﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی(ره)❗️
📌 نکتۀ بعد: "و اگر چندی بدین حال باشد"؛ یعنی آثار زشت دنیوی و اُخرویاش از یادش نرود، که همیشه روح آمادۀ این باشد که در میدان عمل جلوی زبانت را بتوانی بگیری، جلوی این حرکات منافقانهات را بتوانی بگیری و وارد این کارها نشوی. یادت نرود از خدا هم استعانت و کمک –در هر حال- بخواهی. بعد هم بدان که خدا دستت را میگیرد. بعد میگوید: "و اگر چندی بدین حال باشد، امید است که نفس صفا پیدا کند" دوگانگی برود و یگانگی بیاید. "و کدورت نفاق و دورویی از او زائل گردد و آیینه قلب و باطنش از این رذیله پاک و پاکیزه گردد و مورد الطاف حق و رحمت ولیّالنعمۀ حقیقی گردد."
بنابراین، این، یک روش معالجی برای این رذیله بود که ایشان چه در بُعد علمی و چه در بُعد عملی میفرماید. بعد هم یک نوع وعده به اینکه مأیوس نباش، که اگر اینطور عمل بکنی، ثمربخش است. این مطلبی بود که حضرت امام(ره) از لحاظ علاج نفاق مطرح فرمودند.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 چه چیزی رذیله نفاق را در انسان رشد می دهد❗️
📌پیغمبراکرم(ص) میفرماید:«حُبُّ الْمَالِ وَ الْجَاهِ يُنْبِتَانِ النِّفَاقَ فِي الْقَلْبِ كَمَا يُنْبِتُ الْمَاءُ الْبَقْلَ»1️⃣؛ «بقل» به سبزی گفته میشود که به آن «روییدنی» میگوییم. ولی به هر روییدنی عرب «بقل» نمیگوید؛ بلکه روییدنییی است که بذر و تخم داشته باشد تا انسان آن را بکارد؛ یعنی آن سبزی را که رویش آن از بذر باشد. به معنای روایت خوب دقّت کنید! یعنی اگر بذر نفاق در دل کسی بود، حبّ مال و حبّ جاه، حبّ به پول و ریاست، این دو دوستی، آن بذر نفاق را آبیاری میکند و در دلش رویش میدهد.
1️⃣بحار الأنوار، ج72، ص 205
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
4.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 چه چیزی رذیله نفاق را در انسان رشد می دهد❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 گاهی وقت انسان از نفاق خودش هم غافل است❗️
📌مطلبی را تذکّر بدهم: گاهی انسان از خودش و رذایلش بسیار غافل است. او در موقعیّتهایی قرار میگیرد که ظاهر میشوند؛ مثلاً نمیدانست که بذر نفاق داشت، وقتی میدانی برایش باز شد؛ یعنی برای رسیدن به پول یا ریاست میدانی باز شد، بعد هم علاقهمندی، ترغیب و تشدید میشود. او میبیند خودش هم -چه بسا- باور نمیکرد که اینگونه عمل کند. اگر سر و ته زندگیاش را نگاه کنید، میبینید صد و هشتاد درجه با هم فرق دارد. این برای همین بوده که خودش هم غافل بود. گاهی بعضی از دوستان مسائلی را میگویند که هر انسانی تعجّب میکند؛ مثلاً عدّهای واقعاً در خود انقلاب از جان و دل گذشتند، امّا به مرور زمان و وقتی بستر ریاست و ثروت فراهم شد، معلوم شد که خودشان هم غافل بودند. این بستر که باز میشود، این بذر را در دل بارور و آبیاری میکند. صد و هشتاد درجه متفاوت شد؛ همه چیزش را میخواست برای اسلام بدهد، حالا اسلام را برای همه چیز میدهد. درست برعکس آن و وارونهاش میکند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 گاهی وقت انسان از نفاق خودش هم غافل است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن حَسَنِ ابنِ عَلِیٍّ العَسکَریّ (ع) قالَ:
«وَ اعْلَمْ اَنَّ الْمُدَبِّرَ لِاُمُورِکْ أَعْلَمُ بِالْوَقْتِ الَّذِي یَصْلَحُ حَالُكَ، فَثِقْ بِخِيَرَتِهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِكَ یُصْلِحُ حَالَکْ وَ لَا تَعْجَلْ بِحَوَائِجِكَ قَبْلَ وَقْتِهَا فَیَضیقُ قَلْبُكَ وَ صَدْرُكَ وَ يَغْشَاكَ الْقَنُوطْ »1
ترجمه: بدان که تدبیر کنندۀ کارهای تو داناتر است به آن وقتی که حال و وضع تو به واسطۀ چیزی خوب و نیکو میشود. پس به انتخاب خداوند در تمامی کارهایت اعتماد کن و اگر اعتماد کنی، وضع و حال تو نیکو و اصلاح میگردد.در کارها و نیازهایی که داری، قبل از رسیدن وقت آن عجله مکن. که این شتاب و عجله، نه تنها کار تو را درست نمیکند؛ بلکه قلب تو را فشار میدهد و سینه ات را تنگ میکند و روحیۀ یأس و ناامیدی به سراغ تو آمده و تو را میترساند.
شرح: روایت از امام عسگری(ع)، منقول است که حضرت فرمودند: این را بدان، آن خدایی را که تمام امور تو را او تدبیر میکند، «اَنَّ المُدَبِّرَ لِاُمُورِکْ»آن خدایی را که تمام کارهای تو را او تدبیر میکند، او داناتر است به آن زمانی را که در آن زمان، نیکی به تو برساند و صلاح تو است، وضعت را، هان؟! نیک بکند، خوب بکند.«اَعلَمُ بِالوَقتِ الَّذي یَصلَحُ حالَکَ» که اینجا دارد، صَلُحَ حَالُکَ، بنابراین،«فَثِق بِهِ»تو اعتماد به او بکن. وقتی اعتماد به او کردی، آن موقع است که او در وقت مناسبش کارهایت را ردیف میکند،به نفعت انجام میدهد.
این تعبیری که حضرت میفرماید، اول ازش این در میآید: چه بسا یک سنخ اموری است که اگر در غیر وقت مناسبش به انسان برسد، نه تنها اثر نیک ندارد بلکه اثر چی دارد؟ بد و سوء دارد؛ یعنی زمانبندی میشود زندگی انسان در این دنیا؛ در یک موقعیت و شرایط خاصی است که یک چیزی اگر به انسان برسد مفید برای انسان است، که اگر آن شرایط نباشد برسد، مضر به حال انسان است.
لذا اول حضرت فرمودند: «وَ اعلَم» چی؟ «اَنَّ المُدَبِّرَ لَاُمُورِکَ» آنی که دارد کارهای تو را ردیف میکند. گوش کن! او بهتر میداند، در چه موقعیتی چه چیز به نفع توست، در همان موقعیت به تو میرساند.
بعد آخر سر این تعبیرکه «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها» اولا توی این تعبیر، معنایش این است که بخواه ازش. بخواه ازش؛ نگاه کنید! اما شتاب نکن. شتاب نکن. «وَ لاتَعجَل» یعنی شتاب نکن به خواستههایت که از او خواستی، قبل از وقتی که مناسب حال توست. چرا؟ اثر بد روانی برایت دارد. ازش بخواه شد؟! او، آن زمان و شرایطی که به نفع توست بهت میدهد، اگر تو عجله میخواهی بکنی، دِ زود باش، دِ زود باش، دِ زود باش؛ این اثر بد برای تو دارد از نظر روحی و روانی. خوب دقت کنید روایت را. «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها» چرا؟
.«فَیَضیقُ قَلبُکَ وَ صَدرُکَ» میدانی چی میشوی؟ من فارسیش کنم خودمانی. دل تنگ میشوی،ها! ضیق، تنگی است. دلت به حالت هان؟! سینهات یک حالت دل تنگی پیدا میکند.
«وَ یَخشاکَ الْقَنُوطْ» ناامیدی تو را به هراس میاندازد،ها! فهمیدی؟ یعنی نسبت به خدایت ناامید میشوی، شد؟! بعد هم به چی میافتی، هان؟ به بیم و هراس و تنگی و میشوی. چه تعبیری لطیف از اول تا آخر. بخواه ازش، نه این که نخواه؛ اما شرایط را تو نمیتوانی درک بکنی، او است که تدبیر میکند و شرایط را قشنگ میداند کی به تو چی بدهد که به نفع توست. و بخواه هم ازش، نمیگویم نخواه،ها! نگاه گنید! داریم: «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ» معنا این که حاجتهایت را بخواه؛ اما شتاب نکن در چی؟ اجابت به آن معنا. بخواه، مکرر هم بخواه، توی دعا ما داریم، مکرر هم بخواه هیچ مشکلی این جا ندارد؛ اما عجله ای به این معنا تو بخواهی از نظر روانی،ها! گوش کنید! این، قبل از وقتش بخواهی، فهمیدی؟ نه! این جوری نباش، بگذار او وقتش را برای تو تعیین بکند کی بهت بدهد؛ شد؟! چون اگر عجله بکنی بدان این ناراحتی روانی پیدا میشود برای تو. گوش کن! از خدایت نعوذبالله، دل تنگ میشوی بعد هم چی؟ ناامیدی ، هان! می آید این جا سراغ تو. توجه کنید.
بحث، بحث این که مسئلۀ «وَ یَخشاکَ اَلقُنُوطُ» تو را به هراس میاندازد چی؟ ناامیدی. نکن این کار را.
1- بحار جلد 75 صفحه 379
و لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها فَیَضیقُ قَلبُکَ وَ صَدرُکَ وَ یَخشاکَ اَلقُنُوطُ
وَ اعْلَمْ أَنَ الْمُدَبِّرَ لَكَ أَعْلَمُ بِالْوَقْتِ الَّذِي يَصْلُحُ حَالُكَ فِيهِ فَثِقْ بِخِيَرَتِهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِكَ يَصْلُحْ حَالُكَ وَ لَا تَعْجَلْ بِحَوَائِجِكَ قَبْلَ وَقْتِهَا فَيَضِيقَ قَلْبُكَ وَ صَدْرُكَ وَ يَغْشَاكَ الْقُنُوطُ.
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 نفاق رابطۀ اخوت اسلامی را قطع می کند❗️
📌مطلب دیگری که میخواستم بگویم این است که یکی از آثار سوء این رذیله آن است که رابطۀ معنوییی که بین مؤمنین هست را قطع میکند؛ چون مؤمن با مؤمن یک رابطۀ معنوی دارد. این اخوّت اسلامی را قطع میکند. در روایتی امامصادق(ع) به نقل از پیغمبراکرم(ص) فرمودند:«مَنْ مَدَحَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِي وَجْهِهِ وَ اغْتَابَهُ مِنْ وَرَائِهِ فَقَدِ انْقَطَعَ مَا بَيْنَهُمَا مِنَ الْعِصْمَةِ»1️⃣؛ اگر جلوی رویش بهبه، بهبه میکند، ولی پشت سر غیبتش را میکند و بدش را میگوید، همان عمل منافقانه است دیگر. هر دو حالت، دو چهره و دو زبان، هم فعلی و هم قولی در او هست. باعث میشود آن رابطۀ معنوی که بین آنها بود، تمام شود.
1️⃣بحار الأنوار، ج72، ص 249
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
4.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 نفاق رابطۀ اخوت اسلامی را قطع می کند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تأثیر معاشرت با منافق❗️
📌 موضوع دیگر اینکه مصاحبت و معاشرت کمال تأثیر را در صفا، صداقت و یگانگی دارد. درست در مقابلش، کمال تأثیر را در نفاق و دوگانگی دارد؛ هر دوی آنهاست. اگر با منافق رفیقی، بدان که - بی برو برگرد- سر از نفاق در میآوری. یک قانونی هست که ردخور هم ندارد. رابطه مدّنظر نیست؛ چون یکوقت هست که سلام و علیک میکنیم و کار روزمرهای داریم. معاشرت و مصاحبت که میگوییم، یک نوع رفاقت، پیوند درونی و عُلقهای است که با او داریم. توجّه کنید که رفاقت با منافق منافقساز است؛ یعنی مصاحبت، معاشرت و رفاقت هم نقش سازندگی و هم نقش تخریبی دارد؛ یعنی اگر با اخیار و کسانی که با صفا، صمیمیت و صداقت هستند، انسان مصاحبت داشته باشد، تأثیر دارد. اگر معاشرتش با منافق و کسانی که دوگانگی دارند باشد، این هم همینطور است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تأثیر معاشرت با منافق❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir