35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا قَالَ:
«الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1
ترجمه: آن چه را که تقدیر الهی است و خداوند آن را را برای شما انسان ها مقدر می کند، به شما چیزی را نشان می دهد که به خاطرۀ شما خطور نکرده باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 صدای حلقه درب بهشت❗️
📌پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحِ الذَّهَبِ»؛ حلقۀ درب بهشت از یاقوت سرخ و بر صفحۀ زرّین است. «فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّفْحَةِ طَنَّتْ»1️⃣؛ صدا بلند می شود، «وَ قَالَتْ یَا عَلِیٌّ» ؛ درب های بهشت به حسب ظاهر همین قوا مثل عقل، واهمه، متخیّله و این هاست. وقتی حسنات فرستاده می شود، بهشت ساز هستند. امّا قلب و دل که مخزن محبّت است بر هر یک از صفحات؛ یعنی نیروها قرار گرفته است. مطلب جدید این است. همین دل است که اگر سراسرش را محبّت امام علی(ع) گرفته باشد، وقتی بر این صفحات بخورد، طنینش یا علی(ع) باشد، آن موقع این قوا درب بهشت می شوند و آن وقت است که درب بهشت باز می شود. اینجاست که می فهمیم جایگاه ولایت کجاست.
1️⃣ بحارالانوار، ج 8، ص 122؛ ج 39، ص 235
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #گروهبندی_انسانها_در_قیامت
📕 #دربهای_بهشت_و_جهنم
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 طنین هر پمپ کردن قلب❗️
📌اینکه تعبیر روایت، یاقوت حمرا است، با اینکه یاقوت خودش قرمز است، امّا کنارش صفت قرمز آمده و آن هم به صورت حلقه، این ها تشبیهات و چه بسا تشبیه معقول به محسوس است. قلب ما هم همین طور است؛ قلب صنوبری ما رنگش قرمز است و مخزن خون هم هست و خون را به سراسر وجود پمپ می کند. این، هر پمپی که می زند، با یا علی(ع) است؛ یعنی سراسر روحش را حبّ امام علی(ع) گرفته است؛ بنابراین، توحید زیربناست و بعد از آن، نبوّت و امامت است. امّا آن نقطه وسط و حساس ترین مطلب، حبّ علی(ع) است. حالاست که می فهمیم چرا باید در چنین شبی، از نظر این عالم مادی و به حسب ظاهر، پیکره ای که مجسمۀ ولایت بود، در خانۀ کعبه متولد می شد؛ چون باید او و حبّ او باشد تا درب ها باز شود. او که نباشد، خبری نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #گروهبندی_انسانها_در_قیامت
📕 #دربهای_بهشت_و_جهنم
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تولدّی نمونه❗️
📌عامّه و خاصّه نوشته اند که فاطمه بنت اسد وقتی درد مخاض گرفت وارد مسجدالحرام شد. چه کسی به او گفته آنجا برود؟ چه شد به سوی مسجدالحرام دوید؟ اگرچه این مکان مقدّس بود. به نظر من این مولودِ در رحم است که او را می کشد و وارد خانۀ خدا می کند. صحبت خواستۀ او نیست زیرا این باید ظاهرش بر طبق باطنش باشد، عالم ناسوتش بر محور لاهوتش باشد. او همان گونه که قبل از خلقت، نورش در دامن الهی تلألو پیدا کرده است در عالم کثرت هم باید در دامن الهی متولّد شود.
عامّه و خاصّه به این مطلب اشاره کرده اند، خانه کعبه درب دارد امّا صحبت درب نیست، دیوار شکاف برمی دارد. خدا اگر بخواهد چنین می شود، باید بگوییم آغوش گشود و امام علی(ع) و مادرش را برای تولّد امام علی(ع) در دامن گرفت. می نویسند: این موضوع چند روز طول کشید. لذا اگرچه پیغمبر اکرم(ص) با امام علی(ع) از نظر نورانیّت واحدند ولی هرکدام یک مختصاتی دارند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
﷽
📍 جایگاه حضرت خدیجه(س) حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س)❗️
📌سه نفر بی بی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالی بود. یکی خدیجۀ کبری (س) است، یکی زهرا (س) است و یکی زینب کبری (س) است.
اگر مجاهدت های خدیجه (س) نبود، دست ما خالی بود، هیچ تعارفی ندارد. اگر پایداری زهرا (س) نبود، چه وضعی داشتیم؟! چقدر آن ها زجر کشیدند! پیش خودم می گویم: واقعاً هم حضرت خدیجه (س) خیلی رنج کشید؛ چون خصوصاً اوّلین نفر هم بود. زهرا (س) هم رنج کشید، ولی من فکر می کنم زینب (س) بیش از همۀ آن ها رنج کشید. صحنه هایی را که ایشان دیده است، هیچ کدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّه اش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع دارم.
زین العابدین (ع) در روایتی نقل می کند: من در خیمه ای قرار داشتم که عمّه ام مرا پرستاری می کرد. من بیمار بودم و پدرم در خیمه ای دیگر داشت اسلحه ها را تعمیر می کرد و نزدیک ما بود. یک وقت دیدم صدای پدرم بلند شد و این شعرها را می خواند: «یَا دَهر اُفٍ لَكَ مِن خَلیلِ كَم لَكَ بِاِلاشرَاق وَ الَاصِیلِ». زین العابدین می فرماید: تا این شعر را پدرم خواند، فهمیدم مطلب چیست و کار از کار گذشته است. گریه گلوی مرا گرفت، ولی جلوی خودم را گرفتم که عمّه ام متوجّه نشود. امّا دیدم او زودتر از من متوجّه شد و سراسیمه از خیمه بیرون زد. او به سراغ امام حسین (ع) رفت؛ چنان می دوید که پایش در چادر و عبایش می گرفت و نزدیک بود به زمین بخورد. شروع به ناله کرد. امام حسین (ع) آمد. زینب (س) جملاتی می گوید: «اَلیَومَ مَاتَ اَبِی عَلِی، اَلیَومَ مَاتَ اُمّی فَاطِمَه، اَلیَومَ مَاتَ اَخِی حَسَن»؛ به امام حسین (ع) می¬گوید که من جز تو کسی را ندارم. تو می خواهی بروی. لطمه به صورت می زند، دست میبرد و گریبانش را چاک¬ می¬زند. امام حسین (ع) تسلّایش¬ می دهد، دلداری اش ¬می دهد، آن دست ولایتی را روی دل زینب (س) می گذارد. خواهرم! حلمت را شیطان از بین نبرد. والله قسم! اگر این دست بر قلب زینب نیامده (س)بود، هیچ بشری قدرت نداشت تحمّل بکند. امّا فهمیدید امام حسین (ع) به حضرت زینب (س) چه گفت؟ گفت: هنوز چیزی ندیده ای تو. فردا باید فرق شکافتۀ علی (ع) را ببینی، باید دست جدا شدۀ عبّاس (ع) -برادرت- را ببینی، باید گلوی پاره پارۀ اصغر (ع) را ببینی. زینبم تو باید سر حسین (ع) را بالای نیزه ببینی.
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 علی علیه السلام، قسیم برزخ❗️
📌همان طور که امام علی(ع) در قیامت قَسیم جنت و جهنّم است، در برزخ هم این چنین است. روح مؤمن که از بدنش مفارقت کرد برزخ او نمونه ای از بهشت است. نمونه ای از بهشت کجا است؟ در زیر سایه ولایت است. آن مکان قبل از دفن امام علی(ع)، هم همین طور بوده است، بحث، بحث ولایت است. آنهایی که اهل ولایت هستند در هر عصر و در هر شریعت اینها همه در وادی السلام می آیند و زیر پرتو ولایت امام علی(ع) قرار می گیرند. امام علی(ع) آنجا رفته است و می گوید اینجا چیزی نینداز، اینجا همه اش ارواح مؤمنین است. این ها رمز است، جماد نیست که روی زمین باشند، این ها روح های مؤمن هستند که در همان عالم برزخ زیر سایه امام علی(ع) آمدند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #نقش_اعمال_از_مرگ_تا_قیامت
📕 #برزخ نمونه ای از بهشت و جهنم
🏷 جلسه یازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
وحدت واقعی❗️
📌حکما می گویند وحدت به معنای واقعی این است که اگر یک موجود گفته شود واحد است، اگر دوّمی برایش تصوّر کنی همان اوّلی باشد. یعنی اگر خواستی دوّم برایش تصویر کنی این دوّمی غیر اوّلی نباشد. این را وحدت واقعی می گویند. قرآن اسم این وحدت را «اَحَد» گذاشته است یعنی واحدی است که دوم ندارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
وحدت حقّه حقیقیّه ❗️
📌«اَحَد» بیان شد که در اصل از مادّه «وَحَد» است. «وَحَد» جنبه مبالغی داشته و صیغه مبالغه است. به طور مثال اگر حَسن گفتید، یعنی موجودی که دارای حُسن زیاد است. یعنی این مادّه ای را که استعمال می کنی در او بسیار است، آنقدر زیاد تا آنجایی که دیگر حدّی نداشته باشد. مبالغه معنایش این است. «وَحَد» در خود معنای مبالغی دارد. معنایش این است که این وحدت را بگیر و بالا برو و از وحدت شخصی، وحدت وصفی، وحدت کیفی، وحدت کمّی، وحدت عددی، وحدت جنسی، وحدت نوعی بالاتر برو. و از تمام این وحدت ها عبور کن تا به وحدت حقّه حقیقیّه برسی.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir