13.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 میلاد حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🔊 #کلیپ_صوتی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
* بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ *
رَوی الحَسَینُ الصِّیقَلِ عَن (الصادق) عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: *
« قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ؟صل؟تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ » 1️⃣
ترجمه: راوی از حضرت صادق (علیه السلام) سوال می کند: آیا ساعتی فکر کردن بهتر از شب زنده داری است؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند: آری، پیامبراکرم خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: ساعتی فکر کردن بهتر و نیکوتر از عبادت کردن در شب و احیای آن شب به عبادت است. گفت: چگونه فکر کند؟ حضرت علیه السلام فرمودند: بر خانههای ویران گذر و نظر کند. .به آنها بگوید: کجا هستند آن کسانی که شما را ساخته اند؟ و آن کسانی که زمانی در شما سکونت داشتند، الان کجا هستند؟ شما را چه شده است؟ چرا سخن نمی گوید؟
شرح: حسین صیقل از روات است، در زمان امام صادق علیه السلام، بوده است. میگوید به حضرت من عرض کردم که: فکر کردن یک ساعت بهتر از این است که یک شب را تا به صبح انسان به عبادت بایستد؟ از حضرت سؤال کردم: «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ؟ قالَ عَلَیهِ السَّلامُ:» حضرت فرمودند: «نَعَم» بله همین طور است. بعد حضرت فرمودند: که پیامبراکرم خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: فرموده است؛ یعنی این جمله را که تو گفتی، «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةٍ» حضرت از پیغمبراکرم نقل کردند که بله، همین طور است.
«قُلتُ: کَیفَ یَتَفَکَّرُ» به حضرت عرض کردم خب، چه جوری فکر میکند آدم که این، از یک ساعتش، از یک شب تا صبح، انسان به عبادت بایستد، بهتر است. «قُلتُ: کَیفَ یَتَفَکَّرُ»
« قالَ عَلَیهِ السَّلامُ: » حضرت درجواب فرمودند: «بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ» هم خَرِبَ درست است، هم خَرَبَ ،هر دوتا. حضرت فرمودند به این که: آدم عبور بکند از خانه ها و ویرانه ها، خانه کلنگی هاو حالا دیگر خیلی راحتت کردم. عبور بکند از این ها، « فَیَقُولُ » بعد این را بگوید، «اَینَ بانُوکَ؟ وَ اَینَ ساکِنُوکَ؟» آن هایی که شما را ساختند، کجایند؟ و آن هایی که در شما سکونت کردند، کجایند؟ هان! همین دو تا را بپرسید. و فکر بکنید . سراسر دنیا فکر است و عبرت است.
«کَیفَ یَتَفَکَّرُ» حالا به تو می گویم چطوری. همین طور که داری می روی، مگر تو خانه ات نشستی؟ بیرون می روی. همان تو خانه ات را هم نگاه بکن. فهمیدی؟! عبور که می کنی،کجا هستند اینها؟« مالَکَ لا تَتَكَلَّمِينَ » چرا با من حرف نمی زنید شما، آخر بگویید دیگر.
حضرت خواست سرنخ را به او بدهد. شد؟! همۀ این بساطی که می بینی، می مانند، این ها ماندگارند و تو چی؟! رفتنی هستی.این ها ماندنی، تو رفتنی هستی. همین را بنشین و فکرش را بکن. ،چرا این قدر غصّه می خوری؟ چرا این همه می دوی؟ چرا کفش پاره می کنی؟ هان!
چرا ضعف اعصاب می گیری؟ هان! این ها همه ماندنی و تو رفتنی، هستی. بنشین فکر خودت را بکن. این فکر را بکن، این از نماز شب برای تو بهتر است.
____________________________________
1️⃣عَنِ الْحُسَيْنِ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدَّارِ وَ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ . وسائل الشیعه ،ج15، ص197
تَتَکَلَّمُونَ
عَنِ الْحَسَنِ الصَّيْقَلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قَالَ نَعَمْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ قَالَ يَمُرُّ بِالدُّورِ الْخَرِبَةِ فَيَقُولُ أَيْنَ بَانُوكِ أَيْنَ سَاكِنُوكِ مَا لَكِ لَا تَتَكَلَّمِينَ. بحار 68، ص325
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: امید مردم را نسبت به آینده قطع میکنند❗️
📌نهجالبلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ»؛ منافق، امید مردم را نسبت به آینده قطع میکند. کارش –به اصطلاح- حدیث یأس خواندن است؛ یعنی از آن راه صحیح و حقّی که مردم دارند میروند، آرامش پیدا نمیکند. مردم را نسبت به آینده و راه صحیح و حقّی که میروند، ناامید میکند. بعضی راجعبه این جملات گفتهاند: آن حالتی را که اجتماع از نظر وحدت پیدا کرده، میخواهد به هم بزند و همین که گفتم: نانش را در دعوا میبیند. چون اگر جامعهای به سوی راه مستقیمِ حقیقی برود، در آن راه قدم برمیدارد و دیگر منافق بازاری ندارد؛ چون بازارش آنجاست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: امید مردم را نسبت به آینده قطع میکنند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد میکند. ❗️
📌نهجالبلاغه خطبۀ صد و نود و چهار:«لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ»؛ در هر راهی برای آنها یک به خاک افتادههایی وجود دارد؛ یعنی از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد میکند. یک معنای به خاک افتاده این است. «وَ إِلَى كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ»؛ برای هر دلی وسیلهای دارد؛ یعنی آنها در جامعه دلها را وارسی میکنند. دلها؛ یعنی خواستهها. جامعه را خوب طبقهبندی میشود کرد. یک عدّه هستند که کمبود از نظر بَطن و شکم دارند؛ دلشان دنبال این است که گرههای شکمیشان باز شود. یک عدّه کمبود از نظر شهوت جنسی دارند و هر کسی به یک شکلی است. حالا، منافق برای هر دلی وسیلهای دارد. به طبقۀ اوّل که میرسد، برایش مسائل بَطنی را مطرح میکند. برای گروه دوّم، مسائل شهوی را مطرح میکند. برای هر طبقهای آنچه را مایل است بیان میکند، چون همه را وارسی و بررسی کرده و نقطه ضعفها را به دست آورده است. آنها را میگیرد و رویش فشار میگذارد. برای هر دل و خواستۀ دلی ابزاری برای رسیدن به هدف خودش دارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد میکند. ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: اصرار بیش از حد برای خواسته هایشان❗️
📌نهجالبلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا». وقتی از کسی چیزی میخواهند بگیرند، چنان اصرار میورزند و کاری میکنند که طرف ناچار بشود. بیچارهاش میکنند تا قبول کند. یکی از خصوصیّات آنها نسبت به درخواستهایشان از دیگران این است، «وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا»؛ اگر در نکوهش نسبت به دیگران وارد شوند، چنان پردهدری میکنند که هیچ مرز ندارد؛ یعنی آبرویش را تا انتها میبرند که هیچ چیزی در انتهایش نماند. سرّش این است که دریده هستند؛ چون آنچه را در فطرت انسانی خدا نهفته و عبارت از حیاست، ندارند و مسخ شدهاند و در آنها از بین رفته است. وقتی وارد میشوند و میخواهند دیگران را نکوهش بکنند، «وَ إِنْ عَذَلُوا»؛ «عذل» به معنای نکوهش است، «كَشَفُوا».
رابطۀ بین این دو جمله -چه بسا- این باشد که حضرت میخواهد بفرماید که آنها در باب خواستههای فردی و اجتماعیشان اصرار میکنند و دستبردار هم نیستند، «إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا»؛ و الحاف و اصرار در سؤال دارند. اگر از طرف خواستهشان را گرفتند، که گرفتند، اگر نگرفتند، وارد مرحلۀ دوّم میشوند که آبرویش را میبرند؛ یعنی باید به خواستهاش برسد. این دو جمله را به نظر من امامعلی(ع) به همین دلیل و معنا کنار هم بیان کرده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: اصرار بیش از حد برای خواسته هایشان❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: کسانی که تسلیم آن ها نشوند از بین می برند❗️
📌در گامهای اوّل، در کمینگاه ها می نشینند تا آنها را به دام بیندازند و در مسیر خودشان بیاورند و بهره کشی نسبت به آن ها داشته باشند. دیگران باید پُلی برای رسیدن آن ها به اهداف شان باشند. باید ابزار دست آن ها باشند که آن ها هم به اهداف شیطانی خودشان برسند. فریب می دهند، خدعه و نیرنگ می زنند. برای اینکه به آنچه از اشخاص می خواهند برسند، خیلی هم اصرار می کنند. در جملات امام علی(ع) آمده بود که الحاف دارند و اصرار می کنند.
در اینجا دو حالت وجود دارد که گفتم: یک وقت طرف تسلیم او می شود و آنچه را می خواهد به او می دهد. یک وقت هست که جواب مثبت به او نمی دهد. در حالت دوّم، داشت که بلافاصله آبرویش را می برند؛ دریده هایی آبروریز هستند. بعد حضرت می فرماید: برای هر حقّی بدلی می تراشند و برای هر راستی، کجی را آماده کردهاند، برای فریب دادن دیگران که بیایند در مسیر خودشان قرار بگیرند. اگر همه چیز را آماده کرد، ولی در دام او نیامدند، چهکار میکند؟ او را از بین می برد. «وَ لِكُلِّ حَيٍّ قَاتِلًا»؛ آنها دو روش دارند نسبت به کسانی که تسلیمشان نشدند. اوّل، حذف شخصیّتی می کنند که در جملات قبل آمده بود. دوّم، حذف فیزیکی می کنند؛ به اصطلاح روز، منافقین ترور شخصیّتی و ترور شخصی دارند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: کسانی که تسلیم آن ها نشوند از بین می برند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: برای صید دیگران مسیر را ساده و آسان نشان می دهند❗️
📌نهج البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار: «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ اوّل یک تعبیری بکنم تا بعد این جمله را معنا کنم. برای کسانی که می خواهند آنها را صید بکنند و در مسیر خودشان بیاورند، راه و درِ ورودی را خیلی ساده و آسان جلوه می دهند؛ یعنی روشی را که خودشان دارند و می خواهند آنها را صید کنند و در راه خودشان بیاورند، آن در ورودی را خیلی زیبا، خوب و ساده نشان می دهد. امّا در مورد درِ خروجی، وقتی در دامش افتادی، دیگر راه پس و پیش نداری و بیچارهات می کند. «قَدْ هَوَّنُوا الطَّرِيقَ وَ أَضْلَعُوا الْمَضِيقَ»؛ راه باطل را آسان نشان می دهند و ترسیم می کنند و راه خروج از باطل را تنگ و کج می کنند. اگر بخواهی بیرون بروی؛ یعنی وقتی در دام آنها افتادی، نه راه پس و نه راه پیش داشته باشی.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir