eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 جایگاه منافقین آخرین طبقه جهنّم❗️ 📌مطرح کردم که در آیات آمده که این رذیله از بدترین رذایل است و خداوند از نظر عذاب قیامتی و نسبت به منافقین، آخرین طبقۀ جهنّم را مطرح می‎فرماید، که دلیل بر همین بدترین بودن آن است. می‌فرماید:«إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ...»، ولی راجع‌به کافر این تعبیر را نداریم و هیچ جا چنین موضوعی را نمی‎بینیم. حالا نسبت به این مسئله کمی توضیح می‌دهم که همه‌اش تأیید همین مطلب است که نفاق بدترین رذیله است. مطرح کردم که قرآن در مورد شیطان می‎فرماید: برای انسان دشمن است. صحبت در مورد مؤمن هم نیست و برای انسان است. در مورد کافر می‌گوید: دشمن و عدوّ مؤمن است و در مورد منافق می‌گوید که او هم دشمن مؤمن است. امّا بیان کردم که وقتی خداوند دشمنیِ او را می‎گوید، خودِ خدا می‎فرماید: خدا مرگ‌شان بدهد! ولی راجع‌به کافر و شیطان هم نمی‌گوید: خدا مرگش بدهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دقّت کنید انسان به تدریج به نفاق کشیده می‌شود❗️ 📌می‎خواستم بیان کنم که انسان گاهی به‌صورت ناخودآگاه به رذیله‌ای مبتلا می‎شود. من در این جلسات مراجعاتی به خصوص از طبقۀ جوان و تحصیل‌کرده داشتم که می‌گفتند: اصلاً خودمان نمی‎دانستیم که مریض هستیم. توجّه کنید که به تدریج اتّفاق می‌افتد و انسان از ابتدا که در این عالم می‌آید، این‌طور نیست که آلوده باشد. این دل و صفحۀ روح پاک است و به تعبیر امام(ره) هیچ نقشی ندارد. حتّی ایشان می‎فرمود: نه فضایل و نه رذایل این‌گونه نیست. نقّاش، من و تو هستیم، ببین روی این صفحه چه می‎کشی، فرشته یا درنده می‎کشی؟ کدام‌یک از آن‌هاست. گفتم: بر اساس آیات قرآنی، نفاق بدترین، زشت‌ترین، کثیف‌ترین و خبیث‌ترین رذیلۀ نفسانی است که انسان را مسخ می‎کند و به‌صورت شیطان در می‌آورد. گفتم: در قرآن ما یک حزب شیطان و یک حزب‌الله داریم. که به منافقین حزب شیطان می‌گوید: به یهود، نصارا و مشرکین نمی‌گوید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 هشدار به جوان‌ها در باره نفاق❗️ 📌بنابراین، اوّلاً تدریجی است. بعد هم در آخر کار انسان مسخ می‌شود و به‌صورت شیطان درمی‌آید و حشرش هم شیطانی است؛ یعنیِ صورت ملکوتی، باطنی و ذاتی، اخیره و فعلی‌اش شیطان می‌شود. وقتی به این صورت درآمد، دیگر اصلاً آن فطریات انسانی که در هر انسان است، از او محو می‌شود و از هیچ جنایتی فروگذار نمی‎کند. در قرآن و روایات آمده که هر گناهی را مرتکب می‌شود و اصلاً برایش قُبحی ندارد و از عقل عملی خبری نیست. توجّه کنید که مسلوب‌العقل است و چنین حالتی پیدا می‎کند! می‎خواستم به جوان‌ها بگویم که مواظب باشید، یک‌وقت خدای نکرده در این مسیر –آن هم ناخودآگاه- قرار نگیرید که گفتم: به تدریج است. تأکید می‎کنم که مراقب باشید، و آن هم بر اساس مواردی است که در آیات آمده است. ابتدا انسان فریب مسائل دنیایی را می‌خورد و از این راه وارد می‌شود. هیچ وقت منافق شعار الهی -به آن معنا- نمی‌دهد. امر به منکر و نهی از معروف می‌کند. هر جا دیدی یک کجی از نظر مسائل و احکام شرع ایجاد شد و مسئلۀ شرعی او درست نمی‌باشد، فرار کن. مراقب باش که منافق فریب می‌دهد و شعارش بَطن و فَرْج؛ شکم و زیر شکم است؛ شهوت جنسی و شهوت بطنی است. از این راه تو را می‎کشد و می‌گوید: بیا که می‎خواهم اداره‌ات بکنم. وقتی رفتی، به تدریج از دین و انسانیّت تو را تخلیه می‌کند و در نهایت تو را مسخ‌ می‎کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه یازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 نفاق زن و مرد ندارد❗️ 📌همین آیه‌ای است که اوّل بحث تلاوت می‌کنم؛ می‌فرماید:«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ...» 1️⃣. اینجا این خصوصیّات را می‌گوید و بعد سراغ مؤمنین می‌رود و می‌فرماید:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ...» 2️⃣ ، که به چنین بیانی، مقابله3️⃣ می‌گوییم. چند مطلب در مورد این آیات مطرح است. اوّل، در «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»، یک ضابطۀ کلّی را مطرح می‌کند؛ یعنی نفاق مرد و زن ندارد و همه در تخریب جامعه مشابه و از یک قُماش هستند؛ چون بعدش می‌گوید:«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»، که دیگر مسئله مربوط‌به جامعه است و مربوط‌به شخص نیست. مربوط‌به فسادی است که آن‌ها در جامعه ترویج می‎کنند؛ یعنی در مورد زن و مردش فرقی نمی‌کند و کسی که مبتلای به این رذیله است، در اینکه تخریب می‎کند، مشابهت دارند. ص 204 1️⃣سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 67. 2️⃣و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند و نماز را بر پا مى‌كنند و زكات مى‏‌دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‏برند. آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمت‌شان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است. سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 71. 3️⃣دو چیز را با هم روبرو و مقایسه کردن 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 منافقین محبّت و سازندگی نسبت به جامعه ندارند ❗️ 📌ولی در آیه‌ای که راجع‌به مؤمن و مؤمنات است، تعبیری اضافه دارد و می‌فرماید:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ»1️⃣، ندارد:«بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»، بلکه می‌فرماید:«بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ». می‎خواهد بین مؤمن و منافق در روابط اجتماعی فرق بگذارد و بگوید که در روابط اجتماعی کسی که اهل ایمان است، چه زن و چه مرد، نقش سازندگی دارد و نقش سازندگی‌اش بر محور رابطۀ محبّتی است. خوب دقّت کنید که تعبیر «أَوْلِيَاءُ» دارد! ولی به معنای این است که به هم محبّت دارند، دوستدار و دلسوز یکدیگر هستند؛ چون همدیگر را دوست دارند و دلسوزند؛ لذا نقش سازندگی نسبت به هم دارند. اگر ببیند کسی دارد مسیر کجی را انتخاب می‎کند یا چیزی از دستش می‌رود، به او تذکّر می‌دهد و او را می‎سازد. طردش نمی‎کند، مؤمن و مؤمنه این‌گونه هستند که دلسوزند و بین آن‌ها یک حلقۀ مودّتی و دلسوزی برقرار است؛ لذا نقش سازندگی دارند. ولی این حلقۀ مودّتی بین منافقین وجود ندارد؛ لذا آن‌ها همدیگر را حذف می‎کنند و دیدید که تصفیۀ درون گروهی دارند. در آن آیه تعبیر «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ» ندارد؛ یعنی –به اصطلاح- فقط در قُماش تخریب هستند و بین‌شان از مودّت، محبّت و سازندگی اصلاً خبری نیست؛ لذا اگر با کسی برخورد کنند که با آن‌ها نسازد، حذفش می‎کنند. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 71. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir