eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
196 عکس
1.8هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
2.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 سرشت بشر آمیخته به یگانه پرستی است حتی در بت پرستی❗️ 📌می بینیم در تمام ادوار تاریخی همین بشر سرشتش آمیخته به توحید بوده است. توحید یعنی یک خدایی، یک خدایی. این روی یک خدایی دور می زند. ما می گوییم آن هایی که آقا بت پرست بودند، همان ها را پیش می کشیم. ما بت پرست های تو را قبول داریم، بیاورشان کنار. آن بت پرست ها، بگو ببینم هریک نفر برای خودش چند بت انتخاب می کرد، درست می کرد یا یکی؟ سؤال. برو تاریخ بت پرستی را بخوان، همان موقعی که پیغمبر اسلام مبعوث شد و ظهور کرد که سیصد و چند بت در خانه کعبه بود، این طور نبود که هر قبیله یا فردی در خانه بت متعدّد داشته باشد. یک بت برای یک نفر، یک بت برای یک خانواده. این از کجا سرچشمه گرفته است؟ معلوم می شود این بشر سرشتش آمیخته به توحید و یگانه پرستی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه سوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
1.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 «الله الصّمد» یعنی همه محتاج او هستند❗️ 📌«الله الصّمد» خدا صمد است. یعنی موجودی است که سایر موجودات همه آهنگ او را دارند. قصد او می کنند چون محتاج او هستند، نیازمند به او هستند، در هر جهت. چه از نظر ذات، چه از نظر صفات چه از نظر آثارشان و افعالشان، محتاج به او هستند، آهنگ به سمت او دارند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
1.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تمام موجودات وابسته او هستند❗️ 📌 ای بشر اگر مختصر تأمّلی بکنی چه در سازمان وجودی خودت یا سایر موجودات این را احساس می کنی که از کوچک ترین موجود، کوچک تر از اتمش تا بزرگ ترین موجودات این عالم را که تو ببینی، این ها همه قصد دارند او را، آهنگ او دارند. لازم نیست که این آهنگ به سمت او صدایی باشد، حرکت ارادی باشد، نه. تمام موجودات اینها از نظر ذاتشان، اینها قصد به سمت او دارند، وابسته به او هستند. این چنین هستند ولو اینکه خودش متوجّه نباشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 غافل هم نیازمند به اوست❗️ 📌آن موجودی که اراده دارد، درک دارد، تعقّل دارد، آن هم آهنگ به سمت او دارد. امّا گاهی پرده های غفلت می گیرد. ممکن است به اینکه از نظر روحی توجّه نداشته باشد، ولی تمام پیکره وجودیش وابسته است. تمام صفاتش، آثارش، ذاتش چه از نظر اصل وجود یعنی حدوثش، چه از نظر بقائش. تمامش وابسته است و آهنگ به سمت او دارد. یعنی سراپایش احتیاج است این. نیازمند است، سراپا نیاز است این. ممکن است غفلت کند، ولی غفلت او موجب نمی شود که بگوییم این نیازمند نیست. یک بچه سر سفره نشسته است خانه پدرش دارد غذا می خورد. آیا این درک می کند نیازی به پدر دارد، در پرورشش؟ حالا اگر این درک نکرد، توجّه نداشت، این نیاز ندارد، این آیا وابسته به پدر نیست، آهنگ پدر ندارد این؟. چرا اگر در یک کوران و گردباد حوادثی قرار بگیرد آنجا است که متوجّه می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَنِ الصادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ : «قَالَ اَلْخَضِرُ لِمُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُوسَى إِنَّ أَصْلَحَ يَوْمَيْكَ اَلَّذِي هُوَ أَمَامَكَ فَانْظُرْ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ وَ خُذْ مَوْعِظَتَكَ مِنَ اَلدَّهْرِ فَإِنَّ اَلدَّهْرَ طَوِيلٌ قَصِيرٌ فَاعْمَلْ كَأَنَّكَ تَرَى ثَوَابَ عَمَلِكَ لِيَكُونَ أَطْمَعَ لَكَ فِي اَلْآخِرَةِ»1 ترجمه: حضرت خضر علیه السلام به حضرت موسی علیه السلام، این جملات را خطاب فرمودند: ای موسی! بهترین دو روز تو، یکی آن روزی است که تو الان در آن هستی و روزی که مقابل توست، پس دقت کن و ببین که این چه روز و فرصتی است که اکنون در دست توست و برای آن جواب آماده کن که تو را نگه می دارند و سؤال می کنند، بعد هم پند و موعظۀ خود را از روزگار بگیر که روزگار دراز کوتاه است؛ پس به گونه ای عمل کن که گویا همین الان پاداش عمل خود را می بنی تا طمع خود را در آخرت قرار بدهی. شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: حضرت خضر به حضرت موسی سلام الله علیهما، این جملات را گفت و خطاب کرد به حضرت موسی: «یا مُوسی اِنَّ اَصلَحَ یَومَیکَ الَّذی هُوَ اَمامَکَ» به تعبیر من، بهترین دو روزت همین روزی است که تو در او هستی. انسان این طور است که از نظر روزگار، بخواهد به قول ما، خودش را مقایسه کند این جوری است که یک روزی که تویش هستم، یک روزی که تویش نیستم.حالا نیستم، یا گذشته یا فرق نمی کند دیگرآنش دیگر فرق نمی کند.«اِنَّ اَصلَحَ یَومَیکَ». بهترین فرصتی را که تو تصویر می توانی بکنی به اصطلاح ما، آن که هستی تویش و آن که نیستی به اصطلاح، فرصت است دیگر، دوتا فرصت است. «الَّذی هُوَ اَمامَکَ» همان روزی است که تو، تویش هستی. خب! «فَانظُر» دقت کن. « أَيُّ یَومٍ هُوَ» این چه فرصتی است که الان در دست توست، توی این فرصت چه کار می خواهی بکنی؟! اول: «وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ» تو، این فرصتی که در دست داری، این را خیال نکنی،ها! این را سؤال از تو می کنند؛ چون بعدش دارد: «فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ» وقتی می آید که نگهت می دارند، سؤال می کنند که این فرصت را چگونه گذراندی؟ توی این فرصت چه کردی؟ « وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ» نگهت می دارند و ازت هم می پرسند: که این فرصت که تویش بودی...؟بخش دوم: «وَ خُذ مَوعِظَتَکَ مِنَ الدَّهرَ» پند از روزگار بگیر. «فَاِنَّ الدَّهرَ طَویلٌ قَصیرٌ» بله! یک کسی می بینید که روزگاری است به اصطلاح ما دراز، یک روزگار چی؟ کوتاه. عمرمان مثل این که این جوری است دیگر.اما این روزگار را که بر هر کس گذشته است و می گذرد، پندآموز است؛ از این روزگار پند بگیر. البته این تویش خیلی مطلب دارد: از فراز و نشیبش، خوب دقت کن! از تلخ و شیرینش، همه اش،ها!از همۀ این مجموعه پند بگیر. و به خصوص از گذران بودنش؛ چون می گوید:«طَویلٌ قَصیرٌ» بلاخره چیه؟ چه آن که هزار سال بیشتر عمر کرد، مثل حضرت نوح، رفت؛چه این که چیه؟ یک کم...، یک دهم که هیچی، باید گفت: یک بیستمش هم بلکه همین جور بیا پایین تر، عمر نمی کند؛ اما این چیه؟ این دراز و کوتاه آخر دارد. «وَ خُذ مَوعِظَتَکَ مِنَ الدَّهرَ فَاِنَّ الدَّهرَ طَویلٌ قَصیرٌ» سوم: «فَاعمَل کَاَنَّکَ تَری ثَوابَک عَمَلِکَ»کار خیر و نیک و حسنه و صالح انجام بده؛ اما به این شکل که گویا پاداش او را می بینی. «فَاعمَل کَاَنَّکَ تَری ثَوابَک عَمَلِکَ» چرا؟ بعد می گوید: «لِیَکوُنَ اَطمَعُ لَکَ فِی الآخِرَةِ» که برای خاطر این که، این سبک عمل انجام دادن که گویا ثواب و پاداشش را می بینم کارهای خوب را؛ این، آن حالت درونی طمعت را به بهشت می افزاید.دل دل می زنی که کی به بهشت برسی، وقتی ثواب عمل را دیدی، حالا این جا به نظر من البته در یک چیزهایی جایش نیست این جا، یک مقدار دست پایین گرفته حضرت خضر؛ والا طبق قرآن، نه! عمل خیرت، خودش بهشت است، نه که کانَّهُ ثوابش را می بینی؛ چون توی آیه دارد چی: «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَةٍ خَیراًَ»3چی؟ «یَرَهُ» شد؟! حالا جوری انجام بده که کانَّهُ داری می بینی، آن هایی را که وعده های الهی است در ربط با اعمال خیر، این موجب می شود از نظر درونی، تو اشتیاقت به آخرت چی می شود؟ بیشتر بشود و بقیه روایت باشد. 1- اصول کافی جلد 2 روایت 22 صفحه 459 3- «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَةٍ خَیراًَیَرَهُ» سورۀ مبارکۀ زلزال آیه 7
قَالَ اَلْخَضِرُ لِمُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُوسَى إِنَّ أَصْلَحَ يَوْمَيْكَ اَلَّذِي هُوَ أَمَامَكَ فَانْظُرْ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ وَ خُذْ مَوْعِظَتَكَ مِنَ اَلدَّهْرِ فَإِنَّ اَلدَّهْرَ طَوِيلٌ قَصِيرٌ فَاعْمَلْ كَأَنَّكَ تَرَى ثَوَابَ عَمَلِكَ لِيَكُونَ أَطْمَعَ لَكَ فِي اَلْآخِرَةِ فَإِنَّ مَا هُوَ آتٍ مِنَ اَلدُّنْيَا كَمَا هُوَ قَدْ وَلَّى مِنْهَا . 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
27.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَنِ الصادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ : «قَالَ اَلْخَضِرُ لِمُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُوسَى إِنَّ أَصْلَحَ يَوْمَيْكَ اَلَّذِي هُوَ أَمَامَكَ فَانْظُرْ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ وَ خُذْ مَوْعِظَتَكَ مِنَ اَلدَّهْرِ فَإِنَّ اَلدَّهْرَ طَوِيلٌ قَصِيرٌ فَاعْمَلْ كَأَنَّكَ تَرَى ثَوَابَ عَمَلِكَ لِيَكُونَ أَطْمَعَ لَكَ فِي اَلْآخِرَةِ»1 ترجمه: حضرت خضر علیه السلام به حضرت موسی علیه السلام، این جملات را خطاب فرمودند: ای موسی! بهترین دو روز تو، یکی آن روزی است که تو الان در آن هستی و روزی که مقابل توست، پس دقت کن و ببین که این چه روز و فرصتی است که اکنون در دست توست و برای آن جواب آماده کن که تو را نگه می دارند و سؤال می کنند، بعد هم پند و موعظۀ خود را از روزگار بگیر که روزگار دراز کوتاه است؛ پس به گونه ای عمل کن که گویا همین الان پاداش عمل خود را می بنی تا طمع خود را در آخرت قرار بدهی. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
3.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریادرسی در لحظه ای که هیچ فریادرسی نیست❗️ 📌 دارد: شخصی آمد خدمت امام صادق(صلوات الله علیه) که عرض کرد به امام: شما یک راهی را به من نشان بدهید نسبت به شناسایی خدا. کسانی هستند که این ها با ما زیاد جدل می کنند. جواب گوی جدل این ها باشد. حضرت به او فرمود: آیا تو کشتی سوار شده ای؟ عرض کرد: بله. به او فرمود: اتّفاق افتاده است که رخنه ای در این کشتی ایجاد بشود، یک منطقه ای از آن بشکند؟ بله یابن رسول الله. آیا خطر غرق را در آن موقع درک کرده ای، که دست خوش امواج دریا بشوی؟ بلی یابن رسول الله. به ظاهر هم هیچ موجودی نباشد که بتواند شما را نجات بدهد از این امواج خروشان دریا؟ بلی یابن رسول الله. آیا در آن موقع دل تو علاقه به یک سمت و یک موجود و یک نقطه ای آیا متوجّه شده است که او بتواند تو را از این امواج نجات بدهد؟ تمام وسایل ظاهری را دارد حذف می کند. شده است؟ تعبیر خودمان : آیا در آن موقع امید این را داری که یک طوری بشود نجاتت بدهند از آنجا، کسی باشد؟ به یک جایی دلت متوجّه می شود آن موقع یا نه؟ می گوید: بلی یابن رسول الله. حضرت به او فرمود: همان خدا است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 یگانه موجودی که در همه حالت، اعتماد به اوست❗️ 📌«الله الصّمد» خدا یگانه موجودی است که منحصراً صمد است. یعنی چی؟ یعنی یگانه موجودی است که مقصود است. یگانه موجودی است که مقصودی است مورد اطمینان.، مورد اعتماد. یعنی غیر خدا مورد اعتماد نیست. غیر خدا نباید نسبت به او آهنگی باشد، قصدی باشد، به سمت او رفتنی باشد. می گویند حصر را می رساند. دارد توجّه می دهد به من انسان، ای انسان در این زندگی مادّی که قرار گرفتی، این طور نباشد که غیر خدا را هدف قرار بدهی و او را کارساز بدانی منهای خدا. اعتماد به او بکنی منهای خدا. آهنگ به سمت او داشته باشی منهای خدا. نباشد. یگانه موجودی که قصد او می شود و در حالت اعتماد به سمت او انسان می رود، او الله است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 همیشه در محضر خدا❗️ 📌این بشر نباید طوری باشد که یک شرایط اضطراری پیدا کند تا درک کند آهنگ خدا دارد. باید این را بداند در تمام احوالاتش خودا با اوست و او آهنگ خدا دارد، در تمام احوالش. بالاتر عرض کنم، این بشر نباید از نظر ظاهر خدا را جدا بداند از نظر احاطه اش بر او. باید داد بکشم خدا تا بشنود، نیست اینچنین. همیشه خودش را در محضر خدا بداند، همیشه. این خدا خدا کردن های ما، که ما خودمان را خداشناس می دانیم، چه بسا اگر دقیق در آن بشویم، می بینیم خیلی از مواردش هست برخلاف آنچه که باید باشد هست. یعنی یک بُعدی ما می بینیم بین خودمان و خدا، و حال اینکه این نیست. در تمام حالات حاضر است، ناظر است، آگاه است، احاطه دارد. گفت: بیدلی در همه احوال خدا با او چون نمی دیدش از دور خدایا می کرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
محضر مبارک مرجع والاگوهر عالم تشیع حضرت آیت الله العظمی سیستانی‌دامت‌برکاته با کمال تأسّف و تألّم ارتحال مرحومه مغفوره علویه، متعلّقه مکرّمه را محضر مستطاب جنابعالی و بیت معظّم‌له تسلیت و تعزیت گفته، ضمن آرزوی غفران و رحمت الهی برای ایشان، طول عمر با عزّت، سلامت و عافیت و مزید توفیقات آن مرجع عظیم‌الشّأن را از خداوند منّان مسئلت داریم. حسین تهرانی https://mojtabatehrani.com/%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d8%b3%d9%84%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%db%8c/
2.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 هرچه به او نزدیک تر، نیازمندی ام کمتر❗️ 📌اگر درست دقّت کنید در این«الله الصّمد» به من و توی بشر می خواهد بفهماند، ای بشر شخصیّت تو، اگر بخواهد ظاهر بشود، در موقعی ظاهر می شود که فقط آهنگ خدا داشته باشی. خودت را نباز در مقابل موجودات دیگر، تمام این ها محتاج اند، تمام این ها نیازمندند. این طور نیست که من خیال کنم که این موجود از نظر مادّی نسبت به من بی نیاز است پس من نیازمند او هستم، ، نه. بیا فکرت را بالاتر، یک نظر دیگر کن نسبت به خود او. ببینم آیا خود او نیازمند نیست؟ سراپایش نیاز است. هر دو فقیریم. هر دو دست خالی هستیم. ثروت به معنای واقعی یعنی غنا، عبارت از غنای وجودی است، هر دوی ما نیازمندیم. چرا خودم را ببازم؟ چرا شخصیّت انسانی ام را از دست بدهم؟ من هرچه نزدیک تر باشد روحم از نظر معنوی به مبدأ بی نیازی، من نیازمندی ام کمتر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir