eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 نفاق رابطۀ اخوت اسلامی را قطع می کند❗️ 📌مطلب دیگری که می‌خواستم بگویم این است که یکی از آثار سوء این رذیله آن است که رابطۀ معنوی‌یی که بین مؤمنین هست را قطع می‎کند؛ چون مؤمن با مؤمن یک رابطۀ معنوی دارد. این اخوّت اسلامی را قطع می‎کند. در روایتی امام‌صادق(ع) به نقل از پیغمبر‌اکرم(ص) فرمودند:«مَنْ مَدَحَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ فِي وَجْهِهِ وَ اغْتَابَهُ مِنْ وَرَائِهِ فَقَدِ انْقَطَعَ مَا بَيْنَهُمَا مِنَ الْعِصْمَةِ»1️⃣؛ اگر جلوی رویش به‌به، به‌به می‌کند، ولی پشت سر غیبتش را می‎کند و بدش را می‌گوید، همان عمل منافقانه است دیگر. هر دو حالت، دو چهره و دو زبان، هم فعلی و هم قولی در او هست. باعث می‌شود آن رابطۀ معنوی که بین آن‌ها بود، تمام شود. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏72، ص 249 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تأثیر معاشرت با منافق❗️ 📌 موضوع دیگر اینکه مصاحبت و معاشرت کمال تأثیر را در صفا، صداقت و یگانگی دارد. درست در مقابلش، کمال تأثیر را در نفاق و دوگانگی دارد؛ هر دوی آن‌هاست. اگر با منافق رفیقی، بدان که - بی برو برگرد- سر از نفاق در می‌آوری. یک قانونی هست که ردخور هم ندارد. رابطه مدّنظر نیست؛ چون یک‌وقت هست که سلام و علیک می‌کنیم و کار روزمره‎ای داریم. معاشرت و مصاحبت که می‌گوییم، یک نوع رفاقت، پیوند درونی و عُلقه‎ای است که با او داریم. توجّه کنید که رفاقت با منافق منافق‌ساز است؛ یعنی مصاحبت، معاشرت و رفاقت هم نقش سازندگی و هم نقش تخریبی دارد؛ یعنی اگر با اخیار و کسانی که با صفا، صمیمیت و صداقت هستند، انسان مصاحبت داشته باشد، تأثیر دارد. اگر معاشرتش با منافق و کسانی که دوگانگی دارند باشد، این هم همین‌طور است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه بیستم و ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 افسارگسیختگی انسان ❗️ 📌انبیا عظام که مبعوث شدند. بعثت آنها برای این نبود که انسانها را دعوت به دنیا و مادیت بکنند، بلکه آنها آمدند جلوی این سه قوه ای را که در هر انسانی هست؛ یعنی شهوت و غضب و وهم را جلوی او را بگیرند و او را مهارش بکنند. و الا مسئلۀ دعوت به دنیا و مادیت در نهاد هر انسانی هست. و آن هم به طور افسارگسیخته. این ها آمدند برای اینکه جلوی این افسارگسیختگی انسان را بگیرند. اهل معرفت به این تعبیر می گویند. که انسان اینطور است که خواسته های شهویش یا خواسته های غضبیش یا وهمی شیطانیش حد و مرز ندارد اصلا. اینها آمدند او را محدود کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوّم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عوامل تحریک کننده غضب و شهوت❗️ 📌یکی دیگر از نقاط ضعف انسان مسئلۀ مقام ، جاه و ریاست است. چون در ارتباط با نیروی غضب و خشم است. در مباحث اخلاقی نسبت به مقام و جاه میگویند او الذ است از لذت مال. کیفش بیشتر از مال است. خدمتتون عرض شود لذا این‌هایی را که مبتلا هستند به حب جاه، مال را فدا می‎کنند که به ریاست برسند. این‌ها چیزهایی است که زیاد توضیح نمی‎خواهد هم شما دیده‌اید؛ لذا میگویند لذت ریاست و جاه و مقام بیش از لذت مال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوّم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عوامل تحرک کننده غضب و شهوت -عامل اول:شهوت جنسی❗️ 📌یک مورد دیگر که این‌ها همه در ارتباط با نفس است خوب دقت کنید. مسئلۀ شهوت جنسی است. انبیا آمدند شهوت جنسی انسان را هم مهارش بکنند. و می‎گویند نباید شهوت جنسی را از هر طریقی انسان اشباع کند. بلکه مرزبندی کردند این هم مهار است. من این مطلب رو تذکر بدهم یک وقت اشتباه نشود، از این‌طرف افراطی‌گری در معارف بشود. نیامدند جلوی تحصیل مال را بگیرند. یعنی فرض کنید تجارت و کسب و زراعت و صناعت جلوگیری کنند. و یا بگویند نکاح نباید باشد. به طور کلی چون در کانون انسان این قوا هست و خداوند اینها را قرار داده پس وجود خیر محض است. ولی در کنارش این هست که انسان از نظر طلب، طلبش بی نهایت است درخواست او در این روابط زیاد است. در خواست آنها مرز ندارد . جلوی این بی بند و باری را بگیرند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوّم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی❗️ 📌دعوت انبیا این‌ها همه گویای این است که در انسان هم این‌ها هست و هم از آ‌‌ن‌طرف حس احتیاج به زندگی جاودانه است. یعنی انسان در درونش هیچ وقت فنا را نمی‎خواهد. لذا مسئلۀ معارف پیش می‌آید. اینکه می‎بیند که در دنیا از جاودانگی خبری نیست. نشئۀ دیگری است. در اینجا فرورفتگی در مال یعنی حب به مال و حب به جاه و امثال این‌ها انسان را باز می‎دارد از این حس، می‎خواهد این حس را در انسان زنده کند. این احساس که غفلت نکند از نشئه‎ای که برای انسان نشئۀ جاودانگی است. اگر در یک غالب اصطلاح بریزیم. باید این‌را بگوییم انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی. یعنی تربیتش کنند. یعنی این حسی را که در آن هست این‌را شکوفا کنند. به فکر بنیدازند.، می‎میریم و از این نشئه می‎رویم. نشئۀ دیگری است که ما برای آنجا هستیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوّم @mojtabatehrani_ir