eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 راه رسیدن به وادی انسانیّت❗️ 📌غايتِ بعثتِ من اين است كه تو برسی به مكارم اخلاق. كرامت‌های به اصطلاح اخلاقی. چون سرنوشت آن‌ها در آينده‌شان بستگي به همين مكارمِ اخلاقی دارد. من يك وقتی گفتم عمل ملكه ساز است، اگر نيك باشد كرامت آفرين است، و اگر زشت باشد رذيله آفرين است برای انسان. بهشت و جهنّم و «جنّت» و «نار» انسان هم همان است. انبيا آمدند براي اين، گفتند سطحی نگری نداشته باشيد نسبت به اعمالتان. آن وقت همين ملكات نفسانيّه است كه اثر مستقيم دارد روی اعتقادات. مكارم اخلاق از عمل بايد او پيدا شود كه او رابطه با عمل دارد. راجع به اعمال می‌گويند چه بكن چه نكن. اين پيدا شود آن وقت آن مرحله بعدی او رُسوخ پيدا می‌كند، اعتقادات اگر انسان بخواهد به بلوغ انسانيّت‌اش برسد راهی جز اين ندارد كه مؤدّب بشود به آداب الهی، و ادب الهيّه هم همين اعمال حسنه است كه از آن مكارم اخلاق پيدا بايد بشود برايش، و الّا انسان نيست. بعثت پيغمبر ؛ سه تا بلوغ بوده است. هم بلوغ رسالت بود، هم بلوغ ولايت بود، هم بلوغ انسانيّت بود. پيغمبر بالغِ انبيا است، علی عليه السلام بالغِ اوليا است. و انسان از عصر پيغمبر به اين طرف است كه به‌بلوغ انسانيّت رسيده است؛ كه قابل است برای ادراكاتِ آن معانی كه انسان‌های قبلی‌اش آن معرفت‌ها را نمی‌توانستد پيدا بكند. . بنابراين زير بنای انسانيّت انسان و غايت بعثت انبيا و دعوت‌های آن‌ها نتيجه‌اش مكارم اخلاق است و بس. ما واجبات و محرّمات را يك چيزی مثل دمپای گرفته‌ايم، مي‌گوييم خب يك ذكری بگوييم «يا قدّوسی» بِكِشَم تا آدم بشوم. آدم می‌خواهی بشوی؟ بايد بفهمی اعمالت در آن حكمت‌هايی است؛ و اين حكمت‌ها را تمام فلاسفه عالم نتوانستند جمع بشوند بفهمند چيست. و رابطه است بين عمل تو و عالم غيب. كه انبيا آمدند وجز وحی هم گفتيم راه را با چيز ديگر نمی‌تواند به تو نشان دهد. برای اينكه اين را به تو بفهمانم. چه می‌كنی؟ برو كارهايت را درست بكن. درست كردی به مكارم اخلاق رسيدی آنجا است كه به وادی انسانيّت پا می‌گذاری، آدم می‌شوی. راه منحصر به همين است. و غايت بعثت هم همين بوده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خوشا به حال کسانی که از ماه رجب بهره بردند❗️ 📌كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِذَا جَاءَ شَهْرُ رَجَبٍ‏ جَمَعَ‏ الْمُسْلِمِينَ پيغمبر وقتي ماه رجب وارد می‌شد مسلمين را جمع كرد ، «وَ قَامَ فِيهِمْ خَطِيباً»؛ می ايستاد براي آنها خطبه می‌خواند يكی از جملات خطبه‌اش اين است «أَيُّهَا الْمُسْلِمُونَ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ عَظِيمٌ مُبَارَكٌ»؛ مسلمان‌ها سايه افكند اين ماه بزرگ مبارك بر شما؛ «وَ هُوَ شَهْرُ الْأَصَبِّ يَصُبُّ فِيهِ الرَّحْمَةَ عَلَى مَنْ عَبَدَهُ»1️⃣؛ در اين ماه می ريزد رحمت بر آن بنده‌ای كه عبادت كند خدا را. روايات زيادی داريم كه در آن روايت از پيغمبراكرم(ص) است به اينكه در اين ماه زياد استغفار كنيد. خوشا به حال آن كسانی كه موفق شدند اين استغفارهای كه وارد بود، دعاهايی كه وارد بود خواندند، محروم نشدند از اين رحمتهايی كه در اين ماه بر اين امّت ريخت. ما در بين ماه‌ها می‌بينيم؛ آقا خيلی عظمت داره، بعثت پيغمبر اكرم در اين ماه است. ماه، ماه ولايت است علی‌عليه السلام تولّدش در اين ماه است. ماه ماه بزرگی بود ما نمی بينيم در بين ماه‌ها آنطوری كه نسبت به اين ماه وارد شده است. عظمتش داشته باشيم. لذا من قصدم اين بود به دوستان تذكّر بدهم اين ساعاتی كه از اين ماه باقی مانده ازش بهره بگيريد. زياد همين جمله ای را كه از پيغمبر اكرم(ص) است بگوييد استغفر الله و اسئله التوبه كه ان شاءالله آماده بشيم برای ضيافت الله كه ماه مبارك رمضان است. اللهم صل علي محمد و آل محمد 1️⃣بحار الأنوار،ج‏94، ص 47 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
32.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خوشا به حال کسانی که از ماه رجب بهره بردند❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 درب خیر در ماه رجب بسته شد ولی در ماه شعبان درب دیگری باز گردید❗️ 📌ماه رجب یک ماهی بود که درب‌های خیر باز بود برای ما. فهمیدیدم به اینکه بسته شد دیگر دیشب بسته شد. اصلاً فهمیدی؟ بستند. مثل اینکه یک شب ما اینجا نشستیم و شروع کردیم با دوستان صحبت کردن. بابا قدر بدانید. در روایت دارد که ماه رجب که وارد می‎شود درب خیر باز شده است. هر شب از اول شب تا به صبح فرشتۀ الهی به نام داعی فریاد می‎کند بیایید، بیایید. آی گناه‌کارها بیایید، مغفرت هست در این ماه. مغفرت هست، رحمت هست عفو است. نمی‎خواهم حالا. دیگر از دیشب هیچ از این صدا و ندا خبری نیست. تمام شد. در بسته شد مؤمن که از این‌ها غفلت نمی‎کند که. امّا من یک مطلبی را عرض کنم. درست است که آن درب بسته شد، آن باب خیر بسته شد. ولی در روایت داریم که پیغمبر اکرم می‌فرماید که از امروز روز اوّل ماه شعبان باز یک درب دیگر باز شده است؛ غفلت نکنید. در روایت دارد که پیغمبر اکرم فرمود روز اول ماه شعبان که می‎شود درب بهشت باز می‎شود خدا امر می‎کند به شجرۀ طوبی نزدیک به دنیا بیاید. می‎آید. شاخه‎هایش را می‎گوید که در دنیا آویزان کند وقتی که آویزان کرد. هر کس یکی از این شاخه‎های درخت طوبی را به آن متمسک بشود او را به سوی بهشت می‎کشاند. و شجرۀ زقوم هم آنرا هم شاخه‎هایش را می‎افکند و هر کس متمسک به آن بشود آنرا به سوی جهّنم می‎کشاند. ما روایت داریم از پیغمبر اکرم. خب این درب باز شده است خب انسان باید از این درب استفاده بکند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
25.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 درب خیر در ماه رجب بسته شد ولی در ماه شعبان درب دیگری باز گردید❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سفارش برای ماه شعبان❗️ 📌لذا دوستان سفارش می‎کنم؛ که ماه شعبان است وارد شدیم. در این ماه هم استغفار وارد شده است. خیلی استغفار بکنید. بگذارید که یک مقدار یواش یواش تمیز بشویم،شاید قابلیّت داشته باشیم که سر سفرۀ ماه رمضان برویم دیگر. این ضیافت الله. آخر کثیف‌ها را آنجا راه نمی‎دهند که. «دعیتم الی ضیافه الله». این استغفارهایی که در ماه رجب آمده است؛ در ماه شعبان آمده است، این‌ها برای خاطر این است که شست‌وشو بکنیم خودمان را آخر تا کی. تا کی اولیا خدا را به زحمت بیندازیم. من چه تعبیری بکنیم. که پیغمبر اکرم بخواهد که شفاعت ما را بکند نعوذبالله. ما از خدا خجالت بکنیم. این روایتی که از پیغمبر اکرم است دارد «شَعْبَانَ شَهْرِی». ماه شعبان ماه من پیغمبر است. «رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَی شَهرِی»1️⃣. خدا رحمت کند آن کسی را که مرا کمک کند در این شهر. می‎فهمی که یعنی چه؟ من را کمک کند؟ یک بردش کند که اگر در این ماه شماها بیایید بدی‌ها را کنار بگذارید. و بی حیایی ها را کنار بگذارید، حریم خدا را حفظ بکنید من را کمک کردید به اینکه اگر بخواهم که شفاعتتان را بکنم دیگر زیاد به دشواری نیفتم. یک بُعدش این است. من را کمکم کنید. کمکم کنید برای خودتان به خصوص من این‌را تأکید می‌کنم راجع به استغفارها. که این‌ها یک نوع خانه تکانی درونی است برای ما. 1️⃣بحارالأنوار، ج 94، ص 79 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سرِّ مَکیدن زبان پیامبر‌اکرم(ص)❗️ 📌در باب تولّد امام ‏حسین(ع) این روایت را دیدم که بسیاری نقل کرده‌اند. حدود هفت نفر از بزرگان تاریخ نویس ما می‎گویند: تولّد امام حسین(ع) پنجشنبه بوده است. ان‏شاءالله که خداوند عنایتی داشته باشد و توفیقی نصیب ما بکند و بتوانیم در همین مسیر هدایتی قرار بگیریم و اگر بتوانیم دیگران را هم همراهی کنیم. در بعضی از روایات دارد: وقتی امام حسین(ع)‎ به دنیا آمد قبل از آنکه شیر بخورد، چهل روز پیغمبراکرم(ص) زبان مبارکش را در دهان امام حسین(ع) می‎گذاشت و او می‎مکید. این مطالب نکات دقیقی دارد. یعنی چه؟ یعنی آنچه امام حسین(ع) می‎گوید و ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. ظاهر مطلب این است، و الّا خیلی مطلب دارد. آنچه ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. و در اینکه ایصال به مطلوب می‌کند شبهه‌ای درش نیست در ابعاد گوناگون دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ روی عَنِ الحُسَینِ اَبنِ عَلِیٍّ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ: « الِاسْتِدْرَاجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ يُسْبِغَ عَلَيْهِ النِّعَمَ وَ يَسْلُبَهُ‌ الشُّكْرَ»1️⃣ ترجمه: استدراج از ناحیه خداوند نسبت به بنده اش این است که انواع نعمت ها را به سوی او سرازیر می کند واز طرفی حالت های شکر را از او ربوده و سلب می کند. شرح: روایت از امام حسین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: استدراج از ناحیه خداوند نسبت به بنده اش، معناش این است که نعمت را نسبت به او؛ یعنی بنده سرازیر می کند و از طرفی هم شکر را از او می رباید. من در گذشته، روایات متعدّدی را در ارتباط با مسئله رابطه بین حوادث، گرفتاری ها و مسئله معصیت گفتم؛ ولی حالا این جا، جاش نیست. البته در روایات هم داریم که استدراج معنایش چی هست. در این جا، امام حسین صلوات الله علیه این را می فرماید: معنا می‌کند استدراج را. خدا به بنده‌اش نعمت می‌دهد؛ ولی از آن طرف هم، یک جوری است که او شکر آن را هم نمی‌کند. یعنی آن حالت شکرگزاری را از او سلب می‌کند. خب، این جا به قول ما طلبه‌ها، خب چرا؟! هان! چرا؟ نعمت را بهش دادی؟ هان! توفیق شکر هم بهش بده. این یعنی چی؟ حالا این جا، جای این بحث‌های طلبگی نیست، هان!. با این عبارت؟ «أَنْ يُسْبِغَ عَلَيْهِ النِّعَمَ وَ يَسْلُبَهُ‌ الشُّكْرَ» شکر را هم ازش می‌گیرد که نتواند شکر کند. چرا؟ چه جوری می‌شود که این جوری می‌شود؟ به قول ما؛ حالا می گویم که چه جوری می‌شود، قشنگ!. نمی توانم اینجا زیاد روایت بخوانم، در یک روایتی از امام صادق صلوات الله علیه هست که این طور است که به تو نعمت را می‌دهد. تو آن نعمت را در راه معصیتش خرج می‌کنی. فهمیدی؟! گناه می‌کنی، هان! این را بهتان بگویم‌ها؛ چشم، گوش، دست، پا، تمام قوا نعمت خدا است. فهمیدی؟ نعمت، پول نیست، اسکناس نیست‌ها، هان!.. چشم‌هات را باز کن. فهمیدی؟! نعمت متصّله، منفصله این‌جا، جای این حرف‌ها نیست، تمام سرتا پایت و آن چه متعلّق به توست، نعمت خداست. فهمیدی؟! همه این‌ها را به تو داده، در راه حرام مصرف کردی، گناه کردی. مهلت به تو می‌دهد، مهلت به تو می‌دهد!! که ببیند تو استغفار می‌کنی، توبه می‌کنی، هان! از این چی؟ از این گناهت یا نه. فهمیدی چه می گویم؟ این را که من دارم می‌گویم، روایت است. مال امام صادق صلوات الله علیه. (نمی خواهم روایت را بخوانم چون فرصت این‌ها راندارم، شد؟!) «...اِنَّما نُملی لَهُم لِیَزدادُوا اِثماً»2 تو آیه هم هست. این‌جا، جای این حرف‌ها نیست . گوش کنید. مهلت می‌دهد که ببیند، استغفار می‌کنی از این گناهت. هان یا نه؟ استغفار کردی مسئله‌ای نیستش، نکردی! فهمیدی؟! آن وقت، آن جا است که تجدید نعمت می‌کند. فهمیدی؟! تجدید نعمت که کرد، دیگر توفیق شکرگزاری را ازت می‌گیرد. اینجا است، بی‌حساب نیست. آن وقت، آن‌جا است که به وادی کفر کشیده می‌شوی. فهمیدی؟! کفّار دیدید که وضع مادّیشان خوب است. من یک وقت این را گفتم. چرا آن‌ها وضع شان خوب است در عین حال هم، خدا بهشان می‌دهد؟ آن برای خاطر این است. گوش می‌کنید، چه می‌خواهم بگویم؟ تو مثل آن ها هستی، فرق نمی‌کنی. تو هم با کافر یکی هستی از این جهت؛ نعمت را به تو داد، رفتی چکار کردی؟ در راه چی؟ غضب الهی مصرف کردی. درست! مهلت. استغفار کردی، هان، نه، نکردی! گرفتاری‌ها از هم اینجا پیدا می شود. این‌ها همه نعمت است، گرفتاری‌ها. برای این که پس گردنی است که چشم‌هایت را باز کنی که بگویی: خدایا غلط کردم، آن یکیش را، بدترش را هم خوردم. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ صریح می گویم، درست است یا نه؟ نکردی این کار را، تجدید نعمت می‌کند. تو روایت از امام صادق صلوات الله علیه است. تجدید نعمت کرد، سلب می‌کند، شکر را از تو. شد؟! آن‌جا است که به وادی کفر کشیده می شوی. همچین صریح گفتم.