eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: در کار مردم پیچ می اندازند❗️ 📌امام علی(ع) فرمودند: «الْمُنَافِقُ‏ مَكُورٌ مُضِرٌّ مُرْتَابٌ‏»1️⃣ ؛ منافق در کار دیگران پیچش می‎اندازد، در اجتماع چالش ایجاد می‎کند و «مَكُورٌ» است. «مُضِرٌّ مُرْتَابٌ»؛ یعنی ضرر می‎زند. بعد هم به شک و شبهه می‎اندازد. «مُرْتَابٌ» در جملات امام‌علی(ع) بحث مجزایی دارد که خواهم گفت. در ادامۀ خطبۀ یکصد و نود و چهار: اهل نفاق از نظر درونی خبیث‌ هستند و –به اصطلاح- نان‌شان را در دعوا می‎بینند؛ اگر دعوا نباشد، آن‌ها دیگر نان و کاری ندارند. این تعبیر امام‌علی(ع) چقدر زیباست! معنایش این است که حسد به آرامش جامعه می‎برد. اگر جامعه در آرامش، راحتی و آسایش باشد، ناراحت است. وقتی دید راهی پیدا شد؛ چون مقداری ناراحت است، در کورۀ ناراحتی می‌دمد و «مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ» است؛ چون نانش در دعوا -در اجتماع- است و بهره‎ای از آن می‎برد؛ لذا « الْمُنَافِقُ‏ مَكُورٌ »؛ پیچش و چالش در جامعه ایجاد می‎کند. بعد، «مضرّ»؛ به جامعه ضرر می‎زند و به اصطلاح تا پاپوش برای مردم درست نکند2️⃣، راه به جایی نمی‌برد. ص 293 1️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 69 2️⃣کنایه از توطئه و پرونده‌سازی کردن برای کسی 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مبارک باد❗️ 📌 خوب. من امشب چون شب تولد پیغمبر اکرم است و امام صادق‌ صلوات‌الله علیه. یک روایتی را به این مناسبت می‌خوانم. البته رابطه‌ای هست به بحث من، یک روایتی را من در نظر گرفتم بخونم. روایت در اصول کافی است. در اصول کافی، در باب شناخت این مطرحه این روایت. از امام صادق(ع) حضرت از علی(ع) نقل می‌کنند اعرفوا الله بالله والرسول بالرسالة وأولي الأمر بالأمر بالمعروف والعدل والإحسان. این که انتخاب کردم شاید نسبتی هم با بحثمان داشته باشد. و آن این است که خدا را برو با خدا بشناس. خداشناسی را که درش هیچ چیزی نمی‌تواند به اصطلاح خلل وارد کند. این است که حتی خطاب هم هست که همه‌تان بروید، معرفت به خدا را به خدا بشناسید. این اولش که خداشناسی است. به غیر خدا اگر بخواهید خدا را بشناسی، می‌لنگی. بیش از این نمی‌توانم بگویم، باشد برای بعد. دوم، والرسول بالرساله، پیامبر را هم با رسالتش بشناس. رسول را به رسالتش بشناس. اونهایی که می‌گه، می‌گه من رسولم و این را برای تو آوردم. ببین چی آورده برای تو. بهتر از این نمی‌تونم بگم. با این بشناس. به آورده‌هایش بشناس رسول را. هر چه آورده‌هایش ارزشمندتر این گویای بالاترین ارزش است و سطح ارزش را می‌آورد بالا. لذا در بین انبیاء شما نگاه کنید آنها که آمدند، تا پیغمبر اکرم(ص)، قابل قیاس نیست آنچه را که او آورد، ختم الرسل است با آنچه را که قبلی‌ها آوردند. و الرسوله بالرساله. این را برو بشناس. و اولامر بالامر بالمعروف. و العدل و الاحسان. امام را هم شد؟ خواستی بشناسی به امر به معروف بشناس. که من یک وقتی گفتم که فرق بین رسالت و امامت در نظر ظاهر در همین است. او می‌آید و قوانین الهی را می‌آورد. ولی امام اجرا می‌کند آنچه را که رسول ‌آورده است. توجه کردی؟ غرضم این است که انبیاء و رسل را به رسالتشون بشناس. و ائمه را یعنی امامت آنها را به امر به معروف و نهی از منکر که جنبة اجرایی دارد به این که در سطح جامعه چکار می‌کنند. این دو تا. خوب من این را گفتم که امشب از نظر مشهور این است که هم ختم رُسُل آمده است درسته؟ هم آن که را که به عنوان رئیس مذهب تحت عنوان امشب هر دوانه است به تعبیر علمی. توجه می‌کنید چی عرض کردم؟ هر دو پا به عرصة این عالم امکان یعنی عالم ماده گذاشتند اینها و لذا شرافتش از هر دو جهت است جمع بین هر دوتاست. هم رسالت هم اولامر که امام صادق صلوات‌الله علهیم است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ * بِِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * رُوِیَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ قالَ: « اَدَّبني رَبّي فَاَحسَنَ تَأدیبي»1️⃣ قالَ عَلِیٍ اَمیرِ المؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ: « إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) أَدَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ أَدَّبَنِي‌ وَ أَنَا أُؤَدِّبُ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ وَ أُوَرِّثُ‌ الْأَدَبَ الْمُكَرَّمِين» 2️⃣ ترجمه: پرودگار من مرا تربیت کرد و بسیار زیبا و نیکو ادب کرد. رسول خدا را خداوند عزّوجلّ، تربیت نمود و پیامبر هم مرا ادب و تربیت کرد و من هم مؤمنین را ادب و تربیت می‌کنم و برای آنان آداب بزرگان را به میراث می‌گذارم. شرح: یک روایت از خود پیغمبر اکرم صلی الله علیه واله و سلَّم که حضرت فرمود: «اَدَّبني رَبّي فَاَحسَنَ تَأدیبي» روایت دیگری از هم علی علیه السّلام است. اما روایت اوّل: پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم، فرمودند: (به اینکه) پروردگار من، مرا تربیت کرد. او مرا ادبم کرد. من تربیت شده خدا هستم و مرا زیبا، بسیار زیبا تربیت کرد.« فَاَحسَنَ تَأدیبي» لذا پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم مربّیٰ به تربیت الهی است، بدست خداوند تربیت شده است. این یک روایت از خود پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم است. علی علیه السّلام، در یک روایت دارند که حضرت فرمودند که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم را خدا تربیت کرد. «اَدَّبَهُ لله» بعد دارد که امیرالمؤمنان فرمود: «وَ هُوَ اَدَّبَني» پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم هم مرا تربیت کرد، بنابراین پیغمبر اکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم ، علی علیه السّلام را تربیت کرده است و علی علیه السّلام، مربّیٰ به تربیت نبوی است. خب، پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم مربّیٰ به تربیت الهی است؛ علی علیه السّلام مربّیٰ به تربیت نبوی است. بعد دارد علی علیه السّلام فرمود: «وَ اَنَا اٌؤَدِّبُ المؤمنین » من تربیت می کنم مؤمنین را. «وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» و به آن ها منتقل می‌کنم، برای آن ها میراث می گذارم، ادب بزرگواران را. این تعبیر، حالا من می‌گویم چرا حضرت فرمود. «وَ اَنَا اٌؤَدِّبُ المؤمنین» اما« وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» این جمله را اضافه می‌کند. خب، و او این است که در زمان حیاتش که خب تربیت می‌کرده است، اما چکار کرده علی علیه السّلام، تا الی یوم القیامه، می‌گویند: فلانی میراث خوار فلانی است، به ارث می‌گذارد. می‌گوید: من می‌روم، درست است؟! ولی آن تربیت علویّم باقی می‌ماند برای آن ها. می‌فهمی چه می‌گویم؟! «وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» به زیبایی بیان کلام علی توجّه کنید (این زیبایی کلام برای این است). به میراث می‌گذارم، توجّه کردید؟! ادب بزرگواران را. بنابراین مؤمنین باید مربّیٰ به تربیت علوی باشند. یک تربیت الهی داریم، یک تربیت نبوی داریم، یک تربیت علوی داریم. پیغمبراکرم صلی الله علیه و الهِ و سلَّم مربّیٰ به تربیت الهی است؛ علی علیه السّلام مربّیٰ به تربیت نبوی است؛ مؤمنین باید مربّیٰ به تربیت علوی باشند. توجه می‌کنید؟! یعنی الگوی آن ها توجه می‌کنید؟! روش آن ها، روشی علوی باشد. توجه می‌کنید؟! به همین ترتیب؛ البته این هم، همان تربیت الهی است اما با واسطه است. مالِ پیغمبر بلاواسطه بود.________________________________________ و قال (ص) أَدَّبَنِي‌ رَبِّي‌ فَأَحْسَنَ‌ تَأْدِيبِي‌ 1️⃣ بحار جلد 16 صفحه 210 لَقِيتُ كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ فَضْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ؟عه فَقَال‌... يَا كُمَيْلُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) أَدَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ أَدَّبَنِي‌ وَ أَنَا أُؤَدِّبُ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ وَ أُوَرِّثُ‌ الْأَدَبَ الْمُكَرَّمِين... 2️⃣ بحار جلد 74 صفحه 267 📝 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 میلاد حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد❗️ 📌 و امشب دیگر شبی است که باید مدح بخوانند. از بزرگترین اعیاد ماست این را ضمناً بدانید. من این را مکرّر گفتم که تولّد پیغمبر اکرم، آنکه شریعت اسلام و دین اسلام را چیز کرد و تولّد کی؟ امام صادق (صلوات الله علیه) بنیانگذار مذهب دو تایی با هم آنچه را که در باب تولّد پیغمبر اکرم می گویند خب شما در باب آثار نگاه کنید دیگر این ها همه اش گویاست که بحث سلطه شیطانی باید از بین برود. این آثاری را که می‌گویند کنگره‌های مادّی شکسته می‌شود، آتشکده‌های مادّی خاموش می‌شود، بت‌ها باید کذا بشود، به رو بیفتد چه چه، حتّی من در یک روایتی دیدم از امام صادق (صلوات الله علیه) که دارد در شبی را که پیغمبر اکرم به دنیا آمد نه تنها مسئله برچیده شدن شیاطین، بساطشان در عالم مادّیت از ناحیه خداوند مطرح شد، حتّی تنها زمین نیست، قضیه به آسمانها هم رسیده. در یک روایت دارد به اینکه وقتی حضرت عیسی متولّد شد، شیاطین منع شدند از سه آسمان و وقتی پیغمبر اکرم به دنیا آمد، منع شدند از تمام آسمانها و دیگر نگذاشتند به بالا برسند. خب حالا من نمی خواهم وارد این مطلب بشوم، باز کنم که آسمان عبارت از آن به اصطلاح سماوات السّبع به یک معنا؛ چون انسان خودش یک خدمتتان عرض شود کپی از تمام عوالم وجود است انسان. یک کپی از اوست عالم صغیر است انسان. دارای آسمان‌های هفت‌گانه است. سیر و سلوک‌های معنوی حالا من نمی‌خواهم وارد بشوم، عوالمی را که انسان در درون دارد که بالا می‌رود. از ناسوتش خدمتتان عرض شود که به ملکوتش می‌رود. از ملکوتش به جبروتش می‌رود. همین طور می‌رود بالا. شد؟ آسمان‌های سبع دارد انسان. دقّت کنید زیبایی کلام و آن این است که پیغمبر بود که آمد که دیگر هیچ نمی‌تواند شیطان توجّه کردی، راه بیابد به این. همین پایش را آدم بگذارد بیرون از مادّیت بیاید بالا. دیگر شیطان نمی‌تواند کاری بکند. این‌ها آمدند برای این. حتّی در این وادیش هم که و چقدر زیباست این ها به ذهن من ما در روایات داریم پیغمبر اکرم شب هفدهم ربیع به دنیا آمد. ولی امام صادق (صلوات الله علیه) روز هفده ربیع به دنیا آمد. آن مبلّغ کار است برنامه ها را. این ها جنبه‌های مجرمی کار هستند. حتّی در باب تولّد پیغمبر اکرم داریم به ذهن من این است که جبرائیل بین زمین و آسمان ندا کرد «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» بین زمین و آسمان می‌گوید وقتی که امام زمان (صلوات الله علیه) به دنیا می آید که به سجده می‌رود در آنجا ما داریم به بازوی مبارکش راستش این حک شده بود نوشته شده بود «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا». این‌ها آمدند برای چه؟ ها؟ این‌ها آمده‌اند همین سنّت الهی را همین سنّت الهی یعنی همین حرکت را، توجّه کردید، تحقّق ببخشند در جامعه برای انسان‌ها و این هیچ ارتباط ندارد به مسئله چی؟ آزمایش‌های الهی در ربط با چی؟ مؤمن و کافر و منافق. توجه کنید. آن ها جنبه‌های شخصی دارد. دیگر بس است و شما هم تشریف بیاورید. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 میلاد حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔊 @mojtabatehrani_ir
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ * بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * رَوی الحَسَینُ الصِّیقَلِ عَن (الصادق) عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: * « قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ؟صل؟تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ‌ » 1️⃣ ترجمه: راوی از حضرت صادق (علیه السلام) سوال می کند: آیا ساعتی فکر کردن بهتر از شب زنده داری است؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند: آری، پیامبراکرم خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: ساعتی فکر کردن بهتر و نیکوتر از عبادت کردن در شب و احیای آن شب به عبادت است. گفت: چگونه فکر کند؟ حضرت علیه السلام فرمودند: بر خانه‌های ویران گذر و نظر کند. .به آن‌ها بگوید: کجا هستند آن کسانی که شما را ساخته اند؟ و آن کسانی که زمانی در شما سکونت داشتند، الان کجا هستند؟ شما را چه شده است؟ چرا سخن نمی گوید؟ شرح: حسین صیقل از روات است، در زمان امام صادق علیه السلام، بوده است. می‌گوید به حضرت من عرض کردم که: فکر کردن یک ساعت بهتر از این است که یک شب را تا به صبح انسان به عبادت بایستد؟ از حضرت سؤال کردم: «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ؟ قالَ عَلَیهِ السَّلامُ:» حضرت فرمودند: «نَعَم» بله همین طور است. بعد حضرت فرمودند: که پیامبراکرم خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: فرموده است؛ یعنی این جمله را که تو گفتی، «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ» حضرت از پیغمبراکرم نقل کردند که بله، همین طور است. «قُلتُ: کَیفَ یَتَفَکَّرُ» به حضرت عرض کردم خب، چه جوری فکر می‌کند آدم که این، از یک ساعتش، از یک شب تا صبح، انسان به عبادت بایستد، بهتر است. «قُلتُ: کَیفَ یَتَفَکَّرُ» « قالَ عَلَیهِ السَّلامُ: » حضرت درجواب فرمودند: «بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ» هم خَرِبَ درست است، هم خَرَبَ ،هر دوتا. حضرت فرمودند به این که: آدم عبور بکند از خانه ها و ویرانه ها، خانه کلنگی هاو حالا دیگر خیلی راحتت کردم. عبور بکند از این ها، « فَیَقُولُ » بعد این را بگوید، «اَینَ بانُوکَ؟ وَ اَینَ ساکِنُوکَ؟» آن هایی که شما را ساختند، کجایند؟ و آن هایی که در شما سکونت کردند، کجایند؟ هان! همین دو تا را بپرسید. و فکر بکنید . سراسر دنیا فکر است و عبرت است. «کَیفَ یَتَفَکَّرُ» حالا به تو می گویم چطوری. همین طور که داری می روی، مگر تو خانه ات نشستی؟ بیرون می روی. همان تو خانه ات را هم نگاه بکن. فهمیدی؟! عبور که می کنی،کجا هستند اینها؟« مالَکَ لا تَتَكَلَّمِينَ‌ » چرا با من حرف نمی زنید شما، آخر بگویید دیگر. حضرت خواست سرنخ را به او بدهد. شد؟! همۀ این بساطی که می بینی، می مانند، این ها ماندگارند و تو چی؟! رفتنی هستی.این ها ماندنی، تو رفتنی هستی. همین را بنشین و فکرش را بکن. ،چرا این قدر غصّه می خوری؟ چرا این همه می دوی؟ چرا کفش پاره می کنی؟ هان! چرا ضعف اعصاب می گیری؟ هان! این ها همه ماندنی و تو رفتنی، هستی. بنشین فکر خودت را بکن. این فکر را بکن، این از نماز شب برای تو بهتر است. ____________________________________ 1️⃣عَنِ الْحُسَيْنِ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ‌ . وسائل الشیعه ،ج15، ص197 تَتَکَلَّمُونَ عَنِ الْحَسَنِ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدُّورِ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ. بحار 68، ص325 〰️〰️〰️〰️〰️ 📝 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: امید مردم را نسبت به آینده قطع می‎کنند❗️ 📌نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ»؛ منافق، امید مردم را نسبت به آینده قطع می‎کند. کارش –به اصطلاح- حدیث یأس خواندن است؛ یعنی از آن راه صحیح و حقّی که مردم دارند می‌روند، آرامش پیدا نمی‌کند. مردم را نسبت به آینده و راه صحیح و حقّی که می‌روند، ناامید می‎کند. بعضی راجع‌به این جملات گفته‌اند: آن حالتی را که اجتماع از نظر وحدت پیدا کرده، می‎خواهد به هم بزند و همین که گفتم: نانش را در دعوا می‎بیند. چون اگر جامعه‎ای به سوی راه مستقیمِ حقیقی برود، در آن راه قدم برمی‌دارد و دیگر منافق بازاری ندارد؛ چون بازارش آنجاست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir