eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 میلاد حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد❗️ 📌 و امشب دیگر شبی است که باید مدح بخوانند. از بزرگترین اعیاد ماست این را ضمناً بدانید. من این را مکرّر گفتم که تولّد پیغمبر اکرم، آنکه شریعت اسلام و دین اسلام را چیز کرد و تولّد کی؟ امام صادق (صلوات الله علیه) بنیانگذار مذهب دو تایی با هم آنچه را که در باب تولّد پیغمبر اکرم می گویند خب شما در باب آثار نگاه کنید دیگر این ها همه اش گویاست که بحث سلطه شیطانی باید از بین برود. این آثاری را که می‌گویند کنگره‌های مادّی شکسته می‌شود، آتشکده‌های مادّی خاموش می‌شود، بت‌ها باید کذا بشود، به رو بیفتد چه چه، حتّی من در یک روایتی دیدم از امام صادق (صلوات الله علیه) که دارد در شبی را که پیغمبر اکرم به دنیا آمد نه تنها مسئله برچیده شدن شیاطین، بساطشان در عالم مادّیت از ناحیه خداوند مطرح شد، حتّی تنها زمین نیست، قضیه به آسمانها هم رسیده. در یک روایت دارد به اینکه وقتی حضرت عیسی متولّد شد، شیاطین منع شدند از سه آسمان و وقتی پیغمبر اکرم به دنیا آمد، منع شدند از تمام آسمانها و دیگر نگذاشتند به بالا برسند. خب حالا من نمی خواهم وارد این مطلب بشوم، باز کنم که آسمان عبارت از آن به اصطلاح سماوات السّبع به یک معنا؛ چون انسان خودش یک خدمتتان عرض شود کپی از تمام عوالم وجود است انسان. یک کپی از اوست عالم صغیر است انسان. دارای آسمان‌های هفت‌گانه است. سیر و سلوک‌های معنوی حالا من نمی‌خواهم وارد بشوم، عوالمی را که انسان در درون دارد که بالا می‌رود. از ناسوتش خدمتتان عرض شود که به ملکوتش می‌رود. از ملکوتش به جبروتش می‌رود. همین طور می‌رود بالا. شد؟ آسمان‌های سبع دارد انسان. دقّت کنید زیبایی کلام و آن این است که پیغمبر بود که آمد که دیگر هیچ نمی‌تواند شیطان توجّه کردی، راه بیابد به این. همین پایش را آدم بگذارد بیرون از مادّیت بیاید بالا. دیگر شیطان نمی‌تواند کاری بکند. این‌ها آمدند برای این. حتّی در این وادیش هم که و چقدر زیباست این ها به ذهن من ما در روایات داریم پیغمبر اکرم شب هفدهم ربیع به دنیا آمد. ولی امام صادق (صلوات الله علیه) روز هفده ربیع به دنیا آمد. آن مبلّغ کار است برنامه ها را. این ها جنبه‌های مجرمی کار هستند. حتّی در باب تولّد پیغمبر اکرم داریم به ذهن من این است که جبرائیل بین زمین و آسمان ندا کرد «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» بین زمین و آسمان می‌گوید وقتی که امام زمان (صلوات الله علیه) به دنیا می آید که به سجده می‌رود در آنجا ما داریم به بازوی مبارکش راستش این حک شده بود نوشته شده بود «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا». این‌ها آمدند برای چه؟ ها؟ این‌ها آمده‌اند همین سنّت الهی را همین سنّت الهی یعنی همین حرکت را، توجّه کردید، تحقّق ببخشند در جامعه برای انسان‌ها و این هیچ ارتباط ندارد به مسئله چی؟ آزمایش‌های الهی در ربط با چی؟ مؤمن و کافر و منافق. توجه کنید. آن ها جنبه‌های شخصی دارد. دیگر بس است و شما هم تشریف بیاورید. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 میلاد حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔊 @mojtabatehrani_ir
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ * بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * رَوی الحَسَینُ الصِّیقَلِ عَن (الصادق) عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: * « قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ؟صل؟تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ‌ » 1️⃣ ترجمه: راوی از حضرت صادق (علیه السلام) سوال می کند: آیا ساعتی فکر کردن بهتر از شب زنده داری است؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند: آری، پیامبراکرم خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: ساعتی فکر کردن بهتر و نیکوتر از عبادت کردن در شب و احیای آن شب به عبادت است. گفت: چگونه فکر کند؟ حضرت علیه السلام فرمودند: بر خانه‌های ویران گذر و نظر کند. .به آن‌ها بگوید: کجا هستند آن کسانی که شما را ساخته اند؟ و آن کسانی که زمانی در شما سکونت داشتند، الان کجا هستند؟ شما را چه شده است؟ چرا سخن نمی گوید؟ شرح: حسین صیقل از روات است، در زمان امام صادق علیه السلام، بوده است. می‌گوید به حضرت من عرض کردم که: فکر کردن یک ساعت بهتر از این است که یک شب را تا به صبح انسان به عبادت بایستد؟ از حضرت سؤال کردم: «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ؟ قالَ عَلَیهِ السَّلامُ:» حضرت فرمودند: «نَعَم» بله همین طور است. بعد حضرت فرمودند: که پیامبراکرم خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: فرموده است؛ یعنی این جمله را که تو گفتی، «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ» حضرت از پیغمبراکرم نقل کردند که بله، همین طور است. «قُلتُ: کَیفَ یَتَفَکَّرُ» به حضرت عرض کردم خب، چه جوری فکر می‌کند آدم که این، از یک ساعتش، از یک شب تا صبح، انسان به عبادت بایستد، بهتر است. «قُلتُ: کَیفَ یَتَفَکَّرُ» « قالَ عَلَیهِ السَّلامُ: » حضرت درجواب فرمودند: «بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ» هم خَرِبَ درست است، هم خَرَبَ ،هر دوتا. حضرت فرمودند به این که: آدم عبور بکند از خانه ها و ویرانه ها، خانه کلنگی هاو حالا دیگر خیلی راحتت کردم. عبور بکند از این ها، « فَیَقُولُ » بعد این را بگوید، «اَینَ بانُوکَ؟ وَ اَینَ ساکِنُوکَ؟» آن هایی که شما را ساختند، کجایند؟ و آن هایی که در شما سکونت کردند، کجایند؟ هان! همین دو تا را بپرسید. و فکر بکنید . سراسر دنیا فکر است و عبرت است. «کَیفَ یَتَفَکَّرُ» حالا به تو می گویم چطوری. همین طور که داری می روی، مگر تو خانه ات نشستی؟ بیرون می روی. همان تو خانه ات را هم نگاه بکن. فهمیدی؟! عبور که می کنی،کجا هستند اینها؟« مالَکَ لا تَتَكَلَّمِينَ‌ » چرا با من حرف نمی زنید شما، آخر بگویید دیگر. حضرت خواست سرنخ را به او بدهد. شد؟! همۀ این بساطی که می بینی، می مانند، این ها ماندگارند و تو چی؟! رفتنی هستی.این ها ماندنی، تو رفتنی هستی. همین را بنشین و فکرش را بکن. ،چرا این قدر غصّه می خوری؟ چرا این همه می دوی؟ چرا کفش پاره می کنی؟ هان! چرا ضعف اعصاب می گیری؟ هان! این ها همه ماندنی و تو رفتنی، هستی. بنشین فکر خودت را بکن. این فکر را بکن، این از نماز شب برای تو بهتر است. ____________________________________ 1️⃣عَنِ الْحُسَيْنِ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ‌ . وسائل الشیعه ،ج15، ص197 تَتَکَلَّمُونَ عَنِ الْحَسَنِ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ‌ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدُّورِ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ. بحار 68، ص325 〰️〰️〰️〰️〰️ 📝 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: امید مردم را نسبت به آینده قطع می‎کنند❗️ 📌نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ»؛ منافق، امید مردم را نسبت به آینده قطع می‎کند. کارش –به اصطلاح- حدیث یأس خواندن است؛ یعنی از آن راه صحیح و حقّی که مردم دارند می‌روند، آرامش پیدا نمی‌کند. مردم را نسبت به آینده و راه صحیح و حقّی که می‌روند، ناامید می‎کند. بعضی راجع‌به این جملات گفته‌اند: آن حالتی را که اجتماع از نظر وحدت پیدا کرده، می‎خواهد به هم بزند و همین که گفتم: نانش را در دعوا می‎بیند. چون اگر جامعه‎ای به سوی راه مستقیمِ حقیقی برود، در آن راه قدم برمی‌دارد و دیگر منافق بازاری ندارد؛ چون بازارش آنجاست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد می‎کند. ❗️ 📌نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار:«لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ»؛ در هر راهی برای آن‌ها یک به خاک افتاده‎هایی وجود دارد؛ یعنی از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد می‎کند. یک معنای به خاک افتاده این است. «وَ إِلَى كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ»؛ برای هر دلی وسیله‎ای دارد؛ یعنی آن‌ها در جامعه دل‌ها را وارسی می‎کنند. دل‌ها؛ یعنی خواسته‎ها. جامعه را خوب طبقه‌بندی می‌شود کرد. یک عدّه هستند که کمبود از نظر بَطن و شکم دارند؛ دل‌شان دنبال این است که گره‎های شکمی‌شان باز شود. یک عدّه کمبود از نظر شهوت جنسی دارند و هر کسی به یک شکلی است. حالا، منافق برای هر دلی وسیله‎ای دارد. به طبقۀ اوّل که می‎رسد، برایش مسائل بَطنی را مطرح می‎کند. برای گروه دوّم، مسائل شهوی را مطرح می‎کند. برای هر طبقه‎ای آنچه را مایل است بیان می‌کند، چون همه را وارسی و بررسی کرده و نقطه ضعف‌ها را به دست آورده است. آن‌ها را می‎گیرد و رویش فشار می‎گذارد. برای هر دل و خواستۀ دلی ابزاری برای رسیدن به هدف خودش دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد می‎کند. ❗️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: اصرار بیش از حد برای خواسته هایشان❗️ 📌نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا». وقتی از کسی چیزی می‎خواهند بگیرند، چنان اصرار می‎ورزند و کاری می‎کنند که طرف ناچار بشود. بیچاره‌اش می‎کنند تا قبول کند. یکی از خصوصیّات آن‌ها نسبت به درخواست‌هایشان از دیگران این است، «وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا»؛ اگر در نکوهش نسبت به دیگران وارد شوند، چنان پرده‌دری می‎کنند که هیچ مرز ندارد؛ یعنی آبرویش را تا انتها می‎برند که هیچ چیزی در انتهایش نماند. سرّش این است که دریده هستند؛ چون آنچه را در فطرت انسانی خدا نهفته و عبارت از حیاست، ندارند و مسخ شده‌اند و در آن‌ها از بین رفته است. وقتی وارد می‌شوند و می‌خواهند دیگران را نکوهش بکنند، «وَ إِنْ عَذَلُوا»؛ «عذل» به معنای نکوهش است، «كَشَفُوا». رابطۀ بین این دو جمله -چه بسا- این باشد که حضرت می‎خواهد بفرماید که آن‌ها در باب خواسته‎های فردی و اجتماعی‌شان اصرار می‎کنند و دست‌بردار هم نیستند، «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا»؛ و الحاف و اصرار در سؤال دارند. اگر از طرف خواسته‌شان را گرفتند، که گرفتند، اگر نگرفتند، وارد مرحلۀ دوّم می‌شوند که آبرویش را می‎برند؛ یعنی باید به خواسته‌اش برسد. این دو جمله را به نظر من امام‌علی(ع) به همین دلیل و معنا کنار هم بیان کرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه نوزدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خصوصیّات منافقین: کسانی که تسلیم آن ها نشوند از بین می برند❗️ 📌در گام‌های اوّل، در کمین‌گاه ها می نشینند تا آن‌ها را به دام بیندازند و در مسیر خودشان بیاورند و بهره کشی نسبت به آن ها داشته باشند. دیگران باید پُلی برای رسیدن آن ها به اهداف شان باشند. باید ابزار دست آن ها باشند که آن ها هم به اهداف شیطانی خودشان برسند. فریب می دهند، خدعه و نیرنگ می زنند. برای اینکه به آنچه از اشخاص می خواهند برسند، خیلی هم اصرار می کنند. در جملات امام علی(ع) آمده بود که الحاف دارند و اصرار می کنند. در اینجا دو حالت وجود دارد که گفتم: یک وقت طرف تسلیم او می شود و آنچه را می خواهد به او می دهد. یک وقت هست که جواب مثبت به او نمی دهد. در حالت دوّم، داشت که بلافاصله آبرویش را می برند؛ دریده هایی آبروریز هستند. بعد حضرت می فرماید: برای هر حقّی بدلی می تراشند و برای هر راستی، کجی را آماده کرده‌اند، برای فریب دادن دیگران که بیایند در مسیر خودشان قرار بگیرند. اگر همه چیز را آماده کرد، ولی در دام او نیامدند، چه‌کار می‌کند؟ او را از بین می برد. «وَ لِكُلِّ حَيٍّ قَاتِلًا»؛ آن‌ها دو روش دارند نسبت به کسانی که تسلیم‌شان نشدند. اوّل، حذف شخصیّتی می کنند که در جملات قبل آمده بود. دوّم، حذف فیزیکی می کنند؛ به اصطلاح روز، منافقین ترور شخصیّتی و ترور شخصی دارند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 @mojtabatehrani_ir