﷽
📍 تصویر کلّی از منافقین ❗️
📌به طور کلّی اگر بخواهیم منافقین را تصویر کنیم، در خصوصیت دیگری که امام علی(ع) مطرح می کند آمده است که ظاهری آراسته و زیبا و باطنی زشت دارند. علی(ع) مثال می زند و این گونه می فرماید:«مَثَلُ الْمُنَافِقِ كَالْحَنْظَلَةِ الْخَضِرَةِ»؛ به «حَنْظَلَةِ» خربزۀ ابوجهل می گفتند: «أَوْرَاقُهَا الْمُرِّ مَذَاقُهَا»1️⃣؛ در ظاهر سر سبز و رسیده است، امّا اگر یک قسمتش را برداری و در دهانت بگذاری و بچشی، می بینی چقدر مُرّ و تلخ است. این تمثیل از امام علی(ع) است؛ یعنی انسان فریفتۀ ظاهر او می شود، در حالی که از باطن او بی خبر است و نمی گذارد که باطنش آشکار بشود.
کافر اینطوری نیست؛ باصفاست و ظاهر و باطنش یکی است. به تعبیر اخلاقی، سریرهاش با ظاهرش انطباق دارد. در مباحث اخلاقی به ضدّ نفاق «استواء سریره» میگویند؛. بنابراین ظاهری فریبا و باطنی کثیف و خبیث دارد و کسی هم از آن آگاهی ندارد.
1️⃣تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 458
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و یکم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تصویر کلّی از منافقین ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و یکم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
مباحث کاربردی در تربیت آحاد جامعه در رابطه تمامی محیطهای
علمی، آموزشی، شغلی، ورزشی، خانوادگی و رفاقتی...
تحت عنوان: تربیت مربی
در 16 جلسه
از تاریخ 12 آبان ماه 1400
هر چهارشنبه
در صفحه رسمی اینستاگرام حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
mojtabatehrani.ir (https://www.instagram.com/mojtabatehrani.ir/)
به صورت IGTV قرار خواهد گرفت.
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پیدایش نفاق❗️
📌امام علی(ع) میفرماید:«إِنَّ النِّفَاقَ یَبْدَوُ لُمظَهً سَودَاءً»؛ پیدایش نفاق بهصورت یک نقطۀ سیاه است، «فَکُلَّمَا ازدَادَ النِّفَاقُ عَظْمَاً»؛ پس هر چه رو به ازدیاد برود؛ یعنی نفاق بزرگ بشود، «زَادَ ذَلِکَ السَّودَاءُ»؛ این سیاهی هم –که در قلب است- زیاد میشود، «فَإِذَا اسْتَکْمَلَ النِّفَاقُ إِسوَدَّ القَلْبُ»1️⃣؛ تا نفاق تو کامل شد و یک منافق حسابی شدی، تمام دلت سیاه خواهد شد. پس از یک نقطۀ سیاه شروع میشود. مثلاً یک دروغ گفتی، یک نقطۀ سیاه ایجاد شد. با دروغ دوّم، این سیاهی کمی پخش میشود. با دروغ سوّم و چهارم، همینطور رو به ازیاد میرود و زیاد میشود تا تمام و سراسر دل را سیاهی میگیرد، که آنجایی است که دیگر انسان مسخ شده است.
1️⃣کنزل العمال حدیث 1734 – سیوطی جلال الدین، حدیث 32318، ج29، ص355 05/08/1400 ربیع الاوّل 28
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و یکم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 پیدایش نفاق❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و یکم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️
📌در اینجای بحث یک سؤال مطرح میکنم: آیا کسانی که اعتقاد دارند-چون بحث ما بحث نفاق بود- یعنی کسانی که به مبدأ و معاد معتقدند، به خدا، قیامت و اصول اعتقادی اعتقاد دارند... «کفرِ نفاق» را استثنا کردم. این نفاق بحث دیگری است و کسی است که اصلاً و باطناً اسلام را قبول ندارد، ولی ظاهراً میگوید: مسلمانم و شهادتین را میگوید. او کافر است و این سؤال مربوطبه او نمیشود. سؤال این است: کسی که میگوید: معتقدم، آیا ارزش دارد در این دنیا بیاید با یک سنخ اعمال منافقانه -برای چند روز رسیدن به مال یا مقام- همۀ آنچه را که در آینده دارد از دست بدهد؛ یعنی از نظر نفسانی، درونش متعفّن شود! یک رذیله بیست و چهار رذیله همراهش می برد. صُوَر باطنی ما را همین ملکات ما تشکیل میدهد. وقتی از این عالم رفتیم، آن موقع معلوم میشود که ما چه شکلی داریم و دیگر به این شکلی که همه مثل هم هستیم نیست. وقتی از اینجا خواستیم به برزخ برویم، معلوم میشود؛ یعنی تمام آن ملکات درونی ما که از آن به صُوَر برزخی تعبیر میشود، آنها با ماست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir﷽
📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 اعمال منافقانه مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند❗️
📌آنچه با من میآید، من هستند. اگر انسان –نَعُوذُبِاللَّهِ- مدّتها منافقانه عمل کرده است، هم شکل درونی و هم عمل بیرونی برای خودش ساخته است، آنها همراهش میآید. آیا میارزد؟! چه برای پول و چه برای ریاستش باشد. این را مکرّر گفتم که ریاست، امری موهوم است، مگر اینکه وسیلهای برای رسیدن به همین بطن و فرج باشد. اینکه انسان -به اصطلاح- سرش را زیر لحاف بکند و بگوید: من فرمانروای عالم وجودم! مسخره است. همۀ توانش را برای چهار روز ریاست بگذارد. در چهار روز میخواهی چه کار کنی؟! فرض کنید که شکمات را پُر کنی و از آن طرف خالی بشود. در جلسۀ گذشته روایتش را خواندم که فرمودند:«مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ»1️⃣؛ چه میبالی به خودت؟ تو کی هستی؟ «أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ مَذِرَةٌ آخِرُهُ جِيفَةٌ قَذِرَهٌ وَ هُوَ بَینَ ذَلِکَ یَحمِلُ العَذِرَهَ»؛2️⃣ ای کپسول نجاست! چه حالی داری؟ آن وقت برای خدا هم بیاید سرکشی بکند. خیال نکنید که این گناهان شوخی بردار هستند. آنها مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند. غیر اینکه نیست؛ فقط اعلانِ رسمی نکردیم. ولی داریم علناً این کار را میکنیم. همۀ این اعمال منافقانه همین است و حکایت از همین دارد، بیش از این نیست.
1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 696
2️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 696
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 اعمال منافقانه مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی1️⃣ (ره)❗️
📌 امام(ره) در بحث علاج نفاق میفرماید: "یکی تفکّر در مفاسدی که مترتب بر این رذیله است: چه در این دنیا که اگر انسان به این صفت معرفی شد،" یا صفت دو رو بودن و دو زبان بودن را که همان دوگانگی است، داشته باشد، "از انظار مردم میافتد و رسوای خاصّ و عام میشود." ایشان تعبیر به «بیآبرو» میکند و میفرماید: "و بیآبرو پیش همۀ اقران و امثال میگردد." بعد تعبیرهای خیلی تندی دارد. میفرماید: خوب گوش کنید! این قلم تند ایشان است. "انسان با شرف و وجدان باید خود را از این ننگ شرفسوز پاک کند که گرفتار این ذلّتها و خواریها نگردد." واقعیّتش هم همین است؛ یعنی بالاخره برای انسان رسوایی در دنیا دارد. در گذشته هم گفتم که یک سنخ رذایل اینطور نیست که در درون مخفی بماند و بعد در نشَئات دیگر آثار زشتش بروز و ظهور پیدا کند؛ بلکه در همین دنیا آثاری دارد که یکی از آنها نفاق است. اینکه تعبیر میکند: رسوا میشود؛ یعنی رسوایی دارد و ندیدیم منافقی توانسته باشد نفاقش را تا آخر عمر پنهان کند و کسی نفهمد.
1️⃣ شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی1️⃣ (ره)❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّم قالَ:
«مَن اَکثَرَ الاِستِغفارَ، جَعَلَ اللهُ لَهُ مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجًا وَ رَزَقَهُ (یَرزُقُهُ)مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ»
ترجمه: هر کسی زیاد استغفار و طلب بخشش از خداوند نماید، خداوند برای او سه چیز قرار میدهد: یکی این که هر گونه همّ و گرفتاری و اندوه او را بر طرف کرده و برای او گشایش قرار میدهد. دیگر از این که او را از هر ضیق و تنگنایی رهایی میبخشد و سوم؛ آن که روزی او را از راهی و جایی که فکرش را نکرده و یا نمیتواند بکند قرار می دهد.
شرح: روایت از پیغمبر اکرم (ص) منقول است که حضرت فرمودند: هر کس که زیاد استغفار بکند. خداوند برای او قرار میدهد؛ این سه چیز را که حضرت میفرماید. اول: «مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً» از هر اندوهی برای او گشایش قرار میدهد.«وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجًا» و از هر تنگنایی که دارد؛ رهایی پیدا میکند. رهایی قرار میدهد.َ سوم: «وَیَرزُقُهُ مِن حَیث ُلا یَحتَسِب» خداوند به او روزی عنایت میکند از یک راهی که اصلا فکرش را نمیکرد. به تعبیر من؛ سادهاش کردم. من اوّل یک نکتهای را عرض کنم: ما در باب اذکار و آثار ذکرها، خب، داریم. اذکار زیاد که هست و آثار این ها. یکی از اذکاری را که از نظر اثر، آثار زیادی بر او مترتّب است؛ استغفار است. و ما هم زیاد داریم. روایات بسیار داریم، نسبت به او. آثار بسیاری برش مترتّب است که در این روایت، پیغمبر اکرم (ص) به سه تا اثر اشاره میفرماید:
اوّل: «مِن کُلِّ هَمٍّ» در آن جا، از هر اندوهی چیه؟« فَرَجا» گشایش است.
دو: در هرتنگنایی که قرار گرفته است، رهایی میبخشد او را.
سوّم: نسبت به روزی است. گشایش نسبت به روزی است، آن وقت چی؟! از راهی که هیچ گمانش را نمیکرده است. فهمیدی؟! به خاطرش خطور نمیکرده است. در باب استغفار، من این را بگویم؛ چون« مَن اَکثَرَ الاِستِغفار» اوّلش. زیاد استغفار کنید. هر کسی که زیاد استغفار بکند. حالا من، یک روایت دیگر را عرض بکنم که به ذهنم است. از امام صادق (ع) هست که حضرت فرمودند؛ به این که: هرکس، در هر روز، صد مرتبه استغفار بکند، خداوند هفتصد گناه او را میبخشد. یعنی هر استغفار، هفت تا چی؟! گناه. البته روایت مفصّل است، ذیل هم دارد. حالا من، بخش اوّلش را من بخاطر این، اکثر استغفار خواستم بگویم. کثرت را خواستم بگویم. حتّی ما در روایت داریم؛ پیغمبر اکرم (ص)، ایشان هم استغفار میکردند. از کسانی بودند که در مراحل متعدد در روز، هفتاد تا بوده یا در شبانه روز صدتا بوده؛ روایات مختلف ما داریم. غرضم این است و او این که انسان همه کار میکند. درست است یا نه؟ گرفتاری هم که فراوان است. برای هر کسی هست. درست است یا نه؟! همه جور، صحبت مادّی هم نیست. گرفتاری و گرههای کوری که با پول هم، هان؟! باز نمیشود. تمام عالم را بدهی، آن گره باز نمیشود. گرهگشا یکی دیگر است. این تعبیرات که در روایت بود، من نظرم این بود، خواندم روایت را.
«مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً» از هر اندوهی گشایش است. «وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجاً» هر تنگنایی قرار گرفتیها! شد؟! او رهایی میبخشد. توجه کنید، یعنی در دست اوست. بله؛ رزق یک بحث دیگری است، گوش میدهید. بله، آن جنبههای مادّی پیدا میکند. توجّه کنید چه عرض کردم، ولی آن دو تا قبلی که پیغمبر اکرم (ص)، آن ها را جلو انداخته است. توجّه میکنید چه عرض کردم؟ آن ها است که نعوذ بالله، انسان میرسد به جایی در زندگی به چه کنم، چه کنمها میافتد. میبیند که هیچ راهی هم خودش، از نظر فکری هیچ ندارد و هیچ کس هم نمیتواند، گرهگشایی بکند. گشایش دست اوست، کلید او هم، بر حسب روایات، و آن ذکری که ابعاد مختلف دارد از نظر آثار، عبارت از چی است؟ استغفار، اما اکثار در استغفار،کثرت، توجه میکنید چه میگویم. آن هم هر روز.
________________________________________
1- وسایل الشیعه جلد 7 صفحه 177- بحار جلد 74 صفحه172
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ أَكْثَرَ الِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِ ضِيقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ.
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir