eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِیَ عَنِ رَسُولِ الله ِ(ص) قالَ: «إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ تعالی أَكْثَرُ مِنْ‌ أَنْ‌ يُحْصِيَهَا الْعِبَادُ وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» 1️⃣ ترجمه: حقوق خداوند که حمد و ثنای بر او باد، بزرگ تر و بالاتر از آن است که بندگان خداوند آن را به جای آورند؛ و نعمت‌های خداوند بیشتر از آن است که بندگان خداوند بتوانند آنها شمارش کنند. ولکن، شبانه روز توبه کنید. شرح : روایت از پیغمبر اکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: حقوق الهی نسبت به بندگانش بالاتر از آن است که بندگان بتوانند، قیام کنند به اداء حقوق خداوند. حقّ خدا را هان؟! ادا کنند. می‌گویند فلانی حق به گردن ما دارد. چرا این جور باهاش رفتار می‌کنی؟ می‌گوید: بلاخره حق به گردن ما دارد، نباید حقّش را ادا کنیم؟ این تعبیر ساده کردم«إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ» این اول. دوّم: «وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ تعالی أَكْثَرُ مِنْ‌ أَنْ‌ يُحْصِيَهَا الْعِبَادُ» نعمت‌های خداوند که به بندگانش عنایت فرموده است، بیشتر از آن است که بتوانند بندگانش، آن را شمارش کنند. اشاره به آیه شریفه است «وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا» نمی‌توانی بشماریش، آن حقوقش بالاتر است، این هم چی؟ بیشتر، از نظر عدد است، قابل شمارش نیست. بسیار خب، حالا چکار کنیم؟ آن قدر حق به گردنم دارد که نمی‌توانم حقّش را ادا کنم. آن قدر نعمت به من داده که اصلا نمی‌توانم بشمارم آن‌ها را، درست است یا نه؟پس بگو چی هستم؟ عاجز، ناتوان از ادای حق الهی و شکر نعمت‌های بی‌شمارش. خب؛ حالا چکار کنیم؟ مواجه شدیم با یک همچنین وضعی. پیغمبر اکرم(ص)به تو می‌گوید، چکار کنیم، به تو می‌گوید. «وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» این یعنی چی؟ می‌فهمی؟ ولی شماها روز و شبتان، اشاره به این است «أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا» توجه کنید، روز را به شب می‌آورم، شب را به صبح می‌آورم. یعنی چی؟ یعنی همه اش، شب و روز. شب و روز در این حالت باشید؛ چی؟ حالا بهتان می‌گویم. در حال عذرخواهی، انسان در ارتباط با خدا، گوش کنید. دو تا حالت دارد: یک حالت بسیار زشت، و او حال طلب کاری است. هان! چشمم را ببندم و بگویم، تقریباً و کم و بیش، حالا ان شاءالله، وسط ما اولیا خدا نباشد. یک همچنین حالتی داریم؛ حال چی؟ طلب‌کاری، می‌گوید تو که نمی‌توانی حقّش را ادا کنی، تو که نمی‌توانی نعمت‌هایش را شمارش کنی که به تو داده است. درست است یا نه؟ دیگر حالت طلب کاریت برای چیست؟ هان! قباحت هم خوب چیزی است. فهمیدی؟! شب و روزت در حال عذرخواهی از خدا باشد. خدا معذرت می‌خواهم از تو، فهمیدی ؟! که نتوانستم حقّت را ادا کنم و نمی‌توانم. نمی‌توانم نعمت‌هایت را بشمارم. فهمیدی؟! تو این حال تو باش. «وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» شما در این حال باشید. این حال پسندیده است، در رابطه بین عبد و ربّش. 1️⃣ بحار جلد 74، صفحه 76 وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ. سورۀ مبارکۀ نحل، آیۀ 18 واگر بخواهيد نعمت هاي خدا را بشماريد، نمي توانيد شماره كنيد. همانا خداوند آمرزنده ي مهربان است 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سلیقۀ ای عمل نکردن❗️ 📌حالا فرض کنید کسی نسبت‏به گذشتۀ خرابش از نظر بُعد اخلاقی، متنبّه شد که چه زیان‏هایی کرده است و می‏خواهد خودش را تطهیر بکند و ترفیع داشته باشد. او نباید سلیقه‏ای عمل کند؛ یعنی وقتی می‏خواهد در بُعد اخلاقی پیش برود و خود را در بُعد معنوی‏اش «پیراسته» و «آراسته» بکند، نباید سلیقه‏ای عمل کند. این، خیلی مطلب مهمّی است؛ چون این شخص، مانند کسی است که مدّت‏ها تشنگی کشیده و تازه به آب رسیده است؛ لذا باید در چهارچوبۀ شرع عمل کند. البتّه این مطلب را هم باید بگویم که طبیب ما و دستورات او، «شرع» است؛ لذا اگر انسان بخواهد سلیقه‏ای عمل کند و هرآنچه را می‏طلبد عمل نماید، خودش نمی‏فهمد که همین رفتار باعث می‏شود ببُرَّد و از این حرکت بازبماند. مثلِ همان کسی که هر مقداری آب می‏طلبد بخورد و تلف شود، او هم تلف خواهد شد. لذا یک سنخ از مطالبی که بزرگان اولیا و انبیا(ع) فرمودند که حتّی خیلی هم برای انسان فشار دارد، به‏خاطر همین مجاهدۀ با نفس است. آدم گرسنه است و غذا هم هست، ولی می‏گویند: نخور! بالاترین مجاهده همین است؛ یعنی گرسنه هستم و غذا هم هست. توجّه می‏کنید چه می‏خواهم بگویم؟ با گرسنگی به غذا رسیدم امّا می‏گویند: نخور! فقط به این دلیل که همین کار، بالاترین مجاهدۀ با نفس است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کفو حضرت زهرا (س)❗️ 📌امام‌علی(ع) تنها کفو فاطمه زهرا(س) حالا می‏خواهیم برسیم به مسأله‏ای که دربارۀ زهرا نقل شده که اگر علی(ع) خلق نشده بود، کفوی برای فاطمه (س) نبود. ما این مطلب را در روایات متعدد داریم. روایتی را که می خوانم، در اصول کافی آمده است. امام صادق(ع)می‏فرماید: «لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) لِفَاطِمَةَ (س)مَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ‏ مِنْ‏ آدَمَ‏ وَ مَنْ‏ دُونَهُ»1️⃣‏؛ یعنی اگر خداوند تعالی علی(ع) را برای فاطمه خلق نمی کرد، هم‌ترازی با او، روی زمین وجود نداشت؛ از آدم گرفته تا آخرین انسان. شما از این روایت چه می‏فهمید؟ معنایش این است که حتّی انبیای مرسَل هم به پای فضائل او نمی‏رسند و هم‌تراز او نیستند. 1️⃣الکافی، ج1 ص461 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سلیقۀ عمل نکردن ریاضت است❗️ 📌اصلاً همین‏که انسان سلیقه‏ای عمل نکند خودش «ریاضت» است؛ یعنی همین سلیقه‏ای عمل نکردن، مجاهدۀ با نفس است. مانند همان کسی که گفتم: لَه‏لَه می‏زند، آب هم هست؛ امّا می‏گویند: نخور! گرسنه است و بهترین غذا هم موجود است؛ امّا می‏گویند: نخور! یا بیشتر از این مقدار نخور! لذا اینکه می‏گویم: انسان باید استاد داشته باشد، به همین دلیل است. استاد این ظرافت‏ها را تشخیص می‏دهد. استاد ما شارع است؛ خدا است؛ ائمه(ع) هستند؛ اولیا و انبیا(ع) هستند. ما استادی غیر از این‏ها نداریم. هر‏چه بگویند باید عمل کنیم. البتّه هر‏کس وظیفه‏ای دارد. من وظیفه‏ای دارم، شما هم وظیفه‏ای دارید. نه اینکه نماز من با نماز شما متفاوت است؛ نه؛ واجبات برای همه یکسان است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تبعیّت از چه کسی کردن❗️ 📌امام‏باقر(س) در روایتی روشن و صریح می‏فرماید: «اتَّبِعْ مَنْ یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»1️⃣؛ از آن‏کسی تبعیّت کن که دلت را می‏سوزاند. ببینید! اگر منظور از روایت، امور دنیایی باشد، که دل انسان نمی‏سوزد. اینکه بگویند: آقا این کار را بکن تا پولدار شوی، دل انسان را نمی‏سوزاند. معلوم است دست روی نقطۀ ضعف می‏گذارد که دلش می‏سوزد. وقتی می‏گوید: خواهی مُرد؛ برزخ پیش رو است؛ قیامت در پیش داری؛ این چه کاری است که انجام می‏دهی؟! این‏ها نصیحت کردن است که دل انسان را می‏سوزاند؛ لذا می‏فرماید: «یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»؛ امّا کسی که تو را می‏خنداند، «وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاش»، از او پیروی نکن؛ او حقّه‏باز است. «غَش» یعنی حقّه‏بازی. لذا ما روایات بسیاری داریم که این معانی را بیان می‏کند و من به‏عنوان نمونه بعضی را بیان کردم؛ لذا بالاترین «خیرخواهی» همین است. بالاترین دلسوزی همین است که انسان همان‏گونه که وظیفه دارد خودش را تطهیر و پیرایش کند، نسبت‏به دیگران هم این‏گونه باشد. 1️⃣الکافی، ج2، ص 638 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir