﷽
📍 ادب تنها نیز فایده ندارد️❗️
📌استادم امام خمینی(ره) جملاتی در این زمینه دارند که در اینجا عین جملات ایشان را میخوانم. ایشان در باب هم علم و هم در باب ادب مطرح می کنند. تعبیر ایشان این است «علم تنها فایده ندارد. علم با معنویّات علم است». این تعبیر در رابطه با علم بود که نمیخواهم راجع به آن بحث کنم. زیرا مورد بحث ما نیست. جملۀ بعدی ایشان این است. «ادب تنها نیز فایده ندارد». شنیده بودید این را. آقا میفرماید: که ادب تنها فایده ندارد. پس برویم نعوذبالله بیادب بشویم. بلکه منظور ایشان این است که ادب همراه با معنویّات؛ ادب است. یعنی ادب باید جنبۀ الهی داشته باشد. معنویّات است که تمام سعادت بشر را بیمه میکند. اینها همه عین جملات امام خمینی (ره) است. صِرف اینکه اعمال انسان از دیدگاه بشری مورد پسند باشد؛ و یا از نظر دیدگاه بشری نباشد؛ ملاک نیست. نه انجام آن و نه ترک آن، هیچکدام فرقی ندارد؛ بلکه باید اعمال انسان مورد پسند خداوند متعال قرار بگیرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه شانزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 ادب تنها نیز فایده ندارد️❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه شانزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 بهترین روش تربیت، روش عملی️❗️
📌از کجا کشف پسند خدا را بکنیم. راهش این است. آنهایی را که به آداب الهی مؤدّب شدهاند، آنها را ببینیم که چه کردهاند. از آنها روش بگیریم. هیچ احتیاج به زبان و امثال آن ندارد. در روایات بسیاری حتّی از اولیا الهی(ع) و بزرگان نقل شده است که به آنها گفته شد: چه کسی شما را ادب کرده است؟ آنها گفتند: هیچ کس ما را ادب نکرد؛ بلکه ما خودمان، خود را ادب کردهایم. پرسیدند: چطور میشود که خودتان، خود را ادب کرده باشید؟ گفتند: نگاه کردیم و دیدیم که دستورالعملهایی از روشهای انبیا(ع) در دستمان است؛ بنابراین روشهایی را که آنها عمل کردند، آنها را گرفته و از روشهایی که دوری کردند، ما نیز دوری کردیم؛ ما خودمان، خود را با روش عملی تربیت کردیم؛ بنابراین باب اثر گذاری بهترین روش تربیت، روش عملی است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه هجدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 بهترین روش تربیت، روش عملی️❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه هجدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 چه کسی تو را تربیت کرد؟️❗️
📌دربارۀ حضرت عیسی(ع)گفتهاند: «وَ قِیلَ لَهُ مَنْ اَدَّبَک». چه کسی تو را تربیت کرد؟ ایشان فرمودند:«مَا أَدَّبَنِی أَحَد». هیچ کس من را تربیت نکرد. «رَأَیْتَ قُبْحَ الْجَهْلِ فَجَانَبْتُه»1️⃣. من حُسن و قُبح را که جزء مستقلّات عقلیّه است دیدم، متوجه شدم که جهل بد است؛ پس آنرا کنار گذاشتم. از دیدگاه الهی این عمل مردود و حرام است، پس آنرا کنار گذاشتم. حضرت عیسی(ع)میفرماید: کسی من را ادب نکرد؛ و کسی به من نگفت این را بکن و آن را نکن. بلکه دیدم که این عمل در مکتب الهی حرام است، آن عمل را گذاشتم کنار. دیدم آنکه پروردگار بنده است او گفته است. اگر بخواهی رفتار او را خلاصه کنی؛ در اوامر و نواهی الهی خلاصه میشود.
1️⃣بحارالانوار، ج14، ص326
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه شانزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 چه کسی تو را تربیت کرد؟️❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه شانزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 حسن ادب❗️
📌خب ممکن است به قول ما سؤالی مطرح شود: چرا تشخیص مصادیق فعل حّسن را به ما وگروهها واگذار نکردند؟ به این معنا که هر چی را خوب میدانیم انجام بدهیم. در اسلام واگذار نکرده که هر چه را تو خوب و زیبا و مؤدّبانه میدانی انجام بدهی. اصلاً و ابداً چنین حرفی نیست. جهت این است که در اسلام و مکتب الهی مقصد اعلی باید توحید باشد. این هم سرایت کند در جمیع اعمال انسان یعنی به این معنا که سایه بیفکند روی تمام کارهای او. عمل صورت تمثّل توحیدیِ الهی پیدا کند. مانند آیینهای بشود که حاکی از توحید شخص باشد.
اعتقاد توحیدی باید تبدیل به عمل بشود.
لذا میگوییم اعتقاد موحّد بر روی جمیع اعمالش باید سایه داشته باشد.
لذا بالاتر هر عملی که خواستی انجام بدهی نه تنها شکل عمل بلکه قبل از عمل، خدا باشد. یک وقت میگویی کار را اینطور انجام بدهید. ولی یک وقت میگویی نه، قبل از عمل بگو بسم الله؟ «كُلُ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَمْ يُبْدَأ بِبِسْمِ اللَّهِ فَهُوَ اَبْتَرُ». دستور داریم. به اینکه هر کاری را که میخواهی شروع کنی به نام خدا توجّه کنید.
در اینجا اثر وضعی دارد: «فَهُوَ أَبْتَرُ».
عمل خدا پسندانه و مورد رضای الهی باشد. به این میگویند حُسن ادب؛ و از نظر مکتب ما حُسن ادب این است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 حسن ادب❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تکیهگاه انسان بهچیست؟❗️
📌قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ - مَلِكِ النَّاسِ- إِلَهِ النَّاسِ
«رب، ملك، اله» اين سه چرا؟ چون معمولاً اينچنين است كه انسان بخواهد از شرّي، از حادثهاي پناه ببرد به يك تكيهگاهي، تكيهگاهها اوّل آن تكيهگاهي است كه انسان تحت تكفّل آن است. بچه را بزنيد تو گوشش، نعوذ بالله البته. يا فرض كنيم تو كوچه برخورد كند به يك حادثهاي، اوّل داد چه ميزند؟ به پرورش دهنده خودش؛ يا پدر است يا مادر است. انسان اگر در همان منطقه ديد چيزي كارساز نيست، يا نه در منطقهاي قرار گرفت كه غير منطقه پرورشياش بود، در آنجا اگر بخواهد پناه ببرد، پناه ميبرد به يك نفوذ حكومتي. چون ديگر جنبه پرورشي نيست در كار، نميتواند بگويد بابا فرض كنيد. اين روش است، روش فكري بشر. پناه ميبرد به يك نفوذ حكومتي. اگر نه مسأله پرورشي بود در كار يعني منطقه قدرت تكفّلي نبود، منطقه قدرت حكومتي نبود اينجا است كه بشر ديگر ميرود سراغ يك مسأله پرستشي كه جنبه معنوي محض دارد. به هر جايي كه دلبستگي داشته باشد از نظر روحي، ميرود سراغ او. بُت پرست است بُتش را داد ميزند. جنبههاي پرستشي پيش ميآيد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
3.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تکیهگاه انسان بهچیست؟❗️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
بسمه تعالی
تاریخ بعدی جلسۀ اخلاق:
به مناسبت ایام فاطمیه(س) چهارشنبه 24آذر 1400
به مدت 5 شب
همراه با نماز مغرب و عشا
خ ایران ك شهید ملكی
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir