﷽
📍 مقام، در حققیقت مسئولیّت، آزمایش الهی است❗️
📌انسان چهار صباحی به مسئولیّتی رسیده است. من اسمش را مقام نمیدانم، مسئولیّت میدانم. تا قبلش مؤمن و متدیّن بود و پرهیزها داشت، ولی وقتی که به آنجا رسید عوض شد. آن روی سکۀ این شخص را نمیدانستیم. مسئولیّت، آزمایش الهی است. وقتی چهار سنار گیرش میآید، یابو برش میدارد. دیگر آن التزامات از بین میرود. بعد هم خیال میکند که جز اولیای خاصّ خداوند بوده و اینها عنایت الهی بوده است. البته لطف و عنایت بوده است، امّا ببین که عنایتش را چطور اعمال میکند. عنایتش این نبود که تو در دنیا بیشتر خوش بگذرانی.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
4.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 مقام، در حققیقت مسئولیّت، آزمایش الهی است❗️
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 چراچهرۀ ملکوتی نماز، بهشت ساز و یا جهنّم ساز است؟ ❗️
📌آیا در عمل چیزی هست که محوریّت داشته باشد که بگوییم موجب میشود اعمال چنین چهرهای پیدا بکند؟ خود پیکرۀ عمل ملاک نیست. این مطلب را از استادم امام خمینی(ره) میگویم. مطلب ایشان این بود: نمازی که میخوانیم، یک حُسن فعلی است و چهرۀ ظاهریاش زیباست. عبادت و کرنش است. نماز افضل اعمال است. امّا اینطور نیست که اعمال بما هی اعمال ( اعمال به خودی خود) صور غیبیۀ حسنه داشته باشد. آنچه چهرۀ ملکوتیّۀ عمل را زیبا میکند، اطاعت است. کما اینکه در اعمال سیّئه هم آنچه چهرۀ ملکوتی عمل را کریه میکند، عصیان است. چه بسا ممکن است که انسان نماز بخواند، ولی با نماز، عصیان بکند. شکل همین تکبیره الاحرام، قرائت، رکوع، سجده و ذکر تفاوت نمیکند، امّا انسان با آنها عصیان میکند جایی که میخواهد ریا بکند. از الف الله اکبر تا آخرین کلمه که السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته است، یک جور است. امّا چهرۀ ملکوتی و صورت غیبیه یکی از آنها زیبا و بهشت ساز و دیگری جهنّم ساز است؛ چون یکی از آنها بر محور اطاعت و دیگری بر محور عصیان بود.
در قالب اصطلاح یک حُسن فعلی و یک حُسن فاعلی داریم. آنچه چهرۀ ملکوتیّۀ اعمال ما را میسازد، حُسن فاعلی است نه حُسن فعلی. اطاعت الله است. میخواهم آنچه تو گفتی را انجام بدهم. اطاعت الله چهرۀ ملکوتیّۀ حسنۀ تمام اعمال ما را که به آن صور غیبی میگویند، میسازد. از آن طرف هم عصیان الله است.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 چراچهرۀ ملکوتی نماز، بهشت ساز و یا جهنّم ساز است؟ ❗️
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 اعمال انسان دارای چهرۀ مُلکی و چهرۀ مَلکوتی است❗️
📌نفوس مطهّره خلاقیّت دارند. هر چه خلق میکند، زیبا خلق میکند. نفوس آلوده هر چه که خلق میکند، آلوده خلق میکند. ما روز قیامت بهشت و جهنّمها را میسازیم. در قیامت بروز و ظهور میکند. یک نفس، نفس مطمئنه است. از آن طرف یک نفس هم هست که هر چه میسازد، آلوده میسازد. منشأ هم همین بود: آنکه در این عالم از نفوس مطهّره است، هر چه میکرد بر محور اطاعت بود که خدا میخواست. دیگری بر محور شیطان بود.
رابطۀ بین اعمال انسان و ترفیع درجات را مطرح کردم. به تعبیر دیگر اعمال دو چهره دارند: چهرۀ مُلکی و چهرۀ مَلکوتی. صُور ظاهریّه و صُور غیبیّه دارند. استاد امام خمینی(ره) میفرماید: آنچه صور غیبیۀ اعمال ما را در این عالم، چه زیبا و چه زشت میسازد، مسئلۀ اطاعت و عصیان اس ت. مثال به نماز زدم. هم میشود چهرۀ ملکوتی نماز زشت باشد و هم میشود که زیبا باشد. میشود که عصیان باشد. انسان نماز میخواند، امّا دارد گناه میکند. نماز میتواند گناه باشد یا اطاعت باشد، که این مطلب را در قالب حُسن فعلی و فاعلی مطرح کردم.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 اعمال انسان دارای چهرۀ مُلکی و چهرۀ مَلکوتی است❗️
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 هدف ابیذر از خواستن ؛ مرگ، تهیدستی و بلا چیست؟❗️
📌به عنوان استشهاد روایتی را میخوانم. معنایی را که امام خمینی(ره) میفرماید از روایت اتخاذ کرده است. روایت را شعیب عقرفوفی که از بزرگان است، از ابیذر نقل میکند: «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) شَيْءٌ يُرْوَى عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ»؛ به حضرت عرض میکند از ابیذر روایت شده که حرفهایی زده است. «أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ ثَلَاثٌ يُبْغِضُهَا النَّاسُ وَ أَنَا أُحِبُّهَا»؛ سه چیز است که مردم آن را نمیخواهند، ولی من آنها را میخواهم: «أُحِبُّ الْمَوْتَ وَ أُحِبُّ الْفَقْرَ وَ أُحِبُّ الْبَلَاءَ»؛ مردم مرگ، تهیدستی و بلا را نمیخواهند، ولی من میخواهم. «فَقَالَ إِنَّ هَذَا لَيْسَ عَلَى مَا يَرْوُونَ»؛ گفت: اینطور که برای تو نقل کردهاند، نگفته بود: «إِنَّمَا عَنَى»؛ آنچه او از این جملات قصد کرده بوده، این بوده است: «الْمَوْتُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الْحَيَاةِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»؛ محوریتی که امام خمینی (ره) میگفت، در همین روایت است. مرگ در راه خداوند را دوست میدارم نسبتبه زندگییی که در آن معصیّت باشد. رفتن از این نشئه را دوست میدارم، اگر در این رفتن اطاعت او باشد. از ماندن در دنیا بدم میآید، اگر در معصیت باشد. «وَ الْفَقْرُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الْغِنَى فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»؛ و تهیدستی در راه خداوند را دوست میدارم نسبتبه فراخی از نظر مادّیت که در معصیت خداوند باشد. «وَ الْبَلَاءُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الصِّحَّةِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»1️⃣. آنچه محوریت دارد، اطاعت و معصیت است. اگر عمل بر محور اطاعت باشد، چهرۀ ملکوتیاش سازندۀ درجات است. تأخیر است. در هر مرتبهای باشد، بهشت ساز است. یا برای نفس نیرو و استعدادی میآورد که نفس برای ساختن این امور زیبا خلاقیّت پیدا کند. اگر معصیت باشد، عکسش است. هر چه میسازد، خیلی خراب است. و بلا در راه طاعت خداوند، نزد من محبوبتر است از سلامتییی که در معصیت الهی باشد.
1️⃣الکافی، ج 8، ص222- بحارالأنوار، ج 78، ص173 جلسۀ 10
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 هدف ابیذر از خواستن ؛ مرگ، تهیدستی و بلا چیست؟❗️
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 یادی از جلال آل احمد❗️
📌شعار آزادی هم بروی، یک وقت به انتهایش میرسی و به دیوار میزنی و میگویی: اینجا کجاست؟ میگوید: اینجا واشنگتن است و صدای ما را از واشنگتن میشنوید. این دو، یکی است.
جریان مشروطیّت چه بود؟ محتوای مشروطه با آزادی یکی است. آن موقع شیخ فضل الله نوری که گفت: ما حرفی نداریم مشروطه باشد، امّا یک پسوند به آن بزنید. پسوندش چه بود ؟ مشروعه. او را بالای دار فرستادند. حالا این آزادی را بگو امّا بگو آزادی شرعی. از آزادی شرعی در میرود..
همین
آل احمد از آن مسیر برگشت. در اواخر عمرش در کتاب غرب زدگی مینویسد: من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی میدانم که با علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد. قبلش هم میگوید: اعدام او فقط برای خاطر این بود که گفت: مشروعه باشد. دین را مطرح کرد. جلال آل احمد برگشت و به مکّه رفت و خسی در میقات را هم نوشت. موقعی که امام(ره)آزاد شد، از مکّه یک نامه به امام(ره)نوشته است. در آن نامه به امام(ره)نوشته که من از آن مسیر برگشتم. این کتابم را تکمیل میکنم که خدمت و خیانت روشنفکران است. این کتاب منتشر شد. شما بالاتر از جلال آل احمد نیستید. شما عمیقتر از جلال آل احمد نیستید. او میگوید: تا انتهای کار رفتم و دیدم که سرم کلاه گذاشتند.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
سوم:«وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ» دعا زیاد بکن. ما این جوری هستیم. خصوصاً این چند دقیقه قبل یک کسی گفت که هرچه ما دعا کردیم نشد، دیگر ولش کردیم. به خود من گفت. تو اشتباه کردی، نه.«وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ» زیاد دعا کن از خدا. مرتّب بخواه از خدا، خدا خسته نمیشود. گوش میکنی؟ تو خسته میشوی؛ اما خدا خسته نمیشود. او، مصلحت تو را در نظر می گیرد.«وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ فَإِنَّكَ لَا تَدْرِي مَتَى يُسْتَجَابُ لَكَ» تو نمیدانی کی خدا، این دعایت را به اجابت، به نفع تو می رساند. «لَا» به قول ما، لاء نفع، ما می گوییم، شد!؟ تو نمیدانی، او میداند، کی این دعای تو را، چه کار کند؟ مستجاب بکند. شد؟! تو عجله میکنی، تو نمیدانی؛ ولی بدان! در دعا سوخت و سوز نیست، دیر و زود هست. از این روایت ما همین را میفهمیم. از روایت، همین معلوم میشود که دعا، سوخت و سوز ندارد؛ اما دیر و زود، چیه؟ دارد.بله «فَإِنَّكَ لَا تَدْرِي مَتَى يُسْتَجَابُ لَكَ» تا میتوانی تو، دعا بکن. توجّه کنید و این مسلماً به اجابت خواهد رسید. ان شاء الله.
1- بحار جلد74 ، ص 138
وَ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَوْصِنِي بِشَيْءٍ يَنْفَعُنِي اللَّهُ بِهِ فَقَالَ أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْت يُسَلِّكَ عَنِ الدُّنْيَا وَ عَلَيْكَ بِالشُّكْرِ يَزِيدُ فِي النِّعْمَةِ وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ فَإِنَّكَ لَا تَدْرِي مَتَى يُسْتَجَابُ لَكَ
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir