eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ❗️قابل توجه علاقمندان و دوستداران حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)❗️ 📌با توجه به درخواست‌های مکرر 🏷کد تخفیف ذیل جهت بهره مندی دوستان از همه کتابهای چاپ شده ارائه میگردد: 🏷all20vip 📍خریدهای بالا 50 هزار تومان شامل 20 درصد تخفیف و ارسال رایگان 👈خرید از سایت: https://mojtabatehrani.com/shop/ کد تخفیف فقط تا پایان بهمن ماه اعتبار دارد👉 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ ابنِ مُحَمَّدٍ الهادي صلوات الله عَلَیهِمَا قالَ: «مَنِ‏ اتَّقَى اللَّهَ‏ يُتَّقَى‏ وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ ... مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ یَحِلَّ بِهِ خَالِقُ سَخَطَ الْمَخْلُوق» ترجمه: هر کس حریم الهی را حفظ کند و تقوا داشته باشد، محفوظ و نگاه داشته می‌شود و هر کس که از خداوند اطاعت کند؛ و هر کس که خداوند را خشمگین کند، به یقین بداند که خداوند خشم مخلوق را بر او فرود خواهد آورد. شرح: روایت از امام هادی صلوات علیه منقول است که حضرت فرمودند: هر کس که حریم الهی را حفظ کند و نگاه دارد، حریم او نگاه داشته می‌شود. و کسی که اطاعت خداوند را بکند، اطاعت او می‌شود. من به مناسبت ماه مبارک رجب، یک روایتی را خواندم از پیغمبر اکرم؟صل؟، یک جمله‌ای توش بود که عرض کردم که این روایت، در آن ارتباط هم قرار می‌گیرد.« اَنَا جَلیسُ مَن جَالَسَنِي وَ اَنا َمُطیعُ مَن اَطاعَني» این را گفتم، این روایت بود و این یک جمله‌اش است. هرکس حریم خدا را حفظ کند، ببینی چه روابطی است از نظر این عناوینی را که می‌فرمایند. هرکی حریم خدا را حفظ کند، حریم او حفظ خواهد شد. می‌فهمی؟! این یک مطلب کلّی است توجّه کنید چه عرض کردم، من سطحش را می‌آورم پایین؛ چون می‌خواهم عمومی‌اش کنم. یک کسانی را شما متوقعید که حریم شما را حفظ کنند. درست است یا نه؟ بعد می‌بینید حریم تان حفظ نمی‌کند. به تعبیر خودمون، بچّه ات بی حیایی می‌کند، تو رویت می‌ایستد. ریشه‌اش می‌دانی چیه؟ ریشه‌اش در این روایت؛ برای این که تو بی حیایی کردی نسبت به خداوند. فهمیدی؟ همچین خیلی ساده‌اش کردم. « مَن اِتَّقیَ اللهَ یُتَّقی » فهمیدی؟! چطور شد تو حریم خدا را حفظ نکنی، بچّه ات حریم تو را حفظ بکند؟ هان؟! اصلاً این خبرها نیست. حالا مثال به بچّه زدم که خوب جا بیفتد. «وَ مَن اَطَاعَ اللهَ یُطاعُ » اگر کسی فرمان خدا را برد، اطاعت خدا کرد، اطاعت او کرده می‌شود. فهمیدی؟! رابطه؛ خب، دراین جا «یُطاعُ » که اطاعت او می‌شود، قهراً با آن روایت هم ارتباط پیدا می‌کند. فهمیدی؟! «اَنا َمُطیعُ» چی؟ «مَن اَطاعَني» حتّی خدا هم اطاعتت را می‌کند؛ اگر تو اطاعت خدا را کردی. نگاه کن چطور بازش کردند. نه تنها بچّه ات حرفت را گوش می‌کند، خدا هم حرفت را گوش می‌کند. دیگر بهتر از این نمی‌توانستم بگویم. بعد دوباره دارد که حضرت می‌فرماید: «و مَن اَطاعَ الْخَالِقَ لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ » اما این را به تو بگویم، نشانۀ کسی که اطاعت خدا را می‌کند، این است که این، اصلاً باکی ندارد در این راه اطاعت الهی، شد؟! مورد خشم و غضب مخلوق قرار بگیرد؛ یعنی بدش می‌آید. من اگر به تکلیف شرعیم عمل کنم، جناب عالی بدت می‌آید. من در راه اطاعت خدا، گوش می‌کنید؟! مورد خشم شما واقع شدم، خب بشوم.« لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ » دنبال رضای خدایم نه رضای تو. شد؟! امّا این را بدانی،ها!« وَ مَن اَسخَطَ الله » اگر کسی نعوذبالله، نسبت به او، خدا را به خشم بیاورد، شد؟! سرپیچی بکند، این جاست: «فَاَیقَنَ » یقین داشته باشد، این را بدان. «فَاَیقَنَ أَنْ یَحِلَّ بِهِ» بله، آن جا «خالق» است البته، تعبیر به خالق است « الله تعالی» ندارد، من حالا تعبیر آن کردم، فرقی نمی‌کند. شد! «وَ مَن اَسخَطَ الخالِقَ» توجه می‌کنید؟ آن جا هم دارد: « و مَن اَطاعَ الْخَالِقَ لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ» این جا هم دارد چی؟«وَ مَن اَسخَطَ الخالِقَ» اگر کسی خدا را به خشم بیاورد،« فَاَیقَنَ »یقین داشته باشد،« أَنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطَ المَخلُوقِ» خدا میدان را باز می‌کند که مورد خشم مردم قرار بگیری. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ خدا را به خشم آوردی، خدا میدان را باز می‌کند که مخلوقش، فهمیدی؟ به تو خشمگین بشوند. مخلوق به تو خشمگین بشوند. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ روابط را می‌بینید که، چقدر روابط است، اطاعت، مسئلۀ خشم، خدمتتان عرض شود که مسئلۀ به اصطلاح ما نگاه داشتن حریم، توجّه کنید. تمام این‌ها رابطه دارد. از آن جا سرچشمه می‌گیرد. گوش کنید. چرا پرید به من؟ چون چیه؟ تو پریدی به خدا، خدا را خشمگین کردی، این هم راه را باز کرد به این که به تو بپرد. این‌ها یک چیز سلسله وار است. توجّه کنید. اطاعت خدا را اگر کردی؛ حتّی خدا مطیع تو می‌شود. متن روایت را قبلا خواندم. درست است یا نه؟ « وَ مَن اَطَاعَ اللهَ یُطاعُ» قانون کلّی‌اش است. از خالق گرفته تا مخلوق، رسیدید شما به عرض من؟ یک مدتی امتحان کن.توجّه می‌کنید، چه عرض کردم؟ حریم خدا را حفظ کن، اطاعت خدا را بکن، خدا را هم به خشم نیاور. می‌فهمی، چه می‌خواهم بگویم؟! تجربه است دیگر هان! تجربه کن، ببین چطور می‌شود در پی؟ توجّه کنید. حریمت را حفظ می‌شود. حرف‌هایت را گوش می‌کنند. رسیدید شما به عرض من؟! به تو هم نمی‌پرند. خیلی ساده‌اش کردم.
1- بحار جلد 75 صفحه 366 عَنْ فَتْحِ بْنِ يَزِيدَ الْجُرْجَانِيِّ قَالَ: ضَمَّنِي وَ أَبَا الْحَسَنِ طَرِيقُ مُنْصَرَفِي مِنْ مَكَّةَ إِلَى خُرَاسَانَ وَ هُوَ سَائِرٌ إِلَى الْعِرَاقِ فَسَمِعْتُهُ وَ هُوَ يَقُولُ مَنِ‏ اتَّقَى‏ اللَّهَ‏ يُتَّقَى‏ وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ قَالَ فَتَلَطَّفْتُ إِلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَرَدَّ عَلَيَّ السَّلَامَ وَ أَمَرَنِي بِالْجُلُوسِ وَ أَوَّلُ مَا ابْتَدَأَنِي بِهِ أَنْ قَالَ يَا فَتْحُ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوق‏ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ يُحِلَّ بِهِ الْخَالِقُ سَخَطَ الْمَخْلُوق‏ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
41.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ ابنِ مُحَمَّدٍ الهادي صلوات الله عَلَیهِمَا قالَ: «مَنِ‏ اتَّقَى اللَّهَ‏ يُتَّقَى‏ وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ ... مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ یَحِلَّ بِهِ خَالِقُ سَخَطَ الْمَخْلُوق» ترجمه: هر کس حریم الهی را حفظ کند و تقوا داشته باشد، محفوظ و نگاه داشته می‌شود و هر کس که از خداوند اطاعت کند؛ و هر کس که خداوند را خشمگین کند، به یقین بداند که خداوند خشم مخلوق را بر او فرود خواهد آورد. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 روش الهی❗️ 📌ما این روش الهی یعنی اخذ به عفو، امر به عرف و اعراض از جاهلین را در ادعیه‏ای که از ناحیۀ معصومین(ع) وارد شده است می‏بینیم. واقعاً توصیف‏های زیبایی که در دعاها از خداوند شده، بسیار گویا است. 1️⃣ به‏عنوان مثال در یکی از ادعیۀ ماه رجب آمده است:«خَابَ‏ الْوَافِدُونَ‏ عَلٰى غَيْرِكَ‏ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ»؛ کسی که به غیر از تو روی آورد، محروم گردید و کسی که به غیر از تو وارد شد، زیان دید. «وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ»؛ و هر‌کس به درگاه غیر تو روی آورد، محتاج شد. «وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ»؛ و هر کس از غیر کرم و فضل تو درخواست کرد، بی‏امان شد. «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ خَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ»؛ درِ لطف و عنایت تو، به‌روی مشتاقان باز است و خیر و احسانت برای طالبان گشاده. «وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ وَ نَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ»؛ فضل و کرم تو برای درخواست‏کنندگان مباح است و آرزو و امید به تو برای امیدواران جایز. «وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ‌عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلٰى الْمُعْتَدِينَ »؛ سفرۀ روزی‏ات برای گناهکاران گسترده است و خویشتن‏داری‏ات برای کسی که با تو دشمنی کرده، حائل شده که به آتش قهر و عذابت نیفتد. راه و روش تو با کسانی که از مرزهای تعیین شده تجاوز کردند، مدارا کردن است. ببینید چقدر زیبا است! خداوندا، روش رفتاری تو با گناهکاران و بدکاران این‏گونه است که به آن‏ها نیکی می‎کنی. «اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَ ارْزُقْنِي اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ وَ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِين»؛2️⃣ خدایا! کمک کن کار من به‌جایی نرسد که از غافلین باشم؛ از کسانی نباشم که قلبشان فاسد شده و دیگر حکمت در آن اثر نمی‏گذارد؛ از کسانی نباشم که روش رفتاری زیبای تو، روی آن‏ها اثر ندارد؛ مصداق آن دسته از افرادی نباشم. 1️⃣ دوستان در دعاهای ماه رجب دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماه‎ها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است. 2️⃣. إقبال الأعمال، ج ‏2، ص 643 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📓 🏷 جلسه بیست و ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پذیرش عبادت به سبب پیوند ولایتی با امام‌علی(ع) است❗️ 📌حفص بن غیاث‏ می‏گوید: امام صادق(ع) ‏فرمود: «لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِرَجُلَيْنِ رَجُلٍ يَزْدَادُ فِي كُلِّ يَوْمٍ إِحْسَاناً»؛ در دنیا خوبی و خیر برای کسی نیست مگر برای دو گروه: اوّل، کسی که در هر روز برعمل نیکش بیفزاید. خوب دقّت کنید: این‌هایی که گفته می‌شود ظریف است. اینجا در روایت، بحث عمل است و بحث عامل نیست. راجع‌به احسان است. دوّم «وَ رَجُلٍ يَتَدَارَكُ ذَنْبَهُ بِالتَّوْبَةِ»؛ انسان عمل نیک انجام می‌دهد و هم مبتلا به گناه می‌شود. کسی اگر مبتلا به گناه و خطا شد، با توبه تدارک کند؛ یعنی توبه کند. والّا اگر توبه نکند و بخواهد همراه خودش در برزخ ببرد، وا مصیبت است. اینجا شست‌و شویش آسان تر است. «وَ أَنَّى لَهُ بِالتَّوْبَةِ»؛ بحث تطهیر است. کجا می‏تواند توبه ‏ای کند که مورد پذیرش باشد؟ شست‌و شویی بکند که بعد از آن، طهارت حاصل بشود. «وَ اللَّهِ»! به خدا سوگند! «لَوْ سَجَدَ حَتَّى يَنْقَطِعَ عُنُقُهُ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ»؛ اگر سجده کند تا اینکه گردنش از خستگی قطع بشود، تعبیر خیلی بالایی است؛ خدا از او نمی‏پذیرد، «إِلَّا بِوَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ»1️⃣؛ مگر پیوند ولایت با امام علی(ع) داشته باشد. نقش طاعات و عبادات در امتحان الهی جلد 6 جلسۀ 6 1️⃣وسائل‌الشیعه، ج 16، ص76 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 قبولی توبه به سبب پذیرش ولایت امام علی(ع) است. ❗️ 📌البته نه شعار ولایت ؛ بلکه حقیقت ولایت. چون زیاد شعار ولایت می‏دهند و بعد هم بر ضد ولایت عمل می‏کنند. منظور از ولایت محلّه، روستا، شهر، وطن و جنبه‌های مادّی نیست. ولایت، پیوندی درونی است که عملاً تابع ساز است. گفتیم که ولایت به معنای محبّت و محبّت، پیرو ساز است. حتّی محبّت، انسان را عملاً دنباله‏ رو می‏کند. اگر این پیوند نباشد، تطهیر حاصل نمی‏شود. در نتیجه بخش دوّم هم نمی ‏آید . «الطَّهُورُ نِصْفُ الْإِيمَان»1️⃣؛ طهارت، بی‏ولایت حاصل نشد. نصف اوّل نیست و از نصف دوّم هم خبری نیست. نصف اوّل پیراستن و نصف دوّم آراستن است. اوّل، تخلیه بعد تحلیه است . وقتی اوّلی بدون ولایت است، از دوّمی خبری نیست؛ لذا در این بُعد نسبت‏به عامل اگر بخواهد خودش را در این مراتب سه گانۀ تطهیر کند.، توبه‏ای از گناهان از رذایل اخلاقی و از محبّت غیر خدا تطهیر کند، محبت غیر خدا توبه دارد. بدون ولایت انجام نمی‏شود. 1️⃣مستدرک‌الوسائل، ج 1، ص357 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه ششم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خداوند برای یک شخص دو دل قرار نداده❗️ 📌دو چیز با هم متضاد هستند و با هم سر ناسازگاری دارند. این می گوید یا من یا آن و دیگری هم می گوید یا من یا او. آیا می شود دلی که یک محبّت بیشتر نمی تواند بپذیرد، ظرف دو محبوب متضاد باشد؟ می گوید: نه. این شخص دو دل لازم دارد. خدا هم به هر نفری دو دل نداده؛ بلکه یک دل داده است. روایات هم زیاد داریم.روایت از امام صادق(ع) است: «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ يُحِبُّ بِهَذَا قَوْماً وَ يُحِبُّ بِهَذَا أَعْدَاءَهُمْ»1️⃣؛ حضرت فرمودند: خداوند برای یک شخص دو دل قرار نداده است تا با یک دل، کسی را دوست بدارد و با دل دیگرش، دشمن او را دوست بدارد که بین آنها تضاد است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 65، ص39 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir