eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 اهمّیت تربیت اعضا و جوارح❗️ 📌انبیا و اولیا (ع) همه آمدند و تکیه و ترغیب کردند انسان را به عملِ کردن به دستورات الهی و از آن‌طرف نهی کردند از یک سنخ محرمات، چیزهایی را که مبغوض خداوند است. که ما به این‌ها ترک می‌گوییم. اوّلی فعل و دوّمی ترک است. هردو به عنوان اطاعت مطرح است. چرا؟ برای اینکه تمام این حرف‌ها سر از چی در می‌آورد؟ عمل خارجی. که گاهی ازآن تعبیر می‎کنند به تربیت اعضا و جوارح . یک وقت می‌گویی تربیت عقل، تربیت قلب و تربیت نفس؛ ولی در اینجا می‌گوییم تربیت اعضا و جوارح. لذا اوّل انسان اعضا و جوارح را تربیت کند. گوش، چشم، زبان، دست و پای خود را. همۀ این‌ها را تربیت کند: یعنی چه؟ یعنی‌ به این‌ها روش رفتاری و گفتاری بر طبق اوامر الهی بیاموزد و دراین وادی بیاورد. دراینجا می‎بینیم آن چیزی که هستۀ مرکزی تربیت انسان می‌شود، عبارت از این است که اعمالش را سرخود انجام ندهد؛ به این معنا که رضای خداوند را در نظر نگیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چگونگی تبدیل صورت ملکوتی انسان به حیوان❗️ 📌پیغمبر اکرم‌(ص) فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم یَحشُرُ بَعضَ النَّاسِ عَلَی صُوَرٍ تَحسُنُ عِندَهَا القِرَدَه وَ الخَنَازِیر». بعضی از مردم در قیامت به صورتی محشور می‌شوند که صورت میمون و خو ک پیش او زیباست. صورت این‌ها «تَحسُنُ عِندَهَا القِرَدَه وَ الخَنَازِیر». با صورت عجیب و غریبی محشور می‌شوند. این برای ملکاتی است که به وسیلۀ اعمالم ساخته می‌شود. به وسیلۀ تربیت و تأدیب است که انسان می‌تواند خودش را تربیت و ادب کند. اوّل ادب ظاهر؛ که عبارت از عمل است. و تأدیب به آنچه که رضای خدا در اوست. این کار را چگونه انجام بدهد، با حلال و حرام. توجّه کنید عمل حرام انجام ندهد. این را بدانید اگر شهوت بی‌بند و بار باشد مانند خوک است. هیچ تعارف نداریم. غضب بی‌بند و بار باشد مثل گرگ است. حقّه بازی و کلک بزند و ملکه‌اش بشود شیطان است. انبیا و اولیا این‌ها را هدف‌گیری کردند منهاج البراعة، ج5، ص368 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سوره ناس مدنی است❗️ 📌 «بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس. ملك الناس. اله الناس. من شرّ الوسواس الخناس. الذي يوسوس في صدور الناس. من الجنة و الناس». يك صحبت در اين است كه اين سوره شريفه آيا در مكّه نازل شده است يا در مدينه؟ آنطور كه تواريخ مي‌نويسند، محقّقين از مورخّين و مفسّرين اين است كه اين سوره مدنی است. در مدينه بر پيغمبراکرم(ص)نازل شده است كه اين سوره و سوره قبل اين‌ها با هم نازل شده بر پيغمبراکرم(ص). يعني سوره «قل اعوذ برب الفلق». لذا بعضي كه گفته‌اند مكّه نازل شده، حرف آنها صحيح نيست و بحث تاريخي راجع به اين موضوع كردن خوب يك فرصتي مي‌خواهد يعني در مصاحفي كه بوده در دست و هست و نقل شده است، اكثر قريب به اتّفاق نوشته‌اند به اينكه اين سوره مدني است و در مدينه بر پيغمبراکرم(ص) نازل شده است. غير از شواهدي كه بعد داريم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سفارش شده است به قرائت سوره ناس❗️ 📌بحث دوّم عبارت از اين است كه آيا اين سوره و حتّي سوره قبل، يعني «قل اعوذ برب الفلق» چون با هم نازل شده است اين‌ها جزء قرآن است يا جزء قرآن نيست. مسلماً اين‌ها جزء قرآن است. پيدايش اين بحث از زماني بود كه عبدالله‌بن مسعود، او به گمان اينكه اين‌ها يك جنبه‌هاي حوزه‌اي دارد؛ از نظر ديد كوتاهي كه قهراً براي بشر است، او خيال مي‌كرد كه اين‌ها جزء قرآن نيست لذا اين بحث پيش آمده. علي ابن ابراهيم قمي در تفسيرش نقل مي‌كند از از امام صادق(صلوات الله عليه) كه شخصي به حضرت عرض كرد، كه شنيده شده است كه عبد الله ‌بن مسعود پاك مي‌كرده اين دو سوره را از قرآن. او پاك مي‌كرده، بوده است در قرآن‌ها. به خيال خودش. حضرت فرمودند به آن به اينكه بله اين رأي او بود؛ گمان او بود ولي اشتباه مي‌كرده. اين جزء قرآن است و ما در متُون اسلامي داريم كه چه مقدار سفارش شده است به قرائت اين دو سوره، حتّي دارد معصومين(صلوات الله عليهم اجمعين) در نماز‌هاي واجب مي‌خواندند اين دو سوره را، و حتّي باز دارد با اينكه در نماز وَتر يعني آن يك ركعت نمازي را كه در دل شب، انساني را كه مي‌خواهد خدايش را عبادت كند بخواند، خوب است به اينكه سه سوره را انتخاب كند؛ «قل هو الله احد»، «قل اعوذ برب الفلق» و «قل اعوذ برب الناس». در يك روايتي دارد وقتي كه بخواند اين سُوَر را منادي ندا مي‌كند اي بنده خدا بشارت باد بر تو كه خدايت اين عمل را از تو پذيرفت، قبول كرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
4.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 سفارش شده است به قرائت سوره ناس❗️ 📌بحث دوّم عبارت از اين است كه آيا اين سوره و حتّي سوره قبل، يعني «قل اعوذ برب الفلق» چون با هم 📚 📕 1 🏷 سوره ناس 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تحميل كردن رأي شخصي در كُتب الهي❗️ 📌هيچ گاه انسان نبايد كتاب‌هاي الهي را به رأي خودش، به تعبير ما به ديد شخصي خودش مِنهاي آنچه را كه در متُون اديان است، آنطور در آن قضاوت كند. حالا مي‌خواهد مسأله اين باشد كه جزء هست يا نيست يا از نظر فهم مطالب، و به تعبير روز برداشت اسمش را مي‌گذارند. بله انسان اگر معتقد است به خداوند، معتقد است به قيامت، معتقد است كه روزي براي منِ انسان است كه آنچه را كه از دهانم خارج مي‌شود اينها به حساب مي‌آيد و آنچه كه گفتار بشر است در نزد اين رقيب و عتيد است. آنطور نيست كه اين امواجي را كه من الآن ايجاد مي‌كنم در اين فضاي عالم وجود مَحو بشود، نيست اينطور. ثبت است و همه آنها به حساب مي‌‌آيد؛ لذا انسان بايد خيلي دقّت كند خصوصاً مسأله آيات الهي را كه نكند يك مرتبه بخواهد خودش از نظر ديد شخصي منهاي واقعيت‌ها حسابرسي بكند. لذا ما از اينكه امام صادق(صلوات الله عليه) مي‌فرمايد: عبد الله بن مسعود به رأي خودش چنين كرد. يعني جنبه شخصي داشت و انسان هيچ‌گاه نبايد به رأي خودش نسبت به جميع كتب الهي هر كتابي كه باشد، قرآن و غير قرآن بخواهد آراي شخصي خودش را تحميل كند. اينكه گفته مي‌شود تحميل كردن رأي شخصي است در كُتب الهي و اين غلط است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 آداب احترام در اقوام مختلف❗️ 📌 حسن و قبُح ازادراکات عقل عملی است. نسبت به مصادیق آن از نظردیدگاه‌ گروه‌های مختلف می‌شوند. مثلاً گروهی در برخورد ابتدایی با دیگران حُسن ادب را در این می‎دانند که کلاه از سرشان بر‎دارند. عدّۀ دیگر به هم دست می‌دهند. در برخی جوامع دستشان را بلند می‎کنند و در جای دیگر به حالت انحنا خم می‌شوند. تشخیص این مصادیق متعلّق به گرو‌ها و اقوام مختلف است؛ اما به هر حال هر کدام از این اقوام، نام این کار خود را «ادب کردن» می‌گذارند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سیزدهم @mojtabatehrani_ir