﷽
📍 وضع روح در غافل شدن از خدا ❗️
📌در یک روایتی است از پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) میفرماید: بنده و عبد شیطان او را وسوسه میکند. دقّت کنید وسوسه میکند. در این روایت هم هست. شیطان او را وسوسه میکند نه اینکه وسوسه شیطان است. خود ما هم این را میگوییم. شیطان او را وسوسه میکند. هرگاه او رو به خدا آوَرد، شیطان دور میشود از او و هرگاه غافل از خدا شد شیطان وارد وسوسۀ او میشود، اغوا میکند او را. آشکار شدن و پنهان شدن شیطان را در این روایت میگوید؛ یعنی این آهنگ قطع و وصل شدنش را دارد میگوید. در چه موقعیتی است که این آهنگ مینوازد و دل من بشر را به سمت خودش جلب و جذب میکند؟ کِی هست؟ آن موقعی که غافل از خدا بشوم. در کمینگاه نشسته است و هر گاه متوجّه خدا باشم این آهنگ قطع میشود.
من در بحثهایم گفتهام این روح یک حرکتی دارد: اگر انسان متوجّه خدا بشود، صفحۀ دل به سمت خدا است. کأنَّ این صفحه به سمت آن فرستنده نیست و امواج او را نمیگیرد و هرگاه غافل از خدا بشوم صفحه برگشت میکند به قطب مخالف و امواج مخالف میآید و روی صفحۀ دل مینشیند. وضع روح این است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 وضع روح در غافل شدن از خدا ❗️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 برای روح مؤمن در سینهاش دو گیرنده است. ❗️
📌روایتی در تفسیر عیّاشی که به سندهای خودش از ابان بن تغلب نقل میکند از امام صادق (صلوات الله علیه) قال: « قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم)» حضرت فرمود پیغمبر اکرم چنین فرمود: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ فِي صَدْرِهِ أُذُنَانِ»؛ هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه برای روح او در سینۀ او دو گوش است، دو گیرنده. گوش چه کار میکند؟ گیرندۀ جسم من گوش من است. دو تا گیرنده دارد هر مؤمنی، «أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَ الْمَلَكُ» یک گیرنده دارد که موج رحمانی را میگیرد، که در او مَلَک میدمد، الهام میبخشد به او. « وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَ الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ»؛ یک گیرندۀ دیگر دارد که آهنگهای شیطانی که پنهان و آشکار میشود میگیرد. «فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكُ» ؛خداوند تأیید میکند، کمک میکند مؤمن را به سبب آن فرستندۀ رحمانی. «وَ هُوَ قَوْلُهُ سُبْحَانَهُ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ»؛ در متون اسلامی هم ما همین را داریم که انسان دو گوش باطن دارد یعنی دو گیرنده دارد، هم اوست هم اوست. من در بحث این را گفتهام که خطورات قلبی که انسان دارد؛ که تعبیر به موج پنجم ما کردیم در آنجا. این امواج که میآید هم موج رحمانی داریم ما هم موج شیطانی داریم ما که اینجا تعبیر میکند به او به وسواس خنّاس.
1️⃣بحار الأنوار ، ج60، ص 194
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 برای روح مؤمن در سینهاش دو گیرنده است. ❗️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 توصیۀ آخر ماه رجب️❗️
📌 بهحسب ظاهر آخر ماه رجب است. آنچه در روایات داریم، ماه رجب شهرالله اکبر است؛ ماه بزرگ خداوند است. پیغمبراکرم(ص) میفرماید رجب، شهرالله است و شعبان ماه من است و رمضان ماه امّت من است. بعد در روایتی ماه رجب را «اَصَبّ» مینامند؛ چراکه در این ماه رحمت خداوند بر امّت بسیار میبارد. مغفرت الهی در این ماه است. خصوصیّت ماه رجب در این است. یک زمانی این را گفتم که حتّی در بین ماهها، ماه رجب، ماه برآورده شدن حاجات است. این معنا تنها در دین اسلام نیست؛ بلکه در جاهلیّت هم معتقد بودند که ماه رجب، ماه برآورده شدن حاجات است. ماه رجب ماهی است که در تمام اعصار و قرون اینقدر ارزشمند و باعظمت بوده است.
در این ماه اولیای خدا پیوندشان را با خدا قوی کردند. امّا ما چه کردیم؟ باید بگوییم: خدایا! ما را ذیل عنایت اولیایت -یعنی آنکسانی که به تو رسیدند- مشمول لطف خاصّ خودت کن. ما را از رحمتها و مغفرتهایی که در این ماه نصیب اولیایت کردی، محروم نکن! لذا باید تمام لحظات این ماه را قدر دانست. از خدا مغفرت، هدایت و همۀ حاجاتمان را بخواهیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 توصیۀ آخر ماه رجب️❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 غایت بعثت انبیا(ع) بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ ❗️
📌بطور كلّي بعثت انبيا و بطور خاص بعثت پيغمبر اكرم. يك بحث راجع به مأموريت آنها است، يك بحث راجع به غايت و نتيجه بعثت است. در باب مأموريت نسبت به خودِ پيغمبر اكرم بلكه جميع انبياء ما آيات متعدّد در قرآن داريم
«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبِينٍ» راجع به پيغمبر اكرم، منّت الهی كه مبعوث كرد پيغمبر اكرم را و بعد هم مأموريتاش هم اين است. تلاوت آيات و تزكيه نفوس و تعليمِ علم و حكمت در آيه شريفه دارد. در بين اين مأموريتها اهمِّ مأموريتشان آن مسألۀ تزكيه است، كه نقش اساسي هم نسبت به او است. چه نسبت به قبلاش، چه نسبت به بعداش، اين خودش يك مأموريتی است. در باب تزكيه يعنی تطهير، تطهيرِ نفوس اين تزكيه كه گفته میشود بطور كلّی در سه رابطه است. تزكيه نسبت به بُعد عقلانی انسان، عقل، نفس، بعد هم كه اين را مطرح ميكنند. يعنی تطهير بُعد اعتقادی انسان كه كار عقل است و نتيجهاش در قلب است. تطهير در بُعد اعتقادی ميگويند اين را، مثل شرك، شرك يك كثافت اعتقادی است. اين كثافت را پاك كردن از درون، تزكيه است اين. تزكيه اعتقادی ما ميگوييم اين را، تطهير اعتقادی. از اعتقاداتِ باطله.
سورۀ مبارکۀ آل عمران ، آیۀ 164
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
27.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 غایت بعثت انبیا(ع) بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ ❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 مراتب، مراحل و منازل بهشت و جهنّم❗️
📌تزكيه نفوس: يعنی اين بُعد اخلاقی است، يعنی رذائل اخلاقی، كثافات نفسانی است. كِبر، حسد، امثال اينها كه تطهير از اين رذائل اخلاقی است. تزكيه در بُعد عملی كه ما میگوييم جسمانی است و او اين است كه انسان از نظر عملی اعمال زشت را مرتكب نشود، تطهير از آنها. تزكيه در بُعد اعتقادی، اخلاقی، عملی. ما تزكيه كه داريم در هر سه بُعد است. كه انسان بايد خودش را مزكّی كند در جميع ابعاد وجودیاش، تطهير كند چه اعتقادیاش، چه اخلاقیاش، چه عملیاش. خب، در اينجا آنچه را كه مهم است و روی آن تأكيد شده كه در ربط با غايت بعثت انبيا است و نتيجه دعوت انبيا است، آن مسأله تزكيه اخلاقی است. در باب مسائل «جنّت» و «نار» ، بهشت و دوزخ، ما بطور كلّی اگر بخواهيم نسبت به مراتب و مراحل و منازل بهشت و جهنّم، «جنّت» و «نار» بخواهيم ما بگوييم، سه مرتبه كلّی دارد. يك مرتبهاش كه میفرمايند بهشتِ اعمال است. اعمال نيك، حسنه، صالحه، اين ها بهشت ساز هستند. و اعمال زشت و سيئات، قبائح، اينها جهنّم ساز است امّا اين دوزخ عمل است، آتشِ عمل است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 مراتب، مراحل و منازل بهشت و جهنّم❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
🏴شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد🏴
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن مُوسَی ابنِ جَعفَرٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ:
«سُئِلَ أَبُوذَرٍّ رَحِمَهُ الله مَا مَالُكَ قَالَ عَمَلِي قِيلَ لَهُ نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فَقَالَ مَا أُصْبِحُ فَلَا أُمْسِي وَ مَا أُمْسِي فَلَا أُصْبِحُ لَنَا كُنْدُوجٌ نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ»
ترجمه: از ابوذر سؤال کردند: چقدر: مال و ثروت داری؟ ابوذر گفت: مال من، عمل من است. به او گفته شد: از تو می پرسیم که چه قدر زر و سیم داری؟ پس گفت: ما صبح را شب و شب را صبح نمی کنیم، مگر این که برای هر یک از ما خمره و مخزنی است که بهترین متاع و کالای (اموال) خود را در آن می گذاریم. خود من شنیدم که رسول خدا صلَّی الله علیه و آله و سلّم میفرمایند: خمره و مخزن مؤمن، قبر اوست.
شرح: روایت از موسی ابن جعفر صلوات الله علیهما، منقول است، حضرت فرمودند: از ابوذر پرسیدند: مالت چقدر است؟ اموالت، چقدر پول داری؟ هان؟! ثروتت چقدر است؟ در جواب گفت: «عَمَلِي». چقدر ثروت داری، جوابش این نیست که؛ عمل من.
«قیلَ لَهُ نَسئَلُکَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ» به او گفتند: ما از تو سؤال می کنیم از طلا و نقرهات. چون آن موقع دینار پول بود، که طلا بود. درهم، نقره بود. درسته؟یعنی از دینار و درهم دارد میپرسد.«نَسئَلُکَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ» از طلا و نقرهات میپرسیم چقدر؟ تو میگویی «عَمَل». این چه ارتباطی دارد؟
در جواب گفت:«قال، ما اُصبِحُ فَلا اُمسي وَ ما اُمسي فَلا اُصبِحُ» دوباره تکرار کرد. من شب را به روز نمی آورم، روز را به شب نمی آورم. شد؟! باز دو مرتبه. شب را به روز نمیآورم، روز را به شب نمیآورم. روز را به شب نمیآورم، شب را به روز نمیآورم. یعنی تمام ۲۴ ساعت. این طور است که برای من؛ که اینجا دارد « لَنا»؛ برای همه ما. برای من تنها نیست، همه ما.
«كُنْدُوجٌ»کندوج؛ آن وقتها؟ درخانهها؛ سابق بر این، دکّان نانوایی نبود که بروند نان بخرند. نانهایشان را در خانهها درست می کردند. درست است یا نه؟! آن وقت، اینها به اصطلاح یک ظرفهای سفالی می گفتند: خم؛ توی آنها گندم میریختند. به اصطلاح ما، این گندم را توش میریختند که میگفتند این چیه؟ این ذخیره، کالای ماست، درست است یا نه؟برای چی؟ ازش میخواهیم مصرف بکنیم. هان! زندگی من بستگی به چه دارد؟ به این گندمهایی دارد که در خانه جمع کردم، که بعدش خمیرش میکنم و نانش میکنم.کندوج، آن ظرفی است که انسان درش، کالای حیاتش را در او ذخیره میکند. کالای زندگیش را. حالا من مثال زدم. از نظر لغت عربیش هم گفتم چه است.گفت در جواب: «لَنا كُنْدُوجٌ » ما یک همچین ظرف ذخیره زندگی داریم،«نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا» میآییم در آن می ریزیم بهترین کالایمان را که حیات و زندگیمان بستگی به آن دارد. این تا اینجا، چه قدر قشنگ توجیه میکند.
بعد میگوید. میگوید: من از پیغمبر شنیدم که فرمود: «سَمِعْتُ»از پیغمبر که فرمود: «كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ»آن صندوق بگو، هر چه که میخواهی بگویی. خدمتتان عرض شود که آن به اصطلاح، ظرفی را که ظرف بهترین کالای زندگی انسان است که حیاتش بستگی به آن دارد. قبر است. درست است یا نه؟ پس آن چه را که مال من است و میخواهم از آن استفاده بکنم، در محفظهای قرار میدهم، می فهمی؟ بهترین متاع زندگیم است. عمل من است. طلا و نقرههایم در قبر نمی رود.
آنها گفتند: «مَا مَالُكَ ؟» گفت: عمل من. آنی که همراه من میآید عمل من است که در آن چی است؟ که در آن ظرف، ذخیره زندگیم قرارش میدهم که بعدش میخواهم با آن زندگی بکنم. شد! این که گفتم «عَمَلِي» برای این بود. بعد باید بگوییم: «نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ» طلا و نقره را که من نمیتوانم این را ببرم، هان؟!. نمیتوانم ذخیرهاش کنم همراه خودم ببرم، آن همراه من بیا، چیه؟! نیست. آن که میآید، عمل من است. شد؟! ظرف ذخیره من هم قبر من است، که همراه من در قبر است.
1️⃣ بحار جلد 75 صفحه 452
الأمالي للشيخ الطوسي بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ ع قَالَ: سُئِلَ أَبُوذَرٍّ مَا مَالُكَ قَالَ عَمَلِي قِيلَ لَهُ إِنَّمَا نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فَقَالَ مَا أُصْبِحُ فَلَا أُمْسِي وَ مَا أُمْسِي فَلَا أُصْبِحُ لَنَا كُنْدُوجٌ نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir