eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
این«أَصْلَحَ» اوّل به معنی دوستی است. «و أَصْلَحَ» دوّم، یک معنای دیگر است در این روایت. چکار کنیم گرفتار می‌شویم آقا، گفتم هر روز دارم من. «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ»؛ این رابطه اوّل، بین خالق و مخلوق. اگر یک کسی رابطه‌اش را با خدا، یک رابطه چی!؟ آشتی، اینجا به معنای حالا من چی بگوییم، رابطه آشتی برقرار بکند، فهمیدی!؟ نه قهر، نه دشمنی، می‌فهمی!؟ «أَصْلَحَ اللَّهُ {مَا} بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»؛ فهمیدی؟ او می‌آید، این رابطه مخلوق با مخلوقش را هم چه کار می‌کند این جا؟ آن هم همین جور، طبق رابطه‌ای که تو با او برقرار کردی؛ این را می‌آید او درست می کند برای تو. چرا؟ چون مقلب القلوب است، او. فهمیدی؟ او؛ من دیدم که می‌آیند، گره های کور می‌گویند. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ بچه‌ام این جور، زنم آن جور؛ چکار کنم، من نمی توانم خُردش بکنم. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ این ها را شروع می‌کنند به گفتن. یک سنخ این جوری هستند. درست است یا نه؟! حرف گوش نمی‌کند؛ آن جا چه می شود. خیلی حرف داریم. گفتم خرده‌هایش را من نمی‌گویم. درست نیست. من کلّی دارم بحث می‌‌کنم. تو بگویم ببینم، رابطه‌ات با خدا، رابطه دوستی است یا دشمنی؟ کدام است؟ قهری؟! یا آشتی با خدا؟ هان!؟ این همه دارد به تو محبّت می‌کند. این همه دارد به تو نعمت می‌دهد. خجالت نمی کشی تو! بعد می‌آیی از خدا گله می‌کنی پیش من؟ که هر چه بهش می‌گویم؛ گوش نمی‌کند. والله قسم، آمده به من این را می‌گوید. دیروز، من که ناراحت هستم مال دیروز من است. بگوببینم. تو رابطه‌ات دوستی بود با خدا؟ آره؟ تو می‌گویی؛ هر چه می‌گویم، بیا درستش کن. اینجا را درست نمی‌کند. این رابطه را. خوب نبودی که؛ تو آمدی پنجه می‌اندازی در صورتش، بعد می‌گویی بیا اینجا را درست کن. خب، قباحت هم خوب چیزی است. «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ {مَا} بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»؛ درسته!؟ یک رابطه تنگاتنگ است بین دو رابطه. دوّم:«وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ»، فهمیدی!؟؛ اگر این« أَصْلَحَ»؛ به معنای نیکویی است، نه آن قهر و آشتی بود. این نه، «أَصْلَحَ» دوم غیر«أَصْلَحَ» اوّل است. گفتم دیگر، چاره‌ای ندارم من، باید بروم در این بحث‌ها. و او این است که: اگر امر آخرتت را نیکو کردی، فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟؛ دنبال او بودی؟«أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ»؛ خدا کار دنیایت را، دنیا اصلاً امرش را هم انداخته، علی صلوات الله علیه. حالا نمی‌خواهم بگویم چه زیبایی در کلام است. اوّلی امر دارد. دوّمی اصلا امر نیاورده است.«أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ»؛ تمام دنیات را نیکو می‌کند. باز هم می‌نشینی، گله می‌کنی. 1️⃣قسمتی از حکمت 89 نهج‌البلاغه - وسایل الشیعه جلد 15، صفحه 299 - بحار الأنوار،جلد‌68، صفحه 367 مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ الرَّضِيُّ فِي نَهْجِ الْبَلَاغَةِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ؟س؟ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
40.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ یه قالَ: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ» ترجمه: هر کسی که رابطه میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند هم رابطه او با مردم را اصلاح می کند؛ و هر کس که امور آخرت خود را اصلاح و نیکو کند، خداوند هم تمام دنیای او را اصلاح و نیکو می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دنیا دارِ مبارزه و میدان جنگ با شیطان است. ❗️ 📌 و هم خنّاس درش مبالغه دارد. یعنی آهنگ پی‌در‌پی است؛پنهان و آشکار می‌شود. این‌طور نیست که اگر یک مرتبه سرپیچی کردی، نشنیده گرفتی، این موج را نگرفت روح تو و رد کرد تمام بشود، نخیر این‌طور نیست. آقا دنیا دارِ مبارزه است، میدان جنگ است، انسان که در این صحنه قدم گذاشته است باید همه‌اش دست به گریبان باشد. راحتی، آرامش به معنای مطلق معنا ندارد. ما وقتی بزرگان دین را یعنی اولیا خدا (غیر معصومین) نگاه می‌کنیم می‌بینیم این‌ها وضعشان در آن بالاترین قله‌های صعودیِ معنویّت طوری است مثل کسی است که در پرتگاهی قرار گرفته است، می‌خواهد سقوط کند. این‌طور خودش را مواظب است. تمام شد ندارد. خب حالا ما که الحمدلله رب العالمین وضع روحی‌مان منظّم شد، مرتّب شد از نظر عملی هم که در صراط هستیم، نه! باید مراقب باشم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
5.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 دنیا دارِ مبارزه و میدان جنگ با شیطان است. ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 وضع روح در غافل شدن از خدا ❗️ 📌در یک روایتی است از پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) می‌فرماید: بنده و عبد شیطان او را وسوسه می‌کند. دقّت کنید وسوسه می‌کند. در این روایت هم هست. شیطان او را وسوسه می‌کند نه اینکه وسوسه شیطان است. خود ما هم این را می‌گوییم. شیطان او را وسوسه می‌کند. هرگاه او رو به خدا آوَرد، شیطان دور می‌شود از او و هرگاه غافل از خدا شد شیطان وارد وسوسۀ او می‌شود، اغوا می‌کند او را. آشکار شدن و پنهان شدن شیطان را در این روایت می‌گوید؛ یعنی این آهنگ قطع و وصل شدنش را دارد می‌گوید. در چه موقعیتی است که این آهنگ می‌نوازد و دل من بشر را به سمت خودش جلب و جذب می‌کند؟ کِی هست؟ آن موقعی که غافل از خدا بشوم. در کمین‌گاه نشسته است و هر گاه متوجّه خدا باشم این آهنگ قطع می‌شود. من در بحث‌هایم گفته‌ام این روح یک حرکتی دارد: اگر انسان متوجّه خدا بشود، صفحۀ دل به سمت خدا است. کأنَّ این صفحه به سمت آن فرستنده نیست و امواج او را نمی‌گیرد و هرگاه غافل از خدا بشوم صفحه برگشت می‌کند به قطب مخالف و امواج مخالف می‌آید و روی صفحۀ دل می‌نشیند. وضع روح این است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 برای روح مؤمن در سینه‌اش دو گیرنده است. ❗️ 📌روایتی در تفسیر عیّاشی که به سندهای خودش از ابان بن تغلب نقل می‌کند از امام صادق (صلوات الله علیه) قال: « قَالَ رَسُولُ اللَّهِ‏ (صلی الله علیه و آله و سلم)» حضرت فرمود پیغمبر اکرم چنین فرمود: «مَا مِنْ‏ مُؤْمِنٍ‏ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ‏ فِي‏ صَدْرِهِ أُذُنَانِ‏»؛ هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه برای روح او در سینۀ او دو گوش است، دو گیرنده. گوش چه کار می‌کند؟ گیرندۀ جسم من گوش من است. دو تا گیرنده دارد هر مؤمنی، «أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَ الْمَلَكُ» یک گیرنده دارد که موج رحمانی را می‌گیرد، که در او مَلَک می‌دمد، الهام می‌بخشد به او. « وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَ الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ‏»؛ یک گیرندۀ دیگر دارد که آهنگ‌های شیطانی که پنهان و آشکار می‌شود می‌گیرد. «فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكُ‏» ؛خداوند تأیید می‌کند، کمک می‌کند مؤمن را به سبب آن فرستندۀ رحمانی. «وَ هُوَ قَوْلُهُ سُبْحَانَهُ‏ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ»؛ در متون اسلامی هم ما همین را داریم که انسان دو گوش باطن دارد یعنی دو گیرنده دارد، هم اوست هم اوست. من در بحث این را گفته‌ام که خطورات قلبی که انسان دارد؛ که تعبیر به موج پنجم ما کردیم در آنجا. این امواج که می‌آید هم موج رحمانی داریم ما هم موج شیطانی داریم ما که اینجا تعبیر می‌کند به او به وسواس خنّاس. 1️⃣بحار الأنوار ، ج‏60، ص 194 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 توصیۀ آخر ماه رجب️❗️ 📌 به‏حسب ظاهر آخر ماه رجب است. آنچه در روایات داریم، ماه رجب شهر‏الله اکبر است؛ ماه بزرگ خداوند است. پیغمبراکرم(ص) می‏فرماید رجب، شهرالله است و شعبان ماه من است و رمضان ماه امّت من است. بعد در روایتی ماه رجب را «اَصَبّ» می‏نامند؛ چراکه در این ماه رحمت خداوند بر امّت بسیار می‏بارد. مغفرت الهی در این ماه است. خصوصیّت ماه رجب در این است. یک زمانی این را گفتم که حتّی در بین ماه‏ها، ماه رجب، ماه برآورده شدن حاجات است. این معنا تنها در دین اسلام نیست؛ بلکه در جاهلیّت هم معتقد بودند که ماه رجب، ماه برآورده شدن حاجات است. ماه رجب ماهی است که در تمام اعصار و قرون این‏قدر ارزشمند و باعظمت بوده است. در این ماه اولیای خدا پیوندشان را با خدا قوی کردند. امّا ما چه کردیم؟ باید بگوییم: خدایا! ما را ذیل عنایت اولیایت -یعنی آن‏کسانی که به تو رسیدند- مشمول لطف خاصّ خودت کن. ما را از رحمت‏ها و مغفرت‏هایی که در این ماه نصیب اولیایت کردی، محروم نکن! لذا باید تمام لحظات این ماه را قدر دانست. از خدا مغفرت، هدایت و همۀ حاجات‏مان را بخواهیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 غایت بعثت انبیا(ع) بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ ❗️ 📌بطور كلّي بعثت انبيا و بطور خاص بعثت پيغمبر اكرم. يك بحث راجع به مأموريت آنها است، يك بحث راجع به غايت و نتيجه بعثت است. در باب مأموريت نسبت به خودِ پيغمبر اكرم بلكه جميع انبياء ما آيات متعدّد در قرآن داريم «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبِينٍ‏» راجع به پيغمبر اكرم، منّت الهی كه مبعوث كرد پيغمبر اكرم را و بعد هم مأموريت‌اش هم اين است. تلاوت آيات و تزكيه نفوس و تعليمِ علم و حكمت در آيه شريفه دارد. در بين اين مأموريت‌ها اهمِّ مأموريت‌شان آن مسألۀ تزكيه است، كه نقش اساسي هم نسبت به او است. چه نسبت به قبل‌اش، چه نسبت به بعداش، اين خودش يك مأموريتی است. در باب تزكيه يعنی تطهير، تطهيرِ نفوس اين تزكيه كه گفته می‌شود بطور كلّی در سه رابطه است. تزكيه نسبت به بُعد عقلانی انسان، عقل، نفس، بعد هم كه اين را مطرح مي‌كنند. يعنی تطهير بُعد اعتقادی انسان كه كار عقل است و نتيجه‌اش در قلب است. تطهير در بُعد اعتقادی مي‌گويند اين را، مثل شرك، شرك يك كثافت اعتقادی است. اين كثافت را پاك كردن از درون، تزكيه است اين. تزكيه اعتقادی ما مي‌گوييم اين را، تطهير اعتقادی. از اعتقاداتِ باطله. سورۀ مبارکۀ آل عمران ، آیۀ 164 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
27.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 غایت بعثت انبیا(ع) بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ ❗️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir