﷽
📍 تبعیّت از چه کسی کردن❗️
📌امامباقر(س) در روایتی روشن و صریح میفرماید: «اتَّبِعْ مَنْ یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»1️⃣؛ از آنکسی تبعیّت کن که دلت را میسوزاند. ببینید! اگر منظور از روایت، امور دنیایی باشد، که دل انسان نمیسوزد. اینکه بگویند: آقا این کار را بکن تا پولدار شوی، دل انسان را نمیسوزاند. معلوم است دست روی نقطۀ ضعف میگذارد که دلش میسوزد. وقتی میگوید: خواهی مُرد؛ برزخ پیش رو است؛ قیامت در پیش داری؛ این چه کاری است که انجام میدهی؟! اینها نصیحت کردن است که دل انسان را میسوزاند؛ لذا میفرماید: «یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»؛ امّا کسی که تو را میخنداند، «وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاش»، از او پیروی نکن؛ او حقّهباز است. «غَش» یعنی حقّهبازی.
لذا ما روایات بسیاری داریم که این معانی را بیان میکند و من بهعنوان نمونه بعضی را بیان کردم؛ لذا بالاترین «خیرخواهی» همین است. بالاترین دلسوزی همین است که انسان همانگونه که وظیفه دارد خودش را تطهیر و پیرایش کند، نسبتبه دیگران هم اینگونه باشد.
1️⃣الکافی، ج2، ص 638
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تبعیّت از چه کسی کردن❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 جبرائیل فقط به حضرت زهرا (س) نازل شد❗️
📌در اصول کافی است و روایت صحیحه است از امام صادق(ع):«إِنَّ فَاطِمَةَ (س) مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْما»1️⃣. حضرت زهرا(س) بعد از پیغمبر، هفتاد و پنج روز زنده بود. «وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا»؛ بعد از وفات پدر، اندوه شدیدی متوجّه فاطمۀ زهرا(س)شد. «وَ كَانَ يَأْتِيهَا جَبْرَئِيلُ (ع)»؛ و جبرائیل(ع) مدام خدمت او نازل میشد. قبل از ادامۀ روایت به یک بحث مهم دربارۀ انبیا بپردازم که آیا جبراییل(ع) بر هر پیغمبری نازل میشد؟ اصلاً و ابداً؛ جبراییل(ع) بر هیچ پیغمبری نازل نمیشد؛ فرشتگان دیگر نازل می شدند، امّا جبراییل(ع) نه. چهبسا فقط بر پیامبران اولواالعزم نازل شده است.
مطلب دوّم اینکه، بعد از پیغمبر اکرم(ص) وحی منقطع شد و جبراییل(ع) دیگر بر کسی نازل نمیشود. ما در هیچ روایتی نداریم که جبراییل بر یکی از ائمۀ ما نازل شده باشد.بله؛ فرشتگان بر امامعلی(ع)نازل میشدند و بر ائمۀ طاهرین(ع) فرود میآمدند، امّا جبراییل نه! با این توصیفات ما میبینیم که امام صادق در این روایت میفرماید که جبرییل (ع)بعد از پیغمبر اکرم(ص)، بر حضرت زهرا(س) نازل میشد؛ فقط بر ایشان نازل می شد.
1️⃣الکافی، ج1 ص458
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
13.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 جبرائیل فقط به حضرت زهرا (س) نازل شد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج)❗️
📌بعد امام صادق(ع) در ادامۀ روایت میفرماید: «فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا»1️⃣؛ جبرئیل میآمد و به حضرت زهرا(س) تسلیت میگفت و او را در عزای پدرش دلداری میداد. «وَیُخبِرُها عَن أبیها وَ مَکانها»؛ و او را از پدرش و جایگاه او در قیامت با خبر میکرد؛ یعنی به حضرت گزارش میداد که آنجا چه خبر است. «وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا»؛ و به او خبر میداد از آنچه که بعد از او واقع میشود، «فِي ذُرِّيَّتِهَا» در فرزندانش واقع میشود. «وَ كَانَ عَلِيٌّ (ع)، يَكْتُبُ ذَلِك»؛ و علی بن ابیطالب(ع) را می نوشت. اینجا دیگرامامعلی(ع)، کاتب حضرت زهرا (س) است. جبراییل(ع) آمده به حضرت زهرا (س) مطالب آینده را خبر میدهد و ایشان مطالب را به امام علی(ع) میگوید و امامعلی(ع) هم کاتب ایشان است و آنها را مینویسد.
این اخباری که جبرئیل(ع) برای حضرت زهرا (س) بیان کرده و امامعلی(ع) نوشته است، مسائل زیادی بوده که بعد از امامعلی(ع) به سایر ائمه(ع) رسید و به نام صحیفۀ زهرا(س) نزد آن حضرات باقی مانده است. ما در این باب، روایت بسیاری داریم که من نمیخواهم وارد آنها شوم. ائمۀ(ع) ما از صحیفۀ زهرا(س) نقل مطلب، زیاد میکردند. ما روایات بسیاری داریم که ائمه(ع) میگفتند: در صحیفۀ مادرمان زهرا (س) چنین آمده است. اکنون هم صحیفه به دست امام زمان(عج) رسیده است. چهبسا آن حضرت هم از روی همان صحیفه، بخواهند به مسائلی عمل کنند که از مادر به ایشان رسیده است.
1️⃣ الکافی، ج1 ص461
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج) ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دست پروردگان خداوند❗️
📌گفتم: انبیا(ع) «خداساخته» هستند و ما «خودساخته»، یک نوع تسامح در تعبیر برای توضیح مطلب بود؛ بلکه منظورم این است که آنها دست پروردگان «بلاواسطۀ» خداوند هستند و ما هم دست پروردگان خداوند هستیم؛ امّا «با واسطه»؛ منظورم همین بود؛ وإلّا همۀ ما باید آنطور که خدا میخواهد باشیم. فرق ما با آنها در این است که آنها بلاواسطه دریافت میکنند و ما با واسطه؛ البتّه یک فرق دیگری هم در بحث خلقت هست که الآن محل بحث نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir