8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: برای هر حقّی باطلی می تراشند ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 گرفتاریهای ائمّه از منافقین ❗️
📌خدا شاهد است که هر وقت فکر می کنم که ائمّۀ ما گرفتار چه کسانی شده بودند، همینطور ناراحتم و این ناراحتی، همیشگی من است، وقتی به فکر ائمّۀمان می افتم. آنها چه کسانی بودند؟ آنها را که ما نمیتوانیم بهصورت درست بشناسیم. امّا آنقدر می دانیم که مافوق بشر هستند. آنها گرفتار چه کسانی شدند؟ کسانی که نگذاشتند آنها معارف را بگویند.
وقتی امامعلی(ع) بالای منبر می فرماید:«...سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي...» 1️⃣، آن خبیث میگوید: بگو ریشهای من چند دانه است؟ تو را به خدا این احمقها را ببینید که چه کسانی هستند! او می توانست از اسرار خلقت سؤال بکند. امامعلی(ع) میگوید: من به راه آسمانها بیشتر از راههای زمین آشنا هستم2️⃣، وقتی از او سؤال می کنند. آن موقع که ستاره ها و... را نمیشناختند و آسمان را نقرهکوب می دانستند و زمین را کروی در نظر نمیگرفتند. امامعلی(ع) اوّلین کسی بود که فرمود:«هَذِهِ النُّجُومُ الَّتِي فِي السَّمَاءِ مَدَائِنُ مِثْلُ الْمَدَائِنِ»3️⃣.
ببینیم که حضرت گرفتار چه کسانی بود! چهار نفر فهمیده در بین آنها نبود که سؤالهای بهتری از حضرت بکند. همین افراد دورش را گرفته بودند، و هدفشان چند روز حکومت دنیوی بود.
1️⃣ارشاد، ج1، ص330 - بحار الأنوار، ج10، ص 125
2️⃣فلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ الْأَرْضِ. نهج البلاغه، خطبۀ 189
3️⃣اين ستارهها كه در آسمانند شهرهائى هستند مانند شهرهائى كه در زمينند و هر كدام با ستونى از نور وابستهاند كه درازيش در آسمان مسافت 250 سال است . بحار الأنوار، ج55، ص 91
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 گرفتاریهای ائمّه از منافقین ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: بیهودهگو و مسخره کننده دین هستند ❗️
📌در ادامه امامصادق(ع) میفرماید:«وَ هُوَ لَاغٍ»؛ «لاغی» کسی است که سخنهای بیهوده میگوید. از خصوصیّات منافقین بیهودهگویی است. «وَ هُوَ لَاغٍ بَاغٍ»؛ او گستاخ است. «لَاهٍ بِالْقَلْبِ عَنْ حَقِّهَا»؛ دلش از حقایق شریعت روگردان است، «مُسْتَهْزِئٌ فِيهَا»؛ در ارتباط با دین اینگونه است که آن را انکار میکند. استهزا، به معنای انکار کردن است، امّا انکاری که همراه با تمسخر باشد. اگه کسی بخواهد مطلب دیگری را منکر بشود، امّا با لحن تمسخرآمیزی باشد، میگویند: استهزایش میکند. «مُسْتَهْزِئٌ فِيهَا»1️⃣؛ آنچه را در شریعت آمده است با لحنی مسخرهآمیز انکار میکند.
1️⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج69، ص: 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: بیهودهگو و مسخره کننده دین هستند ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافقین از لحاظ روانی و روحی احساس خواری میکنند❗️
📌لذا وقتی که به تاریخ صدر اسلام مراجعه میکنیم، حرکاتی را آنها انجام میدادند که گویای همین معناست. بارزترین نمونهاش، جریان کربلا و امامحسین(ع) است. بُعد اعتقادی که مسلّم است، از این حرفها خبری نبود و کنارش بگذارید؛ چون خود یزید علناً گفت:
«لَعِبَتْ هَاشِمُ بِالدِّينِ فَلَا
خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْيٌ نَزَلَ»1️⃣
در بُعد عملی او هم خبر دارید که شُرب خَمر بهصورت علنی میکرد و آن را که همۀ شما میدانید. میخواهم آن بُعدی را که برای شما مشخّص نیست بگویم؛ چون دو بُعدش در تاریخ مشخّص است. آن بُعدی که واضح نیست، جنبۀ روانیاوست. یزید با اینکه فرزند معاویه است. معاویه هم به حسب ظاهر بخشی از قلمرو اسلامی را تحت حکومت خودش در آورد. می گفت خلیفه هستم و برای خودش بساطی درست کرد. با وجود این، احساس خواری میکرد. یزید هم از لحاظ روانی همین احساس خواری را داشت. امامحسین(ع) چیست؟ عزیز بود. از همین ناراحت بود و میخواست جبران کند. -به اصطلاح- برای خودش عزّت درست بکند و این ذلّت را از خودش دور بکند. امامحسین(ع) روز عاشورا -تک و تنها- ایستاد و شروع به خطبه خواندن کرد. جملاتی که گفت همین بود؛ فرمود:«...أَلَا إِنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيَّ»؛ حرامزاده، پسر حرامزاده. خوب دقّت کنید! دیگر چه خوارییی بالاتر از این برای یزید وجود دارد؟ مسلّم هم بود دیگر. «... قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السَّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ...»؛ او میخواهد من را به ذلّت بکشاند، در حالی که کاری از من میخواهد که ذلّت برای من است. عزّت برا ی من این است که بیایم و تا آخر در راه خدا بایستم. اگر چه کشته میشوم، آن را میپذیرم؛ چون این مرگ برای من افتخار آفرین است، امّا آن زندگی ذلّتبار تو را نمیخواهم. یزید میخواست ذلّت و خواری را از خودش دور بکند، که نتوانست.
بعد امامحسین(ع) میفرماید: خدا اِبا دارد از اینکه ما در راه ذلّت قدم بگذاریم. «... حُجُورٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ...» 2️⃣؛ امامحسین(ع) در دامان حضرت زهرا(س) بزرگ شده است.
1️⃣مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص114
2️⃣لهوف، ص 97
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافقین از لحاظ روانی و روحی احساس خواری میکنند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافقین احساس ذلت می کنند❗️
📌در ادعیّهای که از ائمۀ طاهرین(ع) آمده است، زیاد داریم. به خصوص مراجعه کنید به صحیفۀ سجّادیه امامزینالعابدین(ع) که بالاتر از این حرفهاست. خوب دقّت کنید: راجعبه عزّت، چون احساس ذلّت انسان را به نفاق میکشاند. راجع به خصوص عزّت در ادعیه ما داریم:«و ذَلِّلْنِي فیِ نَفْسِی»؛ از خدا بخواه، پیش خودم خودم را خوار کن؛ امّا پیش مردم من را عزیز کن. اینها همهاش از معارف ماست. در زیارت عرفه امامزین العابدین(ع) دارد: «وَ ذَلِّلْنِي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ أَعِزَّنِي عِنْدَ خَلْقِكَ»1️⃣؛ چقدر زیباست. در دعای دیگر دارد: «وَ فِي نَفْسِي فَذَلِّلْنِي وَ فِي أَعْيُنِ النَّاسِ فَعَظِّمْنِي»2️⃣؛ تمام این تعبیرات را ما در ادعیه زیاد داریم. خدایا! هم کمکم کن که مبتلا به نفاق نشوم، و هم تو در بین مردم به من عزت بده. همۀ اینها برای این است که کار ما به جایی نکشد که هیزم جهنّم بشویم. سراسر دل سیاه شود به طوری که هیچ چیز در آن اثر نکند.
1️⃣فراز 118 دعای 47 صحیفۀ سجادیه در روز عرفه
2️⃣دعای امامحسین(ع) در روز عرفه
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir