1- بحار جلد 75 صفحه 366
عَنْ فَتْحِ بْنِ يَزِيدَ الْجُرْجَانِيِّ قَالَ: ضَمَّنِي وَ أَبَا الْحَسَنِ طَرِيقُ مُنْصَرَفِي مِنْ مَكَّةَ إِلَى خُرَاسَانَ وَ هُوَ سَائِرٌ إِلَى الْعِرَاقِ فَسَمِعْتُهُ وَ هُوَ يَقُولُ مَنِ اتَّقَى اللَّهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ قَالَ فَتَلَطَّفْتُ إِلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَرَدَّ عَلَيَّ السَّلَامَ وَ أَمَرَنِي بِالْجُلُوسِ وَ أَوَّلُ مَا ابْتَدَأَنِي بِهِ أَنْ قَالَ يَا فَتْحُ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوق لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ يُحِلَّ بِهِ الْخَالِقُ سَخَطَ الْمَخْلُوق
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
41.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍ ابنِ مُحَمَّدٍ الهادي صلوات الله عَلَیهِمَا قالَ:
«مَنِ اتَّقَى اللَّهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ ... مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ یَحِلَّ بِهِ خَالِقُ سَخَطَ الْمَخْلُوق»
ترجمه: هر کس حریم الهی را حفظ کند و تقوا داشته باشد، محفوظ و نگاه داشته میشود و هر کس که از خداوند اطاعت کند؛ و هر کس که خداوند را خشمگین کند، به یقین بداند که خداوند خشم مخلوق را بر او فرود خواهد آورد.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 روش الهی❗️
📌ما این روش الهی یعنی اخذ به عفو، امر به عرف و اعراض از جاهلین را در ادعیهای که از ناحیۀ معصومین(ع) وارد شده است میبینیم. واقعاً توصیفهای زیبایی که در دعاها از خداوند شده، بسیار گویا است. 1️⃣ بهعنوان مثال در یکی از ادعیۀ ماه رجب آمده است:«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلٰى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ»؛ کسی که به غیر از تو روی آورد، محروم گردید و کسی که به غیر از تو وارد شد، زیان دید. «وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ»؛ و هرکس به درگاه غیر تو روی آورد، محتاج شد. «وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ»؛ و هر کس از غیر کرم و فضل تو درخواست کرد، بیامان شد. «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ خَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ»؛ درِ لطف و عنایت تو، بهروی مشتاقان باز است و خیر و احسانت برای طالبان گشاده. «وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ وَ نَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ»؛ فضل و کرم تو برای درخواستکنندگان مباح است و آرزو و امید به تو برای امیدواران جایز. «وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْعَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلٰى الْمُعْتَدِينَ »؛ سفرۀ روزیات برای گناهکاران گسترده است و خویشتنداریات برای کسی که با تو دشمنی کرده، حائل شده که به آتش قهر و عذابت نیفتد. راه و روش تو با کسانی که از مرزهای تعیین شده تجاوز کردند، مدارا کردن است. ببینید چقدر زیبا است! خداوندا، روش رفتاری تو با گناهکاران و بدکاران اینگونه است که به آنها نیکی میکنی. «اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَ ارْزُقْنِي اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ وَ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِين»؛2️⃣ خدایا! کمک کن کار من بهجایی نرسد که از غافلین باشم؛ از کسانی نباشم که قلبشان فاسد شده و دیگر حکمت در آن اثر نمیگذارد؛ از کسانی نباشم که روش رفتاری زیبای تو، روی آنها اثر ندارد؛ مصداق آن دسته از افرادی نباشم.
1️⃣ دوستان در دعاهای ماه رجب دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماهها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است.
2️⃣. إقبال الأعمال، ج 2، ص 643
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📓 #کتاب_تأدیب_نفس
🏷 جلسه بیست و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
15.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 روش الهی❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📓 #کتاب_تأدیب_نفس
🏷 جلسه بیست و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پذیرش عبادت به سبب پیوند ولایتی با امامعلی(ع) است❗️
📌حفص بن غیاث میگوید: امام صادق(ع) فرمود: «لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِرَجُلَيْنِ رَجُلٍ يَزْدَادُ فِي كُلِّ يَوْمٍ إِحْسَاناً»؛ در دنیا خوبی و خیر برای کسی نیست مگر برای دو گروه: اوّل، کسی که در هر روز برعمل نیکش بیفزاید. خوب دقّت کنید: اینهایی که گفته میشود ظریف است. اینجا در روایت، بحث عمل است و بحث عامل نیست. راجعبه احسان است. دوّم «وَ رَجُلٍ يَتَدَارَكُ ذَنْبَهُ بِالتَّوْبَةِ»؛ انسان عمل نیک انجام میدهد و هم مبتلا به گناه میشود. کسی اگر مبتلا به گناه و خطا شد، با توبه تدارک کند؛ یعنی توبه کند. والّا اگر توبه نکند و بخواهد همراه خودش در برزخ ببرد، وا مصیبت است. اینجا شستو شویش آسان تر است. «وَ أَنَّى لَهُ بِالتَّوْبَةِ»؛ بحث تطهیر است. کجا میتواند توبه ای کند که مورد پذیرش باشد؟ شستو شویی بکند که بعد از آن، طهارت حاصل بشود. «وَ اللَّهِ»! به خدا سوگند! «لَوْ سَجَدَ حَتَّى يَنْقَطِعَ عُنُقُهُ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ»؛ اگر سجده کند تا اینکه گردنش از خستگی قطع بشود، تعبیر خیلی بالایی است؛ خدا از او نمیپذیرد، «إِلَّا بِوَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ»1️⃣؛ مگر پیوند ولایت با امام علی(ع) داشته باشد. نقش طاعات و عبادات در امتحان الهی جلد 6 جلسۀ 6
1️⃣وسائلالشیعه، ج 16، ص76
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 پذیرش عبادت به سبب پیوند ولایتی با امامعلی(ع) است❗️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 قبولی توبه به سبب پذیرش ولایت امام علی(ع) است. ❗️
📌البته نه شعار ولایت ؛ بلکه حقیقت ولایت. چون زیاد شعار ولایت میدهند و بعد هم بر ضد ولایت عمل میکنند. منظور از ولایت محلّه، روستا، شهر، وطن و جنبههای مادّی نیست. ولایت، پیوندی درونی است که عملاً تابع ساز است. گفتیم که ولایت به معنای محبّت و محبّت، پیرو ساز است. حتّی محبّت، انسان را عملاً دنباله رو میکند. اگر این پیوند نباشد، تطهیر حاصل نمیشود. در نتیجه بخش دوّم هم نمی آید . «الطَّهُورُ نِصْفُ الْإِيمَان»1️⃣؛ طهارت، بیولایت حاصل نشد. نصف اوّل نیست و از نصف دوّم هم خبری نیست. نصف اوّل پیراستن و نصف دوّم آراستن است. اوّل، تخلیه بعد تحلیه است . وقتی اوّلی بدون ولایت است، از دوّمی خبری نیست؛ لذا در این بُعد نسبتبه عامل اگر بخواهد خودش را در این مراتب سه گانۀ تطهیر کند.، توبهای از گناهان از رذایل اخلاقی و از محبّت غیر خدا تطهیر کند، محبت غیر خدا توبه دارد. بدون ولایت انجام نمیشود.
1️⃣مستدرکالوسائل، ج 1، ص357
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 قبولی توبه به سبب پذیرش ولایت امام علی(ع) است. ❗️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خداوند برای یک شخص دو دل قرار نداده❗️
📌دو چیز با هم متضاد هستند و با هم سر ناسازگاری دارند. این می گوید یا من یا آن و دیگری هم می گوید یا من یا او. آیا می شود دلی که یک محبّت بیشتر نمی تواند بپذیرد، ظرف دو محبوب متضاد باشد؟ می گوید: نه. این شخص دو دل لازم دارد. خدا هم به هر نفری دو دل نداده؛ بلکه یک دل داده است. روایات هم زیاد داریم.روایت از امام صادق(ع) است: «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ يُحِبُّ بِهَذَا قَوْماً وَ يُحِبُّ بِهَذَا أَعْدَاءَهُمْ»1️⃣؛ حضرت فرمودند: خداوند برای یک شخص دو دل قرار نداده است تا با یک دل، کسی را دوست بدارد و با دل دیگرش، دشمن او را دوست بدارد که بین آنها تضاد است.
1️⃣بحارالأنوار، ج 65، ص39
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خداوند برای یک شخص دو دل قرار نداده❗️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه هفتم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دوستی امام علی(ع) و دوستی دشمنانش در یک دل قرار نمیگیرد. ❗️
📌امام باقر(ع) از امام علی(ع) نقل می فرمایند که حضرت فرمود: «لَا يَجْتَمِعُ حُبُّنَا وَ حُبُّ عَدُوِّنَا فِي جَوْفِ إِنْسَانٍ»؛ دوستی ما و دوستی دشمنان ما در درون یک انسان قرار نمیگیرد. «إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ- فَيُحِبُّ هَذَا وَ يُبْغِضُ هَذَا»؛ (خداوند براى هيچ مردى در درونش، دو دل ننهاده است كه با اين يكى دوست بدارد و با آن يكى دشمن بدارد.). خدا دو دل در درون قرار نداده است. تمام فرض این است که نمی شود انسان با یک دل با دو نفر، دوستی داشته باشد. دوستی به یک شئ که در مقابلش شئ دیگری متضاد، با اوست. نمی شود به او هم محبّت بورزد. هم امام حسین(ع) را دوست داشته باشد، هم شمر را. هم امام علی(ع) را دوست داشته باشد، هم معاویه لعنة الله علیه را. همین طور بیاید جلو، هم خدا را دوست داشته باشد، هم شیطان را. دو شیء متضاد نمیشود. بعد حضرت فرمودند: «فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ حُبَّنَا فَلْيَمْتَحِنْ قَلْبَهُ»؛ اگر کسی می خواهد بداند ما را دوست دارد یا نه، دلش را آزمایش کند. «فَإِنْ شَارَكَهُ فِي حُبِّنَا حُبُّ عَدُوِّنَا- فَلَيْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ»1️⃣؛ اگر دید هم ما را دوست دارد و هم دشمنان ما را _اینجا شرکت را تسامحی می دانیم_ از ما نیست و ما هم از او نیستیم. ممکن است انسان با تسامح یا به تعبیر دیگر با ظاهر سازی کسی را دوست داشته باشد، زبانی میشود امّا بحث ما واقعی و دوستی خالص حقیقی است. اینکه دوستی خالص حقیقی نسبت به دو شیء متضاد محال است، بدیهی است.
1️⃣تفسیرالقمی، ج2، ص172
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
32.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دوستی امام علی(ع) و دوستی دشمنانش در یک دل قرار نمیگیرد. ❗️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه هفتم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir