10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 هشدار به جوانها در باره نفاق❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه یازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 نفاق زن و مرد ندارد❗️
📌همین آیهای است که اوّل بحث تلاوت میکنم؛ میفرماید:«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ...» 1️⃣. اینجا این خصوصیّات را میگوید و بعد سراغ مؤمنین میرود و میفرماید:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ...» 2️⃣ ، که به چنین بیانی، مقابله3️⃣ میگوییم.
چند مطلب در مورد این آیات مطرح است. اوّل، در «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»، یک ضابطۀ کلّی را مطرح میکند؛ یعنی نفاق مرد و زن ندارد و همه در تخریب جامعه مشابه و از یک قُماش هستند؛ چون بعدش میگوید:«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»، که دیگر مسئله مربوطبه جامعه است و مربوطبه شخص نیست. مربوطبه فسادی است که آنها در جامعه ترویج میکنند؛ یعنی در مورد زن و مردش فرقی نمیکند و کسی که مبتلای به این رذیله است، در اینکه تخریب میکند، مشابهت دارند. ص 204
1️⃣سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 67.
2️⃣و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مىدارند و از كارهاى ناپسند باز مىدارند و نماز را بر پا مىكنند و زكات مىدهند و از خدا و پيامبرش فرمان مىبرند. آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است. سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 71.
3️⃣دو چیز را با هم روبرو و مقایسه کردن
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 نفاق زن و مرد ندارد❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافقین محبّت و سازندگی نسبت به جامعه ندارند ❗️
📌ولی در آیهای که راجعبه مؤمن و مؤمنات است، تعبیری اضافه دارد و میفرماید:«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ»1️⃣، ندارد:«بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»، بلکه میفرماید:«بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ». میخواهد بین مؤمن و منافق در روابط اجتماعی فرق بگذارد و بگوید که در روابط اجتماعی کسی که اهل ایمان است، چه زن و چه مرد، نقش سازندگی دارد و نقش سازندگیاش بر محور رابطۀ محبّتی است. خوب دقّت کنید که تعبیر «أَوْلِيَاءُ» دارد! ولی به معنای این است که به هم محبّت دارند، دوستدار و دلسوز یکدیگر هستند؛ چون همدیگر را دوست دارند و دلسوزند؛ لذا نقش سازندگی نسبت به هم دارند. اگر ببیند کسی دارد مسیر کجی را انتخاب میکند یا چیزی از دستش میرود، به او تذکّر میدهد و او را میسازد. طردش نمیکند، مؤمن و مؤمنه اینگونه هستند که دلسوزند و بین آنها یک حلقۀ مودّتی و دلسوزی برقرار است؛ لذا نقش سازندگی دارند. ولی این حلقۀ مودّتی بین منافقین وجود ندارد؛ لذا آنها همدیگر را حذف میکنند و دیدید که تصفیۀ درون گروهی دارند. در آن آیه تعبیر «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ» ندارد؛ یعنی –به اصطلاح- فقط در قُماش تخریب هستند و بینشان از مودّت، محبّت و سازندگی اصلاً خبری نیست؛ لذا اگر با کسی برخورد کنند که با آنها نسازد، حذفش میکنند.
1️⃣ سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 71.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافقین محبّت و سازندگی نسبت به جامعه ندارند ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافقین در جامعه ترویج فساد میکنند❗️
📌دوّم، بعد در آیه میفرماید:«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»1️⃣؛ وارد خصوصیّات میشود و میگوید که کارشان این است که آنها اصلاً به حُسن و قبح قایل نیستند. در جلسات گذشته مطرح کردم که منکر، قبیح است و معروف، حَسَن است. آنها قایل به حُسن و قبحِ عقلی یا شرعی نیستند. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»؛ یعنی که برعکس هم هستند و امر به قبیح میکنند و آن را در جامعه ترویج میکنند و فساد میکنند. گفتم: شعارشان اصلاح طلبی است و زیر این شعار افساد میکنند. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ»؛ و بعد هم، «وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»؛ از معروف و امور خوب هم نهی میکنند، در رابطه حَسن، چه حَسن عقلی و شرعی هم تفاوتی ندارد. این معنایش همان است. مثلاً مسئلۀ ظلم و عدل، حُسن و قبح عقلی است. ظلم، قبیحِ عقلی و عدل، حَسن عقلی است. آنها در مورد اینها اینگونه هستند، چه برسد که با مسائل شرعی برخورد داشته باشند.
سوّم، «وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ»1؛ این را بدانید که منافق به سمت عمل خوب دست دراز نمیکند و دستش را عقب میکشد. از نظر ترویجی و تبلیغاتی، تبلیغاتش بر این محور است که دیگران را از عملِ نیک شرعی و عقلی باز میدارد. از این طرف، زشتیهای شرعی و عقلی را ترویج میکند. از نظر عملی هم دستش به سمت معروف نمیرود، و کنار میکشد. ص 206
1️⃣سورۀ مبارکۀ توبه، آیۀ 67.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافقین در جامعه ترویج فساد میکنند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافقین خدا را فراموش کرده خدا هم آن ها را فراموش میکند❗️
📌چهارم، «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ»؛ آنها خدا از یادشان رفته است. محور کار را میفرماید که خدا از یادشان رفته و اصلاً خدا سرشان نمیشود. اگر میبینیم شعارش را میدهد، دروغ میگوید؛ چون اصلاً محور نفاق، کذب است. بعد دارد:«فَنَسِيَهُمْ»؛ پس خدا هم آنها را فراموش کرده است. سؤال، چرا خدا آنها را فراموش میکند و معنای فراموشی خدا چیست؟ فراموشی خدا به این معناست که آنها را رها کرده است؛ یعنی دیگر هدایت، امداد و دستگیری الهی نسبت به آنها مطرح نیست. «فَنَسِيَهُمْ»؛ به معنای اینکه خدا از حافظهاش رفته –نَعُوذُبِاللَّه نیست. بلکه؛ یعنی خدا آنها را ول کرده است. خدا نکند که خدا ما را ول کند، خدایی که رحمت واسعه است. خدا آنها را ول کرده، لذا خدا یادشان رفته است.
بلافاصله دلیلش را میفرماید: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ چون منافقین فاسق هستند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافقین خدا را فراموش کرده خدا هم آن ها را فراموش میکند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 حالت منافق در نماز، سجده و بین آن❗️
📌«وَ إِذَا سَجَدَ نَقَرَ»؛ وقتی سجده میکند، مثل پرندههاست که منقار به زمین میزنند؛ کنایه از اینکه حال این را ندارد که سجدهاش را طولانی بکند یا آرام بگیرد. دیدید که پرندهها به شکلی نوک به زمین میزنند، که نوکش را نگذاشته، بلند میشود. چون در درونش هیچ خبری از خضوع؛ یعنی حالت فروتنی که باید نسبت به خالقش داشته باشد، نیست.
«وَ إِذَا جَلَسَ شَغَرَ»؛ بین دو سجده باید بنشیند و توقّف بکند، یا بعد آن نشستن باید حرکت کند. امّا هیچ حالت طمأنینه و آرامشی ندارد؛ مثل اینکه –به اصطلاح- سوزن زیرش گذاشتهاند و نمیتواند آرام و قرار بگیرد. «وَ إِذَا جَلَسَ شَغَرَ...» 1️⃣ ؛ یک مرتبه میپَرد و توقّف نمیکند. همۀ این موارد گویای همان «اعْتَرَضَ» است. اصلاً این اعمال نماز و این عمل معنوی-عبادی-الهی که از او صادر میشود، هیچ قسمت آن جنبۀ الهی ندارد و تنها یک ظاهر است.
این ظاهر را برای چه کسی درمیآورد؟ «يُرَاءُونَ النَّاسَ»2️⃣؛ برای مردم این کارها را میکند و تمامش گویای این معناست که از معنویّت تهی است. اگر هم دیدی عملی از او صادر میشود که رنگ ظاهریاش الهی است، بدان که پوچ است؛ لذا در این روایت حضرت بر روی یکی یکی آنها دست میگذارد. میگوید: «إِعتَرَضَ»، «رَکَعَ»، «سَجَدَ» و «جَلَسَ». همینگونه تند تند میفرماید.
1️⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج64، ص 291
2️⃣سورۀ مبارکۀ نسا؛ آیۀ 142
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 حالت منافق در نماز، سجده و بین آن❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 حالت منافق در نماز، ایستادن و رکوع ❗️
📌 امامزینالعابدین(ع) میفرماید:«...إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ اعْتَرَضَ»؛ وقتی به نماز میایستد، روگردانِ از خداست. توجّه او به غیر خداست. اعتراض، به معنای رو برگرداندن به طرف دیگر است. مثل اینکه اینجا یک نفر ایستاده و نمیخواهم با او حرف بزنم و رویم را برمیگردانم. که این تعبیر؛ یعنی در درون رویش به سمت خدا نیست، رویش را از خدا برگردانده است.
این حرکاتی که در نماز هست، هر کدام گویای یک حالت درونی است و حضرت آنها را یکی یکی مطرح میکند: «وَ إِذَا رَكَعَ رَبَضَ»1️⃣؛ وقتی به رکوع میرود، مثل چهارپایان است که میخواهند زانو خم کنند و به زمین بیایند. مانند حیوان فرود میآید؛ یعنی آن حالتی که در درون مصلّی در ارتباط با رکوع وجود دارد، که عبارت از کُرنش نسبت به خالقش است، در او نیست و مثل حیوان خم میشود.
1️⃣امالی صدوق، ص 494 - بحار الأنوار، ج64، ص 291
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir