24.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَنِ الحُسَینِ اِبْنِ العَلی عَلَیهِ السَّلامُ:
قال: {عِظْنِي بِحَرْفَيْنِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ} مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ (تَعَالَی)كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ {لِمَجِيءِ مَا} (لِما)يَحْذَرُ
ترجمه: شخصی به امام حسین علیه السلام نوشت: مرا با دو جمله موعظه و نصیحت کن! حضرت در جواب نوشتند:کسی که برای رسیدن به چیزی از راه گناه و معصیت خداوند وارد میشود، آن چیز به زودی از دست او خارج میشود. و به زودی به آن چه از آن میترسد، گرفتار میشود.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 کلام حضرتزینب(ع) در مجلس یزید لَعْنَةُ اللَّه علیه ❗️
📌به یزید لَعْنَةُ اللَّه میگوید: «فَمَهْلًا مَهْلًا لَا تَطِشْ جَهْلًا أَ نَسِيتَ قَوْلَ اللَّهِ»؛ به قول ما یک مقدار از خر شیطان پیاده شو. شاید یک مقدار عقلت سر جایش بیاید. عنان را بکش و لختی به خود آی. از روی جهل، ضلالت و سبک عقلی این کارها را نکن. آیا این آیه یادت رفته است: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ». بعدش میگوید: «أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَايَا»1️⃣. ای خبیث! آیا از عدل است؟ آیا این روش عادلانه است که همسران و کنیزانت را پرده نشین کنی و ما را بیرون بکشی؟!
1️⃣بحارالأنوار، ج 45، ص163
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 کلام حضرتزینب(ع) در مجلس یزید لَعْنَةُ اللَّه علیه ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 کلام امامزینالعابدین(ع) در مجلس یزید لَعْنَةُ اللَّه علیه ❗️
📌جملاتی هم از امامزینالعابدین(ع) است. یزید لَعْنَةُ اللَّه خواست در مجلسش مغالطه و مخالطه بکند و عدّهای را فریب بدهد. امامزینالعابدین(ع) گفت: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ». ای خبیث! در آیاتی هست که بلا، جنبۀ تطهیری دارد. مؤمن اگر معصیّت بکند، خداوند مبتلایش میکند. امام تا دید دارد غلط اندازی میکند، «فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) لَيْسَتْ هذِهِ الْآيَةُ فِينَا»؛ گفت: تو این آیه را دیدی و آیۀ دیگر را ندیدی. این آیه دربارۀ ما نیست. «إِنَّ فِينَا قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها»1️⃣؛ این آیه دربارۀ ماست. هیچ قضا و قدر الهی نیست، مگر اینکه حسن القضای ماست. در آن حسن قضای الهی رقم خورده است. یک روز باید بیاید که خداوند عاشق پدر من بشود و با او عشق بازی کند و او هم با خدا عشق بازی کند.
1️⃣ الکافی ، ج2، ص450
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 کلام امامزینالعابدین(ع) در مجلس یزید لَعْنَةُ اللَّه علیه ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 آزمایش الهی نسبت به بلا، در حد توان مؤمن است❗️
📌«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ»؛ امامصادق(ع) فرمودند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ بِمَنْزِلَةِ كِفَّةِ الْمِيزَانِ كُلَّمَا زِيدَ فِي إِيمَانِهِ زِيدَ فِي بَلَائِهِ»1️⃣. خیلی زیباست! دو کفۀ ترازو را تا حالا دیدهاید؟ مثل آنهاست. به هر مقدار از نظر ایمانی موجودی داشته باشد، به همان مقدار هم فشار و بلا برای او میآید. از ناحیۀ خداوند خیلی رعایت موازنه میشود. کار خداوند بی حساب نیست. البته این مباحث نسبتبه مؤمن است. مؤمن در همان حدّ خودش مبتلا میشود. البته این بحث هم در یک بخش از آزمایشهای الهی است و جهات دیگری هم دارد. در این بخش به مقدار توانش است. بیش از ظرفیت در کار نیست. به هر مقدار که شعور و عقل باطنی که مربّی باطنی که حق از باطل را تشخیص میدهد، به همان مقدار بلا برایش میآید. به آن مقدار که از نظر وحی بیرونی که مربّی خارجی است، مطلب را به او رساندند، بلا برایش میآید. این دو در نظر گرفته میشود. هیچ وقت انسان نباید بگوید که این آزمایشی که خدا میکند، از توان من خارج است. من نمیتوانم، در کار نیست؛ بلکه نمیخواهم، در کار است. بین نمیتوانم و نمیخواهم فرق است. هم عقلت کشش داشت و میتوانستی در همان حد شعورت خیر و شر و حق و باطل را بفهمی و هم وحی و شرع به تو رسیده بود. امّا صحبت این است که ما نکردیم. نمیتوانم، مطرح نیست؛ بلکه نمیخواستم، مطرح است.
1️⃣الکافی، ج 2، ص254- وسائلالشیعه، ج 3، ص263- بحارالأنوار، ج 64، ص210
〰️〰️〰️〰️〰️
🔊 #کلیپ_صوتی
#روضه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آزمایش الهی نسبت به بلا، در حد توان مؤمن است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 آزمایش الهی برای جلوگیری از سقوط و رسیدن به ثبوت است❗️
📌ما یک سقوط داریم، یک ثبوت داریم و یک صعود داریم. فرض کنید که در منطقهای ایستادهاید. یک طرف یک پرتگاه و درّه است. پشت سر کوه است. اگر بلغزم، سقوط است. امّا اگر جای پایم را محکم کنم، ثبوت است. اگر رویم را برگردانم و مقداری هم روی من فشار بیاید، صعود است. در ابنای بشر کسانی که پیوندی با خالق برقرار کردهاند و به مبدأ و معاد ایمان آوردهاند، خداوند روی لطف و عنایتی که به آنها دارد، برخوردی که ابتدا با آنها میکند، برخورد ثبوتی است. به هر مقدار که معرفت به او پیدا کردند و دل را به او بستند، حفظ کنند، میخواهد جلوی سقوط را بگیرد. حفظ این فعلیّت چگونه است؟ با توجّه به مسئلۀ ایمان که دلبستگی به خداوند است، باید جلوی عواملی را که موجب میشود تحت جاذبۀ آنها قرار بگیرد و در درّه سقوط کند، بگیرد. مثال میزنم: دنیا جاذبه دارد. انسان مغرور به دنیا میشود؛ چون جاذبه دارد. اشرف ابعاد وجودی من و شما دل ماست. دنیا، دلرباست. خدا باید چه کند؟ باید یک ضربه به دنیا بزند که از دنیا زیاد خوشت نیاید؛ چون دل به آن بستی، خدا تضعیف میکند. آدم در مریضی، فقر و ذلّتش میگوید: مرده شور این دنیا را ببرند! عواملی که به عنوان ابتلا و آزمایش الهی مطرح است، برای این است که دلت به سمت دنیا طرف نرود.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آزمایش الهی برای جلوگیری از سقوط و رسیدن به ثبوت است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سنگ و کلوخ یا گناه و معصیت، موجب سقوط انسان است❗️
📌یک جهتش این بود: اگر انسان در لبۀ پرتگاهی باشد که هم شیب دارد و هم از طرفی راه صعود دارد، برای اینکه سقوط نکند و موقعیّت موجودش را حفظ کند، در باب مسائل روحی و ایمانی خداوند او را میآزماید؛ به این معنا که او را مبتلا میکند. ابتلا این است که چهرۀ آن درّه و سراشیب را که زیباست و جلوه دارد و عبارت از دنیاست، با فشارهایی که وارد میکند، در نظر او زشت میکند.
اگر ما همینطور که ایستادهایم شروع کنیم از این سنگها برداشتن و خودمان را سنگین کنیم، نمیتوانیم خودمان را حفظ کنیم. خودت را نمیتوانی حفظ بکنی. آنها چیست که برداشتی؟ نمیگویم دیگر نمیتوانی بالا بروی؛ بلکه سقوط میکنی. این سنگها و کلوخها چیست که جمع کرده و در کیسهات میریزی؟ چرا اینقدر بارت را سنگین میکنی؟ لذا تحت عنوان تطهیر مطرح میشود. بلاها و ابتلائات متوسطّین مؤمنین در ربط با تطهیر آنها در دنیاست. تطهیر؛ یعنی کاری بکنند که سنگ و کلوخهایی که خودشان برداشتهاند، زمین بریزند. بار را سبک بکنند. این سنگ و کلوخ ها چیست ؟گناهها و معصیتها، دست پخت خود ما در این دنیاست که بارهای گران برای ماست.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
21.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سنگ و کلوخ یا گناه و معصیت، موجب سقوط انسان است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir