eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 سلسلۀ مراتب وجودی پیامبر‌اکرم(ص) و علی(ع)❗️ 📌 «فلَمَّاخَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى آدَمَ»؛ در اینجا به اصطلاح از بساط وحدت به کثرت پایین می‌آید و می‌فرماید وقتی خدا آدم را خلق کرد این دوئیت پیدا شد؛ «قَذَفَ بِنَا فِی صُلْبِهِ وَ اسْتَقْرَرْتُ أَنَا فِی جَنْبِهِ الْأَیمَنِ وَ عَلِی فِی الْأَیسَرِ»؛ ما را در صلب او قرار داد، من در سمت راست او قرار گرفتم و علی(ع) در سمت چپ او؛ «ثُمَّ نَقَلَنَا مِنْ صُلْبِهِ فِی الْأَصْلَابِ الطَّاهِرَاتِ إِلَى الْأَرْحَامِ الطَّیبَةِ»؛ سپس ما از صلب آدم(ع) نقل پیدا کردیم به اصلاب پاکیزه و به رحم‌هایی طاهره؛ «فَلَمْ نَزَلْ كَذَلِكَ حَتَّى أَطْلَعَنِی اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مِنْ ظَهْرٍ طَاهِرٍ وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَاسْتَوْدَعَنِی خَیرَ رَحِمٍ وَ هِی آمِنَةُ»؛ این ادامه پیدا کرد تا اینکه من از صلب طاهر عبدالله(ع) طلوع کردم و به ودیعت گذاشته شدم در بهترین رحم‌ها که آمنه(س) بود؛ «ثُمَّ أَطْلَعَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلِیاً مِنْ ظَهْرٍ طَاهِرٍ وَ هُوَ أَبُو طَالِبٍ وَ اسْتَوْدَعَهُ خَیرَ رَحِمٍ وَ هِی فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَد»1️⃣؛ سپس خدا نور علی(ع) را در صلب ابوطالب(ع) ظاهر کرد و در بهترین رحم‌ها که فاطمه‌بنت‌اسد(س) باشد قرار داد. 1️⃣. بحار الأنوار، ج‏35، ص 10 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مختصّات امام‌علی (ع)از زبان پیامبراکرم(ص)❗️ 📌از خود پیغمبراکرم(ص) است که به خود امیرالمؤمنین(ع) فرمود که تو یک مختصّاتی داری که من ندارم. از خود پیغمبراکرم(ص) است.یکی از مختصّات علی علیه السلام این است پیغمبر(ص) در خانۀ کعبه متولّد نشده است. یکی از مختصّات علی علیه السلام این است پیغمبر در خانه کعبه متولد نشده است. این از مختصّات علی علیه السلام. یکی از مختصّات علی علیه السلام که پیغمبر اکرم(ص) برطبق آن روایت فرمود. این است به اینکه علی علیه السلام همسری مثل زهرا سلام الله علیها دارد، پیغمبر ندارد. باز از مختصّات علی علیه السلام این است که دو پسر دارد مثل حسنین. خود این‌ها مال روایت است این‌ها را من از پیغمبر (ص) دارم نقل می‌کنم، خودم ندارم چیزی. از مختصّات علی علیه السلام است. بله پیغمبراکرم (ص)آن هم مختصّاتی برای خودش دارد. خوب این‌ها اسراری درش هست حالا من نمی‌خواهم وارد این جهات بشوم هرکدام از اینها اسراری دارد، خاص به خودش دارد. مباحث طاعت و اطاعت الهی جلسۀ 9 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اطاعت امام‌علی(ع) اطاعت الله است، حبّ‌به امام‌علی(ع) حبّ‌به الله است❗️ 📌وقتی امام‌علی(ع) متولّد شد: «أَحَبَّهُ رَسُولُ اللَّهِ(ص) حُبّاً شَدِیداً وَ قَالَ لَهَا اجْعَلِی‏ مَهْدَهُ‏ بِقُرْبِ‏ فِرَاشِی‏ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) یلِی‏ أَكْثَرَ تَرْبِیتِهِ وَ كَانَ یطَهِّرُ عَلِیاً فِی وَقْتِ غَسْلِهِ» به فاطمه بنت اسد فرمود گهواره‌اش را پیش من بگذار. و رسول الله(ص) او را تربیت می‌کرد و خودش او را شستشو می‌داد، خود پیغمبر(ص) شیر را می‌گرفت که در دهان امام‌علی(ع) بریزد؛ «وَ یحَرِّكُ مَهْدَهُ عِنْدَ نَوْمِهِ»1️⃣؛ این خیلی عجیبه که راجع‌به امام‌حسین(ع) می‌گوییم جبرائیل(ع) گاهواره‌ او را تکان می‌داد تا بخوابد ولی در این روایت می‌گوید پیامبر(ص) گاهواره علی(ع) را عند نوم حرکت می داد.داد. می‌گوید وقتی خواستم از کعبه بیرون بیایم، هاتفی جملاتی را می‌گوید که یک جمله‌اش این است: «فَطُوبَى‏ لِمَنْ‏ أَحَبَّهُ‏ وَ أَطَاعَهُ» خوش به حال ‌کسی که او را دوست بدارد و او را اطاعت کند. سِرّش این است که اطاعت امام‌علی(ع) اطاعت الله است، حبّ‌به امام‌علی(ع) حبّ‌به الله است. «وَ وَیلٌ لِمَنْ أَبْغَضَهُ وَ عَصَاه»2️⃣؛ وای به کسی که مبغوض دارد امام‌ علی(ع) را و از فرمان‌های او عصیان کند. 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏35، ص10 2️⃣بحار الأنوار، ج‏35، ص9 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
8.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 اطاعت امام‌علی(ع) اطاعت الله است، حبّ‌به امام‌علی(ع) حبّ‌به الله است❗️ 📌وقتی امام‌علی(ع) متولّد شد: 📚 📕 🏷 جلسه نهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ یه قالَ: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ» ترجمه: هر کسی که رابطه میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند هم رابطه او با مردم را اصلاح می کند؛ و هر کس که امور آخرت خود را اصلاح و نیکو کند، خداوند هم تمام دنیای او را اصلاح و نیکو می کند. شرح: در گذشته من فکر می‌کنم نظیر این روایت را من خواندم، ولی حالا جهتی دارد؛ عرض می‌کنم. بسیاری از این روایاتی را که ما داریم از ائمه عَلَیهم السّلام؛ این نسبت به متوسّطین از مؤمنین است. من این را اوّل عرض کنم. برای افرادی مثل ماها که ان شاءالله، اگر مؤمن باشیم؛ ما از متوسّطین مؤمنین محسوب می‌شویم. یک وقتی من گفتم، یک وقت اشتباه نکنید، ما از اولیاءالله نیستیم. این سنخ روایات هم مربوط به ماهاست. لذا، آن که مورد ابتلا ما بوده، همان را می‌فرمودند. برای این که ماها را اصلاح بکنند. توجه می‌کنید چه عرض کردم؟! خب، یک وقتی هم، من عرض کردم که زیاد آدم می‌نشیند، فکر می‌کند نسبت به یک سنخ پیچیدگی‌هایش. بله؛ من، قبلاً هم این مسائل را عرض کردم، ولی حالا این را، بطور کلّی می‌خواهم عرض کنم که پیش می‌آید برایش،در امور دنیای‌اش،در روابط اجتماعی‌اش، در امور مادیّ‌اش به اصطلاح ما، با این که مثلاً فرض کنید، مؤمن هم هست؛ بر حسب ظاهر مدّعی هم هست. گاهی هم می‌آیند پیش من،نه گاهی بلکه زیاد. و خدمتتان عرض شود که شاید غالب روزها هم دارم. بعید می‌دانم من که روزی باشد که من مبتلا نباشم، به این سنخ مسائل، بعید می‌دانم. باید بگویم هر روز دارم.که مثلاً فرض کن: هر کار می‌کنم، یک وقتی من گفتم، گره به کارم است. نمی‌دانم چی؟!، باز نمی‌شود. در روابط اجتماعی، حالا بهتان می‌گویم، چون این حرف من خیلی گسترده است. خیال نکنید، مسئله پول نیست، یک چیزهایی هست که، گره‌هایی هست که پول هان ..... تمام دنیا را هم بدهی، می‌فهمی؟ آن گره باز نمی‌شود، خوب دقت کن. گره کوری که با دندان هم باز نمی‌شود را دارم می‌گویم، گوش کنید همه و همه، هم یک مسئله کلّی، به ذهنم آمد این را من بگویم، گرچه یک مقداری چیز است. من سه تا مطلب را می خواهم بگویم یعنی سه رابطه را، انسان این جوری است که حالا ما می‌بینیم که در این دنیا، در این روایات که حالا من بعد معنی می‌کنم، از امیرالمؤمنین و روایات متعدّدی هم داریم. زیادی هم داریم. من فقط انتخاب کردم نهج البلاغه را. والاّ این مضمون روایت ها را نه یکی، نه دو تا، نه سه تا من دیدم، شد. من فقط از نهج البلاغه انتخاب کردم، والّا زیاد داریم از ائمه دیگر هم داریم، این تعبیر را. یک رابطه، انسان دارد بین خودش و خدا. درست است یا نه؟ ما می‌گوییم مؤمنیم دیگه و در حد متوسّط هستیم، یک رابطه بین خودم و خدا، یک رابطه هم دارم من با شماها، یعنی مخلوق با مخلوق. اوّلی، مخلوق با خالق؛ دوّمی؛ مخلوق با مخلوق؛ درست است یا نه؟ این را بهتان بگویم؛ این‌ها، این جور نیست به اینکه جدا از یکدیگر باشد. یک رابطه سوّم هست. خوب حرف من را گوش کنید. یک رابطه چی؟ سوّم؛ حالا باشد یک خورده‌ای بفهمید شماها، چرا من چیز بکنم من. گاهی فکر می‌کنم به اینکه خب این‌ها که ما مثلا می‌دانیم؛ می‌گوییم، شاید نفهمند. خوب نفهمند. آن که می فهمد، بفهمد. رابطه سوّم داریم، بین این دو رابطه. فهمیدی؟ رابطه دارم من با خدا، رابطه دارم با شما. درست است یا نه؟ این دو تا رابطه، با هم رابطه دارند. این روایات او را دارد می‌گوید. توجّه کنید! این روایات، این جملات علی صلوات الله علیه در نهج البلاغه و آن روایاتی که مثل این نقل شده؛ و آن این که اگر رابطه خودت را با خدا، می‌فهمی؟ یک رابطه دوستی قرار دادی، می فهمی؟! دوستی، گوش می‌کنی؟ رابطت دوستی بود، درسته!؟. این موجب می‌شود که خداوند، رابطه تو را با دیگران هم، بر طبق رابطه تو با خدا تنظیم بکند. فهمیدی؟ حرف‌های مرا گوش کن! رابطه تو اگر با خداوند، رابطه دوستی بود، خدا رابطه تو را با دیگران اصلاح می‌کند.
این«أَصْلَحَ» اوّل به معنی دوستی است. «و أَصْلَحَ» دوّم، یک معنای دیگر است در این روایت. چکار کنیم گرفتار می‌شویم آقا، گفتم هر روز دارم من. «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ»؛ این رابطه اوّل، بین خالق و مخلوق. اگر یک کسی رابطه‌اش را با خدا، یک رابطه چی!؟ آشتی، اینجا به معنای حالا من چی بگوییم، رابطه آشتی برقرار بکند، فهمیدی!؟ نه قهر، نه دشمنی، می‌فهمی!؟ «أَصْلَحَ اللَّهُ {مَا} بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»؛ فهمیدی؟ او می‌آید، این رابطه مخلوق با مخلوقش را هم چه کار می‌کند این جا؟ آن هم همین جور، طبق رابطه‌ای که تو با او برقرار کردی؛ این را می‌آید او درست می کند برای تو. چرا؟ چون مقلب القلوب است، او. فهمیدی؟ او؛ من دیدم که می‌آیند، گره های کور می‌گویند. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ بچه‌ام این جور، زنم آن جور؛ چکار کنم، من نمی توانم خُردش بکنم. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ این ها را شروع می‌کنند به گفتن. یک سنخ این جوری هستند. درست است یا نه؟! حرف گوش نمی‌کند؛ آن جا چه می شود. خیلی حرف داریم. گفتم خرده‌هایش را من نمی‌گویم. درست نیست. من کلّی دارم بحث می‌‌کنم. تو بگویم ببینم، رابطه‌ات با خدا، رابطه دوستی است یا دشمنی؟ کدام است؟ قهری؟! یا آشتی با خدا؟ هان!؟ این همه دارد به تو محبّت می‌کند. این همه دارد به تو نعمت می‌دهد. خجالت نمی کشی تو! بعد می‌آیی از خدا گله می‌کنی پیش من؟ که هر چه بهش می‌گویم؛ گوش نمی‌کند. والله قسم، آمده به من این را می‌گوید. دیروز، من که ناراحت هستم مال دیروز من است. بگوببینم. تو رابطه‌ات دوستی بود با خدا؟ آره؟ تو می‌گویی؛ هر چه می‌گویم، بیا درستش کن. اینجا را درست نمی‌کند. این رابطه را. خوب نبودی که؛ تو آمدی پنجه می‌اندازی در صورتش، بعد می‌گویی بیا اینجا را درست کن. خب، قباحت هم خوب چیزی است. «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ {مَا} بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»؛ درسته!؟ یک رابطه تنگاتنگ است بین دو رابطه. دوّم:«وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ»، فهمیدی!؟؛ اگر این« أَصْلَحَ»؛ به معنای نیکویی است، نه آن قهر و آشتی بود. این نه، «أَصْلَحَ» دوم غیر«أَصْلَحَ» اوّل است. گفتم دیگر، چاره‌ای ندارم من، باید بروم در این بحث‌ها. و او این است که: اگر امر آخرتت را نیکو کردی، فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟؛ دنبال او بودی؟«أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ»؛ خدا کار دنیایت را، دنیا اصلاً امرش را هم انداخته، علی صلوات الله علیه. حالا نمی‌خواهم بگویم چه زیبایی در کلام است. اوّلی امر دارد. دوّمی اصلا امر نیاورده است.«أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ»؛ تمام دنیات را نیکو می‌کند. باز هم می‌نشینی، گله می‌کنی. 1️⃣قسمتی از حکمت 89 نهج‌البلاغه - وسایل الشیعه جلد 15، صفحه 299 - بحار الأنوار،جلد‌68، صفحه 367 مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ الرَّضِيُّ فِي نَهْجِ الْبَلَاغَةِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ؟س؟ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
40.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ یه قالَ: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ» ترجمه: هر کسی که رابطه میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند هم رابطه او با مردم را اصلاح می کند؛ و هر کس که امور آخرت خود را اصلاح و نیکو کند، خداوند هم تمام دنیای او را اصلاح و نیکو می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دنیا دارِ مبارزه و میدان جنگ با شیطان است. ❗️ 📌 و هم خنّاس درش مبالغه دارد. یعنی آهنگ پی‌در‌پی است؛پنهان و آشکار می‌شود. این‌طور نیست که اگر یک مرتبه سرپیچی کردی، نشنیده گرفتی، این موج را نگرفت روح تو و رد کرد تمام بشود، نخیر این‌طور نیست. آقا دنیا دارِ مبارزه است، میدان جنگ است، انسان که در این صحنه قدم گذاشته است باید همه‌اش دست به گریبان باشد. راحتی، آرامش به معنای مطلق معنا ندارد. ما وقتی بزرگان دین را یعنی اولیا خدا (غیر معصومین) نگاه می‌کنیم می‌بینیم این‌ها وضعشان در آن بالاترین قله‌های صعودیِ معنویّت طوری است مثل کسی است که در پرتگاهی قرار گرفته است، می‌خواهد سقوط کند. این‌طور خودش را مواظب است. تمام شد ندارد. خب حالا ما که الحمدلله رب العالمین وضع روحی‌مان منظّم شد، مرتّب شد از نظر عملی هم که در صراط هستیم، نه! باید مراقب باشم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
5.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 دنیا دارِ مبارزه و میدان جنگ با شیطان است. ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس 🎞 @mojtabatehrani_ir