7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافقین خدا را فراموش کرده خدا هم آن ها را فراموش میکند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 حالت منافق در نماز، سجده و بین آن❗️
📌«وَ إِذَا سَجَدَ نَقَرَ»؛ وقتی سجده میکند، مثل پرندههاست که منقار به زمین میزنند؛ کنایه از اینکه حال این را ندارد که سجدهاش را طولانی بکند یا آرام بگیرد. دیدید که پرندهها به شکلی نوک به زمین میزنند، که نوکش را نگذاشته، بلند میشود. چون در درونش هیچ خبری از خضوع؛ یعنی حالت فروتنی که باید نسبت به خالقش داشته باشد، نیست.
«وَ إِذَا جَلَسَ شَغَرَ»؛ بین دو سجده باید بنشیند و توقّف بکند، یا بعد آن نشستن باید حرکت کند. امّا هیچ حالت طمأنینه و آرامشی ندارد؛ مثل اینکه –به اصطلاح- سوزن زیرش گذاشتهاند و نمیتواند آرام و قرار بگیرد. «وَ إِذَا جَلَسَ شَغَرَ...» 1️⃣ ؛ یک مرتبه میپَرد و توقّف نمیکند. همۀ این موارد گویای همان «اعْتَرَضَ» است. اصلاً این اعمال نماز و این عمل معنوی-عبادی-الهی که از او صادر میشود، هیچ قسمت آن جنبۀ الهی ندارد و تنها یک ظاهر است.
این ظاهر را برای چه کسی درمیآورد؟ «يُرَاءُونَ النَّاسَ»2️⃣؛ برای مردم این کارها را میکند و تمامش گویای این معناست که از معنویّت تهی است. اگر هم دیدی عملی از او صادر میشود که رنگ ظاهریاش الهی است، بدان که پوچ است؛ لذا در این روایت حضرت بر روی یکی یکی آنها دست میگذارد. میگوید: «إِعتَرَضَ»، «رَکَعَ»، «سَجَدَ» و «جَلَسَ». همینگونه تند تند میفرماید.
1️⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج64، ص 291
2️⃣سورۀ مبارکۀ نسا؛ آیۀ 142
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 حالت منافق در نماز، سجده و بین آن❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 حالت منافق در نماز، ایستادن و رکوع ❗️
📌 امامزینالعابدین(ع) میفرماید:«...إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ اعْتَرَضَ»؛ وقتی به نماز میایستد، روگردانِ از خداست. توجّه او به غیر خداست. اعتراض، به معنای رو برگرداندن به طرف دیگر است. مثل اینکه اینجا یک نفر ایستاده و نمیخواهم با او حرف بزنم و رویم را برمیگردانم. که این تعبیر؛ یعنی در درون رویش به سمت خدا نیست، رویش را از خدا برگردانده است.
این حرکاتی که در نماز هست، هر کدام گویای یک حالت درونی است و حضرت آنها را یکی یکی مطرح میکند: «وَ إِذَا رَكَعَ رَبَضَ»1️⃣؛ وقتی به رکوع میرود، مثل چهارپایان است که میخواهند زانو خم کنند و به زمین بیایند. مانند حیوان فرود میآید؛ یعنی آن حالتی که در درون مصلّی در ارتباط با رکوع وجود دارد، که عبارت از کُرنش نسبت به خالقش است، در او نیست و مثل حیوان خم میشود.
1️⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج64، ص 291
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 حالت منافق در نماز، ایستادن و رکوع ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافق دروغ می گوید و خلف وعده میکند❗️
📌امامصادق(ع) از پدر بزرگوارشان امامباقر(ع) نقل میکنند که پیامبراکرم(ص) فرمودند:«...وَ لِلْمُنَافِقِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ»؛ منافق سه نشانه و مشخّصه دارد: «إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ». حرف که میزند، دروغ میگوید، «وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ». تعبیر اوّل، دروغ اِخباری و این تعبیر دروغ انشایی است؛ یعنی وقتی وعده میکند، خُلف وعده میکند، یا آن موقع مردّد است و دروغ میگوید. در حالی که باید بگوید: مردّد هستم. امّا اظهار جزم میکند که انجام میدهم. یا اصلاً برعکسش مدّنظرش است. «وَ إِذَا ائْتُمِنَ خَانَ»1️⃣.
در روایتی که ابوحمزۀ ثمالی نقل میکند، امامزینالعابدین(ع) مشخّصههای منافق را میفرماید. در قسمتی از روایت فرمودند:«...إِنْ حَدَّثَكَ كَذَبَكَ وَ إِنْ وَعَدَكَ أَخْلَفَكَ...» 2️⃣.
امامصادق(ع) میفرماید:«...عَلَامَةُ النِّفَاقِ قِلَّةُ الْمُبَالاةِ بِالْكَذِبِ...» 3️⃣ ؛ نشانه و مشخّصۀ نفاق این است که باکی از دروغ ندارد.
1️⃣بحار الأنوار، ج6974، ص: 206
2️⃣گر با تو سخن گويد به تو دروغ مىگويد. و اگر وعدهات دهد، عمل نخواهد کرد. امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج64، ص 291
3️⃣بحار الأنوار، ج69، ص 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافق دروغ می گوید و خلف وعده میکند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافق؛ روز و شب به فکر خوردن و خوابیدن است❗️
📌لذا در ادامۀ همان روایت و تحت دو مثال، امامزینالعابدین(ع) این موضوع را مطرح میکند و میفرماید: «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الطَّعَامُ وَ هُوَ مُفْطِرٌ»؛ روز را به شب میآورد، امّا همهاش در فکر این است که شام چه بخورم. در حالی که آن روز نه گرسنگی و نه تشنگی کشیده است و مرتّب هم در روز خورده است. حضرت شهوت بَطن را مطرح میکند. چرا؟ چون فقط دنبال این است؛ یعنی هدفش خواستههای حیوانی –از هر نوعش- است. «وَ يُصْبِحُ»؛ شب را به روز میآورد، «وَ هَمُّهُ النَّوْمُ وَ لَمْ يَسْهَرْ...» 1️⃣ ؛ شب تا صبح هم خوابیده و بیداری نکشیده است، امّا باز که بیدار شد، در فکر این است که دو مرتبه استراحت بکند. حضرت دو مثال را میفرماید؛ یعنی بهرهای از انسانیّت نبرده است و مانند حیوان دنبال آخور و طویلهاش است. خدا نکند کسی به این ملکه و رذیلۀ نفسانی مبتلا شده و مسخ شود.
1️⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج64، ص 291
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافق؛ روز و شب به فکر خوردن و خوابیدن است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافق در ظاهر ذکر خدا می گوید ولی در باطن بی خبر است❗️
📌در آیۀ شریفه داشت:«وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا»؛ آیا معلوم میشود به یاد خدا میافتد، امّا کم میافتد؟ نهخیر، در روایتی امامعلی(ع) توضیح این قسمت آیه را میفرماید:«مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي السِّرِّ فَقَدْ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً»؛ کسی که به یاد خدا در درونش بیفتد، ذکرِ کثیر دارد. این کثرت، به معنای کثرت مادّی نیست؛ یعنی با میزان مادّی آن را نسنجیده است. این یادِ خدا در درون، ذکرالله کثیر است. «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ كَانُوا يَذْكُرُونَ اللَّهَ عَلَانِيَةً وَ لَا يَذْكُرُونَهُ فِي السِّرِّ»؛ منافقین از نظر ظاهری میگویند: ما داریم یاد خدا میکنیم، ولی از نظر باطن بیخبر از خدا هستند؛ چون «إِعتَرَضَ». «فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا»1️⃣.
قلّت و کثرت در این آیه معنای ظریف و لطیف دیگری - بر طبق این روایت- پیدا میکند. کثرت مربوطبه باطن و قلّت مربوطبه ظاهر است؛ یعنی منافق ذکر و یاد خدای کثیری در درون ندارد، ولی از نظر بیرون نشان میدهد که دارم یاد خدا میکنم. «قَلِيلًا»؛ یعنی نه اینکه در درون به یاد خداست، ولی کم است؛ یعنی اصلاً در درونش خبری از خدا نیست و ظاهرساز است.
1️⃣الكافي، ج2، ص 501 - وسائل الشیعه، ج7، ص164 - بحار الأنوار، ج90، ص، 342
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافق در ظاهر ذکر خدا می گوید ولی در باطن بی خبر است❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: خشنود به دوری از رحمت خداست❗️
📌در روایتی امامصادق(ع) خصوصیّات اهل نفاق را شمارش میکند، البتّه در آخر، خودِ حضرت میفرماید به اینکه بیش از آنهاست. روایت در بحار آمده است که یکی یکی آنها را میخوانم. میفرماید:«الْمُنَافِقُ قَدْ رَضِيَ بِبُعْدِهِ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَى»؛ شخصی که مبتلا به این رذیله است، خشنود است که دور از رحمت خداست. خیلی بد حالتی است که کسی خشنود به دوری از رحمت خدا باشد.
بعد حضرت در مورد علّتش میفرماید:«لِأَنَّهُ يَأْتِي بِأَعْمَالِهِ الظَّاهِرَةِ شَبِيهاً بِالشَّرِيعَةِ»؛ برای آنکه اعمال ظاهری را که مسلمانها انجام میدهند، او هم انجام میدهد، «شَبِيهاً بِالشَّرِيعَةِ»1️⃣؛ در اعمال دینی ظاهرساز است؛ یعنی این عملها پوچ است و محتوا ندارد؛ چون تنها یک اسکلتی است که فقط برای ظاهرسازی آن کار را میکند و در آن هیچ خدا مطرح نیست. چه کسی از رحمت خدا خشنود است و میخواهد نزدیک به رحمت بشود؟ کسی که اعمال ظاهر شریعت را برای خدا به جا بیاورد؛ چون میگوییم: این اعمال موجب قُرب است. او همین عمل را انجام میدهد، امّا برای او قُرب نمیآورد؛ بلکه خشنود است که از رحمت حق دور است؛ یعنی بی محتوایی نسبت به اعمال و ظاهرسازی دارد.
1️⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج69، ص: 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه پانزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir