eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
21.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا اَلمِائَةَ مَرَّةً وَ أَتْبَعَهَا بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّةً غُفِرَ لَهُ» 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
📚حضور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران📚 تخفیف 20% ❗️ارسال رایگان❗️ 📌بدون سقف خرید https://book.icfi.ir/book?exhibitorId=491&publisher-name=%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D9%87%20%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%20%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AD%20%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%AF%DB%8C ضمناً تخفیف روی سایت نیز فعال میباشد. @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 انتقال نور حضرت زهرا(س) به امام‌حسین (ع) ❗️ 📌حالا یک روایت دیگر می‏خوانم. در باب تسمیۀ حضرت زهرا (س) که چرا یکی از نام‌های حضرت، «زهرا» است. روایتی داریم که هر روز سه بار از حضرت زهرا (س) نوری متلألأ می‌شد و بروز و ظهور می‌کرد. یکی هنگام صبح و طلوع فجر که حضرت به نماز و عبادت می‏ایستاد. دوّم، هنگام زوال و نماز ظهر. و سوّم، هنگام غروب وقتی که حضرت خدا را تسبیح می‏کرد. در ذیل این روایت آمده است که وقتی حسین(ع) متولّد شد، این نور به او منتقل شد. این یعنی چه؟ چرا به امام حسن(ع) متلألأمنتقل نشد با اینکه ایشان قبل از برادر به‌دنیا آمد؟ یک بُعد موضوع این است که بروز و ظهور اسلام از زهرا(س) بود و این بروز و ظهور بعد از او، توسط حسین (ع)نگاه‌داری شد. چون در مقطع زمانی امامت حسین(ع) بود که دشمنان می‏خواستند ریشۀ اسلام را بکنند و حضرت نگذاشت چنین اتّفاقی بیفتد. در این روایات، اشارات زیادی هست و نباید همه‌اش را فقط به جهات ظاهری حمل کرد. من هم فقط به یک نکتۀ آن اشاره کردم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 نام فاطمه(س) یعنی خداوند دور ساخته دوستداران او را از آتش❗️ 📌روایت از امام صادق (صلوات الله علیه) است در باره وجه سوّم از برای تسمیه حضرت زهرا(س) به فاطمه(س) است؛ «قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ‏ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَ‏ اللَّهَ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَطَمَ‏ مَنْ‏ أَحَبَّهَا مِنَ‏ النَّار» چون خداوند دور ساخته است کسی که فاطمه را دوست بدارد از آتش. این هم کارسازی است. روایت دوّم از پیغمبراکرم(ص) است «قال رسول الله إِنَّمَا سُمِّيَتْ انْبَتِی فَاطِمَةَ» یا «إِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ‏ مُحِبِّيهَا مِنَ النَّارِ» اینکه من نامش را گذاشتم فاطمه و یا نامگذاری شد او به فاطمه. چون خداوند هم او را و هم دوستان او را از آتش دور کرده است. این هم از نظر قیامتی در ارتباط با دیگران؛ یعنی آن دلی که زهرا(س) را دوست بدارد به آتش جهنّم نسوزد. در این شبه‌ای نیست. امّا یک مطلب هست و او این‌ است که باید دوستی عمیق باشد؛ که در سراسر وجود انسان رسوخ کرده باشد. این دوستی سطحی نباشد. دوستی سطحی عاریتی است. از انسان هنگام مرگ مفارقت می‌کند. اگر ما بتوانیم در قیامت حبّ زهرا (س) را داشته باشیم؛ یعنی همراهمان از این دنیا ببریم. شبهه‌ای درش نیست که به آتش جهنّم نسوزیم. بحث در بردن این حبّ است، اگر سطحی باشه عاریتی است. عاریتی که شد بعد هم گرفته می‌شود. این حب هنگام مرگ از انسان مفارقت می‌کند. لذا آن دوستی همراه انسان به قیامت می‌رود که در تمام زوایای درون انسان رسوخ کرده باشد. 1-معانی الاخبار، ص64 – بحارالانوار،ج43، ص12. 2- بحارالانوار،ج43، ص16 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 نام فاطمه(س) یعنی خداوند دور ساخته دوستداران او را از آتش❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
📚جلد 38 از مجموعه اخلاق ربانی با عنوان ویژگی های نفاق و منافقین منتشر شد. 👈 @mojtabatehrani_ir
📚پنج جلد از مجموعۀ هفت جلدی آزمایش الهی با عناوین: 📕1- ویژگی‌های امتحان الهی 📕2- امتحان الهی به بلا، شکر، صبر 📕3- امتحان الهی نسبت به فتنه 📕4- امتحان الهی از فرد و جامعه 📕5- راه‌های قبولی در امتحان الهی منتشر شد. 👈 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چگونگی محافظت از خانواده️❗️ 📌پس معلوم شد دیگر‏سازی یک «امر نسبی اضافی» است؛ یعنی به همان مقدار که در بُعد معنوی‏ات پیشرفت کردی -چه در بُعد اعتقادی، چه در بُعد اخلاقی و چه در بُعد عملی- وظیفه داری دستش را بگیری. روایتی از امام‏ صادق(ع) در ذیل همین آیۀ شریفه است که شخصی از حضرت پرسید: «هَذِهِ نَفْسِی أَقِیهَا»؛ من نفس خودم را مراقبت می‏کنم، امّا «فَكَیْفَ أَقِی أَهْلِی»؛ از خانواده ام چگونه محافظت کنم؟ حضرت فرمودند: «تَأْمُرُهُمْ بِمَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا نَهَاهُمُ اللَّهُ عَنْه؛ فَإِنْ أَطَاعُوكَ كُنْتَ وَقَیْتَهُمْ وَ إِنْ عَصَوْكَ فَكُنْتَ قَدْ قَضَیْتَ مَا عَلَیْكَ»1️⃣؛ اگر دستشان را گرفتی و با تو راه آمدند که بسیار خوب است و حفظشان کردی؛ امّا اگر تو گفتی و آن‏ها گوش ندادند، تو به وظیفه ات عمل کرده ای. تو وظیفه ات در همین حدّ بود. چه بسا ظهور آیه هم در همین حدّ است. در باب امربه معروف و نهی از‏منکر هم می توان این مطلب را بیان کرد. 1️⃣بحارالأنوار، ج 97، ص 74 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مواردی که وظیفۀ دیگر سازی تشدید می شود️❗️ 📌مطلب پنجم آنکه، گاهی وظیفه و نقش سازندگی نسبت به دیگران، تشدید می شود. وظیفۀ دیگر سازی عمومی است؛ امّا گاهی این وظیفه تشدید می شود و این در صورتی است که تشخیص بدهی عمل تو، «اثرگذار» است؛ لذا اگر در چنین موردی به وظیفه ات عمل نکنی، خدا تو را در قیامت رها نمی کند. گاهی طبق وظیفه ام باید به کسی که با او ارتباط دارم، در بُعد معنوی تذکّر بدهم. البتّه کیفیّت این تذکّر دادن، بحث دیگری است؛ اصلاً نمی دانم گوش می دهد یا نه؛ اثر دارد یا نه. ولی من وظیفه دارم و باید به وظیفه ام عمل کنم؛ امّا جایی که می دانم و یقین دارم که مؤثّر است؛ یعنی می توانم اعتقادیّاتش را اصلاح کنم، اخلاقیّاتش را تصحیح کنم و بعد هم سراغ بُعد عملی اش بروم؛ اینجا وظیفۀ من خیلی سنگین می شود و أعوذبالله بی تفاوتی نسبت به او، در قیامت مؤاخذه به دنبال دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir