eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 جایگاه منافقین آخرین طبقه جهنّم❗️ 📌مطرح کردم که در آیات آمده که این رذیله از بدترین رذایل است و خداوند از نظر عذاب قیامتی و نسبت به منافقین، آخرین طبقۀ جهنّم را مطرح می‎فرماید، که دلیل بر همین بدترین بودن آن است. می‌فرماید:«إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ...»، ولی راجع‌به کافر این تعبیر را نداریم و هیچ جا چنین موضوعی را نمی‎بینیم. حالا نسبت به این مسئله کمی توضیح می‌دهم که همه‌اش تأیید همین مطلب است که نفاق بدترین رذیله است. مطرح کردم که قرآن در مورد شیطان می‎فرماید: برای انسان دشمن است. صحبت در مورد مؤمن هم نیست و برای انسان است. در مورد کافر می‌گوید: دشمن و عدوّ مؤمن است و در مورد منافق می‌گوید که او هم دشمن مؤمن است. امّا بیان کردم که وقتی خداوند دشمنیِ او را می‎گوید، خودِ خدا می‎فرماید: خدا مرگ‌شان بدهد! ولی راجع‌به کافر و شیطان هم نمی‌گوید: خدا مرگش بدهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دقّت کنید انسان به تدریج به نفاق کشیده می‌شود❗️ 📌می‎خواستم بیان کنم که انسان گاهی به‌صورت ناخودآگاه به رذیله‌ای مبتلا می‎شود. من در این جلسات مراجعاتی به خصوص از طبقۀ جوان و تحصیل‌کرده داشتم که می‌گفتند: اصلاً خودمان نمی‎دانستیم که مریض هستیم. توجّه کنید که به تدریج اتّفاق می‌افتد و انسان از ابتدا که در این عالم می‌آید، این‌طور نیست که آلوده باشد. این دل و صفحۀ روح پاک است و به تعبیر امام(ره) هیچ نقشی ندارد. حتّی ایشان می‎فرمود: نه فضایل و نه رذایل این‌گونه نیست. نقّاش، من و تو هستیم، ببین روی این صفحه چه می‎کشی، فرشته یا درنده می‎کشی؟ کدام‌یک از آن‌هاست. گفتم: بر اساس آیات قرآنی، نفاق بدترین، زشت‌ترین، کثیف‌ترین و خبیث‌ترین رذیلۀ نفسانی است که انسان را مسخ می‎کند و به‌صورت شیطان در می‌آورد. گفتم: در قرآن ما یک حزب شیطان و یک حزب‌الله داریم. که به منافقین حزب شیطان می‌گوید: به یهود، نصارا و مشرکین نمی‌گوید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 هشدار به جوان‌ها در باره نفاق❗️ 📌بنابراین، اوّلاً تدریجی است. بعد هم در آخر کار انسان مسخ می‌شود و به‌صورت شیطان درمی‌آید و حشرش هم شیطانی است؛ یعنیِ صورت ملکوتی، باطنی و ذاتی، اخیره و فعلی‌اش شیطان می‌شود. وقتی به این صورت درآمد، دیگر اصلاً آن فطریات انسانی که در هر انسان است، از او محو می‌شود و از هیچ جنایتی فروگذار نمی‎کند. در قرآن و روایات آمده که هر گناهی را مرتکب می‌شود و اصلاً برایش قُبحی ندارد و از عقل عملی خبری نیست. توجّه کنید که مسلوب‌العقل است و چنین حالتی پیدا می‎کند! می‎خواستم به جوان‌ها بگویم که مواظب باشید، یک‌وقت خدای نکرده در این مسیر –آن هم ناخودآگاه- قرار نگیرید که گفتم: به تدریج است. تأکید می‎کنم که مراقب باشید، و آن هم بر اساس مواردی است که در آیات آمده است. ابتدا انسان فریب مسائل دنیایی را می‌خورد و از این راه وارد می‌شود. هیچ وقت منافق شعار الهی -به آن معنا- نمی‌دهد. امر به منکر و نهی از معروف می‌کند. هر جا دیدی یک کجی از نظر مسائل و احکام شرع ایجاد شد و مسئلۀ شرعی او درست نمی‌باشد، فرار کن. مراقب باش که منافق فریب می‌دهد و شعارش بَطن و فَرْج؛ شکم و زیر شکم است؛ شهوت جنسی و شهوت بطنی است. از این راه تو را می‎کشد و می‌گوید: بیا که می‎خواهم اداره‌ات بکنم. وقتی رفتی، به تدریج از دین و انسانیّت تو را تخلیه می‌کند و در نهایت تو را مسخ‌ می‎کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 نفاق زن و مرد ندارد❗️ 📌همین آیه‌ای است که اوّل بحث تلاوت می‌کنم؛ می‌فرماید:«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ...» 1️⃣. اینجا این خصوصیّات را می‌گوید و بعد سراغ مؤمنین می‌رود و می‌فرماید:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ...» 2️⃣ ، که به چنین بیانی، مقابله3️⃣ می‌گوییم. چند مطلب در مورد این آیات مطرح است. اوّل، در «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»، یک ضابطۀ کلّی را مطرح می‌کند؛ یعنی نفاق مرد و زن ندارد و همه در تخریب جامعه مشابه و از یک قُماش هستند؛ چون بعدش می‌گوید:«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»، که دیگر مسئله مربوط‌به جامعه است و مربوط‌به شخص نیست. مربوط‌به فسادی است که آن‌ها در جامعه ترویج می‎کنند؛ یعنی در مورد زن و مردش فرقی نمی‌کند و کسی که مبتلای به این رذیله است، در اینکه تخریب می‎کند، مشابهت دارند. ص 204 1️⃣سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 67. 2️⃣و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند و نماز را بر پا مى‌كنند و زكات مى‏‌دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‏برند. آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمت‌شان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است. سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 71. 3️⃣دو چیز را با هم روبرو و مقایسه کردن 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین محبّت و سازندگی نسبت به جامعه ندارند ❗️ 📌ولی در آیه‌ای که راجع‌به مؤمن و مؤمنات است، تعبیری اضافه دارد و می‌فرماید:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ»1️⃣، ندارد:«بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»، بلکه می‌فرماید:«بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ». می‎خواهد بین مؤمن و منافق در روابط اجتماعی فرق بگذارد و بگوید که در روابط اجتماعی کسی که اهل ایمان است، چه زن و چه مرد، نقش سازندگی دارد و نقش سازندگی‌اش بر محور رابطۀ محبّتی است. خوب دقّت کنید که تعبیر «أَوْلِيَاءُ» دارد! ولی به معنای این است که به هم محبّت دارند، دوستدار و دلسوز یکدیگر هستند؛ چون همدیگر را دوست دارند و دلسوزند؛ لذا نقش سازندگی نسبت به هم دارند. اگر ببیند کسی دارد مسیر کجی را انتخاب می‎کند یا چیزی از دستش می‌رود، به او تذکّر می‌دهد و او را می‎سازد. طردش نمی‎کند، مؤمن و مؤمنه این‌گونه هستند که دلسوزند و بین آن‌ها یک حلقۀ مودّتی و دلسوزی برقرار است؛ لذا نقش سازندگی دارند. ولی این حلقۀ مودّتی بین منافقین وجود ندارد؛ لذا آن‌ها همدیگر را حذف می‎کنند و دیدید که تصفیۀ درون گروهی دارند. در آن آیه تعبیر «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ» ندارد؛ یعنی –به اصطلاح- فقط در قُماش تخریب هستند و بین‌شان از مودّت، محبّت و سازندگی اصلاً خبری نیست؛ لذا اگر با کسی برخورد کنند که با آن‌ها نسازد، حذفش می‎کنند. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 71. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین در جامعه ترویج فساد می‌کنند❗️ 📌دوّم، بعد در آیه می‌فرماید:«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»1️⃣؛ وارد خصوصیّات می‌شود و می‌گوید که کارشان این است که آن‌ها اصلاً به حُسن و قبح قایل نیستند. در جلسات گذشته مطرح کردم که منکر، قبیح است و معروف، حَسَن است. آن‌ها قایل به حُسن و قبحِ عقلی یا شرعی نیستند. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»؛ یعنی که برعکس هم هستند و امر به قبیح می‎کنند و آن را در جامعه ترویج می‎کنند و فساد می‌کنند. گفتم: شعارشان اصلاح طلبی است و زیر این شعار افساد می‎کنند. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»؛ و بعد هم، «وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»؛ از معروف و امور خوب هم نهی می‎کنند، در رابطه حَسن، چه حَسن عقلی و شرعی هم تفاوتی ندارد. این معنایش همان است. مثلاً مسئلۀ ظلم و عدل، حُسن و قبح عقلی است. ظلم، قبیحِ عقلی و عدل، حَسن عقلی است. آن‌ها در مورد این‌ها این‌گونه هستند، چه برسد که با مسائل شرعی برخورد داشته باشند. سوّم، «وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ»1؛ این را بدانید که منافق به سمت عمل خوب دست دراز نمی‎کند و دستش را عقب می‎کشد. از نظر ترویجی و تبلیغاتی، تبلیغاتش بر این محور است که دیگران را از عملِ نیک شرعی و عقلی باز می‌دارد. از این طرف، زشتی‎های شرعی و عقلی را ترویج می‌کند. از نظر عملی هم دستش به سمت معروف نمی‌رود، و کنار می‌کشد. ص 206 1️⃣سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 67. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir