eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.2هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روی عَنِ الحُسَینِ اَبنِ عَلِیٍّ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ: « الِاسْتِدْرَاجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ يُسْبِغَ عَلَيْهِ النِّعَمَ وَ يَسْلُبَهُ‌ الشُّكْرَ»1 ترجمه: استدراج از ناحیهخداوند نسبت به بنده اش این است که انواع نعمت ها را به سوی او سرازیر می کند واز طرفی حالت های شکر را از او ربوده و سلب می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
🌺میلاد حضرت عباس علیه السلام مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جایگاه رفیع حضرت عباس(ع) ❗️ 📌مفضّل از امام‌صادق(ع) نقل می‌کند: «قَالَ الصَّادِقُ(ع)»؛ می گوید که امام‌صادق(ع) فرمود: «كَانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصيرَةِ صَلبَ الإِيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِ اللّه ِ الحُسَينِ(ع) و أبلى بَلاءً حَسَناً ومَضى شَهيداً»؛1️⃣ حضرت فرمودند: عموی ما عبّاس، نافذ البصیره بود که مافوق بصیرت است. گاهی بعضی با بصیرت ترجمه می‌کنند. این تعبیر ما فوق با بصیرت است. عمق قضایا را می‌دید. به این مورد، نفوذ بصیرت می‌گویند؛ یعنی دیدۀ ملکوتی‌‌اش باز بود. درجات رفیعۀ بهشت را می‌دید و می‌دانست که چه باید بکند تا به آن درجه برسد. روایت دیگری را شیخ صدوق به سند خودش از امام‌زین العابدین(ع) نقل می‌کند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ يَعْنِي ابْنَ عَلِيٍّ»؛ رحمت خدا بر عبّاس باد! «فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ»؛ او در وادی ایثار وارد شد. بعد جانش را نسبت‌به برادرش فدا کرد تا دو دستش قطع شد. «فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ»؛ پس خداوند به‌جای دو دستش، دو بال به او عنایت کرد که در بهشت با فرشتگان پرواز می‌کند، «كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»؛ همان‌طور که به جعفر طیّار دو بال عنایت کرد. «وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَنْزِلَةً»؛ نظر من این جمله بود: به درستی که برای عبّاس نزد خداوند منزلتی است. این ابتلا، این منزله و درجه را می‌آورد. «يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»؛2️⃣ شهادت هم منازل دارد. حضرت‌عبّاس(ع) منزله‌ای دارد که تمام شهدا به آن غبطه می‌برند. رابطۀ بین ابتلا و اجر، ابتلا و منزله است. این درجه، بالاترین درجات برای غیر انبیاست. این درجات، ابعاد دارد. یک بعد درجات و منزله‌ها که نسبت‌به اباالفضل است، این است که باب الحوائج است. 1️⃣شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار (ع)، ج‏3، ص، 184 2️⃣ امالی صدوق، ص 462 - بحارالأنوار، ج 22، ص27 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اهل‌بیت من مانند کشتی نوح هستند. ❗️ 📌روایتی است که فریقین متواتراً نقل کرده‌اند؛ یعنی در عامّه و خاصّه متواتر است. معنای متواتر این است که قطعی است. پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَثَلُ أَهلُ بَیتِی کَمَثَلِ سَفِینَهِ نُوحٍ وَ مَن تَخَلَّفَ عَنهَا هَلَکَ»؛ اگر بخواهم اهل‏بیت خودم را تشبیه کنم، آنان مثل کشتی نوح هستند. کسی که به آن‏ها تمسّک جوید، نجات می‎یابد. خوب دقّت کنید: آیا کشتی ارائۀ طریق می‏کند و می‏گوید که از آن طرف بیا و یا خودت شنا کن؟! در طوفان انسان از بین می‌رود. نه. معنایش این است که کشتی انسان را می‎برد و از موج نجات می‏دهد. تعبیر خیلی زیبایی است. ایصال به مطلوب است و ارائۀ طریق نیست. در تمام ابعادش اینگونه است و نقش مهم این است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 نحوۀ دستگیری امام‌حسین(ع)❗️ 📌در همین زمینه؛ یعنی راجع‏به ایصال به مطلوب که ابعاد گوناگون دارد، در بین ائمّۀ طاهرین(ع) به خصوص برای امام‏حسین(ع) نقش خاصّ دیگری را مطرح می‎کنند. پیغمبراکرم(ص) فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِنَّ الْحُسَيْنَ مِصْبَاحُ الهُدَى وَ سَفِينَةُ النَّجَاةِ»1️⃣؛ دو مورد در این روایت است: چراغ هدایت و سفینۀ نجات. اوّلی ارائۀ طریق است. چراغ را که روشن می‎کنند، انسان، جلوی پایش را می‎بیند و راه می‏رود. دوّمی، ایصال به مطلوب است. کسانی را که دارند غرق می‎شوند و از مسیر معنویّت انحراف پیدا می‎کنند، دست‏گیری می‎کند و نجات می‎دهد. در بُعد اوّل که مصباح الهدی است و ارائۀ طریق می‎کند بحثی است که از زبان وحی ارتزاق کرده و ارائۀ طریق می‎کند. 1️⃣سفینةالبحار، ج1، ص257- ناسخ‌التواریخ، ص57 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امام‌حسین (ع)قایق نجات است❗️ 📌پیغمبراکرم(ع) فرمود: مَثَل اهل بیت من، مَثَل سفینۀ نوح است. کسی که به آن تمسّک بجوید، نجات می‎یابد و کسی که از آن تخلّف کند، غرق می‎شود. اعتقادم این است که لحن این روایت غیر از لحن روایتی است که راجع به امام حسین(ع) است. از پیغمبراکرم(ع) راجع به ائمّۀ دیگر من ندیدم و فقط راجع به امام حسین(ع) داریم که سفینه تعبیر شده است. در آن روایت کلّ اهل بیت(ع) است و این حدیث، روی فرد خاص دست گذاشته است. در باب سفینۀ نوح مثالی می‎زنم: حضرت‏نوح دعوت کرد که بیایید و سوار کشتی شوید. هر کس سوار بشود، نجات پیدا می‏کند و غرق نمی شود. خودشان آمدند و نجات هم پیدا کردند؛ این، یک نوع است. یک نوع دیگر این است که فرد داخل دریا فریاد می‎کشد: اگر می‎خواهی غرق نشوی، سوار کشتی شو. او خودش می‏آید، سوار می‏شود و می‏رود. یک وقت این‏طور نیست. ما به قایق نجات تعبیر می‎کنیم. می‎بینیم دارد غرق می‏شود. او می‏رود دستش را می‏گیرد و بیرون می‏آورد؛ خیلی بالاتر از مورد اوّل است. وقتی می‎بیند کسی دارد غرق می‏شود، نجاتش می‏دهد. این کار، غیر این است که بگوید: بیا سوار شو. لحن روایتی که راجع‏به امام‏حسین(ع) است، لحن دوّم است: «إِنَّ الْحُسَيْنَ(ع) مِصْبَاحُ الهُدَى وَ سَفِينَةُ النَّجَاةِ». قایق نجات چه می‏کند؟ می ایستد و می‏گوید: داری غرق می‏شوی، بیا به من متمسّک بشو تا غرق نشوی. یا اینکه تا می‎بیند کسی دارد غرق می‏شود، می‎رود و او را می‏گیرد. مثل اینکه دو لحن است؛ ایصال به مطلوب امام حسین(ع) خیلی قوی‏تر از این حرف‌هاست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سپیدی پیشانی و زیرگلوی امام حسین(ع) جذب کننده است❗️ 📌لذا وقتی راجع به حضرت زهرا(س) بحث کردم، در مسئلۀ علّت مبقیۀ دین، امام حسین(ع) مطرح شد. بقای دین از مسیر امام حسین(ع) _گفتارش و اعمالش_ بود. تنها مسئلۀ ارائۀ طریق نیست و به این معنا دست‌گیری است. روایتی را در بحارالانواراست، «رُوِيَ فِي بَعْضِ الْكُتُبِ الْمُعْتَبَرَةِ عَنِ الطَّبَرِيِّ»؛ بعضی از کتب معتبر از طبری نقل کرده‌اند. «عَنْ طَاوُسٍ الْيَمَانِيِّ»؛ می‏گوید: از طاووس یمانی نقل کرد: «أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ(ع) كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الْمَكَانِ الْمُظْلِمِ يَهْتَدِي إِلَيْهِ النَّاسُ»1️⃣؛ وقتی امام حسین(ع) در یک محل تاریکی می‎نشست، مردم را به سوی خودش جلب می‎کرد. خوب دقّت کنید دارد: «بِبَيَاضِ‏ جَبِينِهِ وَ نَحْرِهِ»؛ به سپیدی پیشانی و زیرگلویش. وقتی در یک جای تاریک می‎نشست، با سپیدی پیشانی و زیر گلویش مردم را به سوی خود جلب می‎کرد. «یَهتَدِی» هم در روایت آمده و مسئلۀ هدایت است. از مسائلی که در ارتباط با امام حسین(ع) است، مسئله این‏طور به ذهن می‏آید که ایشان جالب توجّه است و همین موجب می‎شود که به خودش جذب می‏کند. یک امری در ارتباط با پیشانی امام حسین(ع) و زیر گلوی امام حسین(ع) بوده است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 44، ص189 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir