﷽
دعیتم فیه الی ضیافةالله
طبق سنوات گذشته، مراسم سخنرانی و عزاداری، از روز یکشنبه 14/1/1401برابر با اولماهمبارکرمضان، برقرار میباشد.
اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء ساعت 21:30 شب
شروع سخنرانی: ساعت 22:15
آدرس: خیابان ایران، انتهای کوچه شهید ملکی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 افضل اعمال چیست؟❗️
📌در همین روایت دارد: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ»؛ درهای بهشت در این ماه باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید، «أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد؛ «وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. بعد فرمود: «وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند،«فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد. لذا ماه رمضان از بهترین موقعیتهاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبتبه آن جبههگیری و عقبگرد کند. ماه رمضان بهترین موقعیت است؛ چون انسان در این ماه نسبتبه شیاطین فارغتر است و بهتر میتواند فکر کند و به خودش رسیدگی کند. اینکه امامعلی(ع) پرسید: افضل اعمال چیست؟ حضرت هم فرمود:«الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»1️⃣، معنایش این است که اگر شما بخواهید به هستی که همان ضیافةالله است برسید، باید در این ماه راه نیستی بپیمایید. در تمام سیرهای معنوی، انانیت باید برود. خودیت باید برود. منیّت باید برود. اینها باید از بین برود.
1️⃣وسائلالشیعه، ج 10، ص314- بحارالأنوار، ج 93- ص356
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 افضل اعمال چیست؟❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 درهای آسمان باز میشود❗️
📌 این ماه، ماه دعا است. دعا؛ یعنی درخواست عبد از ربّش، در این ماه مقبول است و به تعبیر روایات بین عبد و ربّ دیگر هیچ حجابی در میان نیست؛ لذا به تعبیر ما، ماه مبارک رمضان، ماه گسستن و ماه پیوستن است؛ گسستن از غیر ربّ و پیوستن به ربّ. علت اینکه در روایات متعدده به دعا در ماه مبارک رمضان سفارش شده، این است که دیگر حجابی در کار نیست و آنچه را که عبد بخواهد، میتواند با ربّش راز و نیاز کند و بگوید؛ بدون هیچگونه حجابی، خواسته اش به ربّ او میرسد و حتی مقبول هم واقع میشود..
1️⃣تمام درهای آسمان - اشاره به جهت عِلوی است؛ یعنی آن عالم برتر از عالم ماده - در اوّلین شب ماه رمضان، یعنی امشب، باز میشوند؛ و این درها تا آخرین شب ماه مبارک رمضان بسته نمیشوند.
2️⃣آگاه باشید! دعا در این ماه مبارک، پذیرفته شده است.
است. ماه رمضان، خانۀ مهمانی خدا است.
1️⃣بحارالأنوار، ج93، ص344- مستدرکالوسائل، ج7، ص422
2️⃣وسائل الشیعه، ج 10، ص313- بحارالأنوار، ج 93، ص 356
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
50.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 درهای آسمان باز میشود❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️
📌حالا یک سؤال مطرح است؛ به حسب ظاهر، ما مؤمن هستیم، ما مهمان خدا هستیم. امشب شب اوّل این مهمانی است؛ تازه وارد این خانه شدهایم، تازه داخل خانهٔ مهمانی خدا پا گذاشتهایم. سؤال من این است: اگر مهمان تقاضایی از میزبانش داشت، وقتی همان ابتدای ورود به خانهٔ میزبان به صاحبخانه بگوید: من چنین گرفتارییی دارم، کرامت او چه اقتضا میکند؟ آیا اینطور اقتضا میکند که مهمان بدون روا شدن حاجتش از خانه اش برود، یا همینکه وارد خانه شد، همانجا خواسته اش را بدهد؟
خدایا! امشب، شب اوّل است و ما پایمان را داخل خانهات گذاشتهایم؛ مهمانت هم هستیم؛ همین دَمِ در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن! نگذار تا آخر ماه طول بکشد؛ بگذار امشب که ما از اینجا میرویم، همهٔ حاجتهایمان را بگیریم و برویم. کرامتت همین را اقتضا میکند؛ آقاییات این است؛ ربوبیّتت این است؛ حاجات ما را همین الآن به ما بده.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
33.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍّ اَمیرِالمؤمنین صلوات الله علیه قالَ:
« اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ وَ يَفْقِدَكَ عِنْدَ طَاعَتِهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ.»
ترجمه: بپرهیز از این که خداوند تو را نزد معصیت و گناهی ببیند و بپرهیز از این که تو را نزد طاعت خود نبیند که در این صورت از زیان کاران خواهی بود و آن هنگام که قوی و توانمند شدی، قدرت و توانایی تو در راه اطاعت از خداوند باشد و آن هنگام که ضعیف و ناتوان شدی، ضعف تو در این باشد که معصیت الهی را انجام ندهی.
شرح: بپرهیز از این، برحذر داشتن، حالا گوش کنید. آدم میگوید که بترسی از این کارها، معلوم میشود، این عاقبت چیه؟ هان؟! بدی دارد. ضرر به آدم میخورد؛ حالا به تعبیر من، «اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ وَ يَفْقِدَكَ عِنْدَ طَاعَتِهِ»، و در حال اطاعت خودش نبیند، یعنی آنطوری را که امر کرده، میبیند که تو نمی کنی. آنی را که گفته نکن، داری می کنی. هان! آنی را که انجام بده، میبیند که نمی کنی.
خُب بعد، علی علیه السلام، این جمله را فرمودند: «فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ» نتیجهاش را میدانی؟ آن موقع از زیان کارانی، من این جا، قصد من بود، همین تکهاش را تا برسد به بقیهاش. انسان که در دنیا هست، کسی که می گوید، معتقد به مبدأ و معادم و مؤمنم و مسلمان هستم و اینها را قبول دارم، نسبت به آن هاست؛ چون برای اینکه امر و نهی توش هست، میفهمی که؟ هم نهی خدا، تا کسی که خدا را قبول نداشته باشد، هان؟! امر و نهی خدا معنا ندارد که. برای آنها می گوییم. شد؟ این جا یک وقت خیال نکنید، خسران و زیانی که هست«فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ» قضیۀ قیامت است فقط، نه. هم ضرر دنیایی برایت دارد، هم آخرتی. در آیه دارد: «خَسِرَ الدُّنیا و الآخِرَة» در قرآن است دیگر این، هان؟!. «خَسِرَ الدُّنیا و الآخِرَة».
علی علیه السلام، این جا میگوید: «فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ» زیان کاران، یعنی چی؟ هم ضرر دنیایی برایت دارد، هم ضرر آخرتی برایت دارد. من چون قبلًا گفتم که خداعشق اللهی نیست، من همین جور دارم دنبال آن می آیم. شد؟! گره به کارت میاندازد. تویی که میگویی خدا را قبول دارم، درست است یا نه؟! دستت آلوده به معصیت می شود، گوش میکنی؟ همان حاجتی که... یادتون هست روایتی که خواندم ، یادتان نرود هان؟!، به این که، بنده از خدا، مؤمن، آن توش داشت، اگه یادتان باشد؟! المؤمن؛ مؤمن از خدا حاجتش را میخواهد. درست است یا نه ؟! آن موقع که حاجتش را میخواهد، زمینۀ این باهاش هست که خدا حاجتش را بهش بدهد. درست است یا نه؟ حالا زود یا در آینده، شد؟! بعد گناه می کند. گناه که کرد، خدا به ملکه میگوید که چی؟! نده. آنی که مامور بود که بدهد، می گوید، به او نده. چرا؟ خودش را در معرض خشم من قرار داده است. شد؟! این خسران دنیایت است. «فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ» خواستم این را بگویم. همه همسو است. معارف ما همسوست. این مال دنیایت.
امّا آن که میخواهد، سیر معنوی بکند. مثلا فرض کنید، مقامات معنوی کذاییه ...که البته بنده اهلش نیستم. شد؟! آن هم بدان، زیر بنای تمام مقامات معنویه، عمل به چی؟! هان؟! به دستورات الهیّه است. زیر بنایش این است. فهمیدی؟! اگر اینها را نکنی، ازش خبری هان؟!، هیچی نیست. «فَتَكُونَ مِنَ» چی؟ باز هم «الْخَاسِرِينَ».
آن وقت بعد، علی علیه السلام، جمله را اضافه می کند. که این را، «وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» اگر میخواهی توانگری، تواناییّت را نشان بدهی، مَرادنگیّت را، بیا روی چی؟ عمل به احکام خدا نشان بده. فهمیدی؟ نامَردیّت را از آن طرف، راجع به ترک معصیت نشان بده. راجع به طاعت، اوامر بگو مَرد هستم؛ اما راجع به معصیت بگو، نامَردم. می گوید: مردی بیا جلو، بگو، آقا جون! ما نامَردیم، خداحافظ، اهلش نیستم. «وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» توانگریت را این جا نشان بده.«وَ إِذَا ضَعُفْتَ» ناتوانیت را میخواهی نشان بدهی،« فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ»
1- نهجالبلاغه- حکمت 383
نَهْجُ الْبَلَاغَةِ، قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين(ع):اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ وَ يَفْقِدَكَ عِنْدَ طَاعَتِهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
در ماه مبارک رمضان
از طریق صفحه اینستاگرام mojtabatehrani.ir به صورت IGTV
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دعای مأثور چیست❗️
📌دعای مأثور، دعایی است که قالبریزیاش در دست من و تو نیست؛ یعنی از معصومین؟عهم؟ برای ما نقل شده است و نباید در آن تصرّف کنیم. این را دعای مأثور میگوییم؛ یعنی دعایی که از معصومین؟عهم؟ رسیده است و در یک قالب خاصّی است و ما هم باید همان عبارات را رعایت کنیم.
دعای مأثور را هم تقسیمبندی کردم. که یک دسته، ادعیۀ مأثورهٔ موقّت و یک دسته، ادعیه مأثورهٔ غیر موقّت هستند. موقّت؛ یعنی ادعیهای که باید در زمانی خاصّ خوانده شود. مثلاً ادعیهای که در ماه مبارک رمضان سفارش به خواندن آن شده است؛ در روز اوّل ماه این دعا را، روز دوّم این دعا را و روز سوّم این دعا را بخوان. اینها ادعیۀ موقّت هستند؛ یعنی وقت خاصّی برای خواندنشان تعیین شده است.
این ادعیه مربوط به «روز» بود. نسبت به «شب» هم ادعیۀ خاصی داریم. نسبت به «ماه» هم همین طور؛ مثل دعاهایی که مربوط به ماههای خاصّی از سال است و وقت خاصّی برایشان در نظر گرفته شده است و سفارش به خواندن آن در آن وقت خاص شده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دعای مأثور چیست❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دعای روزهای ماه مبارک رمضان❗️
📌اگر به دعاهای وارد شده در روزهای ماه مبارک رمضان، دقّت کنید؛ مثلاً دعای روز اوّل؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فیهِ» خدایا! قرار بده روزۀ من را امروز؛ یعنی در امروز، به تعبیری «فیه» آمده است. در ادامهٔ این دعا میفرماید: «فیهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي فِیهِ» توجه کنید! یعنی امروز «قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِي جُرْمِي يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعفُ عنّی عافیاً عَنِ المُجرِمین»1️⃣. از دعای اوّلین روز ماه رمضان تا روز سیام ماه، کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی امروز، معلوم میشود این دعا برای چه زمانی است. زمان، این زمان است.اگر تمام این دعا را نگاه کنید، البته آنهایی که اهلش هستند، آنهایی که این ادعیه را میخوانند، میبینند که در تمام اینها کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی این دعا برای این زمان خاص است. مضمون این ادعیه هم بسیار خوب و ارزشمند است.
1️⃣خدایا! روزهام را در این ماه روزۀ روزهداران و قیامم را قیام قیامکنندگان قرار بده. و مرا از خواب غافلین بیدار کن و جرمم را ببخش ای خدای جهانیان و از من درگذر همانطور که از گنهکاران میگذری. بحارالأنوار، ج95، ص4- زادالمعاد، ص 144- مفاتیح الجنان
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir