eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 عوامل تحرک کننده غضب و شهوت -عامل اول:شهوت جنسی❗️ 📌یک مورد دیگر که این‌ها همه در ارتباط با نفس است خوب دقت کنید. مسئلۀ شهوت جنسی است. انبیا آمدند شهوت جنسی انسان را هم مهارش بکنند. و می‎گویند نباید شهوت جنسی را از هر طریقی انسان اشباع کند. بلکه مرزبندی کردند این هم مهار است. من این مطلب رو تذکر بدهم یک وقت اشتباه نشود، از این‌طرف افراطی‌گری در معارف بشود. نیامدند جلوی تحصیل مال را بگیرند. یعنی فرض کنید تجارت و کسب و زراعت و صناعت جلوگیری کنند. و یا بگویند نکاح نباید باشد. به طور کلی چون در کانون انسان این قوا هست و خداوند اینها را قرار داده پس وجود خیر محض است. ولی در کنارش این هست که انسان از نظر طلب، طلبش بی نهایت است درخواست او در این روابط زیاد است. در خواست آنها مرز ندارد . جلوی این بی بند و باری را بگیرند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوّم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی❗️ 📌دعوت انبیا این‌ها همه گویای این است که در انسان هم این‌ها هست و هم از آ‌‌ن‌طرف حس احتیاج به زندگی جاودانه است. یعنی انسان در درونش هیچ وقت فنا را نمی‎خواهد. لذا مسئلۀ معارف پیش می‌آید. اینکه می‎بیند که در دنیا از جاودانگی خبری نیست. نشئۀ دیگری است. در اینجا فرورفتگی در مال یعنی حب به مال و حب به جاه و امثال این‌ها انسان را باز می‎دارد از این حس، می‎خواهد این حس را در انسان زنده کند. این احساس که غفلت نکند از نشئه‎ای که برای انسان نشئۀ جاودانگی است. اگر در یک غالب اصطلاح بریزیم. باید این‌را بگوییم انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی. یعنی تربیتش کنند. یعنی این حسی را که در آن هست این‌را شکوفا کنند. به فکر بنیدازند.، می‎میریم و از این نشئه می‎رویم. نشئۀ دیگری است که ما برای آنجا هستیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوّم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ (ع) قالَ: «اسْتَدِيمُوا الذِّكْرَ فَإِنَّهُ‌ يُنِيرُ الْقَلْبَ وَ هُوَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ» ترجمه: به ذکر و یاد الهی همواره مداومت بورزید زیرا که ذکر خداوند دل‌ها را نورانی می‌کند و یاد خداوند بالاترین و بهترین عبادت‌هاست. شرح: روایت از امیر المومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: مداومت به خرج بدهید به ذکر الهی، «اِستَدیمُوا الذِّکرَ» بعد علتش را حضرت می‌فرمایند:«فَاِنَّهُ یُنیرُالقَلبُ» چون ذکرالله، منوّر می‌کند دل‌ها را. در باب ذکر الله، خب، ما روایات زیاد، آیات زیاد داریم، در آثاری را که مترتب بر ذکر الهی است. در خصوص دل، اثر ذکر بر روی دل: اولا؛ ذکر بر جمیع ابعاد وجودی انسان اثر می‌گذارد. این بحث مفصلی است، بر همه چیز، حتی بر اعضا و جوارح انسان، چه قوای درونی‌اش، چه بیرونی‌اش، ذکر الله بی برو برگرد موثر است؛ اما علی (ع) این جا نسبت به دل مطرح می‌کند. و ما هم روایات متعدد از علی (ع)، داریم که رابطه ذکر را با دل مطرح می‌کند که یکی‌اش این روایت است. و در روایات دیگر هم داریم، آثار دیگری را علی (ع)، در رابطه با دل مطرح می‌کند. در این جا دارد: «یُنیرُالقَلُب». در روایت دیگر دارد: شفای دل است. در روایت دیگر باز علی (ع)، می‌گوید: جلاء دل است. روایت متعدد داریم، در قلب به اصطلاح، مطرح می‌کند. می‌فرماید به این که ذکرالله موجب می‌شود، دل انسان نورانی بشود. و اشرف ابعاد وجودی انسان، دل انسان است، این را بدانید؛ یعنی شریف ترین بعد وجودی انسان، دل انسان است، این را بدانید. وتمام حرکات انسان، سرچشمه از دل انسان می‌گیرد، این را بدانید. یک هسته مرکزی است دل، قلب؛ حالا ما به حسب ظاهر تشبیه است؛ حالا آن قلبی که می‌گوییم این نیست، از نظر ظاهر می‌گویم، جسمانی هم اگر شما نگاه کنید، می‌بینید که در اعضا و جوارح ظاهری ما هم همان قلب است که زیاد اهمیت دارد. توجه می‌کنید چه عرض کردم؟! تمام چه را تنظیم می‌کند؟ تمام وضع جوارحی انسان را او تغذیه می‌کند. خون را پمپاژ می‌کند به همه جا می‌رساند. درست است یا نه؟! قلب محوریّت دارد. در روح هم این طور است. توجه می‌کنید چه عرض کردم؟! تمام ابعاد وجودی انسان را این دل انسان است که خودش یک مرتبه از وجود انسان است، اشرف ابعاد وجودی انسان است. لذا علی (ع)، می‌فرماید: ذکرالله این که «اِستَدیمُوا الذِّکرَ»شما ادامه بدهید ذکر الهی را«اِستَدیمُوا الذِّکرَ فَاِنَّهُ یُنیرُ القَلبُ» دل‌های شما را نورانی می‌کند. من این را عرض بکنم به این که حالا این تعبیر از علی (ع)، است. اضطراب‌هایی که ما در زندگی مان پیدا می‌کنیم، این را بدانید. همین در زندگی مادیمان که اضطراب‌هایی پیدا می‌کنیم، درست است ؟! آن چه که این اضطراب‌های روحی را از بین می‌برد، برطرف می‌کند، همان یاد خدا است. آرام بخش اوست. توجه کردید؟! که علی (ع)، گفتم این جا، این تعبیر را دارد، جای دیگر بیان می‌کند شفای دل شما است، جلای دل شما است. البته در آیه تعبیر بسیار بالاتری است و آن این است که «اَلا بِذِّکرِ اللهِ تَطمَئّنٌ القُلُوب»1 به یاد خدا آرام ببخشید دل‌هایتان را، اوست که آرام بخش دل هست. پول آرامش نمی‌دهد، ریاست آرامش نمی‌دهد، این‌ها هیچ کدام آرامش نمی‌دهند. آن که آرامش می‌دهد، همان یاد الهی است. آن که از نظر درون، انسان را شاد می‌کند، درست است؟! یاد خداست. آن که نورانی می‌کند انسان را یاد خداست. آن که بیمارهای درونی انسان را درمان می‌کند، یاد خداست. حتی این را بدانید. من این را نمی‌خواستم بگویم؛ حتی شفابخش بیمارهای جسمانی ما اوست. البته این جایش نیست که من این را بگویم. شد؟! حتی. یعنی یاد خدا این اثر را دارد. توجه کنید. چون روح غالب است بر جسم، توجه می‌کنید؟! جسم را در اختیار می‌گیرد؛ حتی آن‌ها را خوب می‌کند. دردها را هم برطرف می‌کند. این را بهتان بگویم. آلام انسان را حتی جسمانیش را هم سطحش را می‌آورد پایین. این قدر اثر دارد. لذا بعدش می‌فرماید:« هُوَ اُفضَلُ العِبادَةِ» این جمله بعدی علی (ع)، است. او با فضیلت ترین عبادت‌هاست. شما نگاه کنید در عبادت‌هایتان، بالاترین عبادت را شما نماز می‌دانید. درست است یا نه؟! پیکره‌اش پرستش است، پیکره‌اش کرنش است به خداست، به خالق است. نماز؛ درست است یا نه؟! همین نماز، ارزشش، جانش همان ذکرالله است. شد! «اَقِم الصَلوة لذکری» 2 این را آیه می‌گوید. اصلا نماز بخوانید که به یاد من بیفتید. فهمیدید؟!
حالا این را من گفتم، می‌خواستم این نکته را عرض کنم. من یک وقتی این را نقل کردم. ما سابقا؛ من این را در بچگی دیده بودم. در بازار تهران که می‌آمدم، کاسب‌ها، موقعی که مشتری نبود، قرآن را باز می‌کردند،شروع می‌کردند به قرآن خواندن. حالا نمی‌دانم هستند کسانی که یادشان مانده یا نه؟ الآن هستند کسانی که این کار را بکنند؟ توجه می‌کنید؟ خود این ذکرالله است. توجه می‌کنید؟! همین موثر است. توجه کنید. و او این است به این که انسان، بدبختی‌هایش غفلت از خداست؛ از آن جا نشأت می‌گیرد. خدا که یادت رفت، شد! همه بدبختی‌ها رو می‌آورد. از آن طرف به یاد خدا افتادی، ذکرالله بود، شد؟! گره گشا است نسبت به همه امور انسان.  غرر الحکم و درر الکلم صفحه 155 1- آیه 28 سوره مبارکه رعد 2- آیه 14سوره مبارکه رعد 〰️〰️〰️〰️〰️ 📝 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اهمّیت تربیت اعضا و جوارح❗️ 📌انبیا و اولیا (ع) همه آمدند و تکیه و ترغیب کردند انسان را به عملِ کردن به دستورات الهی و از آن‌طرف نهی کردند از یک سنخ محرمات، چیزهایی را که مبغوض خداوند است. که ما به این‌ها ترک می‌گوییم. اوّلی فعل و دوّمی ترک است. هردو به عنوان اطاعت مطرح است. چرا؟ برای اینکه تمام این حرف‌ها سر از چی در می‌آورد؟ عمل خارجی. که گاهی ازآن تعبیر می‎کنند به تربیت اعضا و جوارح . یک وقت می‌گویی تربیت عقل، تربیت قلب و تربیت نفس؛ ولی در اینجا می‌گوییم تربیت اعضا و جوارح. لذا اوّل انسان اعضا و جوارح را تربیت کند. گوش، چشم، زبان، دست و پای خود را. همۀ این‌ها را تربیت کند: یعنی چه؟ یعنی‌ به این‌ها روش رفتاری و گفتاری بر طبق اوامر الهی بیاموزد و دراین وادی بیاورد. دراینجا می‎بینیم آن چیزی که هستۀ مرکزی تربیت انسان می‌شود، عبارت از این است که اعمالش را سرخود انجام ندهد؛ به این معنا که رضای خداوند را در نظر نگیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چگونگی تبدیل صورت ملکوتی انسان به حیوان❗️ 📌پیغمبر اکرم‌(ص) فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم یَحشُرُ بَعضَ النَّاسِ عَلَی صُوَرٍ تَحسُنُ عِندَهَا القِرَدَه وَ الخَنَازِیر». بعضی از مردم در قیامت به صورتی محشور می‌شوند که صورت میمون و خو ک پیش او زیباست. صورت این‌ها «تَحسُنُ عِندَهَا القِرَدَه وَ الخَنَازِیر». با صورت عجیب و غریبی محشور می‌شوند. این برای ملکاتی است که به وسیلۀ اعمالم ساخته می‌شود. به وسیلۀ تربیت و تأدیب است که انسان می‌تواند خودش را تربیت و ادب کند. اوّل ادب ظاهر؛ که عبارت از عمل است. و تأدیب به آنچه که رضای خدا در اوست. این کار را چگونه انجام بدهد، با حلال و حرام. توجّه کنید عمل حرام انجام ندهد. این را بدانید اگر شهوت بی‌بند و بار باشد مانند خوک است. هیچ تعارف نداریم. غضب بی‌بند و بار باشد مثل گرگ است. حقّه بازی و کلک بزند و ملکه‌اش بشود شیطان است. انبیا و اولیا این‌ها را هدف‌گیری کردند منهاج البراعة، ج5، ص368 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir