eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
بعد می فرماید:«وَمَن کَسَبَ مالاً مِنْ غَیرِحِلِّهِ اَفْتَقَرَهُ اللهُ تَعَالَی» آنی که اعتقاد به حرام و حلال دارد،ها! آن را می گوید؛ و الّا آن را که ندارد که خدا کاری باهاش ندارد، شد. حیوان، خدا زیاد دارد، همه هم می‌چرند. خدا دنیا را که خلق کرده، حیوان هم خیلی خلق کرده، همه می‌چرند .درست است یا نه؟ نه، حیوانی است که سرش می‌شود، به این که مرز سرش می‌شود، فمهیدی؟ به هر مزرعه‌ای سر نمی زند؛ آن که مرزبندی سرش می‌شود اگر او مرزشکنی بکند. در چی؟ در بدست آوردن مال، درست؟! «اَفْتَقَرَهُ اللهُ»یک سنخ گرفتاری‌های مالی، مال همین است. لاابالگری در چیه؟هان؟ درمعاملات.«اَفْتَقَرَهُ اللهُ وَ مَن تَواضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللهُ»کسی برای خدا تواضع بکند، خدا او را بالا می برد. بحار جلد 74 صفحه 120 عَنْ أَبِي قِلَابَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه(ص)‏ مَنْ أَسَرَّ مَا يُرْضِي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَظْهَرَ اللَّهُ لَهُ مَا يَسُرُّهُ وَ مَنْ أَسَرَّ مَا يُسْخِطُ اللَّهَ تَعَالَى أَظْهَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مَا يَحْزُنُهُ وَ مَنْ‏ كَسَبَ‏ مَالًا مِنْ‏ غَيْرِ حِلِّهِ‏ أَفْقَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ وَ مَنْ سَعَى فِي رِضْوَانِ اللَّهِ أَرْضَاهُ اللَّه‏ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
31.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن رَسُولِ الله صلی الله علیه و اله و سلم قالَ: «عَنْ أَبِي قِلَابَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه(ص)‏ مَنْ أَسَرَّ مَا يُرْضِي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَظْهَرَ اللَّهُ تَعَالَی لَهُ مَا يُسِرُّهُ وَ مَنْ أَسَرَّ مَا يُسْخِطُ اللَّهَ تَعَالَى أَظْهَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مَا يَحْزُنُهُ وَ مَنْ‏ كَسَبَ‏ مَالًا مِنْ‏ غَيْرِ حِلِّهِ‏ أَفْقَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ‏» شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اشکال به امر دیگران سازی️❗️ 📌بله، چه‏بسا اصلاً این اشکال کلّی را نسبت‏به همۀ آن آیات و روایات که دربارۀ مرابطۀ با دیگران مطرح شده است، مطرح می‏کنند؛ به اینکه اصلاً این کار، مخصوص انبیا و اولیای خدا(ع) است. آن‏ها را خداساخته بود، نه خودشان. «خدا‏ساخته» می‏تواند دست دیگران را بگیرد، نه «خودساخته»؛ چراکه «خودساخته» همیشه ناقص است. خیلی قشنگ اشکالشان را مطرح کردم. امّا جواب اشکال: دیگر‏سازی یک «امر نسبی» است؛ به این معنا که به هر اندازه‏ای خودت را در هر رابطه‏ای ساختی، به همان مقدار متعهّدی که دیگران را هم بسازی. خوب دقّت کنید! این مسئله، یک امر نسبی و اضافی است. فرض کنید به هر اندازه‏ای که توانسته‏ای در بُعد اعتقادی پیش ‏بروی -البتّه به شکل «صحیح»- متعهّدی اعتقادات و پایۀ فکری دیگران را هم بسازی. آن‏هایی که به قول ما خُبره بودند، گفته‏اند: به همان مقدار، وظیفه داری دست دیگری را بگیری و بیش از این مقدار هم وظیفه نداری. به همان مقدار که می‏توانی راه بروی، باید دست او را بگیری و به همان راه ببری. اینکه بگذار من تا آخر خطّ بروم. بعد بر می‏گردم، می‏آیم و تو را باخود می‏بَرم، نداریم. به هر مقدار که خودت عمل می‏کنی، او را هم در وادی عمل بیاور؛ به هر مقدار که توانستی نفس خودت را از نظر اخلاقیّات اصلاح کنی، به همان مقدار وظیفه داری، نه بیشتر. این امر نسبی اضافی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 در ممکنات درک عظمت حضرت زهرا(س) ممکن نمی‌باشد❗️ 📌مصادف است با شب تولّد در بین تمام ممکنات، غیر از دو موجود، یعنی پیغمبر اکرم(صل‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم) و علی(علیه‌السلام)، کسی نمی‏تواند، نه کمّاً و نه کیفاً، عظمت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را ادراک کند. هیچ‌کس نمی‏تواند جلالت، عظمت و فضائل او را غیر از پدر و همسرش، نه کماً و نه کیفاً، ادراک کند و این یک قانون عقلی است. لذا اشتباه نشود که منی که هیچ هستم، می‏توانم راجع به جلالت و عظمت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بیانی داشته باشم! من اصلاً نمی‏توانم ایشان را به تمامه ادراک کنم؛ چون بهرۀ وجودی‏ من،در آن حدّ و اندازه‌ای نیست که بتوانم او را با آن عظمت ادراک کنم تا بتوانم دربارۀ او چیزی بیان کنم. چون بیان، فرع بر ادراک است و کسی که ادراک کامل ندارد، ضرورتاً بیانش اگر به بهترین شکل هم باشد، ناقص خواهد بود. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 درک حصۀ وجودی حضرت زهرا (س) به اندازۀ فهم❗️ 📌این درست است که هر کس در حد حصّۀ وجودی خودش از حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بهره‏ای می‏برد، امّا همۀ مطلب این چیزها نیست. حالا من یک مثال می‌زنم تا مطلب روشن شود. ما خداوند را آن‌طور که هست، نمی‏توانیم ادراک کنیم؛ نمی توانیم نسبت به خداوند احاطه پیدا کنیم؛ امّا این‏طور هم نیست که اصلاً خداوند را ادراک نکنیم؛ بلکه به قدر وسعمان و به قدر حصّۀ وجودی‌مان او را درک می‌کنیم. خداوند نامتناهی است و من متناهی هستم؛ متناهی نسبت به نامتناهی نمی‏تواند احاطه پیدا کند؛ ولی هر کس به قدر حصّۀ وجودی خودش خدا را می‏فهمد و درک می‌کند. یک نفر از یک اقیانوس، به مقداری که می تواند، آب برمی‏دارد؛ امّا او که نمی‏تواند تمام اقیانوس را در ظرف خود بریزد. بنابراین نمی تواند نسبت به تمام اقیانوس احاطه پیدا کند. من این مثال را بیان کردم که بگویم عقلاً متناهی نمی‌تواند نامتناهی را به‌طور کامل درک کند؛ درست همان‌طور که جا دادن یک اقیانوس در یک ظرف کوچک محال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 هرکس به حدّ توان از فیوضات حضرت زهرا(س) بهره‌مند می‌شود❗️ 📌پس اینکه من می‌گویم: ما نمی‌توانیم زهرا (سلام‌الله‌علیها) را کمّاً و کیفاً ادراک کنیم؛ به این معنا نیست که به‌طور کلّی از ادراک او بی‌بهره هستیم؛ بلکه هر کدام‌ به مقداری که می‌توانیم او را ادراک کنیم، از فیوضات و عظمتش بهرمند هستیم. تمام آنچه که ما می‌دانیم، سرنخی بسیار کوچک و ضعیف است که ما را به اقیانوس عظیم جلالت فاطمۀ زهرا (سلام‌الله‌علیها) راهنمایی می‌کند.پس بدانید که موضوع خیلی گسترده و مفصّل است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 چرا نام مبارکش را فاطمه(س)گذاشتند❗️ 📌روایت اوّل از خصال صدوق است. امام صادق(ع) فرمود: «لِفاطِمَةَ(س)تِسعَةُ أسماءٍ عِندَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)نُه اسم نزد خداوند عز وجلّ دارد. اوّل «فاطمه»، بعد «صدیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه»، «مرضیه»، «محدّثه» و «زهرا» است. «ثُمَّ قالَ(علیه‌اسلام): أتَدري أیُّ شیءٍ تَفسیرُ فاطِمَة(س)»؛ بعد حضرت رو کردند به يُونُسَ بْنِ ظَبْيَان‏ که از راویان حدیث و اصحاب حضرت است و پرسیدند: آیا می‏دانی که تفسیر این کلمه چیست؟ «قُلتُ: أخبِرنی یا سیّدی». یونس می‌گوید: من به حضرت عرض کردم که شما مرا آگاه کنید ای آقای من. «قالَ(علیه‌السلام): فُطِمَت مِنَ الشَّر» فاطمه(س)؛ یعنی کسی که از شرّ جدا شده است. ، امام صادق(ع) دربارۀ وجه‌تسمیۀ حضرت زهرا(س) می‏فرمایند: «فُطِمَت مِنَ الشَّرِ». فَطَمَ در لغت یعنی «بریده شد، قطع شد و جدا شد». به تعبیری دیگر به‌معنای دور شد است که این تعبیر، بهتر است. پس معنای روایت اوّل کاملاً روشن شد که آن حضرت فاطمه(س) است، چون از شرّ دور است. چه‌بسا روایت به این مطلب اشاره‏ دارد که آن حضرت نقص ندارد و یا به تعبیری بلندتر، هرگز در «عدم» نبوده است؛ فاطمۀ زهرا(س)همیشه در صحنۀ ممکنات حاضر بوده و هیچ‌گاه دست عدم، به ساحت او راه نیافته است. این مسأله خیلی دقیق است و مطابق با روایات ما هست. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir