﷽
📍 تأثیر معاشرت با منافق❗️
📌 موضوع دیگر اینکه مصاحبت و معاشرت کمال تأثیر را در صفا، صداقت و یگانگی دارد. درست در مقابلش، کمال تأثیر را در نفاق و دوگانگی دارد؛ هر دوی آنهاست. اگر با منافق رفیقی، بدان که - بی برو برگرد- سر از نفاق در میآوری. یک قانونی هست که ردخور هم ندارد. رابطه مدّنظر نیست؛ چون یکوقت هست که سلام و علیک میکنیم و کار روزمرهای داریم. معاشرت و مصاحبت که میگوییم، یک نوع رفاقت، پیوند درونی و عُلقهای است که با او داریم. توجّه کنید که رفاقت با منافق منافقساز است؛ یعنی مصاحبت، معاشرت و رفاقت هم نقش سازندگی و هم نقش تخریبی دارد؛ یعنی اگر با اخیار و کسانی که با صفا، صمیمیت و صداقت هستند، انسان مصاحبت داشته باشد، تأثیر دارد. اگر معاشرتش با منافق و کسانی که دوگانگی دارند باشد، این هم همینطور است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 تأثیر معاشرت با منافق❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 افسارگسیختگی انسان ❗️
📌انبیا عظام که مبعوث شدند. بعثت آنها برای این نبود که انسانها را دعوت به دنیا و مادیت بکنند، بلکه آنها آمدند جلوی این سه قوه ای را که در هر انسانی هست؛ یعنی شهوت و غضب و وهم را جلوی او را بگیرند و او را مهارش بکنند. و الا مسئلۀ دعوت به دنیا و مادیت در نهاد هر انسانی هست. و آن هم به طور افسارگسیخته. این ها آمدند برای اینکه جلوی این افسارگسیختگی انسان را بگیرند.
اهل معرفت به این تعبیر می گویند. که انسان اینطور است که خواسته های شهویش یا خواسته های غضبیش یا وهمی شیطانیش حد و مرز ندارد اصلا. اینها آمدند او را محدود کنند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 افسارگسیختگی انسان ❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 عوامل تحریک کننده غضب و شهوت❗️
📌یکی دیگر از نقاط ضعف انسان مسئلۀ مقام ، جاه و ریاست است. چون در ارتباط با نیروی غضب و خشم است. در مباحث اخلاقی نسبت به مقام و جاه میگویند او الذ است از لذت مال. کیفش بیشتر از مال است. خدمتتون عرض شود لذا اینهایی را که مبتلا هستند به حب جاه، مال را فدا میکنند که به ریاست برسند. اینها چیزهایی است که زیاد توضیح نمیخواهد هم شما دیدهاید؛ لذا میگویند لذت ریاست و جاه و مقام بیش از لذت مال است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 عوامل تحریک کننده غضب و شهوت❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 عوامل تحرک کننده غضب و شهوت -عامل اول:شهوت جنسی❗️
📌یک مورد دیگر که اینها همه در ارتباط با نفس است خوب دقت کنید. مسئلۀ شهوت جنسی است. انبیا آمدند شهوت جنسی انسان را هم مهارش بکنند. و میگویند نباید شهوت جنسی را از هر طریقی انسان اشباع کند. بلکه مرزبندی کردند این هم مهار است. من این مطلب رو تذکر بدهم یک وقت اشتباه نشود، از اینطرف افراطیگری در معارف بشود. نیامدند جلوی تحصیل مال را بگیرند. یعنی فرض کنید تجارت و کسب و زراعت و صناعت جلوگیری کنند. و یا بگویند نکاح نباید باشد. به طور کلی چون در کانون انسان این قوا هست و خداوند اینها را قرار داده پس وجود خیر محض است. ولی در کنارش این هست که انسان از نظر طلب، طلبش بی نهایت است درخواست او در این روابط زیاد است. در خواست آنها مرز ندارد . جلوی این بی بند و باری را بگیرند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 عوامل تحرک کننده غضب و شهوت -عامل اول:شهوت جنسی❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی❗️
📌دعوت انبیا اینها همه گویای این است که در انسان هم اینها هست و هم از آنطرف حس احتیاج به زندگی جاودانه است. یعنی انسان در درونش هیچ وقت فنا را نمیخواهد. لذا مسئلۀ معارف پیش میآید. اینکه میبیند که در دنیا از جاودانگی خبری نیست. نشئۀ دیگری است. در اینجا فرورفتگی در مال یعنی حب به مال و حب به جاه و امثال اینها انسان را باز میدارد از این حس، میخواهد این حس را در انسان زنده کند. این احساس که غفلت نکند از نشئهای که برای انسان نشئۀ جاودانگی است. اگر در یک غالب اصطلاح بریزیم. باید اینرا بگوییم انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی. یعنی تربیتش کنند. یعنی این حسی را که در آن هست اینرا شکوفا کنند. به فکر بنیدازند.، میمیریم و از این نشئه میرویم. نشئۀ دیگری است که ما برای آنجا هستیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍّ (ع) قالَ:
«اسْتَدِيمُوا الذِّكْرَ فَإِنَّهُ يُنِيرُ الْقَلْبَ وَ هُوَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ»
ترجمه: به ذکر و یاد الهی همواره مداومت بورزید زیرا که ذکر خداوند دلها را نورانی میکند و یاد خداوند بالاترین و بهترین عبادتهاست.
شرح: روایت از امیر المومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: مداومت به خرج بدهید به ذکر الهی، «اِستَدیمُوا الذِّکرَ» بعد علتش را حضرت میفرمایند:«فَاِنَّهُ یُنیرُالقَلبُ» چون ذکرالله، منوّر میکند دلها را. در باب ذکر الله، خب، ما روایات زیاد، آیات زیاد داریم، در آثاری را که مترتب بر ذکر الهی است. در خصوص دل، اثر ذکر بر روی دل: اولا؛ ذکر بر جمیع ابعاد وجودی انسان اثر میگذارد. این بحث مفصلی است، بر همه چیز، حتی بر اعضا و جوارح انسان، چه قوای درونیاش، چه بیرونیاش، ذکر الله بی برو برگرد موثر است؛ اما علی (ع) این جا نسبت به دل مطرح میکند. و ما هم روایات متعدد از علی (ع)، داریم که رابطه ذکر را با دل مطرح میکند که یکیاش این روایت است. و در روایات دیگر هم داریم، آثار دیگری را علی (ع)، در رابطه با دل مطرح میکند. در این جا دارد: «یُنیرُالقَلُب». در روایت دیگر دارد: شفای دل است. در روایت دیگر باز علی (ع)، میگوید: جلاء دل است. روایت متعدد داریم، در قلب به اصطلاح، مطرح میکند. میفرماید به این که ذکرالله موجب میشود، دل انسان نورانی بشود. و اشرف ابعاد وجودی انسان، دل انسان است، این را بدانید؛ یعنی شریف ترین بعد وجودی انسان، دل انسان است، این را بدانید. وتمام حرکات انسان، سرچشمه از دل انسان میگیرد، این را بدانید. یک هسته مرکزی است دل، قلب؛ حالا ما به حسب ظاهر تشبیه است؛ حالا آن قلبی که میگوییم این نیست، از نظر ظاهر میگویم، جسمانی هم اگر شما نگاه کنید، میبینید که در اعضا و جوارح ظاهری ما هم همان قلب است که زیاد اهمیت دارد. توجه میکنید چه عرض کردم؟! تمام چه را تنظیم میکند؟ تمام وضع جوارحی انسان را او تغذیه میکند. خون را پمپاژ میکند به همه جا میرساند. درست است یا نه؟! قلب محوریّت دارد.
در روح هم این طور است. توجه میکنید چه عرض کردم؟! تمام ابعاد وجودی انسان را این دل انسان است که خودش یک مرتبه از وجود انسان است، اشرف ابعاد وجودی انسان است.
لذا علی (ع)، میفرماید: ذکرالله این که «اِستَدیمُوا الذِّکرَ»شما ادامه بدهید ذکر الهی را«اِستَدیمُوا الذِّکرَ فَاِنَّهُ یُنیرُ القَلبُ» دلهای شما را نورانی میکند.
من این را عرض بکنم به این که حالا این تعبیر از علی (ع)، است. اضطرابهایی که ما در زندگی مان پیدا میکنیم، این را بدانید. همین در زندگی مادیمان که اضطرابهایی پیدا میکنیم، درست است ؟! آن چه که این اضطرابهای روحی را از بین میبرد، برطرف میکند، همان یاد خدا است. آرام بخش اوست. توجه کردید؟! که علی (ع)، گفتم این جا، این تعبیر را دارد، جای دیگر بیان میکند شفای دل شما است، جلای دل شما است. البته در آیه تعبیر بسیار بالاتری است و آن این است که «اَلا بِذِّکرِ اللهِ تَطمَئّنٌ القُلُوب»1 به یاد خدا آرام ببخشید دلهایتان را، اوست که آرام بخش دل هست. پول آرامش نمیدهد، ریاست آرامش نمیدهد، اینها هیچ کدام آرامش نمیدهند. آن که آرامش میدهد، همان یاد الهی است. آن که از نظر درون، انسان را شاد میکند، درست است؟! یاد خداست. آن که نورانی میکند انسان را یاد خداست. آن که بیمارهای درونی انسان را درمان میکند، یاد خداست. حتی این را بدانید. من این را نمیخواستم بگویم؛ حتی شفابخش بیمارهای جسمانی ما اوست. البته این جایش نیست که من این را بگویم. شد؟! حتی. یعنی یاد خدا این اثر را دارد. توجه کنید. چون روح غالب است بر جسم، توجه میکنید؟! جسم را در اختیار میگیرد؛ حتی آنها را خوب میکند. دردها را هم برطرف میکند. این را بهتان بگویم. آلام انسان را حتی جسمانیش را هم سطحش را میآورد پایین. این قدر اثر دارد.
لذا بعدش میفرماید:« هُوَ اُفضَلُ العِبادَةِ» این جمله بعدی علی (ع)، است. او با فضیلت ترین عبادتهاست. شما نگاه کنید در عبادتهایتان، بالاترین عبادت را شما نماز میدانید. درست است یا نه؟! پیکرهاش پرستش است، پیکرهاش کرنش است به خداست، به خالق است. نماز؛ درست است یا نه؟! همین نماز، ارزشش، جانش همان ذکرالله است. شد! «اَقِم الصَلوة لذکری» 2 این را آیه میگوید. اصلا نماز بخوانید که به یاد من بیفتید. فهمیدید؟!
حالا این را من گفتم، میخواستم این نکته را عرض کنم. من یک وقتی این را نقل کردم. ما سابقا؛ من این را در بچگی دیده بودم. در بازار تهران که میآمدم، کاسبها، موقعی که مشتری نبود، قرآن را باز میکردند،شروع میکردند به قرآن خواندن. حالا نمیدانم هستند کسانی که یادشان مانده یا نه؟ الآن هستند کسانی که این کار را بکنند؟ توجه میکنید؟ خود این ذکرالله است. توجه میکنید؟! همین موثر است. توجه کنید. و او این است به این که انسان، بدبختیهایش غفلت از خداست؛ از آن جا نشأت میگیرد. خدا که یادت رفت، شد! همه بدبختیها رو میآورد. از آن طرف به یاد خدا افتادی، ذکرالله بود، شد؟! گره گشا است نسبت به همه امور انسان.
غرر الحکم و درر الکلم صفحه 155
1- آیه 28 سوره مبارکه رعد
2- آیه 14سوره مبارکه رعد
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir