3.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: زبانشان مسرور کننده، ولی دام و فریب است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: زبانشان مثل عسل ولی دلشان پر از کینه و دشمنی است❗️
📌امام علی(ع) میفرماید: منافق«لِسَانُهُ كَالشَّهْدِ»؛ زبان منافق مثل عسل است، «وَ لَكِنْ قَلْبُهُ سِجْنٌ لِلْحِقْدِ»1️⃣ ؛ ولی دلش زندانی برای کینه و دشمنی است. علّت اینکه میفرماید:«سِجْنٌ لِلْحِقْدِ» و تعبیر به زندان دارد، اشاره به نکتۀ بسیار ظریفی است که وقتی دشمنیها در دلها میآید، دلها در مقابل آن مختلف هستند. در برخی دلها وقتی دشمنی آمد، زود بیرون میرود، زودگذر است و آنجا محبوس نمیشود و نمیماند؛ یعنی تبدیل به کینه نمیشود. فرق بین دشمنی با عداوت و کینه که به آن حقد میگوییم همین است. حقد؛ یعنی دشمنییی که در دل جایگزین شده و بیرون رفتنی هم نیست. راه بیرون رفتن ندارد و مثل حبس شدن در زندان است. میفرماید: وقتی زبان را نگاه میکنی، مثل عسل شیرین است، امّا دل را که نگاه میکنی، میبینی که در آن پر از دشمنی است، که اصلاً از دلش بیرون نمیرود و نحوۀ دشمنیاش به این شکل است.
1️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 571
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: زبانشان مثل عسل ولی دلشان پر از کینه و دشمنی است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: با زبانبازی مردم را در اطراف خودشان جمع میکنند ❗️
📌احتمال دیگری هم راجع به این جملات امام علی(ع) در نهجالبلاغه خطبۀ یکصد و نود چهار میدهم. «وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ»؛ یعنی رابطۀ منافقین با اجتماع اینگونه است که با زبانبازی مردم را اطراف خودشان جمع میکنند. چه بسا دردهای اجتماعی را هم میگویند و راهشان فقط با همین زبان جمع کردن است. به فکر مردم و دردِدل مردم که نیستند، بلکه دنبال سواری گرفتن هستند، که به احتمال قوی معنای روایت همین است. وقتی این کار را کردند، اهداف شوم خودشان را پیاده میکنند. اینکه دارد:«فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ»؛ برای آن است که به مقصدهای پلیدشان برسند. بعد وارد عمل میشوند، که این هم یک احتمال دیگر است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: با زبانبازی مردم را در اطراف خودشان جمع میکنند ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: به خوشی و راحتی مردم حسد می ورزند❗️
📌نهجالبلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ»؛ به خوشی و راحتی مردم رَشک میبرد و حسد میورزد، و به افتادن مردم در سختی و گرفتاری کوشش میکند. در باب حسد -از نظر رذایل اخلاقی- میگوییم: ملکهای در شخص و در رابطه با دیگران و تنعّم دیگران است. حالا نعمت هر چه باشد؛ راحتی، آسایش یا گشایش باشد. وقتی میبینم شخص دیگری در راحتی است، ناراحتم که چرا راحت است که به این، حسد میگویند. حسد در مباحث اخلاقی، به معنای آرزوی زوال و سلب نعمت از غیر است. آنها وقتی میبینند مردم در آرامش و راحتی هستند، رشک میورزند. ناراحت هستند که چرا مردم راحتند.
از آن طرف، وقتی مردم گرفتار میشوند، دنبال رفع گرفتاری آنها نیستند و گرفتاری را تشدید میکنند. اگر دید مردم راحت هستند، آرزوی سلب راحتی دارد، اگر دید ناراحتند، ناراحتی را تشدید میکند و «مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ» است. دقّت کنید که امامعلی(ع) دو جمله دارد! اوّلی مربوطبه درونش و دوّمی مربوطبه بیرونش است. از راحتی مردم در درونش ناراحت است، وقتی میبیند ناراحت هستند، از نظر بیرونی و جنبۀ عملی، آن را تشدید میکند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: به خوشی و راحتی مردم حسد می ورزند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: در کار مردم پیچ می اندازند❗️
📌امام علی(ع) فرمودند: «الْمُنَافِقُ مَكُورٌ مُضِرٌّ مُرْتَابٌ»1️⃣ ؛ منافق در کار دیگران پیچش میاندازد، در اجتماع چالش ایجاد میکند و «مَكُورٌ» است. «مُضِرٌّ مُرْتَابٌ»؛ یعنی ضرر میزند. بعد هم به شک و شبهه میاندازد. «مُرْتَابٌ» در جملات امامعلی(ع) بحث مجزایی دارد که خواهم گفت.
در ادامۀ خطبۀ یکصد و نود و چهار: اهل نفاق از نظر درونی خبیث هستند و –به اصطلاح- نانشان را در دعوا میبینند؛ اگر دعوا نباشد، آنها دیگر نان و کاری ندارند. این تعبیر امامعلی(ع) چقدر زیباست! معنایش این است که حسد به آرامش جامعه میبرد. اگر جامعه در آرامش، راحتی و آسایش باشد، ناراحت است. وقتی دید راهی پیدا شد؛ چون مقداری ناراحت است، در کورۀ ناراحتی میدمد و «مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ» است؛ چون نانش در دعوا -در اجتماع- است و بهرهای از آن میبرد؛ لذا « الْمُنَافِقُ مَكُورٌ »؛ پیچش و چالش در جامعه ایجاد میکند. بعد، «مضرّ»؛ به جامعه ضرر میزند و به اصطلاح تا پاپوش برای مردم درست نکند2️⃣، راه به جایی نمیبرد. ص 293
1️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 69
2️⃣کنایه از توطئه و پروندهسازی کردن برای کسی
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: در کار مردم پیچ می اندازند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبارک باد❗️
📌 خوب. من امشب چون شب تولد پیغمبر اکرم است و امام صادق صلواتالله علیه. یک روایتی را به این مناسبت میخوانم. البته رابطهای هست به بحث من، یک روایتی را من در نظر گرفتم بخونم. روایت در اصول کافی است. در اصول کافی، در باب شناخت این مطرحه این روایت. از امام صادق(ع) حضرت از علی(ع) نقل میکنند اعرفوا الله بالله والرسول بالرسالة وأولي الأمر بالأمر بالمعروف والعدل والإحسان. این که انتخاب کردم شاید نسبتی هم با بحثمان داشته باشد. و آن این است که خدا را برو با خدا بشناس. خداشناسی را که درش هیچ چیزی نمیتواند به اصطلاح خلل وارد کند. این است که حتی خطاب هم هست که همهتان بروید، معرفت به خدا را به خدا بشناسید. این اولش که خداشناسی است. به غیر خدا اگر بخواهید خدا را بشناسی، میلنگی. بیش از این نمیتوانم بگویم، باشد برای بعد.
دوم، والرسول بالرساله، پیامبر را هم با رسالتش بشناس. رسول را به رسالتش بشناس. اونهایی که میگه، میگه من رسولم و این را برای تو آوردم. ببین چی آورده برای تو. بهتر از این نمیتونم بگم. با این بشناس. به آوردههایش بشناس رسول را. هر چه آوردههایش ارزشمندتر این گویای بالاترین ارزش است و سطح ارزش را میآورد بالا. لذا در بین انبیاء شما نگاه کنید آنها که آمدند، تا پیغمبر اکرم(ص)، قابل قیاس نیست آنچه را که او آورد، ختم الرسل است با آنچه را که قبلیها آوردند. و الرسوله بالرساله. این را برو بشناس. و اولامر بالامر بالمعروف. و العدل و الاحسان. امام را هم شد؟ خواستی بشناسی به امر به معروف بشناس. که من یک وقتی گفتم که فرق بین رسالت و امامت در نظر ظاهر در همین است. او میآید و قوانین الهی را میآورد. ولی امام اجرا میکند آنچه را که رسول آورده است. توجه کردی؟ غرضم این است که انبیاء و رسل را به رسالتشون بشناس. و ائمه را یعنی امامت آنها را به امر به معروف و نهی از منکر که جنبة اجرایی دارد به این که در سطح جامعه چکار میکنند. این دو تا. خوب من این را گفتم که امشب از نظر مشهور این است که هم ختم رُسُل آمده است درسته؟ هم آن که را که به عنوان رئیس مذهب تحت عنوان امشب هر دوانه است به تعبیر علمی. توجه میکنید چی عرض کردم؟ هر دو پا به عرصة این عالم امکان یعنی عالم ماده گذاشتند اینها و لذا شرافتش از هر دو جهت است جمع بین هر دوتاست. هم رسالت هم اولامر که امام صادق صلواتالله علهیم است.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
17.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبارک باد❗️
🔊 #کلیپ_صوتی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
* بِِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ *
رُوِیَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ قالَ:
« اَدَّبني رَبّي فَاَحسَنَ تَأدیبي»1️⃣
قالَ عَلِیٍ اَمیرِ المؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ:
« إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) أَدَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ أَدَّبَنِي وَ أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أُوَرِّثُ الْأَدَبَ الْمُكَرَّمِين» 2️⃣
ترجمه: پرودگار من مرا تربیت کرد و بسیار زیبا و نیکو ادب کرد.
رسول خدا را خداوند عزّوجلّ، تربیت نمود و پیامبر هم مرا ادب و تربیت کرد و من هم مؤمنین را ادب و تربیت میکنم و برای آنان آداب بزرگان را به میراث میگذارم.
شرح: یک روایت از خود پیغمبر اکرم صلی الله علیه واله و سلَّم که حضرت فرمود: «اَدَّبني رَبّي فَاَحسَنَ تَأدیبي» روایت دیگری از هم علی علیه السّلام است.
اما روایت اوّل: پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم، فرمودند: (به اینکه) پروردگار من، مرا تربیت کرد. او مرا ادبم کرد. من تربیت شده خدا هستم و مرا زیبا، بسیار زیبا تربیت کرد.« فَاَحسَنَ تَأدیبي» لذا پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم مربّیٰ به تربیت الهی است، بدست خداوند تربیت شده است.
این یک روایت از خود پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم است. علی علیه السّلام، در یک روایت دارند که حضرت فرمودند که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم را خدا تربیت کرد. «اَدَّبَهُ لله» بعد دارد که امیرالمؤمنان فرمود: «وَ هُوَ اَدَّبَني» پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم هم مرا تربیت کرد، بنابراین پیغمبر اکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم ، علی علیه السّلام را تربیت کرده است و علی علیه السّلام، مربّیٰ به تربیت نبوی است. خب، پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم مربّیٰ به تربیت الهی است؛ علی علیه السّلام مربّیٰ به تربیت نبوی است.
بعد دارد علی علیه السّلام فرمود: «وَ اَنَا اٌؤَدِّبُ المؤمنین » من تربیت می کنم مؤمنین را.
«وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» و به آن ها منتقل میکنم، برای آن ها میراث می گذارم، ادب بزرگواران را. این تعبیر، حالا من میگویم چرا حضرت فرمود. «وَ اَنَا اٌؤَدِّبُ المؤمنین» اما« وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» این جمله را اضافه میکند. خب، و او این است که در زمان حیاتش که خب تربیت میکرده است، اما چکار کرده علی علیه السّلام، تا الی یوم القیامه، میگویند: فلانی میراث خوار فلانی است، به ارث میگذارد. میگوید: من میروم، درست است؟! ولی آن تربیت علویّم باقی میماند برای آن ها. میفهمی چه میگویم؟!
«وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» به زیبایی بیان کلام علی توجّه کنید (این زیبایی کلام برای این است). به میراث میگذارم، توجّه کردید؟! ادب بزرگواران را. بنابراین مؤمنین باید مربّیٰ به تربیت علوی باشند. یک تربیت الهی داریم، یک تربیت نبوی داریم، یک تربیت علوی داریم. پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم مربّیٰ به تربیت الهی است؛ علی علیه السّلام مربّیٰ به تربیت نبوی است؛ مؤمنین باید مربّیٰ به تربیت علوی باشند. توجه میکنید؟! یعنی الگوی آن ها توجه میکنید؟! روش آن ها، روشی علوی باشد. توجه میکنید؟! به همین ترتیب؛ البته این هم، همان تربیت الهی است اما با واسطه است. مالِ پیغمبر بلاواسطه بود.________________________________________
و قال (ص) أَدَّبَنِي رَبِّي فَأَحْسَنَ تَأْدِيبِي
1️⃣ بحار جلد 16 صفحه 210
لَقِيتُ كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ فَضْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ؟عه فَقَال... يَا كُمَيْلُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) أَدَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ أَدَّبَنِي وَ أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ أُوَرِّثُ الْأَدَبَ الْمُكَرَّمِين...
2️⃣ بحار جلد 74 صفحه 267
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir