه ❗️ 📌روایات ما می‌فرماید: این، گناه و سیّئه است، امّا این سیّئه روی فضل خداوند نوشته نمی‌شود. ما در این باب روایات بسیاری داریم که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنم. روایت از امام‌باقر(ع) است:«قَالَ إِذَا هَمَّ الْعَبْدُ بِحَسَنَةٍ كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةً»؛ اگر قصد عمل نیک بکند. آن‌گاه که موج رحمانی می‌آید و انسان آن را دریافت می‌کند و در او رغبتی معنوی ایجاد می‌شود و در اثر آن هیجانی در او به‌وجود می‌آید و در نهایت اراده و قصد می‌کند که عمل نیک و حسنه‌ای انجام بدهد، اگر چه هنوز در خارج تحقّق پیدا نکرده باشد، «كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةً»؛ یک حسنه برایش نوشته می‌شود. «فَإِذَا عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ»؛ وقتی از نیروهای ظاهری استفاده کرد و در خارج آن عمل نیک را انجام داد، ده حسنه برای او می‌نویسند، «وَ إِذَا هَمَّ بِسَيِّئَةٍ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْهِ»؛ و هنگامی‌که قصد کرد، گناهی برای او نمی‌نویسند. بعد دارد:«فَإِذَا عَمِلَهَا...» 1️⃣؛ امّا وقتی انجام داد، در بعضی از روایات دارد که یک مهلت نُه ساعته به او می‌دهند. اگر پشیمان شد و استغفار کرد، چیزی برای او نوشته نمی‌شود. روایات ما می‌فرماید: این، گناه و سیّئه است، امّا این سیّئه روی فضل خداوند نوشته نمی‌شود. 1️⃣خصال، ج2، ص418 - بحارالانوار، ج68، ص246 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 پاداش و جزا نسبت به قصد انجام کار خیر و گناه ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اگر امام (ع)نباشد زمینی نیست❗️ 📌محمد‌بن‌فُضِیل است می‌گوید: به امام هشتم عرض کردم: «أَ تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ» اصلاً می‌شود زمین بدون امام باقی بماند «قَالَ لَا» حضرت فرمودند: نه خیر نمی‌شود. «قُلْتُ‏» می‌گوید عرض کردم: «فَإِنَّا نُرَوَّى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)» می‌گوید برای ما از جدّ بزرگوار شما امام صادق (صلوات‌الله‌علیه) نقل شده روایت شده که «أَنَّهَا لَا تَبْقَى بِغَيْرِ إِمَامٍ»؛ حضرت فرمودند: زمین بدون امام نمی‌ماند بعد این جمله را نقل می‌کند، «إِلَّا أَنْ يَسْخَطَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ‏ الْأَرْضِ‏ أَوْ عَلَى‏ الْعِبَادِ»؛ به اینکه برای ما این‌طوری روایت کرده‌اند که اگر امام نباشد به روی زمین، خداوند اهل زمین را مورد سخط و خشم قرار می‌دهد بندگان را ،«فَقَالَ لَا»؛ نه این روایت این‌طور نیست که برای تو نقل کرده‌اند، اشتباه است که اگر امام نباشد خداوند نسبت به اهل زمین خشمگین می‌شود. نه! «لَا تَبْقَى إِذاً لَسَاخَت‏»1️⃣؛ اصلاً زمین نمی‌ماند و ساخط توجّه کنید: دو تعبیر است یک وقت می‌گوید اگر امام نباشد خداوند اهل زمین را مورد خشم قرار می‌دهد. سخط، یکوقت می‌گوییم اگر امام نباشد زمینی نیست، دو تا است این‌ها، حضرت می‌گوید: نه اشتباه است. در یک روایت است از امام صادق (صلوات‌الله‌علیه) «لَوْ أَنَ‏ الْإِمَامَ‏ رُفِعَ‏ مِنَ‏ الْأَرْضِ»؛ و فرض محال‌اش «لَوْ»، بقول ما می‌گوییم «لَوْ»؛ امتناعیه از نظر ادبی علی فرض محال، امامی برداشته شود از زمین. امامی دیگر نباشد آنهم چه مقدار «سَاعَةً»؛ این برای خاطر اینکه ما متوجّه بشویم. صحبت این‌ها نیست به اینکه یک روز دو روز؛ این‌ها نیست. «سَاعَةً لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا كَمَا يَمُوجُ الْبَحْرُ»؛ در هم کوبیده تمام از بین می‌رود. 1️⃣الکافی، ج1، ص179 - بحار الأنوار ، ج‏23، ص 34 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شب نیمه شعبان درب‌های آسمان باز می شود❗️ 📌روایت از پیغمبراکرم است که دارد: «قال رسول الله(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏): کُنتُ نائماً لیلة النصف مِن شَعبان فَاَتالی جِبرائیل فَقال یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) أتَنام فی هذه اللیله»؛ استراحت کرده بود پیغمبراکرم شب نیمه شعبان حضرت فرمود: جبرائیل آمد گفت استراحت کردی در امشب؟ «فقلت یا جبرائیل ما هذه لیله؟»؛ سؤال کردم این چه شبی است؟ «قال اللیلة النصف من الشعبان»؛ این نیمه شعبان است. «قُم یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏)»؛ در روایت دارد جبرائیل به من گفت بلند شو ولی اکتفا نکرد به بلند شو، «فَاَقامَنی»؛ زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. مهلت نداد خودم بلند شوم، زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. «فَاَقامنی»؛ سر پایم کرد. «ثُم ذَهَبَ لی إلی البَقیع»؛ بعد با من آمد رفتیم به سمت بقیع. «ثم قال لی إرفَع رَأسَک». این‌ها درش خیلی مسائل ظریف دارد من هم ساده‌اش را می‌خوانم می‌روم. به من گفت سرت را بالا کن. «فان هذه لیله»؛ امشب شبی است که باز می‌شود در او درب‌های آسمان. باز می‌شود در این شب «ابواب الرَحمه و باب الرِضوان و باب المَغفِره و باب الفَضل و باب التُوبه و باب النِعمَه و باب الجُود و باب الاِحسان». عجب شب، شب خیلی عظیم و بزرگی است. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شب نیمه شعبان یکی از بهترین شب‌هاست❗️ 📌در امشب آزاد می‌شوند انسان‌ها به عدد موهای بدن حیواناتی مثل شتر. ثبت می‌شود عمرها. تقسیم می‌شود ارزاق از سال به سال شروع کرد. بعد گفت «یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) مَن اَحیاها بِتَکبیرٍ وَ تَسبیحٍ و تَحلیلٍ و دُعاءٍ و صَلاه و قَرائتٍ و تَطوع و اِستغفارٍ کانت الجنة لَه مَنزل و مُقیما»؛ در امشب اگر کسی ذکر الهی، تسبیح الهی ،تحلیل، دعا، تلاوت قرآن، نماز مستحبی، استغفار انجام بدهد جایگاه او، استراحت‌گاه او بهشت است. و غفران دارد نسبت به ماتقدم. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
📍دعای شب نیمه شعبان❗️ 📌حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌حسین آقا تهرانی از مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی نقل کردند که ایشان توصیه فرمودند برای سلامتی و دفع بلا و گرفتاریدر شب نیمه شعبان بین نماز مغرب و عشا این دعا 21 مرتبه خوانده شود: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ذوُ اَنَاةٍ وَ لاَ طَاقَةَ لَنَا بِحُکْمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ مِنَ الطّٰاعُونِ وَ الْوَبَاءِ وَ مَوْتِ الْفُجْأةِ وَ سُوءِالْقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِ الْأعْدَاءِ رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إنّٰا مُوْمِنوُنَ إنّٰا مُوْقِنُون بِرَحمَتِکَ یَا اَرحَمَ الرّاحِمینَ. 1️⃣ خداوندا! همانا که تو دانا، شکیبا و بردبار هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم از طاعون و وبا و مرگ ناگهانی و سرنوشت ناگوار ُ. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز. به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت،ای مهربان ترین مهربانان. 1️⃣عنوان الکلام مرحوم فشارکی، ص254 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir