eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 خنّاس را بشناسیم❗️ 📌بحث ما که به این آیه شریفه رسید در جلسه‌ی گذشته که دارد «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ». گفتیم خنّاث در لغت «خَنَسَ» به معنای پنهان شدن یا بسیار آشکار و پنهان شدن، بعضی هم شیطان گفته‌اند البته اشکالی ندارد که شیطان گفته شود خنّاس است چون او جلوه می‌کند و پنهان می‌شود نسبت به بشر. بنابراین گفتیم از این لغت «الخنّاس» که در این آیه استخدام شده است چند معنا به دست می‌آید. یک، این آهنگِ شیطانی که عبارت از وسواس در آیه، نام برده شده است، این آهنگ تمام شدنی نیست. دو، اشاره به این جهت است به اینکه این آهنگ از قماش آهنگ‌های ظاهری نیست. این از قماش و سنخ آهنگ‌های ظاهری یعنی امواج هوایی نیست. . سه، باز از «الخنّاس» به دست می‌آید که انسانی که در پنجه‌ی این آهنگ شیطانی قرار می‌گیرد، این انسان از نظر اراده بسیار ضعیف و سست است. چرا؟ چون این آهنگی که این‌قدر پنهان است، از چنین آهنگ ضعیفی این انسان متأثّر می‌شود و تحت تأثّر این آهنگ ضعیف قرار می‌گیرد. . چهار، از این «الخنّاس» به دست می‌آید که این آهنگ که آهنگ شیطانی است و یک جنبه استتاری قوی دارد، طوری جلوه‌گر می‌شود در باطن انسان که انسان خیال می‌کند این آهنگ از خودش سرچشمه گرفته است. آهنگساز را غیر خود نمی‌داند. به عبارت دیگر خیال می‌کند این آهنگ از غریزه و طبع اوّلیه خودش سرچشمه گرفته است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 حرکت امام‌حسین(ع) از مدینه به مکّه و از مکّه به عراق ❗️ 📌در سال‌های گذشته به مناسبت ایّام محرم بحثی را تحت عنوان حرکت امام‌حسین(ع) و قیام آن حضرت در ابعاد گوناگون مطرح کردم. حرکت حضرت از مدینه به مکّه حرکت نفی‌یی و حرکت حضرت از مکّه به عراق نهی‌یی بود. حرکت امام‌حسین(ع) به امر الهی بود، امّا ابعاد گوناگون داشت. در این حرکت الهی بُعدی از ابعاد الهی نهفته بود که از آن به آزمایش الهی تعبیر می‌کنند. در طول تاریخ بشریت این سنّت الهیه جزء سننی است که از آدم تا خاتم و از خاتم تا به قیامت وجود درد؛ یعنی این معنا در حرکت‌های انبیا(ع) و اولیا نهفته است. بنابراین امام‌حسین(ع) به امر الهی و بنا به وظیفه‌ای که داشت، حرکت کرد؛ لذا آزمایش الهی در روابط گوناگون بود. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 حرکت امام‌حسین(ع) از مدینه به مکّه و از مکّه به عراق ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 آزمایش بی نظیر امام حسین(ع)❗️ 📌 یک بُعد اساسی حرکت امام‌حسین(ع) این بود که یک آزمایش الهی بود. یک آزمایش الهی، هم برای یزید و هم برای امام‌حسین(ع) بود. از این‌طرف اسفل السافلین را گرفتم و از آن طرف، اعلیٰ علیین را گرفتم، چه برسد به وسط این دو که آزمایش دارد. یک آزمایش بزرگ الهی کرد که به اعتقاد من در طول تاریخ بشریت در یک بُعدش بی نظیر بوده است. نه قبل داشتیم و نه بعد داریم و به نظر من بعد هم نخواهد آمد. خدا می‌خواست برملا کند. طوری هم برملا کرد که بشر در تاریخ بشریّت الی یوم القیامه هیچ وقت بشر نمی‌تواند آن را فراموش بکند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امتحان جداسازی شقی را از سعید و عاصی را از مطیع ❗️ 📌بحث در این است که علم به تمییز مطرح نیست. خداوند می‌داند و از ازل به همۀ امور احاطۀ علمیّه دارد. او نخواسته است که خودش بفهمد. آیا خداوند نمی‌دانسته است؟! او می‌دانسته است. او هم شمر و یزید را می‌شناخته و هم امام‌حسین(ع) را می‌شناخته است. بساط کربلا در تاریخ بساط کوچکی نبوده و دیگر هم نخواهد بود. شما این بساط را کوچک ندانید. این صحنه برای از یزید گرفته تا امام‌حسین(ع) آزمایش الهی و امتحان است. حتّی برای امام‌حسین(ع) امتحان است.این امتحان، یک جداسازی است. خدا علم به تمییز هم داشته است و امتحان برای علم به تمییز نیست؛ پس این جداسازی برای چیست؟ شقی را از سعید و عاصی را از مطیع جدا می‌کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 امتحان جداسازی شقی را از سعید و عاصی را از مطیع ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ كَتَبَ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) قالَ: « يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَكَتَبَ (ع) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَامُ»1️⃣ ترجمه :ای سیّد و آقای من! مرا به خیر دنیا و آخرت آگاه کن.حضرت امام حسین عَلَیهِ السَّلامُ در جواب نامه نوشتند: به نام خداوند بخشنده و مهربان، امّا بعد؛ هر کس که برای رضا و خشنودی خداوند عملی انجام دهد و مردم از کار او خرسند، خشنود و راضی نبوده حتی از عمل او خشمگین باشند، در مقابل آن کارهایی را که او در دست مردم دارد و آن گره‌هایی را که مردم باز کنند، همه آن کارها را برای او انجام داده و همه گره‌های او را که باید به دست مردم باز شود، خدا باز می‌کند. و هر کس که برای خشنودی مردم کاری که خداوند را خشمگین می‌کند انجام می‌دهد، خداوند هم تمامی کارهای او را به مردم می‌کند. والسّلام. شرح: در روایتی دارد که شخصی از اهل کوفه بود، نامه ای نوشت به امام حسین (ع)، که ای آقای من! خبر بده به من، به آن چیزی را که خیر دنیا و آخرت در اوست. «يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ » آخرت تنها توش نیست، هم خیر دنیا توش باشد، هم خیر آخرت توش باشد. برای ما یاد بده. دارد امام حسین(ع)، در جوابش نوشت: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ » اگر کسی رضا و خشنودی خداوند را در خواست بکند؛ یعنی دنبال آن باشد رضایت خدا را بدست بیاورد ولو به این که مخلوق خدا، از او خشمگین بشود، خداوند، او را کفایت می‌کند از آن چه را که توقع از مردم داشت. مثلا فرض کنید، توقع دارد گره از کارش باز کنند، شد! بعد هم می‌آید چکار می‌کند این جا؟ می‌گوید آقا! ما خلاف شرع نمی‌کنیم. هان! خلاف شرع نمی‌کنیم. توجّه ‌کنید. بعد هم گله‌مند می‌شوند ازش که چرا تو هان! خلاف شرع هان! نکردی؟ درست است یا نه؟ خدا، آن گره‌ای را که این، می‌خواست به دست مردم باز کند، خودش باز می‌کند. همچین خیلی ساده‌اش کردم. گره‌ای که من می‌خواستم به دست تو باز بشود،ها! می‌فهمی؟ هان! بعد ما به جایی رسیدیم به این که اگر، می‌خواهیم به دست تو باز بشود باید خلاف شرع بکنیم. درسته؟ می‌گویم آقا! ما خلاف شرع، هان! نمی‌کنیم. شما هم بدت بیاید از من که چرا بنده این خلاف شرع را هان! نکردم. درست است؟! خدا آن گره را برای من چیه؟ باز می‌‌کند «مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ» این اوّلی‌اش. دو: عکس‌اش، «وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ» اگر کسی دنبال این باشد، دل مردم را بدست بی‌آورد با خلاف شرع، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟«وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ» خدا او را واگذار به مردم می‌کند. این جوری شد؟! برو ببینم گره‌هات را کی می‌تواند باز کند. چنان گره به کارت بی‌افتد، فهمیدی؟ به چه کنم، چه کنم، بیفتی؛ احدی نتواند باز کند. فهمیدی؟! «وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ» او را واگذار به مردم می‌کند.«وَ السَّلَامُ» حضرت نوشت. این هم تمام شد. خیر دنیا و آخرت می‌خواهی؟دنبال این باش خلاف شرع، هان! نکنی برای خشنودی چی؟ مخلوق. رضای خالق را در نظر بگیر نه رضای مخلوق را. 1️⃣ بحار جلد 75 ، صفحه 126 قَالَ الصَّادِقُ (ع) حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ (ع) أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ كَتَبَ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَكَتَبَ (ع) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رَضِيَ النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَامُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir