eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
196 عکس
1.8هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
2.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 غافل هم نیازمند به اوست❗️ 📌آن موجودی که اراده دارد، درک دارد، تعقّل دارد، آن هم آهنگ به سمت او دارد. امّا گاهی پرده های غفلت می گیرد. ممکن است به اینکه از نظر روحی توجّه نداشته باشد، ولی تمام پیکره وجودیش وابسته است. تمام صفاتش، آثارش، ذاتش چه از نظر اصل وجود یعنی حدوثش، چه از نظر بقائش. تمامش وابسته است و آهنگ به سمت او دارد. یعنی سراپایش احتیاج است این. نیازمند است، سراپا نیاز است این. ممکن است غفلت کند، ولی غفلت او موجب نمی شود که بگوییم این نیازمند نیست. یک بچه سر سفره نشسته است خانه پدرش دارد غذا می خورد. آیا این درک می کند نیازی به پدر دارد، در پرورشش؟ حالا اگر این درک نکرد، توجّه نداشت، این نیاز ندارد، این آیا وابسته به پدر نیست، آهنگ پدر ندارد این؟. چرا اگر در یک کوران و گردباد حوادثی قرار بگیرد آنجا است که متوجّه می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَنِ الصادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ : «قَالَ اَلْخَضِرُ لِمُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُوسَى إِنَّ أَصْلَحَ يَوْمَيْكَ اَلَّذِي هُوَ أَمَامَكَ فَانْظُرْ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ وَ خُذْ مَوْعِظَتَكَ مِنَ اَلدَّهْرِ فَإِنَّ اَلدَّهْرَ طَوِيلٌ قَصِيرٌ فَاعْمَلْ كَأَنَّكَ تَرَى ثَوَابَ عَمَلِكَ لِيَكُونَ أَطْمَعَ لَكَ فِي اَلْآخِرَةِ»1 ترجمه: حضرت خضر علیه السلام به حضرت موسی علیه السلام، این جملات را خطاب فرمودند: ای موسی! بهترین دو روز تو، یکی آن روزی است که تو الان در آن هستی و روزی که مقابل توست، پس دقت کن و ببین که این چه روز و فرصتی است که اکنون در دست توست و برای آن جواب آماده کن که تو را نگه می دارند و سؤال می کنند، بعد هم پند و موعظۀ خود را از روزگار بگیر که روزگار دراز کوتاه است؛ پس به گونه ای عمل کن که گویا همین الان پاداش عمل خود را می بنی تا طمع خود را در آخرت قرار بدهی. شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: حضرت خضر به حضرت موسی سلام الله علیهما، این جملات را گفت و خطاب کرد به حضرت موسی: «یا مُوسی اِنَّ اَصلَحَ یَومَیکَ الَّذی هُوَ اَمامَکَ» به تعبیر من، بهترین دو روزت همین روزی است که تو در او هستی. انسان این طور است که از نظر روزگار، بخواهد به قول ما، خودش را مقایسه کند این جوری است که یک روزی که تویش هستم، یک روزی که تویش نیستم.حالا نیستم، یا گذشته یا فرق نمی کند دیگرآنش دیگر فرق نمی کند.«اِنَّ اَصلَحَ یَومَیکَ». بهترین فرصتی را که تو تصویر می توانی بکنی به اصطلاح ما، آن که هستی تویش و آن که نیستی به اصطلاح، فرصت است دیگر، دوتا فرصت است. «الَّذی هُوَ اَمامَکَ» همان روزی است که تو، تویش هستی. خب! «فَانظُر» دقت کن. « أَيُّ یَومٍ هُوَ» این چه فرصتی است که الان در دست توست، توی این فرصت چه کار می خواهی بکنی؟! اول: «وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ» تو، این فرصتی که در دست داری، این را خیال نکنی،ها! این را سؤال از تو می کنند؛ چون بعدش دارد: «فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ» وقتی می آید که نگهت می دارند، سؤال می کنند که این فرصت را چگونه گذراندی؟ توی این فرصت چه کردی؟ « وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ» نگهت می دارند و ازت هم می پرسند: که این فرصت که تویش بودی...؟بخش دوم: «وَ خُذ مَوعِظَتَکَ مِنَ الدَّهرَ» پند از روزگار بگیر. «فَاِنَّ الدَّهرَ طَویلٌ قَصیرٌ» بله! یک کسی می بینید که روزگاری است به اصطلاح ما دراز، یک روزگار چی؟ کوتاه. عمرمان مثل این که این جوری است دیگر.اما این روزگار را که بر هر کس گذشته است و می گذرد، پندآموز است؛ از این روزگار پند بگیر. البته این تویش خیلی مطلب دارد: از فراز و نشیبش، خوب دقت کن! از تلخ و شیرینش، همه اش،ها!از همۀ این مجموعه پند بگیر. و به خصوص از گذران بودنش؛ چون می گوید:«طَویلٌ قَصیرٌ» بلاخره چیه؟ چه آن که هزار سال بیشتر عمر کرد، مثل حضرت نوح، رفت؛چه این که چیه؟ یک کم...، یک دهم که هیچی، باید گفت: یک بیستمش هم بلکه همین جور بیا پایین تر، عمر نمی کند؛ اما این چیه؟ این دراز و کوتاه آخر دارد. «وَ خُذ مَوعِظَتَکَ مِنَ الدَّهرَ فَاِنَّ الدَّهرَ طَویلٌ قَصیرٌ» سوم: «فَاعمَل کَاَنَّکَ تَری ثَوابَک عَمَلِکَ»کار خیر و نیک و حسنه و صالح انجام بده؛ اما به این شکل که گویا پاداش او را می بینی. «فَاعمَل کَاَنَّکَ تَری ثَوابَک عَمَلِکَ» چرا؟ بعد می گوید: «لِیَکوُنَ اَطمَعُ لَکَ فِی الآخِرَةِ» که برای خاطر این که، این سبک عمل انجام دادن که گویا ثواب و پاداشش را می بینم کارهای خوب را؛ این، آن حالت درونی طمعت را به بهشت می افزاید.دل دل می زنی که کی به بهشت برسی، وقتی ثواب عمل را دیدی، حالا این جا به نظر من البته در یک چیزهایی جایش نیست این جا، یک مقدار دست پایین گرفته حضرت خضر؛ والا طبق قرآن، نه! عمل خیرت، خودش بهشت است، نه که کانَّهُ ثوابش را می بینی؛ چون توی آیه دارد چی: «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَةٍ خَیراًَ»3چی؟ «یَرَهُ» شد؟! حالا جوری انجام بده که کانَّهُ داری می بینی، آن هایی را که وعده های الهی است در ربط با اعمال خیر، این موجب می شود از نظر درونی، تو اشتیاقت به آخرت چی می شود؟ بیشتر بشود و بقیه روایت باشد. 1- اصول کافی جلد 2 روایت 22 صفحه 459 3- «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَةٍ خَیراًَیَرَهُ» سورۀ مبارکۀ زلزال آیه 7
قَالَ اَلْخَضِرُ لِمُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُوسَى إِنَّ أَصْلَحَ يَوْمَيْكَ اَلَّذِي هُوَ أَمَامَكَ فَانْظُرْ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ وَ خُذْ مَوْعِظَتَكَ مِنَ اَلدَّهْرِ فَإِنَّ اَلدَّهْرَ طَوِيلٌ قَصِيرٌ فَاعْمَلْ كَأَنَّكَ تَرَى ثَوَابَ عَمَلِكَ لِيَكُونَ أَطْمَعَ لَكَ فِي اَلْآخِرَةِ فَإِنَّ مَا هُوَ آتٍ مِنَ اَلدُّنْيَا كَمَا هُوَ قَدْ وَلَّى مِنْهَا . 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
27.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَنِ الصادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ : «قَالَ اَلْخَضِرُ لِمُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُوسَى إِنَّ أَصْلَحَ يَوْمَيْكَ اَلَّذِي هُوَ أَمَامَكَ فَانْظُرْ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ وَ أَعِدَّ لَهُ اَلْجَوَابَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ وَ خُذْ مَوْعِظَتَكَ مِنَ اَلدَّهْرِ فَإِنَّ اَلدَّهْرَ طَوِيلٌ قَصِيرٌ فَاعْمَلْ كَأَنَّكَ تَرَى ثَوَابَ عَمَلِكَ لِيَكُونَ أَطْمَعَ لَكَ فِي اَلْآخِرَةِ»1 ترجمه: حضرت خضر علیه السلام به حضرت موسی علیه السلام، این جملات را خطاب فرمودند: ای موسی! بهترین دو روز تو، یکی آن روزی است که تو الان در آن هستی و روزی که مقابل توست، پس دقت کن و ببین که این چه روز و فرصتی است که اکنون در دست توست و برای آن جواب آماده کن که تو را نگه می دارند و سؤال می کنند، بعد هم پند و موعظۀ خود را از روزگار بگیر که روزگار دراز کوتاه است؛ پس به گونه ای عمل کن که گویا همین الان پاداش عمل خود را می بنی تا طمع خود را در آخرت قرار بدهی. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
3.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریادرسی در لحظه ای که هیچ فریادرسی نیست❗️ 📌 دارد: شخصی آمد خدمت امام صادق(صلوات الله علیه) که عرض کرد به امام: شما یک راهی را به من نشان بدهید نسبت به شناسایی خدا. کسانی هستند که این ها با ما زیاد جدل می کنند. جواب گوی جدل این ها باشد. حضرت به او فرمود: آیا تو کشتی سوار شده ای؟ عرض کرد: بله. به او فرمود: اتّفاق افتاده است که رخنه ای در این کشتی ایجاد بشود، یک منطقه ای از آن بشکند؟ بله یابن رسول الله. آیا خطر غرق را در آن موقع درک کرده ای، که دست خوش امواج دریا بشوی؟ بلی یابن رسول الله. به ظاهر هم هیچ موجودی نباشد که بتواند شما را نجات بدهد از این امواج خروشان دریا؟ بلی یابن رسول الله. آیا در آن موقع دل تو علاقه به یک سمت و یک موجود و یک نقطه ای آیا متوجّه شده است که او بتواند تو را از این امواج نجات بدهد؟ تمام وسایل ظاهری را دارد حذف می کند. شده است؟ تعبیر خودمان : آیا در آن موقع امید این را داری که یک طوری بشود نجاتت بدهند از آنجا، کسی باشد؟ به یک جایی دلت متوجّه می شود آن موقع یا نه؟ می گوید: بلی یابن رسول الله. حضرت به او فرمود: همان خدا است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 یگانه موجودی که در همه حالت، اعتماد به اوست❗️ 📌«الله الصّمد» خدا یگانه موجودی است که منحصراً صمد است. یعنی چی؟ یعنی یگانه موجودی است که مقصود است. یگانه موجودی است که مقصودی است مورد اطمینان.، مورد اعتماد. یعنی غیر خدا مورد اعتماد نیست. غیر خدا نباید نسبت به او آهنگی باشد، قصدی باشد، به سمت او رفتنی باشد. می گویند حصر را می رساند. دارد توجّه می دهد به من انسان، ای انسان در این زندگی مادّی که قرار گرفتی، این طور نباشد که غیر خدا را هدف قرار بدهی و او را کارساز بدانی منهای خدا. اعتماد به او بکنی منهای خدا. آهنگ به سمت او داشته باشی منهای خدا. نباشد. یگانه موجودی که قصد او می شود و در حالت اعتماد به سمت او انسان می رود، او الله است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 همیشه در محضر خدا❗️ 📌این بشر نباید طوری باشد که یک شرایط اضطراری پیدا کند تا درک کند آهنگ خدا دارد. باید این را بداند در تمام احوالاتش خودا با اوست و او آهنگ خدا دارد، در تمام احوالش. بالاتر عرض کنم، این بشر نباید از نظر ظاهر خدا را جدا بداند از نظر احاطه اش بر او. باید داد بکشم خدا تا بشنود، نیست اینچنین. همیشه خودش را در محضر خدا بداند، همیشه. این خدا خدا کردن های ما، که ما خودمان را خداشناس می دانیم، چه بسا اگر دقیق در آن بشویم، می بینیم خیلی از مواردش هست برخلاف آنچه که باید باشد هست. یعنی یک بُعدی ما می بینیم بین خودمان و خدا، و حال اینکه این نیست. در تمام حالات حاضر است، ناظر است، آگاه است، احاطه دارد. گفت: بیدلی در همه احوال خدا با او چون نمی دیدش از دور خدایا می کرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
محضر مبارک مرجع والاگوهر عالم تشیع حضرت آیت الله العظمی سیستانی‌دامت‌برکاته با کمال تأسّف و تألّم ارتحال مرحومه مغفوره علویه، متعلّقه مکرّمه را محضر مستطاب جنابعالی و بیت معظّم‌له تسلیت و تعزیت گفته، ضمن آرزوی غفران و رحمت الهی برای ایشان، طول عمر با عزّت، سلامت و عافیت و مزید توفیقات آن مرجع عظیم‌الشّأن را از خداوند منّان مسئلت داریم. حسین تهرانی https://mojtabatehrani.com/%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d8%b3%d9%84%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%db%8c/
2.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 هرچه به او نزدیک تر، نیازمندی ام کمتر❗️ 📌اگر درست دقّت کنید در این«الله الصّمد» به من و توی بشر می خواهد بفهماند، ای بشر شخصیّت تو، اگر بخواهد ظاهر بشود، در موقعی ظاهر می شود که فقط آهنگ خدا داشته باشی. خودت را نباز در مقابل موجودات دیگر، تمام این ها محتاج اند، تمام این ها نیازمندند. این طور نیست که من خیال کنم که این موجود از نظر مادّی نسبت به من بی نیاز است پس من نیازمند او هستم، ، نه. بیا فکرت را بالاتر، یک نظر دیگر کن نسبت به خود او. ببینم آیا خود او نیازمند نیست؟ سراپایش نیاز است. هر دو فقیریم. هر دو دست خالی هستیم. ثروت به معنای واقعی یعنی غنا، عبارت از غنای وجودی است، هر دوی ما نیازمندیم. چرا خودم را ببازم؟ چرا شخصیّت انسانی ام را از دست بدهم؟ من هرچه نزدیک تر باشد روحم از نظر معنوی به مبدأ بی نیازی، من نیازمندی ام کمتر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 موحّدین واقعی، بی نیاز از مخلوقین❗️ 📌نگاه کنید به موحّدین واقعی این هایی که خدا را صمد می دانستند، غیر پیغمبرها بگذار کنار، غیر معصومین بگذار آن ها را کنار، مثل من و شما، این هایی که کار کردند، این هایی که درک کردند. این ها وقتی در مقابل این مظاهر مادّی قرار می گرفتند، در مقابل همین امور واهی که ما معتقدیم شخصیّت می دهد به انسان، قرار می گرفتند، هیچ گاه در نظر این ها جلوه ای نداشت، هیچ. شما نگاه کنید چه اصحاب انبیاء، چه ائمه ما، چه اصحاب پیغمبر ما، این هایی که ساخته بودند وجود خودشان را، درک کرده بودند اصلا در مقابل این مظاهر مادّی این ها، خم به ابرویشان نمی آوردند. ابوذر در مقابل عثمان قرار می گیرد، باشد. طلاها را بیاورند با تبر بشکنند، بشکنند. مسخره است. من اینجا خودم را ببازم؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
2.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خودسازی واقعی، مقصد تنها خداست❗️ 📌تو اگر بخواهی واقعآً از نظر شخصیّتی، یک تسلّط واقعی بر این عالم مادّه و طبیعت داشته باشی، خودت را بساز. خودت طلاساز شو. نه دنبال طلا بگرد ای بیچاره. یک همچنین حالتی داشته باش. کجا هستی؟ تو گل سر سبد موجودات هستی. اگر سیر بکنی تو در این مادّه تصرف می کنی. تازه اگر به آنجا رسیدی تازه می فهمی پوچ است. دنبال این و آن نرو. خدا در نهاد تو قرار داده است نیرویی را، قدرتی را، قوّه ای را که اگر او را به فعلیّت برسانی، بالاتر از این ها است. سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد/آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می کرد. دنبال چه کسی می روی؟ یک صفحه دلی به تو داده است که می توانی جهان یاب باشی. یعنی این جهان با عظمت را در خودت بیابی. روح را آن قدر وسیع کنی که احاطه بر تمام این جهان پیدا کنی، ماسوی الله. و آن هم در زمینه ای است که بدانی منحصراً مقصد خدا است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلیِّ عَلَیهِ السَّلام قَال: «صِفَتَانِ لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ اَلْأَعْمَالَ إِلاَّ بِهِما اَلتُّقَى وَ اَلْإِخْلاَصُ » 1 ترجمه: دو خصلت است که خداوند سبحان اعمال نیک را نمی پذیرد مگر به آن دو خصلت: تقوا(پرهیز از گناه) و اخلاص (فقط برای خدا کار انجام دادن) شرح: یک عبارتی است؛ ما معمولا بین خودمان متدوال است. به قول ما؛ نسبت اعمالی که فرض کنید؛ دیگری اعمال خیر انجام داده، اعمال حسنه ای انجام داده، صالحی انجام داده است. بر می گردیم، می گوییم: تَقَبَل الله، یا می گوییم: تَقَبَل الله اعمالکم، امروز می خواهم تقبل الله اعمالکم بهتان بگویم. یا فارسیش می کنیم؛ خدا قبول کند. هم فارسیش را می گوییم هم عربیش را، تَقَبَل الله اعمالکم.حالا تَقَبَل الله اعمالکم؛ حالا تو گفتی، خدا هم قبول کرد؟ چون روایت را که می خوانم از امیرالمؤمنین می خوانم. یک روایت دیگر هم می خوانم. خدمتتان عرض شود که، البته ما دعا می کنیم نه این که نکنیم. از خدا هم می خواهیم که قبول کند. اما این جور نیستش به اینکه عامل عمل، توجه می کنید؟ هر کس به هر نحو که باشد، عمل خیرش مورد قبول قرار بگیرد، مهم این است یک روایتی است از امیرالمؤمنین عَلَیهِ السَّلام است، آن جا من بخشی را می خوانم. اتفاقا عامه هم این را نقل می کنند: «کونواُ بِقَبولِ العَمل ِاَشَّدُ اِهتِماماً مِنکُم بِالعَمَل»3 امیرالمؤمنین می فرماید: که شماها کوششتان در این که عملتان قبول بشود، بیشتر باشد تا نسبت به خود عمل. «کونُوا بِقَبولِ العَمل اَشَّدُ اِهتِماماً مِنکُم بِالعَمَل» این بخش اول روایت است، بقیه هم دارد، حالا من این را خواندم. یعنی خیلی دنبال این باشیم که عملی که انجام می دهی قبول بشود. خدا بپذیرد.این مربوط به آن عامل عمل است؛ آن کسی که عمل را انجام می دهد، این کوششَش خیلی در این باشد که خدا قبول کند این را ازش.در این جا یک اسقاط تکلیف داریم و یک قبول عمل، اسقاط تکلیف از مسائل فقهی است که ما می گوییم. در رساله ها می نویسیم. مثلا، نماز، شد؛ مقدماتش، مقارناتش، گوش کنید، شرایطش و این ها، مجموعه است.به قول ما، اوَّلَهُ تکبیر، آخِرَهُ تسلیم، اول از تکبیرة الاحرام، شروع می شود، آخرش هم السلام علیکم تمام می شود. این ها همه را دقیقاً قرائتش را درست کرده، رکوع و سجود، طمانینه و استقرار همه اینها را رعایت می کند. لباسش هم، توجه کردید چه عر ض کردم؟ شرایطش را که دارد، بدن نمازگزار، طهارت از خَبَثْ، همه این ها که فقهی است اینها. حالا، این را که انجام داد، تمام شد؟ این جا تکلیف ساقط است. این خواسته به معنای ظاهریش تمام شد. حالا آیا این را قبول کرد، خدا. یا نه؟ این یک چیز دوم است که در روایات ما هست. قبولی عمل، غیر از ساقط شدن تکلیف است. این ها دو تا است. این روایات ما روی قبولی تکیه می کند. می گوید اهتمام در قبولی عمل، بیشتر ازخودش است. هی حجم عمل در نظرتان نیاید. برو دنبال این باش که حالا من یک چیزی بگویم که روایتی که معروف هم هست که می گویند دو رکعت اگر نماز انسان، مورد قبول واقع بگیرد، یقین بدانید؛ به جهنم نمی رود، در بهشت است. می گوید: قبول. هی می گوید قبول، خدا بپذیرد، 4یعنی آن چه که معراج مؤمن است. معراج برای تو حاصل بشود. «الصلاة» «معراج المؤمن» آنی که نورانیت می آورد. آنی که«تنهی عن الفحشاء و المنکر» است. این ها آثاری که درآیات و روایات، آن نمازی است که قبول بشود، این اثرها را دارد.حالا، من همه این ها را گفتم؛ می خواهم بروم، سراغ روایتی که اول خواندم. علی علیه السلام می فرماید به اینکه؛ دو چیز است که موجب می شود به اینکه نماز قبول بشود. حالا می خواستم این را بگویم، مهم این است حالا، دو چیز است که این موجب قبولی عمل می شود، عمل خیر می شود. «صِفَتانِ»، تعبیر می کند دو تا صفت است که «لا یَقبَلُ الله ُسُبحانَهُ اَلاعمال اِلّابِهِما» شد؟! و او استثنا از نفی هم کرده، که حصر هم نیست اینها، که بی برو برگرد باید این دوتا باشد تا خدا قبول بکند. به قول ما، از نظر ادبیش. دو تا صفت هست که خدا قبول نمی کند اعمال را مگر اینکه این دو تا باشد. اگر این ها نباشد، هر کدام نباشد عمل قبول نیست. تکلیف ساقط است، اما قبول نیست. چی هست آن ها. آن دو تا؟ می فرماید:«اَلتُّقَى وَ اَلْإِخْلاَصُ» یعنی چی؟ ملکه پرهیز از گناه،ملکه تقوی؛ ملکه پرهیز از گناه، فهمیدی؟ یک کسی که این از گناه کردن می ترسد گناه بکند. ممکن است غفلتا گناه ازش صادر بشود امااین به سادگی گناه نمی کند. دروغ نمی گوید، غیبت نمی کند، تهمت، مال مردم خوری نمی کند یک، دو، سه، چهار برو تا بالا. شد؟ «اَلتُّقَى» اول: ملکه تقوی. دو: عملی که انجام می دهد از لحاظ انگیزه، اخلاص است. فقط برای خدا باشد. تو این روایت علی علیه السلام، می گوید: من بهت می گویم، دو تا چیز هست. دو صفت هست که موجب قبولی عملت می شود.