eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
2.1هزار دنبال‌کننده
194 عکس
1.7هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ الحُسَینِ عَلَیهِما السَّلامُ قالَ في بَعدِ مُناجاتِهِ: «اَللَّهُمَّ‌ اِنّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ‌، وَ مِنْ‌ کُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ، وَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِك» ترجمه: خدایا! از تو طلب بخشش و پوزش می‌کنم؛ از این که در دنیا به دنبال لذّتی به غیر لذت ذکر و یاد تو باشم؛ طلب بخشش و پوزش از هر راحتی و آسایشی می‌کنم که به غیر از اُنس و همدمی با تو باشد.طلب بخشش و پوزش از هر خوشحالی و سروری می‌کنم که به غیر از مقام قرب و نزدیکی به تو باشد. طلب بخشش و پوزش می‌کنم که به بکار و عملی غیر از اطاعت تو مشغول باشم. شرح: ما که تو این دنیا هستیم همه‌مان، دنبال همین چیزها هستیم؛ اما راهش را گم کردیم. حالا من این را عرض می‌کنم. هم لذّت می‌خواهیم ببریم. درست است یا نه؟ هم لذّت را می‌خواهیم، هم راحتی را می‌خواهیم، هان!؟ هم شادی را می‌خواهیم، نیست این جوری؟ هان! ما دنبال این چیزها هستیم دیگر. آدم دلش می‌خواهد لذّت ببرد، راحت باشد، مسرور باشد، شاد باشد؛ امّا کجاست این‌ها؟ اشتباهاتی که ما می‌کنیم همین است. این را بدانید! اصلًا این لذائذ مادّی، به یک معنا که لذّت نیست این‌ها. من یک وقتی گفتم: هم این ناخالص هست، هم از یک طرف، موقّت است. آدم هر چیز را که می‌خواهد، خالصش را می‌خواهد، درست است یا نه؟ خالص نیست. لذّت‌های دنیایی، این‌ها ناخالص است و از آن طرف هم موقّت است. آن که ما می‌خواهیم خالصش را می‌خواهیم، بعد هم دائمش را می‌خواهیم. این جوری است دیگر. راحتی هم همین‌طور است، راحتی‌های مادّی این جوری است، هم ناخالص است، هم موقّت است. شادی‌هایش هم همین است، می‌فهمید چه می‌گویم؟! هم ناخالص است، رگ تلخی دارد توش، هم موقّت است. درست است یا نه؟! آدم دنبال این می‌رود دیگر، هم لذّت خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. هم از آن طرف راحتی خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. از این طرف هم باز، هم شادی خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. درست است یا نه؟! این جملاتی که به اصطلاح گفتم، یکی از مناجات امام زین العابدین صلوات الله علیه، هست. مناجات الذّاکرین است که حضرت دارند،چند تا تکه از آن بود. شاید سابقاً هم من این را خوانده باشم، یادم نیست. الآن به ذهنم نمی‌آید. این تعبیرات را ببینید، می‌گوید: خدایا من از تو پوزش می‌طلبم؛ ازهر لذّتی به غیر لذّت یاد تو و ذکر تو؛ «اَللَّهُمَّه‌ اِنّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ» خب چی می‌فهمید ازش؟ هان! لذّت خالص دائم عبارت از ذکرالله است و این که انسان چیه؟ هان؟! به یاد خدا باشد. «وَ مِنْه‌ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ» پوزش می‌طلبم از تو؛ از هر راحتی که غیر اُنس با تو باشد. راحتی خالص و دائم، عبارت از انس به خداوند است. «وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ» از هر شادی غیر از نزدیکی به تو؛ معلوم می‌شود قرب به الله تعالی است که شادی خالص و دائم می‌آورد. نگاه کنید تعبیرات را. واقعاً هم این را بهتان بگویم. توی این گرفتاری‌هایمان، که دنیا سرتاسرش، این را بهتان بگویم؛ دنیا هیچ وقت یک نواخت نیست؛ نشیب و فراز دارد. این را بدانید هیچ وقت...خبری نیست را یک وقت گفتم، روایت‌ هم ما داریم. سؤال می‌کند آقا! بله. ظاهراً امام صادق علیه السلام، آقا گفت: بله. گفت: آقا! ما راحتی می‌خواهیم،از کجا فلان؟ گفت: راحتی می‌خواهی؟ گفت: آره. گفت: اولین پایی که توی بهشت گذاشتی راحت می‌شوی، برو دنبال کارت. گفت، دنبال راحتی هستم. حضرت بهش گفت، می‌دانی چیه اوّلین قدمی‌که توی بهشت گذاشتی، آن موقع راحت می‌شوی؛ والّا قبلش هیچ از راحتی خبری نیست. این را هم بهت بگویم،ها! حتی، نه نشئه برزخ، نه قیامت وقتی محشور می‌شویم ما، گوش کن چه می‌خواهم بگویم. باز هم آن جا از راحتی خبری نیست. می‌دانی یا نه؟ روز قیامت، داد وانفساست؛ غیر پیغمبر؟صل؟ همه می‌گویند، راحت باش از این جهت. درست است؟ حالا، در این جا این است که بابا جون! ما می‌بینیم به هر دری که زدی، شد؟ هان؟! نشد. آخر می‌روی در خانه خدا، آن جا یک آرامش پیدا می‌کنی؛ خب از اوّل برو. چرا آخر سر می‌روی؟ می‌فهمی ‌چه می‌خواهم بگویم؟! خب، اگر تو عقل داری، از اوّل برو آن‌جا، خیالت راحت شود. فهمیدی چرا؟ برای این که می‌فهمی ‌همه دست اوست؛ واقعاً هم بایداین‌جور باشد. دست آخر نرو. دست آخر به یاد خدا نیفت. می‌فهمی‌چی می‌خواهم بگویم؟ دست آخر به یاد خدا می‌افتی؟ نه از اوّل به یاد او بیفت. وقتی افتادی به یاد او، حالا بهت می‌گویم: آرام بخش هست، همه چیز هست، توجه می‌کنید، همه چیز آنجاست، توجه کنید. وقتی رفتی آن‌جا.
وقتی یاد خدا کردی، اُنس بهش پیدا می‌کنی. من نمی‌خواستم وارد بشوم، حالا بروم جلو. یاد خدا بعدش اُنس به خدا دارد، اُنس به خدا بعدش قرب به خدا دارد. همین جور ردیف کرده امام زین العابدین صلوات الله علیه. خیلی زیباست این تعبیراتی که در این مناجات هست. ذکرالله بعد اُنس بالله دارد. بعد اُنس بالله قرب الی الله تعالی می‌آید. توجّه می‌کنید؟ حالا بعد هم آخر سر می‌فرماید، بعد این را: «وَ مِنْ كُلِّ شُغُلٍ (شُغْلٍ)بِغَيْرِ طَاعَتِك» من ازت پوزش می‌طلبم، خدا! از هر کاری که کردم غیر آن کاری که در راه اطاعت تو بود. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ از بقیه کارهایم من استغفار می‌کنم. بحارالانوار، جلد91، صفحه 151- مفاتیح الجنان - زادالمعاد رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ الحُسَینِ عَلَیهِما السَّلامُ في مُناجاتِ الذّاکِرینَ...وَ أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَه‌، وَ مِنْه‌ كُلِّه‌ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ، وَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِكه‌ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
33.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ الحُسَینِ عَلَیهِما السَّلامُ قالَ في بَعدِ مُناجاتِهِ: «اَللَّهُمَّ‌ اِنّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ‌، وَ مِنْ‌ کُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ، وَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِك» 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خداوند هیچ موحّدی را به آتش جهنّم نمی‌سوزاند❗️ 📌«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)‏ وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً» پیامبر‌اکرم(ص) فرمود: قسم به آن موجودی که مرا به حق مبعوث کرد که بشارت بدهم و انذار کنم- سوگند به این معنا است که آنچه که خواهند فرمود ردخور ندارد- «لا يُعَذِّبُ‏ اللَّهُ‏ بِالنَّارِ مُوَحِّداً أَبَداً وَ إِنَّ أَهْلَ التَّوْحِيدِ يَشْفَعُونَ فَيُشَفَّعُونَ» خداوند هیچ موحّدی را به آتش جهنّم نمی سوزاند و اهل توحید شفاعت می کنند و شفاعتشان پذیرفته می شود؛ «ثُمَّ قَالَ ع إِنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِقَوْمٍ سَاءَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا إِلَى النَّارِ» روز قیامت خداوند امر می کند به گروهی که از نظر عملی گناهکار بودند که به سمت جهنّم بروند؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبِّ كَيْفَ تُدْخِلُنَا النَّارَ وَ قَدْ كُنَّا نُوَحِّدُكَ فِي دَارِ الدُّنْيَا» آنان عرض می کنند پروردگارا چگونه ما را وارد آتش می‌کنی و حال آنکه در دنیا اهل توحید بودیم لا اله الّا الله گفتیم؛ من این روایت را که می‌خواندم با خودم گفتم ما هم مشرک نیستیم، لا اله الا الله می‌گوییم. «وَ كَيْفَ تُحْرِقُ قُلُوبَنَا وَ قَدْ عَقَدَتْ عَلَى أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» 1️⃣ چگونه دل‌های ما را بسوزانی و حال آنکه دل ما با لا اله الّا الله گره خورده است. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏8، ص 359 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پروردگارا عذر مرا بپذیر❗️ 📌 «أَمْ كَيْفَ تُحْرِقُ وُجُوهَنَا وَ قَدْ عَفَرْنَاهَا لَكَ فِي التُّرَابِ» یا چگونه چهره¬های ما را می‌سوزانی و حال آنکه ما پیشانی¬ خود را برای تو روی خاک گذاشتیم؛ «أَمْ كَيْفَ تُحْرِقُ أَيْدِيَنَا وَ قَدْ رَفَعْنَاهَا بِالدُّعَاءِ إِلَيْكَ» دست¬های ما را چگونه می‌سوزانی و حال آنکه این دست‌ها را برای دعا کردن به سوی تو بلند کردیم؛ «فَيَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِي سَاءَتْ أَعْمَالُكُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا فَجَزَاؤُكُمْ نَارُ جَهَنَّمَ» خطاب می¬رسد بنده¬های من شما در دنیا گناه کردید و جزای شما هم آتش جهنّم است؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبَّنَا عَفْوُكَ أَعْظَمُ أَمْ خَطِيئَتُنَا فَيَقُولُ بَلْ عَفْوِي» آنان در جواب می¬گویند پروردگارا عفو تو اعظم است یا گناه¬های ما؟ خدا می¬فرماید عفو من؛ «فَيَقُولُونَ رَحْمَتُكَ أَوْسَعُ أَمْ ذُنُوبُنَا فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ رَحْمَتِي» می¬گویند رحمت تو وسیع¬تر است یا گناهان ما؟ خداوند می¬فرماید رحمت من اوسع است؛ «فَيَقُولُونَ إِقْرَارُنَا بِتَوْحِيدِكَ أَعْظَمُ أَمْ ذُنُوبُنَا فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ إِقْرَارُكُمْ بِتَوْحِيدِي أَعْظَمُ» می‌گویند خدایا اقرار ما به توحید تو بزرگ‌تر است یا گناهان ما؟ خداوند می‌فرماید اقرار شما به توحید من اعظم است؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبَّنَا فَلْيَسَعْنَا عَفْوُكَ وَ رَحْمَتُكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ» عرض می¬کنند پروردگارا حالا که این¬طور است پس عفو و رحمت خودت را که هر چیز را شامل می¬شود شامل حال ما کن؛ «فَيَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ مَلَائِكَتِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً أَحَبَّ إِلَيَّ مِنَ الْمُقِرِّينَ لِي بِتَوْحِيدِي وَ أَنْ لَا إِلَهَ غَيْرِي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ لَا أَصْلِيَ بِالنَّارِ أَهْلَ تَوْحِيدِي»1️⃣ خداوند می‌فرماید هیچ مخلوقی پیش من محبوب¬تر از کسانی نیست که اقرار به توحید من کردند پس سزاوار است که من آنان را به آتش نسوزانم. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏8، ص 359 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 از مختصر باقیماندۀ ماه مبارک رمضان بهترین بهره را بگیریم❗️ 📌امام زین‎العابدین(ع) در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان این دعا را از اوّل شب تا آخر شب مکرّر می‎خواندند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ».1بار خدایا! دوری‏گزیدن از خانهٔ فریب دنیا و بازگشت به سوی خانهٔ جاودانه آخرت را روزی من کن! این طرف، نشئهٔ دنیا و آن طرف نشئه آخرت است؛ خدایا! آمادگی برای کوچ کردن از این نشئه قبل از فرا رسیدن مرگ را روزی من کن! استعداد برای کوچ هم در جایی مطرح می‏شود که توشهٔ راه را به همراه داشته باشی. در روایت نقل شده است که خداوند هنگام افطار شب‎های ماه مبارک رمضان، در هر شب هزار هزار نفر را از آتش جهنّم نجات داده و آن‏ها را مشمول رحمت و غفران خود می‏کند. خوشا به حال کسانی که توانستند در این ماه مبارک رمضان، بهترین بهره را از آن بگیرند! سرآمد بهره‎ها همین غفران الهی بود. خوشا به حال کسانی که توانستند خودشان را از معاصی و تبعات معاصی تطهیر کنند! همین پاکیزگی و برطرف کردن حجاب‏های ظلمانی، موجب می‎شود که دعاهای آنها زودتر به اجابت برسد. خوشا به حال کسانی که از این ماه رمضان توشه‏ای برای سفر آخرت خودشان تهیّه کردند و بار خودشان را بستند و برای رفتن در آن خانهٔ مستقر جاودانه، مهیّا شدند! خوشا به حال آن‏هایی که خانهٔ جاودانه خود در آخرت را آباد کردند! بکوشید تا از این مختصر وقتی که از ماه مبارک رمضان باقی مانده است، بهترین بهره را بگیریم و از کثافات و تبعات خطاها و معاصی، خودمان را نجات دهیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه بیست و هفتم @mojtabatehrani_ir
19.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 از مختصر باقیماندۀ ماه مبارک رمضان بهترین بهره را بگیریم❗️ 📕 🏷 جلسه بیست و هفتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خدایا حاجت مرا رد و مرا مأیوس نکن❗️ 📌جملاتی از دعاهای امام‌علی(ع) کمک می گیرم: «إِلَهِي جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِي وَ عَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي» خدایا جود و کرم توست که آرزوی مرا گسترده کرده و گذشت تو بالاتر از اعمال من است؛ «إِلَهِي‏ اعْتِذَارِي‏ إِلَيْكَ‏ اعْتِذَارُ مَنْ‏ لَمْ‏ يَسْتَغْنِ‏ عَنْ‏ قَبُولِ‏ عُذْرِهِ‏ فَاقْبَلْ عُذْرِي يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُسِيئُونَ» پروردگارا عذرخواهی من نزد تو عذرخواهی است که من بی نیاز نیستم از قبولش - یعنی این‌طور نیست که اگر قبول نکردی جای دیگری بروم- پس عذر مرا بپذیر ای بزرگوارتر نسبت به کسانی که بد کردند و از تو معذرت خواسته‌اند؛ «إِلَهِي لَا تَرُدَّ حَاجَتِي وَ لَا تُخَيِّبْ‏ طَمَعِي وَ لَا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجَائِي وَ أَمَلِي» خدایا حاجت مرا رد نکن، خدایا مرا مأیوس نکن و امید و آرزویم را از خودت را قطع نکن؛ «إِلَهِي مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِي فِي حَاجَةٍ» خدایا من باور ندارم که مرا رد کنی و حاجتم را ندهی؛ «إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ» خدایا اگر مرا به جرمم بگیری، من تو را به عفوت می گیرم و اگر به گناهان من بگیری من تو را به مغفرت و آمرزشت می‌گیرم؛ «وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّكَ» اگر مرا به آتش جهنّم ببری در آنجا فریاد می زنم من خدا را دوست داشتم؛ «إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي» خدایا اگر عمل من در برابر طاعت تو کوچک بود از آن طرف امید و آرزوی من پیش تو زیاد است؛ «إِلَهِي انْظُرْ إِلَيَّ نَظَرَ مَنْ نَادَيْتَهُ فَأَجَابَكَ» خدایا نگاهت به من نگاه کسی باشد که صدایش کردی او هم گفت بله، ای بنده من چقدر من سر راه تو بنشینم که ببینم تو به سراغ من می‌آیی، چقدر چشم به راه تو باشم. «إِلَهِي أَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيفُ الْمُذْنِبُ» خدایا من بنده ضعیف و گناه‌کار توام؛ «فَلَا تَجْعَلْنِي مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَك»1️⃣خدایا مرا از به‌صورتی قرار نده که رویت را از او برگردانی. 1️⃣فرازهایی از مناجات شعبانیه، مفاتیح الجنان - بحار الأنوار، ج‏91، ص 98 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه بیست و هفتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عطای خداوند برای روزه داران❗️ 📌ابن‌عبّاس از پیامبر‌اکرم(ص) نقل می کند: «عَنِ النَّبِيِّ(ص) قَالَ: لَوْ عَلِمْتُمْ مَا لَكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَزِدْتُمْ لِلَّهِ تَعَالَى شُكْراً» اگر شما می دانستید ماه رمضان چه بود هر آینه خدا را خیلی شکر می کردید؛ «إِذَا كَانَ‏ أَوَّلُ‏ لَيْلَةٍ مِنْهُ‏ غَفَرَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ لِأُمَّتِي الذُّنُوبَ كُلَّهَا سِرَّهَا وَ عَلَانِيَتَهَا وَ رَفَعَ لَكُمْ أَلْفَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ بَنَى لَكُمْ خَمْسِينَ مَدِينَةً» در اولین شب از شب‌های ماه مبارک رمضان خداوند گناهان امت مرا می آمرزد چه سرّ و چه علنش را، و آنان را هزار هزار درجه بالا می برد و برای آن‌ها پنجاه شهر بنا می کند؛ «وَ أَعْطَاكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْيَوْمِ الثَّالِثِ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى أَبْدَانِكُمْ قُبَّةً فِي الْفِرْدَوْسِ» روز سوّم به عدد تمام موهای بدن این‌ها خداوند قبه‌ای در بهشت عطا می‌کند؛ ... می‌رسد به روز بیست و نهم: «فَإِذَا كَانَ يَوْمُ تِسْعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَعْطَاكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَ أَلْفِ مَحَلَّةٍ فِي جَوْفِ كُلِّ مَحَلَّةٍ قُبَّةٌ بَيْضَاءُ في كُلِّ قُبَّةٍ سَرِيرٌ مِنْ كَافُورٍ أَبْيَضَ» خداوند هزار هزار محله را اختصاص می‌دهد که درون هر یک قبه‌ای سفید است و در هر قبّه سریری از کافور است؛ «عَلَى ذَلِكَ السَّرِيرِ أَلْفُ فِرَاشٍ مِنَ السُّنْدُسِ الْأَخْضَرِ فَوْقَ كُلِّ فِرَاشٍ حَوْرَاءُ» بر هر فراش حورایی است؛ برای روزه مقبول هر روز از روزهای ماه مبارک رمضان این همه عطاها وجود دارد. «وَ لِلْجَنَّةِ بَابٌ يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ لَا يُفْتَحُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ يُفْتَحُ لِلصَّائِمِينَ وَ الصَّائِمَاتِ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ(ص)» برای بهشت یک دربی است که تا روز قیامت باز نمی شود و این درب برای مردها و زن‌های روزه‌دار از امّت محمّد(ص) باز می شود. «فَمَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَفِي أَيِّ شَهْرٍ يُغْفَرُ لَهُ»1️⃣ لذا اینجا پیامبر‌اکرم(ص) می‌فرماید کسی که در ماه رمضان مورد غفران و مغفرت خدا قرار نگیرد در کدام ماه دیگر مورد آمرزش خدا قرار می گیرد؟ 1️⃣بحار الأنوار، ج‏8، ص 185 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه شانزدهم @mojtabatehrani_ir