10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍّ (ع) قالَ:
«اسْتَدِيمُوا الذِّكْرَ فَإِنَّهُ يُنِيرُ الْقَلْبَ وَ هُوَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ»
ترجمه: به ذکر و یاد الهی همواره مداومت بورزید زیرا که ذکر خداوند دلها را نورانی میکند و یاد خداوند بالاترین و بهترین عبادتهاست.
شرح: روایت از امیر المومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: مداومت به خرج بدهید به ذکر الهی، «اِستَدیمُوا الذِّکرَ» بعد علتش را حضرت میفرمایند:«فَاِنَّهُ یُنیرُالقَلبُ» چون ذکرالله، منوّر میکند دلها را. در باب ذکر الله، خب، ما روایات زیاد، آیات زیاد داریم، در آثاری را که مترتب بر ذکر الهی است. در خصوص دل، اثر ذکر بر روی دل: اولا؛ ذکر بر جمیع ابعاد وجودی انسان اثر میگذارد. این بحث مفصلی است، بر همه چیز، حتی بر اعضا و جوارح انسان، چه قوای درونیاش، چه بیرونیاش، ذکر الله بی برو برگرد موثر است؛ اما علی (ع) این جا نسبت به دل مطرح میکند. و ما هم روایات متعدد از علی (ع)، داریم که رابطه ذکر را با دل مطرح میکند که یکیاش این روایت است. و در روایات دیگر هم داریم، آثار دیگری را علی (ع)، در رابطه با دل مطرح میکند. در این جا دارد: «یُنیرُالقَلُب». در روایت دیگر دارد: شفای دل است. در روایت دیگر باز علی (ع)، میگوید: جلاء دل است. روایت متعدد داریم، در قلب به اصطلاح، مطرح میکند. میفرماید به این که ذکرالله موجب میشود، دل انسان نورانی بشود. و اشرف ابعاد وجودی انسان، دل انسان است، این را بدانید؛ یعنی شریف ترین بعد وجودی انسان، دل انسان است، این را بدانید. وتمام حرکات انسان، سرچشمه از دل انسان میگیرد، این را بدانید. یک هسته مرکزی است دل، قلب؛ حالا ما به حسب ظاهر تشبیه است؛ حالا آن قلبی که میگوییم این نیست، از نظر ظاهر میگویم، جسمانی هم اگر شما نگاه کنید، میبینید که در اعضا و جوارح ظاهری ما هم همان قلب است که زیاد اهمیت دارد. توجه میکنید چه عرض کردم؟! تمام چه را تنظیم میکند؟ تمام وضع جوارحی انسان را او تغذیه میکند. خون را پمپاژ میکند به همه جا میرساند. درست است یا نه؟! قلب محوریّت دارد.
در روح هم این طور است. توجه میکنید چه عرض کردم؟! تمام ابعاد وجودی انسان را این دل انسان است که خودش یک مرتبه از وجود انسان است، اشرف ابعاد وجودی انسان است.
لذا علی (ع)، میفرماید: ذکرالله این که «اِستَدیمُوا الذِّکرَ»شما ادامه بدهید ذکر الهی را«اِستَدیمُوا الذِّکرَ فَاِنَّهُ یُنیرُ القَلبُ» دلهای شما را نورانی میکند.
من این را عرض بکنم به این که حالا این تعبیر از علی (ع)، است. اضطرابهایی که ما در زندگی مان پیدا میکنیم، این را بدانید. همین در زندگی مادیمان که اضطرابهایی پیدا میکنیم، درست است ؟! آن چه که این اضطرابهای روحی را از بین میبرد، برطرف میکند، همان یاد خدا است. آرام بخش اوست. توجه کردید؟! که علی (ع)، گفتم این جا، این تعبیر را دارد، جای دیگر بیان میکند شفای دل شما است، جلای دل شما است. البته در آیه تعبیر بسیار بالاتری است و آن این است که «اَلا بِذِّکرِ اللهِ تَطمَئّنٌ القُلُوب»1 به یاد خدا آرام ببخشید دلهایتان را، اوست که آرام بخش دل هست. پول آرامش نمیدهد، ریاست آرامش نمیدهد، اینها هیچ کدام آرامش نمیدهند. آن که آرامش میدهد، همان یاد الهی است. آن که از نظر درون، انسان را شاد میکند، درست است؟! یاد خداست. آن که نورانی میکند انسان را یاد خداست. آن که بیمارهای درونی انسان را درمان میکند، یاد خداست. حتی این را بدانید. من این را نمیخواستم بگویم؛ حتی شفابخش بیمارهای جسمانی ما اوست. البته این جایش نیست که من این را بگویم. شد؟! حتی. یعنی یاد خدا این اثر را دارد. توجه کنید. چون روح غالب است بر جسم، توجه میکنید؟! جسم را در اختیار میگیرد؛ حتی آنها را خوب میکند. دردها را هم برطرف میکند. این را بهتان بگویم. آلام انسان را حتی جسمانیش را هم سطحش را میآورد پایین. این قدر اثر دارد.
لذا بعدش میفرماید:« هُوَ اُفضَلُ العِبادَةِ» این جمله بعدی علی (ع)، است. او با فضیلت ترین عبادتهاست. شما نگاه کنید در عبادتهایتان، بالاترین عبادت را شما نماز میدانید. درست است یا نه؟! پیکرهاش پرستش است، پیکرهاش کرنش است به خداست، به خالق است. نماز؛ درست است یا نه؟! همین نماز، ارزشش، جانش همان ذکرالله است. شد! «اَقِم الصَلوة لذکری» 2 این را آیه میگوید. اصلا نماز بخوانید که به یاد من بیفتید. فهمیدید؟!
حالا این را من گفتم، میخواستم این نکته را عرض کنم. من یک وقتی این را نقل کردم. ما سابقا؛ من این را در بچگی دیده بودم. در بازار تهران که میآمدم، کاسبها، موقعی که مشتری نبود، قرآن را باز میکردند،شروع میکردند به قرآن خواندن. حالا نمیدانم هستند کسانی که یادشان مانده یا نه؟ الآن هستند کسانی که این کار را بکنند؟ توجه میکنید؟ خود این ذکرالله است. توجه میکنید؟! همین موثر است. توجه کنید. و او این است به این که انسان، بدبختیهایش غفلت از خداست؛ از آن جا نشأت میگیرد. خدا که یادت رفت، شد! همه بدبختیها رو میآورد. از آن طرف به یاد خدا افتادی، ذکرالله بود، شد؟! گره گشا است نسبت به همه امور انسان.
غرر الحکم و درر الکلم صفحه 155
1- آیه 28 سوره مبارکه رعد
2- آیه 14سوره مبارکه رعد
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 اهمّیت تربیت اعضا و جوارح❗️
📌انبیا و اولیا (ع) همه آمدند و تکیه و ترغیب کردند انسان را به عملِ کردن به دستورات الهی و از آنطرف نهی کردند از یک سنخ محرمات، چیزهایی را که مبغوض خداوند است. که ما به اینها ترک میگوییم. اوّلی فعل و دوّمی ترک است. هردو به عنوان اطاعت مطرح است. چرا؟ برای اینکه تمام این حرفها سر از چی در میآورد؟ عمل خارجی. که گاهی ازآن تعبیر میکنند به تربیت اعضا و جوارح . یک وقت میگویی تربیت عقل، تربیت قلب و تربیت نفس؛ ولی در اینجا میگوییم تربیت اعضا و جوارح. لذا اوّل انسان اعضا و جوارح را تربیت کند. گوش، چشم، زبان، دست و پای خود را. همۀ اینها را تربیت کند: یعنی چه؟ یعنی به اینها روش رفتاری و گفتاری بر طبق اوامر الهی بیاموزد و دراین وادی بیاورد. دراینجا میبینیم آن چیزی که هستۀ مرکزی تربیت انسان میشود، عبارت از این است که اعمالش را سرخود انجام ندهد؛ به این معنا که رضای خداوند را در نظر نگیرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 اهمّیت تربیت اعضا و جوارح❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه هفتم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 چگونگی تبدیل صورت ملکوتی انسان به حیوان❗️
📌پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم یَحشُرُ بَعضَ النَّاسِ عَلَی صُوَرٍ تَحسُنُ عِندَهَا القِرَدَه وَ الخَنَازِیر». بعضی از مردم در قیامت به صورتی محشور میشوند که صورت میمون و خو ک پیش او زیباست. صورت اینها «تَحسُنُ عِندَهَا القِرَدَه وَ الخَنَازِیر». با صورت عجیب و غریبی محشور میشوند. این برای ملکاتی است که به وسیلۀ اعمالم ساخته میشود. به وسیلۀ تربیت و تأدیب است که انسان میتواند خودش را تربیت و ادب کند. اوّل ادب ظاهر؛ که عبارت از عمل است. و تأدیب به آنچه که رضای خدا در اوست. این کار را چگونه انجام بدهد، با حلال و حرام. توجّه کنید عمل حرام انجام ندهد. این را بدانید اگر شهوت بیبند و بار باشد مانند خوک است. هیچ تعارف نداریم. غضب بیبند و بار باشد مثل گرگ است. حقّه بازی و کلک بزند و ملکهاش بشود شیطان است. انبیا و اولیا اینها را هدفگیری کردند منهاج البراعة، ج5، ص368
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 چگونگی تبدیل صورت ملکوتی انسان به حیوان❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه هفتم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سوره ناس مدنی است❗️
📌 «بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس. ملك الناس. اله الناس. من شرّ الوسواس الخناس. الذي يوسوس في صدور الناس. من الجنة و الناس».
يك صحبت در اين است كه اين سوره شريفه آيا در مكّه نازل شده است يا در مدينه؟ آنطور كه تواريخ مينويسند، محقّقين از مورخّين و مفسّرين اين است كه اين سوره مدنی است. در مدينه بر پيغمبراکرم(ص)نازل شده است كه اين سوره و سوره قبل اينها با هم نازل شده بر پيغمبراکرم(ص). يعني سوره «قل اعوذ برب الفلق». لذا بعضي كه گفتهاند مكّه نازل شده، حرف آنها صحيح نيست و بحث تاريخي راجع به اين موضوع كردن خوب يك فرصتي ميخواهد يعني در مصاحفي كه بوده در دست و هست و نقل شده است، اكثر قريب به اتّفاق نوشتهاند به اينكه اين سوره مدني است و در مدينه بر پيغمبراکرم(ص) نازل شده است. غير از شواهدي كه بعد داريم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
3.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سوره ناس مدنی است❗️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سفارش شده است به قرائت سوره ناس❗️
📌بحث دوّم عبارت از اين است كه آيا اين سوره و حتّي سوره قبل، يعني «قل اعوذ برب الفلق» چون با هم نازل شده است اينها جزء قرآن است يا جزء قرآن نيست. مسلماً اينها جزء قرآن است. پيدايش اين بحث از زماني بود كه عبداللهبن مسعود، او به گمان اينكه اينها يك جنبههاي حوزهاي دارد؛ از نظر ديد كوتاهي كه قهراً براي بشر است، او خيال ميكرد كه اينها جزء قرآن نيست لذا اين بحث پيش آمده. علي ابن ابراهيم قمي در تفسيرش نقل ميكند از از امام صادق(صلوات الله عليه) كه شخصي به حضرت عرض كرد، كه شنيده شده است كه عبد الله بن مسعود پاك ميكرده اين دو سوره را از قرآن. او پاك ميكرده، بوده است در قرآنها. به خيال خودش. حضرت فرمودند به آن به اينكه بله اين رأي او بود؛ گمان او بود ولي اشتباه ميكرده. اين جزء قرآن است و ما در متُون اسلامي داريم كه چه مقدار سفارش شده است به قرائت اين دو سوره، حتّي دارد معصومين(صلوات الله عليهم اجمعين) در نمازهاي واجب ميخواندند اين دو سوره را، و حتّي باز دارد با اينكه در نماز وَتر يعني آن يك ركعت نمازي را كه در دل شب، انساني را كه ميخواهد خدايش را عبادت كند بخواند، خوب است به اينكه سه سوره را انتخاب كند؛ «قل هو الله احد»، «قل اعوذ برب الفلق» و «قل اعوذ برب الناس». در يك روايتي دارد وقتي كه بخواند اين سُوَر را منادي ندا ميكند اي بنده خدا بشارت باد بر تو كه خدايت اين عمل را از تو پذيرفت، قبول كرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
4.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سفارش شده است به قرائت سوره ناس❗️
📌بحث دوّم عبارت از اين است كه آيا اين سوره و حتّي سوره قبل، يعني «قل اعوذ برب الفلق» چون با هم
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir